سایه ای از غول های قدیمی: نخستین نگاه به بازی Prey for the Gods

0

سایه ای از غول های قدیمی: نخستین نگاه به بازی Prey for the Gods

پیش از این نیز در قالب مطالب خود در بخش بازی های کامپیوتری وب سایت سخت افزار، حداقل برای یک بار به بازی Prey for the Gods اشاره کرده بودیم. البته در آن زمان این بازی نخستین مراحل تولید خود را طی می کرد و اطلاعات مربوط به گیم پلی و داستان آن همانند امروز کامل به نظر نمی رسید. حال سازندگان بازی Prey for the Gods مراحل تولید این اثر را وارد مهم ترین بخش مربوط به آن یعنی مرحله ی تامین بودجه ی لازم برای تکمیل فرآیند ساخت این بازی نموده اند و بر این اساس بد نیست بار دیگر سراغی از بازی Prey for the Gods بگیریم و نگاهی به زیر و بم آن بیاندازیم.

بر اساس توصیف سازندگان بازی Prey for the Gods ، گیم پلی این اثر ترکیبی از گیم پلی عناوین شاخصی نظیر Shadow of the Colossus ، Deus Ex ، DayZ و Bloodborne خواهد بود و در مجموع با الهام از گیم پلی این آثار طراحی شده است. با این حال آن چه از همان ابتدای معرفی این بازی به وضوح مشاهده می شد، الگو برداری واضح و همه جانبه ای است که سازندگان بازی Prey for the Gods از بازی سایه ی کلوسوس به انجام رسانده اند. در واقع همانند اثر یاد شده، بخش مهمی از گیم پلی بازی Prey for the Gods هم به مبارزه با باس های مختلف حاضر در این بازی اختصاص دارد. باس هایی که درست همانند موارد مشابه در بازی شاخص و به یاد ماندنی سایه ی کلوس، نسخه های دو پا، چهار پا و پرنده را در بر می گیرند و همچون جانوران به تصویر کشیده شده در منبع الهام خود بسیار سر سخت و غول پیکر هستند. در واقع در طول بازی Prey for the Gods نیز درست همانند بازی سایه ی کلوسوس برای شکست دادن این باس های غول پیکر باید زمان قابل توجهی را صرف یافتن نقاط ضعف آن ها و راه دقیق از پا در آوردن شان نمود و پس از آن با بالا رفتن از بدن این موجودات غول پیکر (در صورت لزوم) کار آن ها را یک سره کرد. البته بر خلاف بازی سایه ی کلوسوس، تمام گیم پلی بازی Prey for the Gods به مبارزه با باس های غول پیکر حاضر در محیط این بازی اختصاص نخواهد داشت و موارد دیگری را نیز در بر می گیرد که در ادامه ی متن به آن ها اشاره خواهیم نمود.

 potg-1

سوای مبارزه با باس های حاضر در بازی Prey for the Gods ، بخش مهمی از گیم پلی این اثر بر المان های مبتنی بر بقا تمرکز دارد. به این معنی که بازیباز می باید در محیط وسیع این بازی به جستجو و کند و کاو پرداخته و با تکیه بر مواردی نظیر شکار و یافتن سر پناه، بقای خود در دنیای نه چندان مهربان این بازی را تضمین نماید. در این میان محیط سرد و یخ زده ی بازی Prey for the Gods نقش قابل توجهی در گیم پلی این اثر بازی می کند و مهم ترین عنصر مربوط به آن یعنی برف، یکی از ویژگی هایی است که در گیم پلی این بازی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در واقع وجود برف و میزان کم یا زیاد بودن آن در محیط بازی Prey for the Gods عاملی است که می تواند در طول مبارزات این بازی بسیار تاثیر گذار باشد و سرنوشت نبرد بازیباز با باس های حاضر در این اثر (و حتی نوع پرسه زدن او در محیط این بازی) را دست خوش تغییر سازد. به عنوان مثال عمق فراوان برف می تواند در عین دشوار تر ساختن امکان حرکت بازیباز در طول محیط این بازی، موجبات خستگی او را فراهم آورده و از میزان استقامت کلی او بکاهد. از سوی دیگر وجود ویژگی هایی نظیر چرخه ی پویای شب و روز و همچنین آب و هوای متغیر در بازی Prey for the Gods می تواند فلسفه ی وجودی تاثیر گذاری عامل کم یا زیاد بودن برف در گیم پلی این اثر را تکمیل کرده و موجب قوام بخشیدن هر چه بیشتر به این بخش از قضیه گردد. در هر حال بخش مهمی از گیم پلی بازی Prey for the Gods بر اساس ویژگی های مبتنی بر بقا پایه ریزی شده است و در این میان شاهد طراحی بسیاری از ریزه کاری های موجود در گیم پلی این اثر بر مبنای همین خصوصیت هستیم. به عنوان مثال تعداد تیر های کمان بازیباز در طول بازی Prey for the Gods همواره محدود بوده و به منظور عدم مواجه شدن با مشکل کمبود تیر در طول مبارزات بعدی، پس از شکست هر کدام از دشمنان بازیباز باید تیر های شلیک شده به سمت حریفان را از بدن آن ها بیرون بکشد تا در ادامه ی کار بتواند از وجود آن ها بهره بگیرد. البته تعداد اسلحه های موجود در بازی Prey for the Gods تنها به وجود تیر و کمان محدود نمی شود و همانند بازی سایه ی کلوسوس بازیباز در طول بازی Prey for the Gods از وجود یک شمشیر جنگی نیز برای از پا در آوردن دشمنان خود بهره می برد. ضمن این که برای تکمیل ساز و برگ تجربه کنندگان بازی Prey for the Gods در محیط این اثر، یک چنگک قلاب مانند (همانند چنگک قلابدار بتمن) هم در اختیار آن ها قرار داد تا بتوانند به شکل راحت تری از صخره های عمودی بالا بروند. علاوه بر آن همانند سری بازی های دارک سولز و بلاد بورن، امکان جا خالی دادن نیز در طول مبارزات بازی Prey for the Gods وجود دارد و این امکان نقش بسیار مهمی را در مبارزات این اثر و در حین نبرد با دشمنان ایفا می کند.     

