روشنایی سازگار خودرو یا AFS در خودرو چیست؟

0

با ظهور خودرو در قرن گذشته حمل و نقل انسان وارد عرصه جدیدی شد ، عرصه ای که سرعت بیشتر مسافرت و استفاده بهینه تر از زمان را به همراه داشت البته نتیجه سرعت بیشتر کاهش در دقت و بالا رفتن خطر است که مهندسان از ابتدا به فکر رویارویی با این مشکلات برآمدند. در این راستا خودروسازان تلاش ها و تحقیقات بسیاری را در امر پژوهش داشته اند و نتیجه آن سیستم های ایمنی فعال و غیر فعال مختلفی است که به صورت های مختلف در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرند.

رانندگی در شرایط مختلفی انجام می شود برای مثال در شب یا روز یا در شرایط جوی متفاوتی مانند برف یا باران یا هوای صاف و در همه این شرایط احتمال خطر و تصادف وجود دارد ولی براساس تحقیقات انجام شده در شرکت اپل 80 درصد تصادفات مربوط به رانندگی در شب و تاریکی است. حال اگر شرایط جوی و آب و هوایی بد نیز دامن رانندگان را بگیرد مشکل دو چندان می شود. رانندگی در چنین شرایطی حداقل به سیستم روشنایی قابل اطمینانی نیاز دارد تا به کمک راننده احتمال سوانح رانندگی به حداقل برسد.

afs-2
سیستم AFS تلاش برای سازگاری سیستم روشنایی خودرو با محیط محسوب می شود که امروزه در تمام خودرو های لوکس و حتی در خودرو های متوسط وارزان از قبیل مزدا 3 نیز بکار برده می شود. ایده اولیه AFS زمانی شکل گرفت که محققان مشاهده کردند تعداد زیادی از تصادفات در شب مربوط به نقاط دید کور راننده در پیچ هاست ، محققان و مهندسان به این فکر افتادند که اگر بتوانند چراغ های خودرو را در پیچ ها به سمت داخل پیچ بچرخانند تا حد بسیار زیادی مسئله نقطه کور راننده در پیچ ها حل می شود.

برای پیاده سازی این ایده مهندسان به سراغ علوم برق و الکترونیک رفتند و با استفاده از موتور های خاصی به نام موتور Servo و با کمک سیستم کنترل مرکزی خودرو (ECU) وسنسور زاویه ای توانستند این ایده را پیاده سازی نمایند. طرح نهایی به این صورت پدید آمد که سنسور زاویه ای به فرمان متصل می شود و با چرخش فرمان میزان و جهت چرخش فرمان و به طبع خودرو را به سیستم کنترل مرکزی یا ECU اعلام می نماید. در این هنگام ECU بر اسا س اطلاعات دریافتی ، فرمان متناظر با آن را به موتور Servo برای چرخش در جهت مناسب ارسال می نماید و موتور که کاسه چراغ خودرو به آن متصل است در جهت مورد نظر گردش می نماید.

این ایده در خودرو ها آزمایش شد و نتیجه آن بسیار امید وار کننده بود ولی برای افزایش عملکرد AFS و بالاتر بردن کارایی آن مواردی به این ایده کلی اضافه شد که طی آن سرعت خودرو نیز علاوه بر میزان چرخش فرمان بر میزان چرخش چراغ اثر می گذارد که دلیل آن افزایش دید راننده در سرعت های بالاتر در گذر از پیچ ها می باشد. همچنین هنگام توقف در چهارراه و یا در هنگام تغییر مسیر در چهارراه چراغ های متناظر با جهت تغییر مسیر نیز به میزانی در جهت حرکت می چرخند تا دید راننده را درهنگام تغییر مسیر بالاتر ببرد.  براساس مشاهدات در کشور های مختلف جهان مانند ژاپن و آلمان نتیجه استفاده از نسل اول AFS در خودروها افزایش 300% دید راننده در پیچ ها بود و در نتیجه تصادفات به میزان قابل قبولی کم شدند.

شرکت اپل به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه توسعه تکنولوژی های روشنایی خودرو در حال توسعه و تکمیل نسل بعدی سیستم AFS می باشد و موارد جالبی را به آن اضافه کرده است. در نسل دوم امکان تنظیم ارتفاع به صورت همزمان با چرخش وجود دارد تا با دریافت اطلاعاتی چون زاویه و چرخش بدنه بر روی سطح جاده بتوان به بهترین صورت جاده را برای راننده روشن نمود. در نسل جدید سعی شده است تا علاوه بر روشنایی لازم در پیچ ها ، روشنایی در شرایط جوی و محل رانندگی نیز مد نظر قرار بگیرد برای مثال از آنجایی که رانندگی در شهر با خارج شهر متفاوت است میزان روشنایی چراغ ها در هر کدام از مکان ها به صورت خاص تنطیم خواهد شد تا بهترین شرایط را برای راننده و رانندگان سایز خودرو ها فراهم آورد.

در نسل بعدی سیستم AFS سعی شده است تا با استفاده از سیستم های ارتباطی ماهواره ای و GPS محل دقیق پیچ ها و زاویه پیچ و ارتفاع جاده در پیچ ها به خودرو اطلاع داده شود تا خودرو به صورت هوشمند و بر اساس جاده ای که در پیش است روشنایی لازم را تامین نماید.

اگر بخواهیم آن را به زبان خودمان تعریف کنیم اینگونه می‌شود: سازگاری روشنایی خودرو با محیط اطراف! از همین لفظ سازگاری مشخص است که با پدیده به دردبخوری روبه‌رو هستیم چرا که اگر اینگونه نبود در تمام خودرو‌های لوکس و حتی مدل‌های متوسط و ارزان از قبیل مزدا3 دیده نمی‌شد. این تکنولوژی باعث می‌شود تا در هنگام رانندگی در شب که نقاط کور بسیاری وجود دارد، چراغ‌های جلو به سمت داخل پیچ بچرخند که تا حد بسیار زیادی روشنایی بخش جلو را به درون پیچ هدایت می‌کند. در واقع این کار با چرخش فرمان به سمت پیچ توسط راننده انجام می‌گیرد و از این نظر کار خاص و عجیبی از سوی راننده صورت نمی‌گیرد.

نکته: این قابلیت باید به صورت پیش‌فرض و در کارخانه روی خودرو نصب شده باشد.

afs-3

لینک مطلب

پاسخ دهید