جهش گرافیکی بازی های موبایل با همکاری موتور آنریل 4 و واسط Vulkan

0

جهش گرافیکی بازی های موبایل با همکاری موتور آنریل 4 و واسط Vulkan

روز گذشته شاهد رونمایی گوشی Samsung Galaxy S7 Edge در نمایشگاه MWC امسال بودیم. نمایشی که به طور حتم مورد توجه بسیاری از علاقه مندان تلفن های هوشمند شرکت سامسونگ قرار گرفت. اما در کنار معرفی این محصول شرکت Epic نیز نمایش هیجان انگیزی را برای دوست داران بازی های کامپیوتری پلتفرم موبایل تدارک دیده بود. نمایشی که نشان از قدرت ساختاری و دیداری بازی های نسل آینده ی پلتفرم موبایل داشت.

 

 

نمایش شرکت Epic در واقع یک دموی کوتاه فنی و تکنیکی به شمار می رفت که ProtoStar نام داشت و توسط نسخه ی جدید از موتور گرافیکی اختصاصی این شرکت یعنی Unreal Engine 4 و همچنین با به کارگیری از تکنیک های موجود در واسط نوین Vulkan طراحی شده بود. این دموی کوتاه که علاقه مندان بازی های کامپیوتری پلتفرم موبایل شاهد به نمایش در آمدن صحنه های چشمگیر و چشم نوازی در آن بودند، توسط همکاری مشترک شرکت Epic و شرکت Samsung تولید شده است تا به موجب آن از یک سو توانایی های پردازشی تلفن های هوشمند جدید سامسونگ به معرض دید علاقه مندان محصولات این شرکت قرار داده شود و از سوی دیگر هواداران دنیای بازی های کامپیوتری بتوانند با پتانسیل های موجود در موتور گرافیکی Unreal Engine 4 و واسط Vulkan آشنا شوند. در این دموی فنی شاهد به کارگیری افکت های گرافیکی گوناگونی بودیم که بخش مهمی از آن ها به مدد قابلیت های نهفته در دل موتور گرافیکی Unreal Engine 4 و همچنین واسط Vulkan پدید آمده اند. در میان تکنیک های مذکور می توان به سیستم بازتاب پویای نور از سطوح مختلف اشاره کرد که در تلفیق با موارد مشابه و مکملی نظیر تکنیک شکست پویای نور (بر روی پلتفرم موبایل) و همچنین قابلیت سایه زنی پویای کل صحنه های گرافیکی به شکل آبشاری، این قابلیت را دارند تا چگونگی طراحی بخش فنی و دیداری بازی های کامپیوتری بر روی پلتفرم موبایل را یک گام (و حتی بیشتر از آن) رو به جلو هدایت نمایند. علاوه بر آن وجود تکنیک هایی نظیر متراکم سازی بافت های تصویر ASTC با کیفیت بالا در کنار تکنیک TAA ، VF و همچنین پشتیبانی کامل از سیستم ذره ای مبتنی بر پردازشگر گرافیکی می تواند امکانات فراوانی را برای ساخت آن دسته از بازی های موبایل که از لحاظ کیفیت گرافیک فنی قابلیت رقابت با بازی های خوش گرافیک سایر پلتفرم ها را دارا هستند، در اختیار بازی سازان پلتفرم موبایل قرار دهد. تکنیک هایی که تلفیق آن ها با یکدیگر نمایش نسبتاً چشم نواز و خیره کننده ای را در دموی فنی ProtoStar پدید آورده بود.

 protostar2

در این میان نمی توان از امکاناتی که واسط نوین Vulkan برای طراحی افکت های پویای این دموی فنی فراهم آورده بود به همین راحتی چشم پوشی کرد. در واقع یکی از ویژگی های قابل توجهی که واسط Vulkan در اختیار بازی سازان پلتفرم موبایل قرار می دهد (و می تواند برای تولید بازی های بزرگ و خوش گرافیک موبایل توسط بازی سازان علاقه مند بسیار مفید واقع شود) این است که آن ها می توانند در امر طراحی بازی های خود بخش مهمی از پردازش های تصویری بازی های کامپیوتری پلتفرم موبایل را به طور مستقیم بر مبنای قدرت پردازشی موجود در پردازشگر های گرافیکی تعریف نمایند. به عبارت ساده تر توسط تلفیق قابلیت های نوین واسط Vulkan با ویژگی های بهینه و ارتقا یافته ی موتور های گرافیکی قدرتمندی نظیر Unreal Engine 4 در بازی های جدید پلتفرم موبایل، از این پس شاهد این نکته خواهیم بود که نقش پردازشگر ها در امر اجرای بازی های موبایل بسیار مهم تر از قبل خواهد بود و در این میان بخش مهمی از اهمیت RAM در تلفن های هوشمند به منظور اجرای قابل قبول بازی های کامپیوتری بر روی ابزار های هوشمند مذکور کمی کمرنگ تر از گذشته جلوه خواهد کرد (البته این به معنای نقش بیشتر و پر رنگ تر پردازنده های موبایل در امر پردازش بازی های کامپیوتری این پلتفرم خواهد بود و نه از میان رفتن اهمیت و نقش RAM در انجام این مهم). در واقع یکی از ایراد هایی که تا پیش از این (پیش از ظهور Vulkan) به تلفن های هوشمند وارد می شد این بود که هسته های پردازشی و کیفیت پردازشگر های تلفن های هوشمند روز به روز در حال افزایش هستند بی آن که این افزایش به شکل جدی (توسط بازی های قدرتمند پلتفرم موبایل) به چالش کشیده شود. حال استفاده از قابلیت های واسط Vulkan این امکان را در اختیار پردازنده های موبایل قرار می دهد که نمایش بسیار بهتری را در امر اجرای بازی های قدرتمند از خود به نمایش در آورند. به عبارت بهتر با تلفیق ویژگی های این واسط نوین با قابلیت های فنی موتور های گرافیکی قدرتمندی نظیر Unreal Engine 4 اکنون بازی سازان می توانند تعداد بسیار بیشتری از اشیا و آیتم های تصویری گوناگون را بر روی صفحه نمایش تلفن های هوشمند به تصویر بکشند. البته قضیه هنگامی هیجان انگیز تر می شود که بدانیم قابلیت های واسط Vulkan نه تنها این امکان را در اختیار بازی سازان مختلف قرار می دهد که بتوانند تعداد بسیار بیشتری شی و آیتم تصویری را به نسبت قبل بر روی صفحه نمایش تلفن های موبایل به تصویر بکشند، بلکه آن ها قادر خواهند بود که تمامی این اشیا و آیتم ها را به شکل کاملاً پویا (یعنی با تمامی تحرکات ریز و تغییرات جزئی مربوط به آن ها) و نه به صورت ایستا (به شکل بی حرکت و مجسمه وار) طراحی نمایند.      

protostar1

اگر چه دموی فنی به نمایش در آمده توسط شرکت Epic در نمایشگاه MWC امسال بیشتر از جنبه های نمایشی بهره می برد و از قابلیت های تعاملی چندان قابل توجهی برخوردار نبود اما در عین حال دموی ProtoStar نوید دهنده ی این نکته خواهد بود که به زودی علاقه مندان بازی های موبایل می توانند شاهد ساخته شدن بازی هایی برای این پلتفرم باشند که نه تنها از گرافیک فنی بسیار قدرتمندی بهره می برند، بلکه کاملاً تعاملی بوده و بسیاری از اشیا و ویژگی های تصویری موجود در آن ها توسط کاربران قابل لمس و دارای قابلیت واکنش خواهند بود. در عین حال با توجه به گفته های اعضای شرکت Epic به نظر می رسد که پیشرفت سخت افزاری محصولات سامسونگ (مشخصاً موبایل Samsung Galaxy S7 Edge که دموی مذکور توسط آن پردازش شده بود) نسبت به قبل کاملاً در جهت بهبود کیفیت گرافیکی بازی های کامپیوتری حرکت کرده است و به بازی سازان این امکان را می دهد که بتوانند بازی های قدرتمند تری را به لحاظ کیفیت دیداری نسبت به قبل خلق نمایند. در کل می توان ادعا کرد که پیشرفت گرافیکی بازی های موبایل در طی چند سال اخیر بسیار قابل توجه بوده است و بازی های این پلتفرم با سرعت محسوسی از لحاظ کیفیت فنی ارتقا یافته اند. بنا بر این هیچ بعید نیست که به زودی بازی های پلتفرم موبایل بتوانند همتایان خود بر روی سایر پلتفرم ها را به شکل کاملاً جدی به چالش بکشند و با توجه به مخاطبان روز افزونی که بر گرد خود جمع کرده و مبی کنند، به زودی به یکی از پلتفرم های اصلی و قابل اتکا در دنیای بازی های کامپیوتری تبدیل شوند.    

google

facebook

insta

twitter

telegram

 

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید