Tuesday 17 January 2017

بک لینک شاپ

کد خبر : 25948
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 فوریه 2016 - 12:07
3 views بازدید

آیا پژو ۳۰۱ خودرویی مناسب برای تولید در ایران است؟

باز هم یک پژوی دیگر. انگار صنعت خودرو سازی دولتی ما قرار نیست به جز پژو دیگران را هم ببیند. شرکت پژو حتی پس از شراکت با سیتروئن و ایجاد گروه PSA هنوز هم در رده ده خودرو ساز برتر دنیا قرار ندارد. ناخودآگاه به یاد سخن دوستی افتادم که مقیم آمریکا بود. روزی به من گفت دیدن یک پژو در آمریکا مانند یک رویاست! […]

باز هم یک پژوی دیگر. انگار صنعت خودرو سازی دولتی ما قرار نیست به جز پژو دیگران را هم ببیند. شرکت پژو حتی پس از شراکت با سیتروئن و ایجاد گروه PSA هنوز هم در رده ده خودرو ساز برتر دنیا قرار ندارد. ناخودآگاه به یاد سخن دوستی افتادم که مقیم آمریکا بود. روزی به من گفت دیدن یک پژو در آمریکا مانند یک رویاست!

حال به هر علت معقول و غیر معقولی باز پای این خودرو ساز زیرک و عهد شکن به ایران باز شده است. همان پژویی که بلافاصله پس از تحریم‌های ایالات متحده بر علیه کشورمان یک شبه ایران را ترک، تمامی کارشناسانش را از ایران خارج و حتی دیگر یک پیچ هم به ایران نفرستاد!

اگرچه همین اتفاق موجب تکیه بر توان داخل برای تولید ۲۰۶ شد. اما ضررهای وارده به صنعت کشور هیچگاه جبران نشد. در آن روزها که بحث دریافت غرامت از پژو در محافل مطبوعاتی داغ بود، مدیرعامل پزو در سخنانی خود را بی‌تقصیر عنوان کرده و مقصر اصلی را ایالات متحده دانست و گفت چاره دیگری جز ترک ایران نداشته است. اگرچه هم اکنون و با انعقاد قرار داد برخی مسئولین سخن از پذیرفتن شرط ایران مبنی بر پداخت غرامت توسط پژو به میان می آورند.

اما این بار صحبت از تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو برای سه مدل اتومبیل است. یکی از این خودرو ها که بیشتر مورد توجه طبقه متوسط جامعه قرار خواهد گرفت، پژو ۳۰۱ است. معمولا خانواده‌های ایرانی خودرو سدان را بر هاچ‌بک ترجیح میدهند حتی اگر این خودرو ۲۰۶ باشد. پژو ۳۰۱ اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۱۲ معرفی و در سپتامبر همان سال به بازار عرضه شد. این خودرو با توجه به خرید سهام پژو سیتروئن توسط دانگ فنگ هم اکنون در چین تولید می‌شود. از هم اکنون می توان آینده را حدس زد، شرکتی که سهامش را چینی را بخرند چه سرنوشتی خواهد داشت. صحبت از تولید مشترک که به میان می‌آید، مصرف کننده ایرانی به یاد گذشته افتاده و تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی!

به گفته آقای ویسه در برنامه “تهران تقاطع سئول” که از شبکه افق پخش شد، در نهایت تولید مشترک پژو ۲۰۶ در ایران منجر به تولید موکت کف اتاق، چراغ‌ها و سپر، رینگ‌ها و لاستیک‌ها، داشبورد و سیستم صوتی شد و قوای محرکه و انتقال نیرو توسط پژو انجام می‌گرفت. لازم به ذکر است آقای ویسه بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و در دوره حضور آقای جهانگیری در وزارت صنایع و معادن، ریاست هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را بر عهده داشت.

