اول مرغ بود یا تخم مرغ؟ (نگاهی مقایسه ای به دو کنفرانس سونی و مایکرو سافت در E3 2016)

0

اول مرغ بود یا تخم مرغ؟ (نگاهی مقایسه ای به دو کنفرانس سونی و مایکرو سافت در E3 2016)

در مطلب پیش رو نگاهی به عملکرد دو شرکت سونی و مایکرو سافت در نمایشگاه E3 2016 خواهیم داشت. عملکردی که بی شک مهم ترین بخش مربوط به آن در قالب کنفرانس های اختصاصی دو شرکت مذکور در نمایشگاه E3 2016 نمود یافته است.

 

 

دو شرکت سونی و مایکرو سافت اکنون چند سالی است که به عنوان رقبای اصلی یکدیگر در دنیای بازی های کامپیوتری شناخته می شوند و هر کدام از آن ها هواداران سرسخت و پر و پا قرصی از برای خود دارند. در این میان تعدادی از هواداران مذکور را طرفداران متعصب این دو شرکت تشکیل می دهند. افرادی که همواره در پی این هستند تا به هر قیمت ممکن شرکت محبوب خود را از شرکت رقیب برتر بدانند. بی شک یکی از فرصت های مناسبی که برای این دسته از هواداران به منظور برتری جویی نسبت به رقیب وجود دارد، نمایشگاه های سالانه و با شکوهی نظیر E3 است که طی برگزاری آن ها هر دو شرکت سونی و مایکرو سافت اقدام به برگزاری کنفرانس های اختصاصی می نمایند. در طی سال های اخیر همواره نوعی نگاه مقایسه ای به دو کنفرانس اختصاصی سونی و مایکرو سافت در نمایشگاه سالانه ی E3 وجود داشته است و در این میان بسیاری از علاقه مندان به این دو شرکت در پی برتر دانستن این کنفرانس ها نسبت به یکدیگر هستند. اگر چه شخصاً هیچ تمایلی به مقایسه ی بستنی با کباب و برتر دانستن یکی از آن ها نسبت به دیگری ندارم، اما در عین حال داشتن نگاهی مقایسه ای و منطقی به کیفیت دو کنفرانس اختصاصی سونی و مایکرو سافت چندان هم کار بدی به نظر نمی رسد. مسلماً مهم ترین معیاری که می توان برای قدرتمند و برتر دانستن همایش های مختلف برگزار شده در نمایشگاه E3 آن را ملاک کار قرار داد، کیفیت بازی هایی است که در این همایش ها به نمایش در می آید. در واقع با ملاک قرار دادن این ویژگی می توان نگاه بهتری به کیفیت و قدرت دو کنفرانس اختصاصی سونی و مایکرو سافت در نمایشگاه E3 2016 داشت. در همین راستا طی برگزاری کنفرانس مایکرو سافت شاهد معرفی سه بازی کاملاً جدید و پیش تر معرفی نشده به نام های Forza Horizon 3 ، Dead Rising 4 و State of Decay 2 بودیم و این در حالی است که تعداد بازی های معرفی شده در کنفرانس سونی (که از ویژگی یاد شده بهره مند بودند) به پنج بازی God of War ، Days Gone ، Resident Evil 7 ، Spider Man و Death Stranding می رسید. این که کدام یک از بازی های مذکور بهتر از دیگری هستند نکته ای نیست که در این متن بخواهیم به آن اشاره کنیم و دلیل اصلی آن هم این است که این موضوع بیش از هر چیز به سلیقه ی بازیبازان بستگی دارد. با این حال اگر کمیت را ملاک کار قرار دهیم می توان گفت که شرکت سونی در نمایشگاه E3 2016 نسبت به رقیب خود برتری داشت. همچنین در زمینه ی نوع معرفی این آثار هم شاید بتوان به نوعی برتری را از آن سونی دانست. چرا که عناوینی نظیر God of War ، Resident Evil 7 و  Days Goneنمایش نسبتاً مفصلی از گیم پلی خود در همایش سونی داشتند و نخستین معرفی رسمی آن ها در نمایشگاه E3 2016 به علاقه مندان دنیای بازی های کامپیوتری تنها به نمایش تیزر تبلیغاتی کوتاهی از این بازی ها محدود نشد. 

 sonyVsMicrosoft

 

