آموزش تصویری برنامه نویسی حرفه ای جاوا:مفاهیم پایه در زبان جاوا, قسمت ۴, بخش۲

0

برنامه نویسی حرفه ای جاوا
برنامه نویسی حرفه ای جاوا

آموزش تصویری برنامه نویسی حرفه ای جاوا:مفاهیم پایه در زبان, قسمت ۴, بخش۲

مقدمه:خب دوستان گلم در ادامه قسمت قبلی , در این قسمت به بخش دوم از قسمت ۴ برنامه نویسی جاوا و مفاهیم پایه در زبان جاوا میپردازیم همراه تا پایان با ما باشید.

خروجی برنامه‌ی بالا در زیر آمده است. با دقت نگاه کنید:

همانطور که در کد مشاهده می‌کنید ما ابتدا دو متغیر با نام‌های a و b ایجاد کرده‌ایم و مقدار آن‌ها را صفر در نظر گرفته‌ایم و بعد مقادیر آن دو متغیر را چاپ کرده ایم. همانطور که در خروجی مشاهده می‌کنید، مقادیر متغیر‌ها همانطور که خودمان مشخص کردیم، قبل از تغییر صفر است. اما بعد از تغییر مقدار متغیر a از صفر به یک تغییر کرده است اما متغیر b تغییر نکرده است. در حالی که ما در برنامه مقدار متغیر b را برابر با ++a در نظر گرفتیم. همانطور که گفتیم عملگر ++ باعث افزایش یک واحد در متغیر می‌شود، بنابراین باید متغیر b هم به یک تغییر می‌کرد. اما چرا تغییر نکرد!؟ دلیلش این است که ابتدا متغیر a در برنامه استفاده شد و بعد به مقدار آن یک واحد اضافه شد. یعنی ابتدا مقدار متغیر a که صفر بود به متغیر b داده شد و بعد به مقدار متغیر a یک واحد اضافه شد.

حالا بر می‌گردیم به حلقه‌ی for. ما می‌خواهیم هنگامی که برنامه اجرا شد، اعداد ۰ تا ۹ در خروجی استاندارد چاپ شود. برای این‌کار کد خود را به صورت زیر تغییر می‌دهیم:

شمارنده‌ی ما (متغیر i) مقدار صفر دارد و در هر بار اجرای حلقه یک واحد به آن اضافه می‌شود. ما همان متغیر را در خروجی استاندارد چاپ کرده‌ایم. بنابراین خروجی برنامه‌ی ما چاپ اعدا ۰ تا ۹ است.

نکته‌ی دیگری که در مورد حلقه‌ها وجود دارد این است که اگر الگوریتمی که برای طراحی حلقه پیاده‌سازی می‌کنیم اشتباه باشد، با نتایج متفاوتی رو به رو می‌شویم. مثلا ممکن است که حلقه‌ی ما پایان نداشته باشد و تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد. یک حلقه‌ی بی‌نهایت ساده در زیر مشاهده می‌کنید:

در کد بالا شرط حلقه هیچ وقت برقرار نمی‌شود. یعنی همیشه متغیر i یک واحد کم می‌آورد. برای همین این حلقه تا بی‌نهایت ادامه دارد. (بعد از اجرای برنامه، برای نگه داری برنامه بر روی دکمه‌ی قرمز رنگ در کنسول اکلیپس با نام Terminate کلیک کنید).

حلقه‌های تو در تو

اگر در داخل بدنه‌ی یک حلقه از یک حلقه‌ی دیگری استفاده شود، می‌گوییم که حلقه‌های تو در تو ایجاد شده‌اند. نکته‌ای که باید در مورد حلقه‌های تو در تو یا (Nested Loops) توجه کنیم این است که به ازای هر بار تغییر شمارنده‌ی حلقه‌ی بیرونی، حلقه‌ی درونی یک‌بار به طور کامل اجرا می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید شمارنده‌ی حلقه‌ی بیرونی و داخلی ۰ است. وقتی شمارنده‌ی حلقه‌ی بیرونی از صفر به یک تبدیل می‌شود، حلقه‌ی داخلی یک‌بار به طور کامل (به عنوان مثال اگر شرط حلقه ۱۰ است) یعنی ۱۰ بار اجرا می‌شود و بعد از ده بار اجرای حلقه‌ی داخلی، حلقه‌ی بیرونی یک‌بار دیگر تغییر می‌کند.

به عنوان تمرین برنامه‌ای بنویسید که جدول ضرب را از ۰ تا ۱۰۰ به صورت مرتب چاپ کند. (برای حل این مسئله در مورد کارکتر‌های کنترلی تحقیق کنید. به عنوان مثال کارکتر کنترلی t). خروجی جدول ضرب به صورت زیر است:

برنامه نویسی حرفه ای جاوا
برنامه نویسی حرفه ای جاوا

نتیجه گیری:کاربران گرامی و عزیز به انتهای مطلب مفاهیم پایه در زبان جاوا رسیدیم,  حلقه‌های تکرار ساختار ساده‌ای دارند. اما به کار گیری آن‌ها نیاز به تلاش فراوان دارد. برای نوشتن برنامه نیاز به مطالعه‌ی الگوریتم نویسی و بعد پیاده‌سازی آن الگوریتم‌ها توسط زبان‌های برنامه نویسی است. درک و یادگیری منطق برنامه نویسی فقط با تمرین امکان پذیر است و فقط با خواندن یک آموزش نمی‌توان آن را یادگرفت. به عنوان مثال در این جلسه از آموزش ما حلقه‌ی for را آموزش دادیم. دیدیم که ساختار بسیار ساده‌ای دارد. اما پیاده‌سازی آن‌ها به سادگی نوشتن ساختار آن‌ها نیست و باید برای پیاده‌سازی آن‌ها بسیار فکر کرد. همراه با ما باشید

گردآوری:پردیس سلامت

منبع:zoomit

لینک مطلب

پاسخ دهید