حال اگر عادت بد اروپایی‌ها در بد عهدی را مجددا شاهد باشیم، این بار قطعه سازان ایرانی باید به ساخت موکت کفت ۳۰۱ رو بیاورند! 

خب بیایید عینک بدبینی را کنار بگذاریم و خودمان را قانع کنیم که موتور و قوای محرکه و قطعات با تکنولوژی بالا توسط ایران و چراغ‌ها، سپر و موکت کف توسط فرانسوی‌ها تولید خواهد شد و ۳۰ درصد تولیدات هم صادر می‌کنیم.

این خودرو هم اکنون در کشور چین با قیمتی در حدود ۱۵ هزار دلار عرضه می‌شود. اگر همین قیمت را با دلار امروز محاسبه کنیم چیزی در حدود ۵۵ میلیون تومان می‌شود. اما نکته مهمی که نباید فراموش کنیم آن است که  هیچگاه هیچ خودروی تولیدی در ایران قیمتی معادل نمونه تولیدی در دیگر کشورها را نداشته است. نمونه‌های این مساله فراوانند، از پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ گرفته تا پروژه پر سر و صدای L90. همه آن‌ها قرار بود جایگزین پیکان و بعدها پراید شوند. اما الان کار به جایی رسیده که L90 را بعضی از دوستان خودرویی لوکس نامگذاری می‌کنند! و نزدیک دو برابر یک پراید قیمت دارد.

با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد که پژو ۳۰۱ در حداقل آپشن و ساده‌ترین حالت خود قیمتی کمتر از ۸۰ میلیون تومان داشته باشد. خودروی پژو ۳۰۱ یک خواهر دوقولوی دیگر هم دارد که در کمپانی شریک پژو یعنی سیتروئن تولید می‌شود به نام سیتروئن سی الیزه. البته از حق نگذریم پژو دارای طراحی زیباتری در مقایسه با سیتروئن است.

citroen-c-elysee-peugeot-301

 

به لطف موتورهای جدید تولیدی گروه PSA این خودرو از یک نمونه ۱۶۰۰ سی‌سی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت در قوی‌ترین نمونه و یا یک موتور ۱۴۰۰ سی سی با ۷۲ اسب بخار قدرت سود می‌جوید. نمی‌دانم چرا چیزی در گوشم می‌گوید نکند آن موتور ضعیف‌تر به ایران راه پیدا کند، اتفاقی که بر سر پژو ۴۰۷ و سیتروئن C5 افتاد!

امیدوارم در تولید این خودرو آینه ها و شیشه های عقب برقی بمانند و استراتژی تولید یک خودرو در تیپهای مختلف مجددا تکرار نشود. اتفاقی که تولیدکنندگان ایرانی در اجرای آن به یک تراژدی خواهند رسید. نمونه‌های آن تولید خودروی تندر در سه تیپ در بتدای کار و نیز پژو ۲۰۶ صندوقدار در چندین تیپ بود که اکنون همگی تبدیل به یک مدل شده‌اند.

301 motors

تجربه در بازار خودروی ایران نشان داده که خودروی موفق به خودرویی می گویند که ۳۰ سال تولید شود. بنابراین باید منتظر ماند و دید این پژو ۳۰۱ تا سال ۱۴۲۴ چه تغییراتی در سپر و چراغها خواهد داشت. الیته اگر به سرنوشت پژو ۴۰۷، سیتروئن سی ۵ و سوزوکی کیزاشی دچار نشود. اما در انتها هنوز این پرسش بدون پاسخ مانده که چرا خودروسازان ما به سراغ غولهای خودرویی دنیا نظیر تویوتا و فولکس واگن نمی‌روند.؟ چرا تویوتا کرولا ۲۰۱۵ قیمتی نزدیک به ۱۸ هزار دلار دارد و عنوان پرفروش ترین خودروی دنیا را یدک می کشد همکاری با پژوی عهد شکن اولویت اول صنعت خودروی کشور است؟ 

 

گیگر:

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 36
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات