بزرگترین مشکل نرم افزاری کامپیوتر جنگنده F-35 برطرف شد! (مسلسل گران قیمت در دست خلبان)

0

بزرگترین مشکل نرم افزاری کامپیوتر جنگنده F-35 برطرف شد! (مسلسل گران قیمت در دست خلبان)

پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت های دنیای الکترونیک،تجهیزات نظامی و جنگنده ها به عنوان راس هرم استفاده از این تجهیزات قرار گرفته اند.بسیاری از نرم افزار،سخت افزار و قطعات دیجیتالی حال حاضر که در طی ابداعات و پیشرفت های این عرصه به دست می آید،تنها در این محصولات مورد استفاده قرار میگیرد.به عنوان مثال در 40 سال پیش جنگنده F-14 از یک رادار فوق پیشرفته بهره میبرد که همچنان میتوان از آن استفاده نمود!در جنگنده های نسل پنجم و جت های مسافربری،استفاده از سخت افزارهای پیشرفته شدت پیدا کرده و بسیاری از سیستم های این هواگردها،از طریق آنها کنترل میگردد.

 جنگنده F-35 یکی از همین موارد است.این جنگنده عمود پرواز،به منظور استفاده بر روی ناو و برتری هوایی طراحی گردید.شرکت های بسیاری از تمام نقاط جهان بر روی نرم افزارها و قطعات آن مشغول به کار بودند اما همواره موانعی در قسمت های کامپیوتری این جنگنده،استفاده گسترده از آن را به تعویق می انداخت.این جنگنده در مدل F-35A در حدود 100 میلیون دلار قیمت دارد و از آن مهم تر،توپ اتوماتیک (مسلسل) گران قیمت این جنگنده یعنی GAU-22A است.این توپ 25 میلی متری مدل توسعه یافته GAU-12 است که دارای چند لول خروجی است.نرخ آتش این مسلسل 3300 گلوله در دقیقه است و دقت آن نیز برابر با 1.4 میلی رادیان است.F-35 این توپ را در در داخل بدنه و بالای ورودی هوای سمت چپ حمل میکند.مدل های B و C این توپ را در یک غلاف رادار گریز در خارج از بدنه حمل میکنند. سیستم عامل (OS) این جنگنده Integrity DO-178B نام دارد که توسط شرکت Green Hills Software طراحی شده است.این نرم افزار یک سیستم عامل Real Time است و بلوک 3 این نرم افزار از 8.6 میلیون کد خط تشکیل شده است.این سیستم عامل پیچیده ترین سیستم عاملی است که تا کنون برای یک جنگنده نوشته شده است.روند استفاده از جنگنده F-35 بارهای به دلیل تغییرات نرم افزاری این سیستم عامل به تعویق افتاده است.برنامه نرم افزاری F-35 بیش از 4 برابر از جنگنده F-22 کد خط برنامه نویسی دارد.سیستم عامل Integrity DO-178B وظایفی مهمی مانند جنگ الکترونیک،ترکیب داده های حسگرهای جنگنده،کنترل تسلیحات،ایجاد تصویر کامل از میدان نبرد،ارتباطات متفاوت،بررسی سیستم های پروازی و…را دراست.تا ماه مه سال جاری (2015) حدود 99.9% از نرم افزار F-35 کد نویسی شده است.

(در تصویر بالا شلیک گاتلینک محسوس است)

مشکل جنگنده F-35A از آنجایی آغاز شد که توپ این جنگنده مدرن در آسمان کارایی نداشته و به دلیل مشکلات نرم افزاری،قادر به شلیک نبود!البته GAU-22A بر روی زمین به خوبی کار کرده و هیچ مشکلی را از خود نمایان نمیکرد اما به محض پرواز جنگنده در آسمان،تیربار از کار افتاده و خلبان قادر به استفاده از آن نبود.پس از بررسی های انجام شده نقاط ضعف نرم افزاری این قسمت مشخص شده و کارشناسان کامپیوتری برای رفع آن بسیج شدند.و اما در اخبار روز گذشته،واشنگتن به طور رسمی از آزمایش موفقیت آمیز گاتلینگ F-35A خبر داده و برای آسوده ساختن خیال خبرنگاران،یک ویدئو از پرواز F-35A و شلیک مسلسل گاتلینگ نیز پخش شد.لاکهید مارتین به وسیله سرگرد چارلز از خلبانان زبده نیروی هوایی ایالات متحده،این جنگنده را در موقعیت های مختلف هوایی مورد بررسی قرار داد.در این آزمایش ها،گاتلینگ F-35A برای درگیری با اهداف زمینی و هوایی مورد آزمون قرار گرفت و با موفقیت آنها را پشت سر گذاشت.همچنین واشنگتن سال 2017 را برای شروع رسمی خدمت F-35 در نظر گرفته است.کشورهای بسیاری از جمله هم پیمانان ایالات متحده،تعداد بسیار زیادی از این جنگنده را پیش خرید کرده اند.

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید