بهبود تجربه رانندگی با جی-وکتورینگ کنترل مزدا

0

گیگر :

همه اتومبیل‌های مدرن حجم عظیمی از داده ایجاد می‌کنند. حسگرها در همه جای اتومبیل قرار دارند و اطلاعات خود را به کانال مرکزی داده اتومبیل ارسال می‌کنند. اتومبیل از این داده‌ها برای مدیریت عملکردهایی مانند کنترل اصطکاک چرخ‌ها و ثبات، کروز کنترل انعطاف‌پذیر، موتور و جعبه دنده استفاده می‌کند.

کاری که اخیراً شرکت مزدا انجام داده، دستیابی به نحوه استفاده از این داده‌ها برای افزایش واکنش اتومبیل به داده‌های راننده است. این فرآیند واضح نیست؛ اما نمونه‌های خوبی از آن وجود دارد.

سیستم دیفرانسیل تمام چرخ پیشگویانه مزدا در شاسی بلندهایش عوامل مختلفی مانند زاویه راندن، محل شروع لغزش چرخ‌ها، موقعیت سوپاپ و حتی دمای بیرون اتومبیل و وضعیت برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو را در نظر می‌گیرد. این سیستم با کمک این داده‌ها به سرعت در مورد میزان قدرت موردنیاز برای انتقال به چرخ‌های جلو و عقب تصمیم می‌گیرد. تمام این داده‌ها از قبل وجود داشتند؛ اما شرکت مزدا از این داده‌ها به روشی متفاوت استفاده می‌کند.

به همین ترتیب مهندسان شرکت مزدا بررسی نحوه راندن اتومبیل توسط افراد را آغاز کردند و متوجه شدند با اعمال تنها یک تغییر کوچک در نحوه واکنش اتومبیل به داده‌های راندن می‌توان تغییری مهم در ثبات، قابلیت پیش‌بینی و دینامیک کلی رانندگی ایجاد کرد.

فکر می‌کنید زمانی که فرمان اتومبیل را می‌چرخانید و وارد یک پیچ می‌شوید، چه اتفاقی می‌افتد؟ آنچه به آن توجه کردید، این است که کنار اتومبیل در قسمت داخلی پیچ بالا می‌رود و قسمت بیرونی خم می‌شود. علت چپ شدن اتومبیل این است که زمانی که شما چرخ را می‌چرخانید، قسمت داخل اتومبیل هنوز می‌خواهد صاف حرکت کند. در نتیجه بیشتر وزن بدنه اتومبیل به تایرهای قسمت بیرونی منتقل می‌شود. به همین ترتیب زمانی که می‌خواهید ترمز بگیرید، جلوی اتومبیل با انتقال وزن بدنه به تایرهای جلو، فرو می‌رود.

انتقال وزن به جلو زمانی که می‌خواهید سر پیچ، بپیچید، چیز خوبی است؛ زیرا وزن و کنترل بیشتری روی تایرهای جلو ایجاد می‌شود.

سیستم جدید شرکت مزدا، کنترل جی-وکتورینگ (G-VECTORING CONTROL) نام دارد. حسگرهای روی سیستم هدایت حتی زمانی که چرخ را به اندازه یک دهم یک درجه حرکت می‌دهید، متوجه می‌شوند. سیستم جدید مزدا این داده‌ها را دریافت می‌کند و به موتور می‌گوید تا به سرعت گشتاور خود را همزمان با چرخاندن چرخ‌ها، کمی کاهش دهد.

میزان کاهش گشتاور در این حالت بسیار ناچیز و حدود ۰.۰۵ درصد یک جی است. برای درک بهتر، باید بگوییم یک حرکت ترمز عادی در خیابان از سرعت ۳۵ مایل در ساعت به حالت توقف حدود ۵۰ درصد یک جی است و یک توقف ناگهانی حتی می‌تواند تا ۹۰ درصد یک جی یا حتی بیشتر باشد.

تأثیر کاهش ناچیز گشتاور این گونه عمل می‌کند که انتقال وزن به جلو چند پوند وزن بیشتری به تایرهای جلو وارد می‌کند. با این حال، حتی این انتقال وزن کوچک کافی است تا اتومبیل ثابت‌تر و مطمئن‌تر شود، به ویژه روی آسفالت نم یا یخ زده.

در واقع جی‌-وکتورینگ باعث می‌شود حرکات اصلی رانندگی مطمئن‌تر صورت گیرند.






منبع :مجله اینترنتی فوت و فن

پاسخ دهید