دیگر عناوین معرفی شده توسط این دو شرکت در طی برگزاری کنفرانس های اختصاصی شان در نمایشگاه E3 2016، اکثراً بازی هایی بودند که پیش تر شاهد نخستین معرفی آن ها از طریق کانال های گوناگون به علاقه مندان دنیای بازی های کامپیوتری بودیم و اکنون علاقه مندان در انتظار کسب اطلاعات بیشتر از آن ها در نمایشگاه E3 2016 به سر می بردند. بازی هایی نظیر ReCore ، Scalebound ، Halo Wars 2 و Sea of Thieves از اردوگاه مایکرو سافت و عناوینی همچون The Last Guardian ، Horizon: Zero Dawn و Detroit Become Human از اردوگاه سونی که می توان گفت اکثر آن ها نمایش های خوب و مناسبی در دو کنفرانس اختصاصی سونی و مایکرو سافت در E3 2016 داشتند. در واقع در این زمینه شاهد عملکرد قابل قبول هر دو شرکت سونی و مایکرو سافت بودیم. با این حال نکته ی مهم دیگری که در رابطه با عناوین معرفی شده توسط دو شرکت سونی و مایکرو سافت طی برگزاری کنفرانس های اختصاصی شان در نمایشگاه E3 2016 می توان به آن اشاره کرد تاریخ انتشار بازی هایی است که در این کنفرانس ها توسط این دو شرکت به نمایش در آمدند. جالب این جاست که به جز دو بازی The Last Guardian و Horizon: Zero Dawn (که اولی در ماه اکتبر سال جاری میلادی و دومی هم در ماه فوریه ی سال بعد در اختیار بازی دوستان قرار خواهد گرفت) تقریباً هیچ کدام از بازی های معرفی شده توسط سونی در طی برگزاری کنفرانس اختصاصی این شرکت (مقصود بازی های AAA و انحصاری است) هیچ تاریخ انتشار دقیقی نداشتند و حتی بازه ی زمانی خاصی نیز به منظور زمان عرضه شدن آن ها به بازار اعلام نشد. و این در حالی است که عناوین مشابه به نمایش در آمده توسط شرکت مایکرو سافت در کنفرانس اختصاصی این شرکت (که تمامی آن ها اینک به عنوان بازی های مشترک کنسول اکس باکس وان و ویندوز 10 محسوب می شوند) یا از تاریخ انتشار کاملاً دقیقی برخوردار بودند و یا این که حداقل بازه ی زمانی مشخصی برای انتشار آن ها اعلام گردید. در واقع بازی Sea of Thieves تنها بازی معرفی شده توسط مایکرو سافت در این همایش بود که از تاریخ انتشار دقیقی بهره نمی برد. بر این اساس می توان این ادعا را مطرح کرد که لا اقل تکلیف علاقه مندان به شرکت مایکرو سافت با عناوین معرفی شده در کنفرانس اختصاصی این شرکت در نمایشگاه E3 2016 کاملاً مشخص است و این در حالی است که هواداران سونی هنوز به طور دقیق نمی دانند که در چه زمانی قادر به ملاقات با آثار محبوب خود (که در کنفرانس اختصاصی سونی شاهد معرفی آن ها بودیم) خواهند بود. در واقع شاید امکان تجربه کردن بسیاری از عناوین معرفی شده توسط شرکت سونی طی برگزاری کنفرانس اختصاصی خود در نمایشگاه E3 امسال به همین زودی ها برای بازیبازان فراهم نشود و صرف معرفی آثار جذاب و تاثیرگذار به خودی خود نمی تواند دهان بازیبازان را شیرین نماید. شاهد زنده و بارز این مدعا هم بازی The Last Guardian است که چیزی نزدیک به یک دهه از نخستین معرفی آن به هواداران در همین نمایشگاه E3 زمان می گذرد و پس از حضوری چند باره در E3 های مختلف عاقبت تاریخ انتشار دقیق این بازی طی برگزاری کنفرانس اختصاصی سونی در نمایشگاه E3 2016 اعلام شد. به هر حال این حقیقت که کدام یک از دو شرکت سونی و مایکرو سافت کنفرانس اختصاصی بهتری در نمایشگاه E3 2016 داشتند را به شما واگذار می کنیم. اما در عین حال نباید از این نکته غافل شد که کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 امسال در کل کنفرانس جذاب تر ، درگیر کننده تر و غافلگیر کننده تری نسبت به کنفرانس اختصاصی مایکرو سافت در این نمایشگاه بود. به عبارت بهتر تمامی رویداد های کنفرانس مایکرو سافت کاملاً مشخص و قابل پیش بینی بودند و بر همین اساس تماشای مستقیم آن هیچ غافلگیری یا هیجان خاصی را برای علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری به همراه نداشت. در واقع می توان گفت که کنفرانس اختصاصی مایکرو سافت در نمایشگاه E3 2016 به هیچ وجه از روح E3 (که اساس آن بر پایه غافلگیری و هیجان بنا نهاده شده است) برخوردار نبود.  

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید