عدم تامین ویتامین‌های ضروری بدن، برای شما گران تمام می‌شود

0

کمبود ویتامین‌های ضروری، سبب بروزعوارضی در حالت عمومی بدن می‌شوند، که زنگ خطری برای سلامت شما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی ؛ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کنند، ومتخصصان همواره بر لزوم دریافت مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه تاکید می‌کنند؛ اما گاهی بی‌توجهی به این مسئله سبب بروز آسیب‌های جدی و گاه جبران ناپذیر در سلامت بدن افراد می‌شود.

ویتامین‌ها به دو گروه بزرگ محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند، که برای تامین مقدار کافی از آنها، رعایت تنوع و تعادل در درژیم غذایی، ضروری است.

کمبود ویتامین‌ها به صورت علائم بیوشیمیایی، بالینی و عملکردی خود را بروز می‌دهند؛ علائم بیو شیمیایی معمولا با آزمایش خون، علائم بالینی به صورت نشانه‌های ظاهری و علائم عملکردی در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه، با ایجاد نقص در سیستم حرکتی بدن خود را نشان‌ می‌دهند. در این گزارش از علائم کمبود انوع ویتامین‌ها و منابع غذایی مناسب برای تامین آنها، آگاه می‌شوید. 

ویتامین A

منیژه حکیمی، کارشناس عالی تغذیه اظهار داشت: این ویتامین وظیفه‌‌ی تامین بینایی و حفظ سلامت پوست را دارد و نیز نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند؛ کمبود این ویتامین سبب  بروز شب‌کوری و کمبود شدید آن منجر به نابینایی خواهد شد.

وی افزود از علائم کمبود این ویتامین، می‌توان به کم‌سو شدن چشم‌ها و شب‌کوری و نیز خشکی پوست اشاره کرد؛ ازمنابع غنی این ویتامین، می‌توان انواع مواد غذایی نارنجی و انواع سبزیجات ونیز جگرها را نام برد.

ویتامین B

 این کارشناس ارشد تغذیه گفت: ویتامین‌های گروه B شامل (B1، B2، B3، B6، B12) است که از نوع ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شود؛ به طور کلی این ویتامین‌ها در رشد و تقسیم سلولی و متابولیسم بدن نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

منیژه حکیمی بیان داشت: از علائم کمبود ویتامین‌های گروهB  می‌توان به ریزش مو، ضعف عضلانی، خستگی، بی‌اشتهایی و یبوست، اشاره کرد؛ همچنین این گروه از ویتامین‌ها نقش بسیار موثری در پیشگیری از سرطان، ایفا می‌کنند.

وی درباره‌ی منابع غذایی، شامل این گروه از ویتامین‌ها بیان داشت: انواع مغزها، نان‌های سبوس دار، لبنیات، گوشت‌های قرمز و سفید، جگرها و تخم‌مرغ، منابع غنی از ویتامین‌‌های گروه B هستند. 

ویتامین C

این کارشناس تغذیه با بیان توضیحاتی پیرامون ویتامینC (آسکوربیک اسید)، گفت: این ویتامین تاثیر بسزایی در رشد و ترمیم بافت‌های بدن،  وسلامت سیستم ایمنی بدن و جذب مواد معدنی دارد.

وی از علائم کمبود این ویتامین در بدن اظهار داشت: تاخیر در بهبود و التیام زخم‌های بدن، عفونت‌های گوش‌ و حلق و بینی و ضعف عمومی بدن، می‌تواند از علائم و عوارض کمبود ویتامین C باشد.

منیژه حکیمی در خصوص منابع حاوی این ویتامین ضروری بدن، تصریح کرد: خانواده‌ی کلم‌ها و مرکبات از جمله )پرتغال، گریب فروت، انبه، کیوی) و نیز سیب زمینی و اسفناج، منابع غنی از ویتامین C هستند.

 ویتامین  D 

منیژه حکیمی  با ارائه توضیحاتی پیرامون این ویتامین، عنوان کرد: ویتامین D که با تابش نور خورشید در بدن ایجاد می‌شود، و در جذب و حفظ تعادل میزان کلسیم بدن و نیز در پیشگیری به ابتلا به انواع سرطان‌ها، ام‌اس و نیز افسردگی تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: درد شدید در ناحیه‌ی دست و پا و کمر، از علائم کمبود این ویتامین در بدن است؛ و بهترین منبع برای دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد و کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز عوارض جبران ناپذیر و بیماری‌های خطرناکی همچون ام‌اس خواهد شد.

برای حفظ سلامت بدن، به خصوص سلامت ظاهری، کارهای گوناگونی می‌توان انجام داد که در این بین تامین ویتامین‌های ضروری بدن، اهمیت ویژه‎‌ای دارد.

متاسفانه بسیاری از افراد با بی‌توجهی به علائم و عوارض ناشی از کمبود ویتامین‌ها، سبب ایجاد عوارض جبران ناپذیری در سلامت جسمی و حتی روحی خود می‌شوند.

انتهای پیام/

لینک مطلب

پاسخ دهید