حقیقتی که درباره خواب باید جدی گرفت

0

تحقیقات نشان داده است که نخوابیدن و کم‌خوابی نمی‌تواند با خواب بیشتر در زمان‌های دیگر در دوران زندگی جبران شود به همین علت باید نهایت تلاش را کرد که خوابی کافی و منظم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی ، شاید برای شما نیز پیش آمده است که به علت مشغله‌های کاری یا تحصیلی یا به علت استرس نتوانید شب بخوابید و به خود قول داده‌اید که روز یا روزهای بعد کمی بیشتر بخوابید که این کم‌خوابی جبران شود. اگر شما نیز فکر می‌کنید که می‌توانید کم‌خوابی‌هایتان را در روزهای بعد با بیشتر خوابیدن جبران کنید باید به شما بگوییم که در اشتباه هستید و این حقیقت تلخ راجع‌به خوابیدن وجود دارد که کم‌خوابی در طول عمر جبران نمی‌شود.

محققان نشان داده‌اند که نمی توان کم‌خوابی را با خواب جبران کرد. کم‌خوابی می‌تواند تاثیرات روحی و فیزیکی منفی را بر سلامتی بدن شما بگذارد. استرس، سردرد، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، کاهش یا افزایش ناگهانی اشتها، افزایش وزن، افسردگی، کاهش انرژی و کاهش قدرت تمرکز از اثرات منفی کم‌خوابی است.

علاوه بر این، کم‌خوابی صدمات جبران‌ناپذیری را به بخش شناختی مغز و سلول‌های آن وارد می‌کند. کم‌خوابی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله اختلالات قلبی عروقی، آلزایمر، دمانس یا زوال عقلی، از دست دادن حافظه و در نهایت سرطان را افزایش می‌دهد.

نقش مهم خواب در سلامتی روحی و فیزیکی نشان می‌دهد که نباید خوابیدن کافی و باکیفیت را به هیچ دلیلی از دست داد. برای اینکه خوب و کافی بخوابید توجه به این نکته مهم است که ساعات خوابیدن‌تان باید منظم باشد و در این مورد باید از ساعت بدنتان پیروی کنید. اگر عادت کنید که در زمان خاصی بخوابید، بعد از مدتی بدنتان با علائمی که از خود نشان می‌دهد به شما نشان می‌دهد که وقت خواب است.

منبع: MedicalDaily

انتهای پیام/

لینک مطلب

پاسخ دهید