راهکارهای تقویت قدرت مغز در بزرگسالان

0


شش عادت در زندگی که به تولید سلول‌های جدید در مغز بزرگسالان کمک می‌کند

عصب زایی سلول های مغز

فهم و درک ما از شیوه عملکرد مغز براساس میزان سلول‌ها همیشه درحال تحول است، مثلا مفهوم عصب‌زایی. تقریبا 20 سال پیش، تصور کلی براین بود که وقتی مغز فرد به تکامل و بلوغ می‌رسد، دیگر نمی‌تواند دستخوش فرایند عصب‌زایی شود؛ تولید سلول‌های جدید مغزی.

بااین‌حال، حالا ما به سادگی می‌دانیم که این درست نیست؛ حتی مغز بزرگسال هم می‌تواند عصب‌زایی داشته باشد و در حقیقت، راه‌های طبیعی گوناگونی برای کمک به این فرایند و بهبود عملکرد ادراکی به‌طور همزمان وجود دارد.

در اینجا چند متد برای بهبود عصب‌زایی در مغزتان را ارائه می‌دهیم:

  1. ورزش

ممکن است کلیشه‌ای به‌نظر برسد اما ورزش واقعا برای مغز خوب است. ورزش شدید و درست تا اندازه قابل توجهی میزان فرارسان‌های عصبی را که به‌عنوان فاکتور عصب‌گرای ناشی از مغز شناخته می‌شوند بالا می‌برد، که به ارتقاء تولید سلول‌های جدید مغزی کمک می‌نماید.

ورزش همچنین میزان استرس را کم می‌کند، که موجب کاهش تولید هورمون استرس یا همان کورتیزول می‌شود، این هورمون موجب مرگ زودرس سلول‌های مغزی می‌گردد.

لازم نیست فرد مذهبی یا حتی معنوی باشید تا از فواید مدیتیشن یا ورزش‌های فکری بهره‌مند شوید. شواهد روزافزونی وجود دارد که ثابت می‌کند ورزش‌های فکری و مدیتیشن می‌تواند استرس را کم کرده و به افزایش چگالی سلول‌های خاکستری در بخش‌های مختلف مغز کمک نماید، مثلا در هیپوکامپوس.

شاید واضح به‌نظر برسد، اما امروزه بسیاری از افراد برای تغذیه سالم و متعادل در جدالند. زیرا مغز شما از حدودا 60 درصد چربی تشکیل شده و مهم است که چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل و روغن زیتون همراه با مقادیر فراوانی ازاسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید، که در ماهی و غذاهای دریایی یافت می‌شود. این مواد مغذی در کمک به مغز برای تولید سلول‌های جدید کاملا ضروری هستند.

کمبود خواب می‌تواند عصب‌زایی هیپوکامپال را کم کند و منجر به اختلال هورمونی شده و مغزتان با تولید ضایعات مختل شود. به‌عبارتی دیگر، کمبود خواب، توانایی مغزتان برای تولید سلول‌های جدید را ازکار می‌اندازد.

5. نورخورشید

عامل دیگری در سبک زندگی که باعث عصب‌زایی می‌شود، استفاده از نورخورشید است. ویتامین D که ما از نورخورشید می‌گیریم، میزان فرارسان‌های عصبی را افزایش می‌دهد، پس در ماه‌های تابستان حداقل 10 تا 15 دقیقه هر روز آفتاب بگیرید.

6. رابطه جنسی

ودر آخر، رابطه جنسی؛ بله رابطه جنسی! فعالیت منظم جنسی می‌تواند به کاهش استرس کمک کرده و میزان فرستنده‌ها و هورمون‌های “حال خوب” را افزایش دهد و منجر به بهبود عصب‌زایی در بزرگسالی شود.

حرف آخر

با مسلح شدن به این عوامل در سبک زندگی که به ارتقاء عصب‌زایی کمک می‌کنند، دیگر دلیلی وجود ندارد که سالخوردگی لزوما به‌معنی کاهش عملکرد ادراکی باشد. بسیاری از اشخاص که فعال می‌مانند، درست غذا می‌خورند و در فعالیت‌های سالم زندگی شرکت می‌کنند، در سالخوردگی عملکرد ادارکی قوی دارند.

Laghari
گیفت کارت سنتر



منبع

پاسخ دهید