ایران خودرو و داشبوردهای فوق پلاستیکی!

0

یادش بخیر پیکان! خودروی محبوب ما قدیمی ترها. داشتم خاطراتم را با پیکان مرور میکردم و به نکته جالبی رسیدم و آن داشبورد بود. حتما میپرسید که چرا داشبورد؟ داشبوردها از جمله قطعات بسیار مهم داخلی خودرو هستند که تقریبا تمام زیبایی داخلی یک خودرو را به خود اختصاص میدهد. نوع رنگ و طرح داشبورد میتواند موجب جذب خریدار و یا طرد او شود.

اما داشبورد پیکان یک خصوصیت ویژه داشت که البته در سایر خودروهای آن دوران نظیر رنو۵ هم دیده میشد و آن هم جنس فومی آن بود. داشبوردهای ساخته شده از فوم عموما سبک، محکم و ایمن بوده – به علت نشکستن در تصادفات- و خود عایق حرارت و صدا نیز هستند. اما در دنیای خودرو یک رسم نانوشته هم وجود دارد و آن هم اینکه خودروهای ارزان قیمت داشبوردهای پلاستیکی دارند.

اولین نمونه تبدیل داشبوردهای ساخته شده از فوم به داشبورد پلاستیکی در زمان تبدیل رنو۵ به سپند از سوی پارس خودرو رونمایی شد. صدای بدی که با زدن ضربه انگشت به داشبورد احساس میشود هرگز قابل توصیف نیست. اما اخیرا خودرو سازان وطنی که کیفیت را در درجه آخر اهمیت میدانند سرخوش از این ترفند جدید، داشبورد پژو پارس را هم پلاستیکی کردند. همان داشبوردی که فقط در عکسهای تبلیغاتی زیبا و با کیفیت مینماید، اما هنگامی که از نزدیک آن را میبینید با تودهای پلاستیکی مواجه میشوید که در برخورد تصادفی سوئیچ با آن صدای دبه یا هرچیزی شبیه به آن را میدهد.Untitled-122222

یا هنگامی که در داشبورد را باز می کنید یاد اسباب بازیهای بی کیفیت چینی می افتید چرا که بستن در داشبورد نیاز به مهارت و تمرین دارد. (حتما اگر یک دستگاه خودروی زیبای رانا را از نزدیک دیدید، به داشبورد آن نگاهی بی اندازید؛ احتمالا یاد چیزی شبیه به اسباب بازی های درجه ۳ و یا ۴ چینی خواهید افتاد)

نمیدانم چرا ایران خودرو خودرو پژو پارس را به اصرار یک سدان لوکس! میخواند در حالیکه از لوکس بودن هیچ نشانی ندارد. باز گردیم به همان قانون نا نوشته، خودروهای دارای داشبورد پلاستیکی خودروهای ارزان قیمت و بی کیفیتی هستند.

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید