تقویت حافظه سالمندان با رژیم مدیترانه‌ای

0

رعایت اصول تغذیه صحیح باعث می‌شود فرد سالهای عمر خود را با نشاط و راحتی سپری نماید و کمتر در معرض بیماری‌های شایع قرار گیرد.

شادی مددی، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی  گفت: یکی از الگوهای غذایی که در این دوران پیشنهاد می‌شود پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که برای سلامت جسم و روان مفید است و از آسیب‌های مانند کوچک شدن و تحلیل رفتن مغز پیشگیری می‌کند.

وی افزود: تحقیقات نشان داده رژیم غذایی مدیترانه‌ای از خطر ابتلا به آلزایمر می‌کاهد و موجب تقویت حافظه می‌شود. این رژیم غذایی، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که نقش مؤثری در تقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی در انسان دارند.

مددی بیان داشت: روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات از اصلی‌ترین مواد خوراکی این رژیم محسوب می‌شوند و مصرف متوسط ماهی، محصولات لبنی به ویژه ماست و پنیر و مصرف بسیار کم گوشت قرمز و فرآورده‌های آن در این رژیم مورد توجه است.

وی اظهار داشت: این رژیم غذایی به دلیل داشتن روغن زیتون فراوان و مغزدانه‌های روغنی، سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان است و به سلامت سلول‌های مغز کمک زیادی می‌کند.

مددی ادامه داد: برای پخت و پز در این رژیم غذایی بیشتر از روغن زیتون استفاده می‌شود. افرادی که این رژیم را دنبال می‌کنند برای وعده نهار و شام از سبزیجات بیشتری استفاده می‌کنند و آن را به صورت بخارپز و آب پز مصرف می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: افراد سالمندی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند در مقایسه با افرادی که فقط از رژیم غذایی کم‌چرب استفاده می‌کنند روند بهتری در بهبود قدرت حافظه‌شان دارند.

انتهای پیام /

لینک مطلب

پاسخ دهید