Thursday 23 March 2017

پیش فروش اینترنتی بلیط قطار

پیش فروش اینترنتی بلیط قطار

پیش فروش اینترنتی بلیط قطار ویژه نوروز ۹۶ برای حرکت در تاریخ (۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶) از ساعت ۵ عصر روز یکشنبه ۱۷ بهمن آغاز و تا روز سه شنبه ۱۹ بهمن ادامه خواهد داشت. کاربران گرامی با ورود به سایت سامتیک میتوانند بلیط قطار تمامی شرکت های ریلی ایران اعم از رجا، فدک و سفیر را در تمامی مسیرها به صورت کاملا آنلاین رزرو و خریداری نمایند.
کد خبر : 69468
تاریخ انتشار : جمعه 3 ژوئن 2016 - 6:46
0 views بازدید

« رسانه ملی » و رقبایی که باید جدی تر گرفت

گیگر: رضا سیف پور، مدرس دانشگاه و منتقد رسانه در یادداشت پیش رو آورده است: صدا و سیما در ایران سرگذشت عجیبی دارد . وقتی به تاریخچه این رسانه فراگیر به عنوان « رسانه ملی » و مهمترین رسانه جمعی کشور نگاه می کنیم می بینیم هیچگاه این رسانه تاثیر گذار و مهم روی آسایش به خود ندیده و… گروه فرهنگ و هنر: رضا سیف […]

گیگر:

رضا سیف پور، مدرس دانشگاه و منتقد رسانه در یادداشت پیش رو آورده است: صدا و سیما در ایران سرگذشت عجیبی دارد . وقتی به تاریخچه این رسانه فراگیر به عنوان « رسانه ملی » و مهمترین رسانه جمعی کشور نگاه می کنیم می بینیم هیچگاه این رسانه تاثیر گذار و مهم روی آسایش به خود ندیده و…

گروه فرهنگ و هنر: رضا سیف پور، مدرس دانشگاه و منتقد رسانه در یادداشت پیش رو آورده است:  صدا و سیما در ایران سرگذشت عجیبی دارد . وقتی به تاریخچه این رسانه فراگیر به عنوان « رسانه ملی » و مهمترین رسانه جمعی کشور نگاه می کنیم می بینیم هیچگاه این رسانه تاثیر گذار و مهم روی آسایش به خود ندیده و همواره رقبای سرسختی را در کنار خود احساس کرده – اگرچه به شکلی عجیب همواره سعی کرده حضور این رقیبان را به روی خود نیاورد . – از سینما با فیلم های « بوروسلی » و « جان وین » و « شعله » و صف های طولانی مدت پشت گیشه گرفته تا بعدها « ویدئو» و شبکه قاچاق کرایه فیلم و « سی دی ».
چندی بعد هم که « ماهواره » آمد و هنوز دیری نگذشته که « رسانه های نوین » ( شبکه های اجتماعی مجازی ) تبدیل شد به یکی از مهمترین ابزارهای تفریح و سرگرمی و کسب خبر . این اواخر هم که شبکه های شبهه تلویزیونی تحت اینترنت هر روز از گوشه ای سر در می آورند .

با این وجود جالب این است که در پی اینهمه سال صدا و سیما همچنان مانند « پدرسالار» بر مسند نه چندان محکم « انحصار » تکیه زده و مغرورانه حاضر نشده حتی تغییر کوچکی در رفتار و رویه رسانه ای خود ، که حاکی از عزمی جدی در مواجهه با این رقبای سرسخت باشد ایجاد کند . به نظر نگارنده علت اصلی همه اینها به غیر از انحصاری بودن فضای رسانه ای برای صدا و سیما ، عوامل مهم دیگری بود که به راهبرد های پیش روی این رسانه عظیم بر می گردد .

به عنوان مثال در این سال ها با پر رنگ شدن نقش « ماهواره » در سپهر رسانه ای جامعه ، صدا و سیما بیش از آنکه به مقابله رسانه ای با آن پدیده مهم بیاندیشد ، مشتاقانه به نظاره برچیدن تناوبی دیش های ماهواره و اخلال در امواج دریافتی برروی پشت بام ها نشست و بهترین راهبرد اجرایی خود را در افزودن تعداد همین شبکه ها با ماموریت های مشابه جستجو کرد . کاری که به زودی مشخص شد چندان کارساز نبود .

« رسانه ملی » و رقبایی که باید جدی تر گرفت

پس از گذشت اندک زمانی دیگر و در حالی که رقبای رسانه ای صدا و سیما به لحاظ کمی و کیفی رشد یافته بودند و نقش « شبکه های اجتماعی » بخصوص « شبکه های همراه » هر روز بیشتر می شد ، با تغییر در راس مدیریت این سازمان مهم ، رئیس جدید رسانه ملی به درستی دریافت که این سازمان پیر و خسته اگر میخواهد سرحال و تاثیر گذار باشد نیازمند « چابک سازی » و « کیفی سازی » از درون است اما متاسفانه گویی مشکلات کمر همت را محکم تر بسته اند و هنوز چرخ صدا و سیما آنگونه که باید نمی چرخد لذا بعید به نظر می رسد مشکلات دست از سر آن بردارند و دکتر سرافراز بتواند اراده خود را به راحتی به سرانجام رساند – که البته باید صبر کرد و دید !- .

در این وانفسا اما ظهور عصر جدید رسانه ها و برآمدن « رسانه های تصویری تحت اینترنت » با عنوان « مجله ویدئویی » یا « تاک شو های اینترنتی » ، ناگهان تمام قواعد سنتی را به چالش کشید و اینبار به نظر می رسد صدا و سیما بارقیبی به مراتب جدی تر مواجه شده است . رقیبی که پس از شبکه های ماهواره ای ، بار دیگر و به راحتی هر چه تمام تر قانون مبهم ممنوعیت تاسیس « تلویزیون خصوصی » را به چالش کشیده و در جذب مخاطبین نیز موفق نشان داده است .

« رسانه ملی » و رقبایی که باید جدی تر گرفت

به تازگی خبری در رسانه های رسمی وغیر رسمی منتشر شد که حاکی از نارضایتی مدیران رسانه ملی از یک « مجله ویدئویی تحت اینترنت » بود . رسانه ای اینترنتی که توسط یکی از مجریان صاحب نام تلویزیون مدیریت می شود . البته پس از مذاکره های مکرر، مجری مذکور نیز ظاهرا اداره آن رسانه اینترنتی را بر اجرای تلویزیونی ترجیح داده و در نهایت ممنوع التصویر !!! شده است . جزئیات این خبر و نکات پیدا و پنهان آن برایم چندان جذاب نبود اما به گمانم این را باید آغاز دوره جدیدی از رقابت های رسانه ای ! تلقی نمود . این یعنی رقبای خودی! ، بسیار جدی تر از رقبای قبلی هستند .

صدا و سیما به لحاظ ماهیت شکل گیری ، اهداف طراحی شده و بخصوص هدفگذاری صورت گرفته در فرآیند مقابله با « قدرت نرم »غرب ، از جایگاه استراتژیک ویژه ای در مدیریت کلان کشور برخوردار است و این ایجاب می کند که راهبردهای سگانه خود را به گونه ای طرح ریزی کند تا بتواند در عبور از چنین گردنه هایی با صلابت تر و محکم تر ظاهر شود .

امروز که دنیای ما غرق در انواع تکنولوژی های ارتباطی است تکیه بر قوانین نه چندان محکم و قابل تفسیر برای انحصاری ساختن فضای رسانه ای چندان منطقی به نظر نمی رسد . به عقیده نگارنده در آینده ای نزدیک هریک از شهروندان بطور بالقوه امکان دراختیار داشتن یک « تلویزیون شخصی » را خواهند داشت و کاملا مشهود است که شبکه های اجتماعی همراه ، نظیر « تلگرام» و « اینستاگرام » به لحاظ فنی در همان مسیر گام برمیدارند و یا حداقل امکانات تکنولوژیک لازم را به تدریج سهل تر و سهل تر می سازند .

« رسانه ملی » و رقبایی که باید جدی تر گرفت

از اینرو بسیار دشوار به نظر می رسد که بتوان به راحتی عنوان « رسانه ملی » را برای صدا و سیما ، تا همیشه حفظ نمود . مگر آنکه صدا و سیما به شکلی سریع و عاجل به بازنگری در سیاست های اجرایی خود بپردازد و با تغییر در ساختار مدیریتی خود به شکلی واقعی و عینی بسوی « چابک سازی » و « کیفی گرایی » گام بردارد تا بتواند جایگاه خودرا در « سبد رسانه ای » مخاطبین آینده همچنان حفظ نماید .

البته این مسیر دشواری است و بعید به نظر می رسد به راحتی میسر شود . در این مسیر بدترین اقدام ورود به حوزه های اقتصادی و استفاده از منابع مادی بازار تحت عناوینی همچون « اسپانسر » یا « مشارکت » است. بدون شک وقتی رسانه رنگ و بوی « پول » به خود می گیرد رقبا قاعده بازی را بهتر می دانند و شکی نیست سازمان دولتی ( حکومتی ) صدا و سیما نمی تواند همچون رقبا از منابع مالی بازار ثروت بهره مند شود .

از اینرو بهتر است قبل از هر چیزی سیاستگذاران کشور در سطح کلان ، در خصوص شیوه های « تامین منابع مالی کافی »و « نیروی انسانی ماهر » برای این رسانه استراتژیک بازنگری و برنامه ریزی کنند زیرا بعید به نظر می رسد در فضای رقابتی جدید این رسانه بتواند با این منابع مالی و افراد آموزش ندیده به موفقیت ترسیم شده در افق پیش روی خود دست یابد .

والسلام



لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 80
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات