داغ داغ از VULKAN!

0

داغ داغ از VULKAN!

پس از معرفی دستوران API و یا رابط برنامه نویسی VULKAN 1.0،شرایط برای استفاده از سخت افزار بسیار بهتر شد.در این لینک می توانید به طور کامل با مزایای این دستور آشنا شوید.اما مهمترین رکن در استفاده از یک API و همه گیر شدن آن،ساپورت و پشتیبانی GPU و سیستم عامل های دیگر است.کارت گرافیک های AMD به سرعت توسط یک درایور به VULKAN مجهز شدند و پس از تنها ساعتی بعد انویدیا نیز اعلام کرد که:تمامی کارت گرافیک های مجهز به تراشه های کپلر و مکسول،این API را پشتیبانی می کنند.این مهم نیز از طریق یک بروز رسانی وارد سیستم ها شد.

 

AMD در زمان معرفی VULKAN گفته بود که سیستم عامل اندروید و بسیاری از SOC های وابسته به آن،این دستور را پشتیبانی خواهند کرد.در نتیجه خیال کاربران از اندروید،کارت گرافیک های RADEON و حداقل دو تراشه از انویدیا،راحت شد.هم اکنون اینتل نیز به طور رسمی اعلام کرد که در آینده بسیار زود پردازنده های خود و یا به عبارت بهتر گرافیک های مجتمع را با VULKAN همسو خواهد کرد.شاید انتظار بیشتری از انویدیا داشتیم و این کمپانی در شرایطی قرار گرفته است که برای اولین بار مجبور به حمایت از این API رقیب شده است.

سبز پوش ها زیر فشار همه جانبه!!

شاید پس از معرفی API خوب AMD در سال 2013 با نام Mantle،انویدیا آنطور که شایسته بود از آن حمایت نکرد و موجبات غرق شدن آن را فراهم ساخت.اما اینبار انویدیا مجبور به حمایت از آن شده است.دلایل هم واضح و روشن است.اول به این علت که VULKAN توانایی های بزرگی در زمینه حفظ پرفورمنس به نسبت مصرف دارد.بدین ترتیب نه قرار است که ظرفیتی بیکار بماند و نه گلوگاه به وجود آید.این همان API است که برای مدت ها همه انتظار اش را داشتند.توسعه دهندگان و برنامه نویسان همگی در یک نقطه متوقف شده بودند و برای بالا بردن توان گرافیکی تنها راه بالا بردن توان سخت افزاری بود که متاسفانه بسیار گران هم تمام می شد.در نتیجه دنیا به یک دستور تر و تمیز و شسته رفته نیاز داشت!

از سوی دیگر انویدیا هم نباید از غافله عقب می ماند و همین مورد برای دوستی هر چه بیشتر تولید کنندگان بازی با تیم قرمزها کافی بود.در نتیجه این برند به سرعت مجبور به ارائه حمایت از VULKAN شد.

انویدیا VULKAN ای می شود!

در روز گذشته انویدیا به طور رسمی اعلام کرد که یک آپدیت جدید برای کنسول معروف خود یعنی NVIDIA Shield را ارائه ساخته است.این آپدیت موجب پشتیبانی این کنسول از دستورات VULKAN می شود.البته علاوه بر آن،مشکلات تصویر در تلویزیون FHD 60Hz،باگ های صدا،مشکلات ریز و درشت پخش آنلاین،پشتیبانی از رنگ YUV 4:2:0 و …بهبود پیدا کرده است.این کنسول از سیستم عامل اندروید برخوردار است.این را می توان دومین اقدام برای حمایت از VULKAN دانست.اما دلیل دوم حمایت انویدیا چیست؟دلیل دوم هم روشن است.اینبار AMD تنها نیست و برای تولید و همچنین عرضه VULKAN،حمایت های بی دریغ کنسرسیوم Khronos را به همراه داشته است.در نتیجه سرکشی انویدیا اینبار می تواند به ایجاد یک شبه سیاسی منجر گردد.

سیستمی عامل های دیگر تشنه VULKAN برای گیمرها!

اما سوالی که برای بسیاری به وجود آمده بود،حمایت های نرم افزاری OS از این API بود.به عنوان مثال شبکه STEAM و یا به عبارت بهتر STEAM OS از جمله مهمترین بخش استراتژیک است که گیمرهای بسیاری در آن فعال هستند.از همین رو خبر رسیده است که STEAM OS نیز در روزهای آینده از VULKAN 1.0 پشتیبانی خواهد کرد.در نهایت تنها سیستم عامل باقی مانده لینوکس است که مراحل پایانی آماده سازی از VULKAN را شب گذشته پشت سر گذاشت.جالب است بدانید که AMD درست 4 ماه پیش بود که برای اولین بار VULKAN را در اختیار انویدیا قرار داد تا آزمایش و تست های خود را برای هماهنگی آغاز کند.انویدیا نیز به خوبی موفق به هماهنگ سازی دو تراشه مکسول و کپلر شد که هم اکنون بیشترین تعداد را در شبکه STEAM دارند.(رجوع به مطلب “کدام کارت گرافیک ها بیشترین تعداد را در شبکه STEAM دارند؟)

به نام AMD به کام Nvidia!!

جالب است بدانید که برخی از منابع خبری معتبر از نتایج برخی از تست ها در STEAM صحبت کرده اند.ظاهرا کارت گرافیک های انویدیا (خصوصا اشاره به GTX 950 شده است) در حالت تجهیز به VULKAN،نمایش بهتری را در STEAM به اجرا گذاشته اند.منظور از بهتر،در مقابل رقیب خود یعنی AMD بوده است.

توجه توجه:برای تصمیم گیری همچنان زود است و باید مقدار وقت و حوصله به خرج داد تا نتایج بیشتری از تست های مشابه منتشر گردد!تجربه نشان داده است که نمی توان این مطالب را در همین ابتدای راه به عنوان معیار قرار داد.اما اگر واقعیت داشته باشد،می تواند برای AMD یک جنگ روانی تمام عیار را به راه اندازد!

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید