از هر 3 نفر یک نفر مبتلا به بی‌خوابی است/خواب خوب، رویایی دست یافتنی

0

تحقیقات حاکی از آن است که مهمترین علت اختلالات خواب وقفه‌های تنفسی و بی‌خوابی است.

خسرو صادق نیت متخصص طب خواب و فلوشیپ اختلالات خواب و دبیر علمی کنگره اختلالات خواب در خصوص این کنگره و محور اصلی آن بیان کرد: هفتمین کنگره اختلالات خواب در تاریخ 8 تا 10 اردیبهشت سال 95 با همکاری رشته‌های مختلفی نظیر گوش حلق و بینی، روانپزشکی، طب کار، نورولوژی، ریه، اطفال و سایر رشته‌های مرتبط برگزار می‌شود در این کنگره کارگاهایی مختلفی در زمینه‌های مختلف اختلالات خواب برگزار خواهد شد.

وی در خصوص مهمترین اختلال بی‌خوابی عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که شایع ترین علت اختلالات خواب وقفه‌های تنفسی است که علامت آن به صورت خرخر است که شیوع بسیار بالایی دارد.

همچنین بیش از 80 نوع اختلال خواب داریم که خیلی وقت‌ها افراد آنها را مهم تلقی نکرده و به پزشک مراجعه نمی‌کنند در نتیجه مشکلات عدیده‌ای چون احساس کسالت، فشار خون، افزایش وزن، افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها رخ می‌دهد.

صادق نیت ادامه داد: وقفه‌های تنفسی در آقایان 24 درصد (یک چهارم آقایان) و در خانم‌ها 10 درصد است. البته برای خانم‌ها بالای سن 50 سال است در حالی که در آقایان بعد از 40 سالگی مشاهده می‌شود.

دکتر صادق نیت در خصوص بی خوابی تصریح کرد: از دیگر بیماریهای مهم اختلالات خواب می‌توان به بی خوابی اشاره کرد که تقریبا 30 درصد از افراد تجربه بی خوابی را دارند و 10 درصد تجربه بی خوابی مزمن را دارند که این بیماری در خانم‌ها شایع تر است که شکایت‌های مربوط به بی خوابی شامل تاخیر در شروع خواب، مشکل در تداوم خواب و بیداری‌های پی در پی، زود بیدار شدن از خواب و نارضایتی از خواب که باعث خواب آلودگی روزانه می‌شود که از هر سه نفر یک نفر دارای بی خوابی است.

وی در خصوص عوارض بی خوابی افزود: احساس  خستگی در طول روز، کاهش توانایی در تمرکز و فراموشکاری، بروز اختلالات خلقی، پرفشاری خون، ناراحتی‌های گوارشی، بروز مشکلات در روابط اجتماعی، شغلی، ناتوانی در انجام صحیح تکالیف تحصیلی از جمله عوارض محرومیت از خواب است.

صادق نیت آموزش بهداشت خواب را در جلوگیری از اختلالات خواب ضروری دانست و خاطر نشان کرد:‌ رعایت نکات زیر در پیشگیری از اختلالات خواب موثر است:

تنها زمانی که  خواب آلوده هستید به رختخواب برودید.

هر روز زمان مشخصی از خواب بیدار شوید حتی روزهای تعطیل.

از چرت زدن روزانه پرهیز کنید.

از مصرف چای،قهوه و سایر غذاهای محرک نزدیک به خوابیدن دوری شود.

اگر به  خواب نمی‌روید بیش از15- 20دقیقه در بستر نمانید.

فعالیت ورزشی منظم به بهبود کیفیت خواب در افراد کمک زیادی می‌کند به شرطی که نزدیک به زمان خواب نباشد و نکته آخر اینکه مصرف داروها جهت درمان بی خوابی اگرچه ممکن است بسیار سودمند واقع شود ولی بایستی با تجویز پزشک باشد و ادامه درمان نیز نیاز به نظارت توسط پزشک دارد چون احتمال ایجاد عوارض و بروز وابستگی وجود دارد.

انتهای پیام/

 

لینک مطلب

پاسخ دهید