برای استفبال از ماه رمضان دست به کار شوید

0

ضعف عمومی در ماه رمضان یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد خوش خوراک و دارای اضافه وزن است که با تمرین کم خوری قبل از ماه رمضان به راحتی پیشگیری می‌شود.

محمدتقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مبنی بر نحوه استقبال از ماه مبارک رمضان از نظر تغذیه‌ای تأکید کرد: تمرین به نوشیدن مایعات فراوان و کاهش میزان مصرف غذاهای پرکالری و کم خوری چند روز قبل از ماه رمضان می‌تواند از مشکلاتی همچون افت قند خون، ضعف عمومی، اسیدی شدن معده و سرگیجه جلوگیری کند به گونه ای که چند روز مانده به رمضان مصرف سبزیجات و میوه‌های پرآب جای غذاهای پرچرب و پرنمک را بگیرد.

وی با اشاره به نحوه رعایت رژیم تغذیه‌ای ویژه‌ قبل از ماه رمضان و همچنین چگونگی پیشگیری از تشنگی مداوم در ساعات روزه‌داری تأکید کرد: مصرف غذاهای نشاسته‌ای همچون برنج، ماکارانی و همچنین سالاد، ماست کم چرب و نان به ترتیب می‌تواند قند مورد نیاز بدن را در طول روز تأمین کرده و آب روزانه را ذخیره کند اما در  کنار آن نوشیدن چای در هنگام سحری به علت داشتن کافئین و خاصیت دفع بالای آب بدن می‌تواند مهم‌‌ترین عامل از دست رفتن یکباره مایعات بدن و حتی سرگیجه‌گی در ساعات روزه‌داری شود.

کره و عسل و انواع شیرینی‌ها هنگام سحری مطلقا مصرف نشود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین با اشاره به یکی از باورهای بسیار اشتباه عموم افراد مبنی بر اینکه مصرف کره و عسل و انواع شیرینی‌ها می‌تواند قند و کالری مورد نیاز بدن را در طول روز تأمین کند گفت: این اقدام موجب افزایش یک باره قند خون و در کنار آن بالا رفتن میزان انسولین در خون می‌شود که دقیقا در نیمه‌های روز قند خون فرد را به یک باره پایین می‌آورد بنابراین خوردن یک عدد خرما و یا غذاهایی حاوی نشاسته می‌تواند با روند جذب متعادل قند در تمام ساعات روز مانع از افت یک باره قند خون در افراد شود که در کنار آن مصرف میوه‌های آبدار نیز همانند اسفنج ذخیره آب بدن را تأمین می‌کن.

حلیم بهترین گزینه برای سحری 

انوشه همچنین با اشاره به اینکه باید وعده‌های غذایی در طول ماه رمضان در سه نوبت تقسیم شود اظهار داشت: مهم‌ترین وعده سحری است که در آن مصرف حلیم به علت داشتن فیبر، پروتئین مورد نیاز، نشاسته دیرجذب و کالری متناسب بهترین گزینه به شمار می‌رود اما به طور کلی میزان وعده‌های غذایی باید به سه وعده سحر، افطار و شام تقسیم شود که فاصله بین افطار و شام حداقل یک ساعت الی دو ساعت است.

 وی ادامه داد: استفاده از غذاهای پرچرب و پرنمک علی‌الخصوص غذاهای کبابی، انواع کتلت و کوکو مهم‌ترین عامل افزایش تشنگی و بالا رفتن اوره خون در طول روز است و به همین علت مصرف آنها نه تنها در وعده سحر بلکه در هیچ یک از وعده‌های افطار و شام به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

لینک مطلب

پاسخ دهید