ضرورت اجرای کامل برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول

0

سند تحول بنیادین با توجه به قوانین در نظر گرفته شده برای آن هرچه سریعتر در نظام آموزشی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی ؛ علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در میز گردی که با عنوان سند تحول بنیادین که در حاشیه اجلاس سی و سوم در حال برگزاری است، با بیان اینکه سند تحول بنیادین در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته، گفت: با اجرای متوازن این سند و فراهم شدن زیرساخت‌ها به سمت تحقق هرچه بهتر برنامه آموزش و پرورش حرکت می‌کنیم.

وی افزود: در چشم‌انداز پیش‌رو در برنامه هفتم توسعه اجزا و ارکان این سند دیده می‌شود و بحث تبادل نظر در خصوص سند تحول بنیادین به اجرای هر چه بهتر آن کمک می‌کند.

در ادامه این میز گرد مخبر دزفولی‌ رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین بیش از یک دهه پژوهش انجام شده، اظهار کرد:  برای اجرای هرچه بهتر آن بررسی های فنی مورد توجه قرار گرفته علاوه بر آن گروه‌های مختلف علمی ابعاد مختلف این طرح را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دارای سند ملی است که مبتنی بر ارزش‌های کشور شکل گرفته و برای اجرایی شدن آن نیاز به نقشه راهی است و برای اجرای سند تحول این طرح انجام شده است.

مخبر دزفولی‌ اظهار کرد: چنانچه نقشه ‌راهی برای اجرای سند تحول دیده نمی‌شد اجرای آن امکانپذیر نبود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه با اجرای سند تحول بنیادین گام‌های بزرگی برای دیگر اهداف آموزشی برداشته می‌شود، بیان کرد:‌ جایگاه معلم،دانش آموز و ارزشگذاری به این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تبدیل جریان رایج حافظه محور به تعلیم و تربیت اخلاق مصور را از نیازهای اهداف آموزشی به شمار آورد و گفت:‌ با اجرای این سند هدف مذکور محقق می‌شود.

در ادامه کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص سند تحول بنیادین گفت: این سند یکی از مطالبات بزرگ انقلاب اسلامی بوده که پیگیری‌های مختلفی برای تصویب و اجرایی شدن درست آن انجام شده که این موضوع نیازمند نگاه ویژه مجلس، دولت و رسانه‌ها است.

جلالی عنوان کرد: سند تحول برای متحول کردن نیروی انسانی و ساختن آینده درست کشور برنامه‌های مختلفی دارد که انسجام و وحدت در اجرا شدن آن نقش موثری دارد. همچنین لازم است دستگاه‌های تبلیغاتی اشاره بیشتری به سند تحول و شان آن داشته باشند تا خانواده‌ها با آگاهی همکاری بیشتری با آموزش و پرورش داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش کمی و ارتقای کیفی آموزشی از طریق توسعه فضا، امکانات، بی‌سوادی و بازنگری در سیستم آموزشی کشور میسر است که در این زمینه باید نهادهای گوناگون دولت و مردم نسبت به تکالیف مقرر وظایف خود را به درستی انجام دهند چرا که اجرایی شدن سند تحول و استقرار نظام تضمین کیفیت فقط با همکاری و هماهنگی همگان میسر است.

جلالی با اشاره به برنامه ششم توسعه بیان کرد: اجرای سند تحول در برخی از موارد به قانونگذاری و در برخی دیگر نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد که تعیین سن افراد لازم التعلیم، طرح تربیت معلم و نیروی انسانی، تخصیص بیشتر منابع مالی، تنوع آن و بازنگری در قانون استان‌ها به جهت تقویت هویت اسلامی و ملی دانش آموزان از جمله موضوعات مطرح در حیطه قانونگذاری سند تحول بنیادین به شمار می‌رود.

وی افزود: احیای معاونت پرورشی و فرهنگی و آموزش های کاربردی از جمله مواردی است که به تدوین برنامه های مختلف نیازمند است و ما به عنوان دستگاه قانون گذار باید ابتکار عمل لازم را در قانون گذاری و برنامه ریزی به دولت نشان دهیم که دنبال رو آن کارگروه های مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهش های شورای اسلامی به جهت بازنگری قوانین ذیل سند تحول برگزار شده است.

این خبر در حال تکمیل است.

انتهای پیام/

لینک مطلب

پاسخ دهید