به 5 دلیل رانا نخرید / راهنما

0

در مقاله گذشته به یکی از تازه‌ترین تولیدات ایران خودرو، یعنی رانا اشاره کردیم و چند دلیل را برای خریدن این محصول نام بردیم. البته ابن مطلب به مذاق بعضی دوستان خوش نیامده و عنوان کرده بودند که چرا تبلیغ رانا را می‌کنید! خب، اگر مطالب ما را دنبال کرده باشید، همیشه هم دلایلی برای خرید و هم نخریدن را برای شما بیان می‌کنیم تا شما خود تصمیم بگیرید.

در این مطلب سعی داریم دلایلی را بیان کنیم که نشان می‌دهد خرید رانا، آن‌چنان هم خوب و به صرفه نیست! شاید با راه افتادن این کمپین‌های عجیب‌وغریب در عدم حمایت از خودروسازان داخلی و نخریدن محصولات صفر آن‌ها، این مقاله نقادانه بیشتر برای شما جذاب باشد! اما باید قبول کرد، خودروهای داخلی، فعلا داستان همان آش کشک خاله است!

  • رانا یا شتر گاو پلنگ!

یکی از دوستان در مقاله گذشته، با عصبانیت هر چه تمام تر، این خودرو را شتر گاو پلنگ نامیده و البته نگارنده را نیز کمی نواخته بود! اما چرا شتر گاو پلنگ؟

همان‌طور که در مطلب پیشین گفته شد، ایران خودرو، رانا را بر پایه پلتفرم ۲۰۶ صندوق‌دار ساخته است و با تغییر در چراغ‌های جلو و عقب آن، شاید بتوان آن را فیس لیفت ۲۰۶ SD نامید؛ اما مشکل اینجاست که این تغییرات فقط در ظاهر نیست.

runna-7

رانا را شاید بتوان مخلوطی از اکثر محصولات ایران خودرو دانست. با تحقیقاتی که انجام دادم، متوجه شدم که در واقع اگر به موتور و سیستم فنی این خودرو نگاهی بیندازیم، از تمامی تولیدات این خودرو ساز داخلی، وسیله و قطعه‌ای در آن وجود دارد! سیستم برق، سیستم صفحه کلاچ، موتور، بدنه، گیربکس و… هیچ کدام با هم مچ نیستند و به نوعی به صورت قرضی از سایر خودروهای موجود به رانا اضافه شده‌اند!

خب، این موضوع در دراز مدت حتما شما را دچار مشکل خواهد کرد.

مهندسین خلاق ایران خودرو، هرچه برای طراحی بیرونی این خودرو زحمت کشیده‌اند، به همان اندازه از طراحی داخل رانا غافل شده‌اند! البته خب چون این خودرو ساز مجبور بوده است تا داخل رانا را با تفاوت زیادی نسبت به ۲۰۶ طراحی کند، دست به یک تغییر کلی زده است و به سختی می‌توان از خودروی رقیب شباهتی را در این محصول پیدا کرد؛ اما خب کاش این کار را نمی‌کرد.

runna-8

بهره گیری از یک دیزاین کسل کننده و ساده، در کنار داشبوردی تمام پلاستیکی، نمی‌تواند حس خوبی را به شما منتقل کند.

  • فضای کم داخل کابین

رانا به لطف شاسی ۲۰۶ دارای فضای داخل کابین کمی است و اگر سوار آن شده باشید حتما به این موضوع اذعان خواهید داشت؛ اما نکته جالب‌تر اینجاست که صندلی‌های جلویی این خودرو از ۲۰۶ نیز کوچک و کوتاه‌تر است!

این موضوع، در کنار فضای بسیار کم برای سرنشینان عقب، انتخاب این خودرو برای مسافرت‌های طولانی مدت را کمی سخت می‌کند. به طور مثال اگر قد بلندی داشته باشید، حتما با نشست پشت فرمان، کوچک بودن کفی صندلی را حس خواهید کرد و با عقب راندن صندلی برای راحتی پای خود، عملا فضایی برای سرنشین پشت راننده باقی نمی‌ماند و احتمالا آن شخص باید همانند رستوران سنتی کفش‌ها را در آورده و چهارزانو روی صندلی بنشیند!

به لطف تجربه‌ای که با این خودرو داشتم، می‌توانم بگویم سیستم راحتی و مبله این خودرو به هیچ وجه مناسب مسافرت‌های طولانی یعنی بیشتر از سه یا ۴ ساعت نیست.

  • سپرهای ضعیف و ناکار آمد

سپرهای رانا دارای زیبایی خاصی بوده و از طراحی مدرنی برخوردار است؛ اما این زیبایی روی دیگری نیز دارد.

runna-9

دو مشکل در این سپر وجود دارد. ابتدا جنس بسیار بد و بی‌کیفیت آن است. شاید به جرات می‌توانم بگویم سپر پراید، از این خودرو قوی‌تر است. به طور مثال با ضربه‌ای بسیار آرام پشت ترافیک به یک ماشین، متوجه شدم که چند پیچ و آهن و… از سپر بیرون زده است!

runna-10

مشکل دوم این است که مکانیک‌های عزیز، در صورت باز کردن این سپر و تعمیر آن، به هیچ وجه قادر به جا انداختن درست و مناسب این سپر نیستند و حتی در صورت تعمیر درست و حسابی و بی‌نقص، نوع قرار گرفتن آن پس از باز شدن، کاملا این موضوع را به خریدار بعدی نشان می‌دهد. اگر با آسیب دیدگی سپر مواجه شوید و به نمایندگی مراجعه نمایید، قطعا با این پیشنهاد مواجه خواهید شد که: این رو عوض می‌کنیم یه دونه نو میندازیم جاش!

  • ایراد در چراغ‌های جلو

شاید تاکنون راناهای زیادی را دیده باشید که چراغ‌های جلو آن‌ را (علی‌رغم زیبایی‌شان) بخار گرفته است! اتفاقی که به هیچ وجه نباید بیفتد!

runna-11

اگر خودروی خود را بشویید، در کمال تعجب خواهید دید که چراغ‌های جلوی شما پر از بخار شده و درون آن معلوم نیست. این موضوع در زمستان و هنگام بارش برف و باران خیلی بیشتر نمایان می‌شود. خودم پس از مراجعه به نمایندگی با جمله زیبایی روبرو شدم؛ مدیر نمایندگی گفت: راناها همه همین‌جوری‌اند؛ یه درخواست بده چراغ جدید بگیریم واست! (البته با دست مبارک هم اشاره کرد و چند مورد رو بهم نشون داد)

این خودرو همانند اکثر محصولات داخلی، با چند تیپ وارد بازار می‌شود تا مشتری بتواند با خیال راحت آپشن‌های مورد علاقه‌اش را کم و زیاد کند!

در مدل پایه یا LE ایران خودرو، صفحه نمایش وسط داشبورد که وظیفه اطلاع رسانی باز بودن درب‌ها، دما، نشان‌گر سیستم صوتی خودرو و غیره را به راحتی هرچه تمام‌تر برداشته و جای آن یک گودی باقی گذاشته است! همچنین سیستم برق این خودروها ضعیف‌تر و ساده‌تر از مدل LX بوده و پنجره‌های عقب آن نیز دستی است. البته در این مدل سنسور دنده عقب نیز وجود ندارد! آیا به خاطر همین چند آپشن ساده که دیگر در هیچ کجای دنیا آپشن محسوب نمی‌شوند، باید یک تیپ خودرو تولید کرده و به بازار عرضه کرد؟!

runna-12

خب، این مطالب تنها چند دلیل کلی بود که شاید برای نخریدن رانا بتوانید روی آن حساب باز کنید. همان‌طور که گفته شد فعلا ما ایرانیان انتخاب‌های زیادی نداشته و باید به این تولیدات داخل اکتفا کنیم. البته شاید در چند وقت آینده شاهد تغییراتی در بازار خودروی کشور نیز باشیم!

چرخان

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی سایت کارنت (https://telegram.me/carnet_ir ) بپیوندید. کافیست عبارت “carnet_ir” را در نرم افزار تلگرام جست وجو و “join” را لمس نمایید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

لینک مطلب

پاسخ دهید