افزایش قیمت چه شرکت های خودرویی بیشتر از همه بوده است؟

0

چندی پیش قانونی وضع شد تا خودروسازانی که محصولات خود را با مونتاژ قطعات به بازار می فرستند، باید نرخ مرجع خود را تغییر دهند و ارز مبادله ای به روش های دیگر استفاده کنند. بدیهی است که افزایش قیمت نرخ ارز برای این شرکت، باعث می شود تا بهای تمام شده برای آن ها تغییر کند و از طرفی دست به افزایش قیمت بزنند.

این افزایش قیمت در برخی خودروها باعث شد تا بازار آزاد آن ها تغییر کند و رشد نسبی داشته باشد. ولی از طرفی برای بعضی از خودروها واکنش معکوس را شاهد بودیم و خلاف توقع بازاریان اتفاق افتاد. به عبارت ساده، برخی خودروها گران نشدند و فروش آن ها با قیمتی کمتر از قیمت شرکت، باعث شد تا جو رکود برایشان رخ دهد.

بسیار از افراد هستند که فقط به عدد اضافه شده به بهای خودرو دقت می کنند و هرگز به میزان و سهم آن از قیمت اولیه خودرو توجهی ندارند. مثلا رشد قیمت ۵ میلیون تومانی یک خودروی ۱۰۰ میلیونی را بیشتر از رشد قیمت ۴ میلیونی برای یک خودرو ۵۰ میلیون تومانی می دانند که کاملا اشتباه است و گاهی باعث بروز برخی سوء تفاهم ها در بین عموم می شود.
با بررسی های انجام شده به این نکته می رسیم؛ امروز خودروهایی افزایش قیمت را تجربه کرده اند که روی خط تولید هستند و قطعات آن ها با روند ثابتی به گمرک می آید. در میان این خودروها که اکثرا چینی هستند، برخی مواقع شاهد بودیم که افزایش قیمتی اتفاق نیافتاده است و برخی افراد از این مسئله ابراز خرسندی می کردند. ولی این نشان می دهد که به احتمال زیاد آن دسته از خودروها تیراژ بالایی در تولید ندارند. به عنوان مثال گروه بهمن قیمت فاو بسترن B50F را افزایش نداد و طبق بررسی ها معلوم شد که از اول سال ۹۵ تا به آخر مرداد، تنها ۲۰ دستگاه تولید داشته و در نتیجه نمی تواند برای موجودی انبار خود افزایش قیمت قائل شود.

پس می توان حداقل به این مسئله امیدوار بود که افزایش قیمت برخی خودروها، نشان از استقبال عمومی و تا حدی حرکت چرخ صنعت خودرو ملک است. در میان شرکت هایی که افزایش قیمت داشتند، مدیران خودرو و کرمان موتور، بیشتر رشد قیمتی را برای محصولات خود در نظر گرفته اند و امروز شاهد هستیم که خودروهای این شرکت ها در برخی نسخه ها زیر قیمت کارخانه معامله می شود. از طرفی شرکت هایی چون کارمانیا کمترین رشد قیمتی را برای تولیدات خود در نظر گرفته اند و تا حدی منطقی تر از رقبا با این مسئله برخورد داشته اند. شرکت هایی هم مثل ایران خودرو که قرار بود دانگ فنگ H30 کراس را با قیمت کمتر از ۴۵ میلیون تومان وارد بازار کنند، در چند روز گذشته با ارسال دعوتنامه های این خودرو، بهای ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را تعیین کرده اند که نشان از افزایش قیمت اولیه قبل از عرضه به بازار است. شرکت سایپا هم با افزایش قیمت جزئی توانسته نظر مشتریان خود را تا حدی حفظ کند.

می توان در پایان به این نتیجه رسید که خودروسازی کارمانیا و سایپا، منطقی تر از شرکت های دیگر با مسئله افزایش قیمت برخورد داشته اند و اصول مشتری مدارانه بهتری را در نظر گرفته اند. چند هفته پیش شاهد بودیم که با افزایش قیمت ناگهانی محصولات کرمان موتور و مدیران خودرو، نظر برخی مشتریان نسبت به این کار آنچنان مثبت نبود و کاربران فضای مجازی نظرات منفی نسبت به این دو خودروساز پیدا کرده بودند.
گروه مستند اسب بخار

لینک مطلب

پاسخ دهید