 potg2

داستان بازی Prey for the Gods به روایت ماجرا های قهرمان بی نام و نشانی می پردازد که در پی مقابله با خدایان غول پیکر سرزمین خود راهی سفر دور و درازی می شود تا بلکه پاسخی برای این پرسش ازلی ابدی مردمان این سرزمین جزیره مانند بیابد که چرا در این سرزمین نفرین شده همیشه فصل زمستان حکم فرماست و در آن جا چیزی به جز برف و یخ مشاهده نمی شود. به منظور غوطه وری هر چه بیشتر بازیبازان در محیط سرد و حزن آلود این بازی و القای هر چه فراوان تر حس تنهایی موجود در محیط این اثر به تجربه کنندگان آن، بازی Prey for the Gods از دیالوگ های بسیار اندکی در بخش داستانی خود بهره می برد و علاوه بر آن رابط کاربری این بازی نیز بسیار مختصر طراحی شده است تا در این بخش قضیه نیز بازی Prey for the Gods به مهم ترین منبع الهام خود یعنی بازی سایه ی کلوسوس شباهت داشته باشد.

 potg-3

همان گونه که در ابتدای این متن نیز به آن اشاره شد سازندگان بازی Prey for the Gods یعنی اعضای استودیو No Matter (که گروهی متشکل از سه بازیباز مشتاق، علاقه مند و نسبتاً با سابقه هستند) در حال حاضر در پی تامین بودجه ی لازم برای تولید این بازی به سر می برند و به منظور انجام این هدف مهم، هم اکنون پروژه ساخت بازی Prey for the Gods را وارد پروسه ی کیک استارتر کرده اند. تا زمان نوشته شدن این متن که چیزی نزدیک به یک هفته از فرصت یک ماهه ی پروسه ی تامین بودجه ی بازی Prey for the Gods در وب سایت کیک استارتر سپری شده است، چیزی نزدیک به 185 هزار دلار از رقم 300 هزار دلاری لازم برای تکمیل مراحل ساخت این بازی از طریق علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری جمع آوری شده است. در واقع به کمک رقم 300 هزار دلاری مذکور، سازندگان بازی Prey for the Gods خواهند توانست گیم پلی غیر خطی و مبتنی بر المان های بقای این بازی را با چیزی نزدیک به 4 تا 8 ساعت تجربه ی مفید و با حضور پنج باس مختلف تکمیل نموده و آن را در تعطیلات پایانی سال 2017 میلادی برای پلتفرم PC (از طریق شبکه ی استیم و تنها برای سیستم عامل ویندوز) عرضه نمایند. اما اگر اعضای استودیو No Matter بتوانند به بخش دوم از بودجه ی هدف خود یعنی رقم 600 هزار دلار دست یابند، بازی Prey for the Gods پس از پلتفرم PC برای کنسول های خانگی نیز عرضه خواهد گردید و سه باس جدید هم به ساختار گیم پلی آن افزوده می شود. به هر حال امید می رود که مراحل تولید بازی Prey for the Gods با موفقیت پایان یابد تا علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری بتوانند خاطرات شیرین و قدیمی خود با بازی سایه ی کلوسوس را این بار در قالبی جدید تکرار نمایند.     

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید