توجه به چالش های آموزش ابتدايی/اجرای عدالت آموزشی در مناطق چند زبانه

0

مدير كل آموزش و پرورش آذربايجان شرقی از اجرای عدالت آموزشی در مناطق چند زبانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی  ، محمد حسنی سلیمی جهرمی‌ مشاور وزیر آموزش و پرورش در سی و سومین اجلاس مدیران و روئسای آموزش و پرورش کشور در گرد همایی گزارش کارگروه‌های قطبی توسط دبیران قطب‌ها اظهار داشت: گزارش کارگروه‌ها از طریق ارتباطات گسترده در گردهمایی‌های حضوری، ارتباطات مجازی و یا مکاتبات انجام شده که در این گردهمایی‌ها قطبی استان‌ها مسائل و چالش‌های آموزش و پرورش مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از دریافت نظرات با مسئولان و مشاوران آموزش و پرورش مصوبه ای تنظیم و برای اجرا به حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد که سال گذشته 12 کار‌گروه و در هر کدام 70 نفر عضو حضور داشتند که موضوعات استفاده ظرفیت‌های هر استان مورد بررسی قرار گرفت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دبیران قطب‌ها گزارش عملکرد خود را جهت بهبود کیفیت آموزشی و دنباله‌رو اجرایی شدن سند تحول بنیادین ارائه دادند که در هر یک برای چالش‌ها راهبرد‌هایی تدوین و تعیین شد.

در ادامه این مراسم جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در خصوص ارائه گزارش استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و قزوین اظهار داشت: موضوع مورد بحث در این استان عدالت آموزشی مخصوصا در حیطه آموزش ابتدایی بیشتر مورد توجه قرار گرفت چرا که زیر ساخت نظام‌های آموزش و پرورش باید از ابتدای کار ،آموزشی آغاز و بررسی شود که بنابر آن حوزه‌های مختلف آموزشی پژوهشی تربیتی و فرهنگی مورد بحث مسئولان قرار گرفت که نتیجه آن تدوین و اجرای سند تحول، تأسیس و توسعه پژوهش‌سرای آموزشی، توجه ویژه به کلاس‌های چند پایه‌ای  و ایجاد فضای رقابتی و نشاط در مدارس بود.

وی افزود: ایجاد تحول کمی و کیفی در عرصه ساماندهی نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری و ارتقا و جذب بی‌سوادان از دیگر دست‌آورد‌های تشکیل کارگروه‌ها بود که این برنامه‌ها بیشتر مورد توجه مناطق کم برخوردار عشایری و چند زبانه تعلق داشت که تاکنون برنامه‌های مختلف نتیجه مطلوبی را به عمل آوردند.

پاشایی عنوان کرد: برای بررسی موانع تصمیمات و مصوباتی توسط دستگاه‌های مرتبط گرفته شد که شناسایی، جذب، نگهداشت و  آموزش از چالش‌های موجود است. همچنین عدم وجود بانک اطلاعاتی  از عملکرد کودکان لازم‌التعلیم عدم وجود ساز و کارهای تشریحی و فرهنگی از بازماندگان تحصیل و عدم انعظاف‌ناپذیری در برنامه‌های درسی از دیگر مشکلات به شمار می‌رود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اذعان کرد: راه‌های تعاملی و مشارکتی‌ در حوزه‌ها مختلف در آموزش ابتدایی رشد 19 درصدی نو‌آموزان پیش‌دبستانی و رشد 40 درصدی در استان‌های هم‌جوار را به دنبال داشته که این موضوع دنباله‌رو تأیید بررسی و تولید استاندارد و بومی برای نو‌آموزان دو زبانه پیش‌دبستان در استان‌ها است.

انتهای پیام /

لینک مطلب

پاسخ دهید