سامسونگ جایگاه اول بازار اسمارتفون ها در آمریکا را از اپل پس گرفت

0

سامسونگ جایگاه اول بازار اسمارتفون ها در آمریکا را از اپل پس گرفت

در روزگار گذشته، زمانی که نوکیا با گوشی های جذابش بر دنیای گوشی های موبایل فرمانروایی میکرد و در اکثر نقاط جهان پرفروش ترین برند موبایل بود و فقط در آمریکا بود که رقیب قدرتمندی به نام اپل را پیش رو داشت، کمتر کسی فکر میکرد که سامسونگ کمپانی کره ای که تا آن زمان فقط به خاطر لوازم خانگی های خودش مشهور بود روزی به پرفروش ترین برند موبایل در جهان تبدیل شود و نوکیا دیگر به یک تولید کننده ی منسوخ شده تبدیل شود. میتوان گفت کمپانی های بزرگی که عمده فعالیت ها در تکنولوژی در زمینه ای غیر از تولید گوشی های موبایل روی به این صنعت آوردند اما تعداد کمی از آن ها مانند سامسونگ و ال جی به قدرت رسیدند. حال شاهد این هستیم که سامسونگ به قدری در این زمینه پیشرفت کرده است که در آمریکا، خانه ی اپل نیز از این ابر کمپانی پیشی گرفته است.

 

در واقع روند حرکتی سامسونگ در چند سال اخیر را میتوان به یک رولر کوستر تشبیه کرد که پستی و بلندی های زیادی را به خود دیده است. تقریبا تمامی پرچمداران سامسونگ فروش خوبی را برای این کمپانی رقم زده اند اما آمار نشان میدهد که میزان فروش گوشی های پرچمدار سامسونگ افت و خیز نسبتا زیادی داشته است اما غول کره ای سال گذشته با معرفی گلکسی اس 6 نه تنها فروش نه چندان جالب گلکسی اس 5 در سال 2014 را جبران کرد بلکه به گونه ای سامسونگ راه اصلی خود را با این گوشی پیدا کرد و امسال نیز با معرفی یکی از برجسته ترین پرچمداران سال یعنی گلکسی اس 7 و اس 7 اج که میتوان گفت نسخه ی بهبود یافته ی پرچمداران سال گذشته بودند بازار را در دستان خود گرفته است.

در ادامه ی گزارش فروش سامسونگ که در ماه پیش منتشر شد و نشان از فروش ماورای انتظار گوشی های این کمپانی داشت، اکنون سامسونگ در بازار آمریکا هم برگ برنده ای دیگر نیز در چنته ی خود دارد. این گزارش توسط مرکز تحقیقاتی صنعتی CounterPoint واقع در هنگ کنگ منتشر شده است. طبق این گزارش سامسونگ در ماه مارس 28.8 در صد از کل فروش گوشی های هوشمند در بازار آمریکا را به خود اختصاص داده است که این اتفاق برای اولین بار در 11 ماه اخیر یعنی از آوریل سال 2015 رخ داده است.

طبق گزارش منتشر شده از سوی CounterPoint فروش به صورت دلالتی از گوشی های سامسونگ 10 میلیون دستگاه بوده است. سامسونگ میزان فروش سالم ماه مارس را نیز دریافته است که 25 در صد بالاتر از میزان فروش سالم گلکسی اس 6 در ماه زمان عرضه ی این گوشی بوده است. گلکسی اس 6 هنگام عرضه رقابت سختی را با آیفون 6 در انتخاب کاربران برای بروزرسانی گوشی هایشان داشته است. اما به هر حال امسال تقاضا در ماه مارس برای آیفون 6 اس کمتر شده بوده است و گلکسی اس 7 انتخاب اکثر کاربران بوده است.

مدیر تحقیقاتی CounterPoint در این مورد نظر زیر را منتشر کرده است:

” سال گذشته تقاضا برای گلکسی اس 6 اج بالا بوده است اما به دلیل مشکل تامین قطعات، سامسونگ فرصت خود را از دست داد. هر چند امسال فروش مدل اج 47 در صد بوده است فروش مدل ساده 53 در صد و این به لطف تامین بهتر قطعات لازم برای نسخه ی محبوب اج است. علاوه بر این صفحه نمایش اج نیز مورد استقبال بسیار بهتری از سوی کاربران قرار گرفت. هر چند عقیده ی ما این است سری اس 7 در چین با وظیفه ی دشواری رو در رو خواهد شد و دلیل این دشواری رقابت با پرچمداران چینی است که مانند Vivo xPlay 5 از صفحه نمایش خمیده برخودار هستند و پرچمداران دیگری مانند پرچمداران جدید هواوی.”

به طور کلی فروش سامسونگ در آمریکا 30 در صد ، در اروپای غربی 20 درصد و در چین 10 در صد در مقایسه با آمار گلکسی اس 6 در همین دوره از سال افزایش داشته است. اپل با مقداری لغزش اکنون 23 در صد از بازار آمریکا را در اختیار دارد و پس از سامسونگ در جایگاه دوم قرار گرفته است. کاهش فروش آیفون ها در سه ماهه ی ابتدایی 2016 سراسری بوده است که حتی مدیر ارشد LeEco هم که رابطه ی خوبی با اپل ندارد عکس العمل نشان داد.

ال جی دیگر سازنده ی کره ای با در اختیار داشتن 17.1 در صد بازار گوشی های هوشمند آمریکا جایگاه سوم را کسب کرده است. پرچمدار جدید ال جی، G5 در طول ماه مارس در این کشور در دسترس نبوده است و به طور کلی فروش گوشی های هوشمند ایی کمپانی در ربع اول سال چندان بالا نبوده است اما با آغاز فروش جی 5 در آمریکا انتظار افزایش سهم ال جی در این بازار را داریم. اما Business Korea آمار جالب دیگری را هم منتشر کرده که حاکی از وضعیت نه چندان مساعد سازندگان چینی در آمریکا دارد بدین صورت که زد تی ای 6.6 در صد،آلکاتل 4.5 در صد و هواوی 1 در صد از بازار آمریکا را در اختیار دارند.  

سامسونگ در هفته های پس از معرفی گلکسی اس 7 یک ریکاوری قابل توجه را از خود نشان داد و به گونه ای احیا شد و تاثیر این اتفاق نه تنها بر روی سود دهی کمپانی نقش مهمی دارد بلکه تاثیرات چشمگیری را در بازار های مختلف جهان گذاشته است. آمریکا همواره دژ مستحکمی برای فروش پرچمداران جدید سامسونگ بوده است. در ادامه نگاهی دیگر به سخنان مدیر تحقیقاتی CounterPoint در ان مورد میاندازیم:

” آمریکا یک بازار کلیدی و قدرتمند برای سامسنگ است به خصوص وقتی صحبت از گوشی های رده بالا مانند گلکسی اس 7 در میان باشد. تغییر زمان و  معرفی و عرضه ی زودهنگام اس 7 استراتژی فوق العاده ای از سوی سامسونگ بود. اوپراتور ها و خرده فروشی های بین المللی همه به دنبال راهی برای رفع بازار کم تب و تاب سه ماهه ی آغازین بودند و گلکسی اس 7 با پیشنهاد های جذابی مانند هدست واقعیت مجازی ، یکی بخر، یکی ببر، تبلت ها و حتی تلویزیون ها در نقش یک قهرمان ظاهر شدند و باعث یک فروش سالم و پر ازدحام شدند.”

اما جدا از همه ی این خبرای خوشایند از سامسونگ، باید صبر کرد و دید اتفاقی که برای پرچمداران سال گذشته ی این کمپانی رخ داد دوباره تکرار خواهد شد یا خیر. پرچمداران سامسونگ در هنگام و عرضه و ماه های ابتدایی پر قدرت ظاهر شده اند اما باید دید آیا اوضاع پس از عرضه ی پرچمداران دیگر مانند اچ تی سی 10 و جی 5 ال جی تغییر خواهد کرد یا خیر. همچنین ممکن است فروش پرچمداران جدید سونی و هواوی در آسیا نیز پس از عرضه ی آنها تاثیراتی در فروش گلکسی اس 7 های سامسونگ بگذارد.

نظر شما درباره ی جایگاه فعلی سامسونگ چیست و بیشتر دلیل موفقیت سامسونگ را چه میدانید؟

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید