غوطه در کهکشان بی انتها: پیشنمایشی از بازی No Man's Sky (بخش نخست)

0

غوطه در کهکشان بی انتها: پیشنمایشی از بازی No Man's Sky (بخش نخست)

بازی No Man’s Sky یکی از متفاوت ترین، کنجکاوی برانگیز ترین و جاه طلبانه ترین آثاری است که علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری به زودی قادر به ملاقات با آن بر روی دو پلتفرم کامپیوتر های خانگی و پلی استیشن 4 خواهند بود. با این حال به دلیل آن که این بازی توسط یک گروه مستقل در دست تولید است شاید بسیاری از بازیبازان آن شناخت لازم و کافی را از ساختار این بازی نداشته و یا حتی تا کنون اسم آن را هم نشنیده باشند. از همین رو در مطلب پیش رو و همچنین در بخش های بعدی این مطلب قصد داریم به طور کامل به بازی No Man’s Sky بپردازیم تا هر چه بیشتر با زیر و بم این بازی جالب که می تواند یکی از بهترین بازی های کامپیوتری امسال و حتی چند سال اخیر لقب گیرد آشنا شویم.

 

 

پس از آن که نخستین بازی ساخته شده به دست اعضای استودیوی انگلیسی و تازه تاسیس Hello Games توانست علاوه بر جلب نظر منتقدان، در بحث فروش نیز موفق عمل نماید، یکی از موسسان اصلی این استودیو یعنی شان مورای به صرافت تحقق رویایی افتاد که از دوران کودکی آن را در سر می پروراند. شان در زمان کودکی قصد داشت فضا نورد شود و به عنوان نخستین انسان روی زمین بر روی سیاره ای دور دست گام بگذارد که فضایی ها بر روی آن سکونت دارند. اما دست روزگار شان را به جای سازمان فضایی ناسا به استودیوی Criterion Games رهنمون شد تا در آن جا بر روی ساخت نسخه های مختلفی از سری محبوب و هیجان انگیز Burnout در سبک اتومبیل رانی فعالیت نماید. با این حال از همان زمان هم تمام فکر و ذکر شان درگیر این موضوع بود که روزی بتواند تاثیر های مهمی که در طول زندگی خود و خصوصاً در دوران کودکی و نوجوانی از داستان های علمی تخیلی نویسندگان سرشناسی نظیر آرتور سی کلارک و ایزاک آسیموف گرفته است را با تجربیات شیرین خود از بازی جذاب Elite (اثری با تکیه بر شبیه سازی پرواز و فضا نوردی که از گیم پلی مفصل و بی انتهایی در ساختار خود بهره می برد) تلفیق کرده و آن را به یک بازی کامپیوتری جدید و تجربه نشده در دنیای بازی های کامپیوتری تبدیل نماید. آرزویی که پس از تاسیس استودیو Hello Games توسط او (و چند تن از دوستانش) و همچنین پیامد های مثبت ناشی از ساخت بازی Joe Danger ، دست یافتنی تر از هر زمان دیگر به نظر می رسید. به این ترتیب شان مورای تصمیم گرفت تا آستین های خود را بالا زده و خیال پردازی هایش در طول این همه سال را به بازی محبوبی که سال ها انتظار آن را می کشید تبدیل نماید. به منظور انجام این هدف شان بی آن که به هیچ کدام از هم قطاران خود در استودیو Hello Games حرفی بزند به تنهایی مشغول ساخت یک موتور اختصاصی برای شکل دهی به ساختار فنی بازی منحصر به فرد No Man’s Sky شد. این در حالی بود که اعضای استودیو Hello Games (از جمله خود او) در آن زمان مشغول ساخت نسخه ی دوم از بازی جو دنجر یعنی Joe Danger 2: The Movie بودند و از همین رو شان فرصت اندکی برای کار بر روی پروژه ی اختصاصی خود داشت.

 joe-danger

بازی Joe Danger نخستین تجربه ی اعضای استودیوی نسبتاً نو پای Hello Games در دنیای بازی های کامپیوتری محسوب می شود. اثری که حدود شش سال قبل برای شبکه ی آنلاین پلی استیشن نتورک و پس از آن اکس باکس لایو عرضه شد و موفقیت هایی که به همراه داشت سبب ساز سر در آوردن این بازی از پلتفرم های موبایل و تولید نسخه ی دوم از آن گردید. در این میان بازی No Man’s Sky سومین و جاه طلبانه ترین پروژه ی اعضای استودیو Hello Games در دنیای بازی های کامپیوتری به شمار می رود که این پتانسیل را دارد تا نام آن ها را برای همیشه در تاریخ بازی های کامپیوتری جاودان سازد.

 

پس از پایان یافتن مراحل تولید یک موتور (گرافیکی) اختصاصی برای شکل دادن به ساختار بازی No Man’s Sky (که چیزی نزدیک یک سال به طول انجامید) شان چهار نفر دیگر از دوستان خود در استودیو Hello Games را هم به تیم توسعه ی بازی No Man’s Sky اضافه کرد تا مراحل ساخت این بازی شتاب و انسجام بیشتری به خود بگیرد. با این حال پروژه ی ساخت بازی No Man’s Sky تا پیش از طراحی نخستین تیزر معرفی از این بازی برای جلب نظر ناشران، یک پروژه ی کاملاً مخفیانه محسوب می شد و حتی سایر اعضای استودیو Hello Games چیزی از این بازی نمی دانستند. تا این که بالاخره این بازی از سایه بیرون آمد و با افزوده شدن تعداد افراد دخیل در پروژه ی طراحی و تولید آن، تعداد قابل توجهی از ناشران و فعالان حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری هم موفق به آشنایی با بازی No Man’s Sky شدند. فرآیندی که توجه بخش سرگرمی های دیجیتال شرکت سونی را به سمت بازی No Man’s Sky جلب کرد و بر همین اساس آن ها تصمیم به سرمایه گذاری در امر طراحی و تولید این بازی گرفتند. با این حال مورای و سایر همکاران او در تیم تولید No Man’s Sky پیشنهاد سرمایه گذاری سونی در امر تولید این بازی را نپذیرفتند و ترجیح دادند تا ادامه ی مراحل ساخت این بازی جاه طلبانه را به شکل مستقل و با نظر شخصی خودشان دنبال نمایند. تصمیمی که می تواند از دخالت های ناشر در امر تولید این بازی جلو گیری به عمل آورده و در نهایت به نفع بازی No Man’s Sky تمام شود. البته اعضای استودیو Hello Games از حمایت شرکت سونی در معرفی بازی No Man’s Sky به دوست داران بازی های کامپیوتری در سر تا سر جهان استقبال کردند و به این ترتیب این بازی خوش پتانسیل به پای ثابت آثار به نمایش در آمده توسط سونی در همایش های مختلف مربوط به بازی های کامپیوتری (نظیر E3)  ظرف یکی دو سال اخیر تبدیل شد. نمایش هایی که تمامی آن ها بسیار موفق بوده اند و در طی یکی دو سال اخیر بازی No Man’s Sky به یکی از محبوب ترین آثار حاضر در نمایشگاه های مختلف بازی های کامپیوتری تبدیل شده است. اما چه چیز خاصی در این بازی کنجکاوی برانگیز وجود دارد که نظر مثبت اکثر علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری را به خود جلب کرده و بسیاری از آن ها را به چشم انتظاران بازی No Man’s Sky تبدیل نموده است؟           

 no-mans-sky1

به موجب حمایت های متعدد شرکت سونی از بازی No Man’s Sky این بازی قرار بود ابتدا به شکل انحصاری برای کنسول PS4 عرضه شود و علاقه مندان به نسخه ی PC پس از مدتی فاصله موفق به ملاقات با این بازی شوند. اما در نهایت قرار بر این شد تا بازی No Man’s Sky در تاریخ 21 ژوییه ی سال جاری میلادی به طور هم زمان برای دو پلتفرم PC و PS4 عرضه گردد.

 

شاید بتوان پاسخ پرسش مطرح شده در سطور پیشین این متن را در گیم پلی بازی No Man’s Sky سراغ گرفت. نوع خاصی از گیم پلی که به این سبک و سیاق (سیاق به تصویر کشیده شده در بازی No Man’s Sky) تا کنون در کمتر بازی کامپیوتری ساخته شده در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع شکل کلی گیم پلی بازی No Man’s Sky را شاید بتوان تلفیقی از عناوین شبیه ساز پرواز (به خصوص عناوین شبیه ساز فضا نوردی) با آثار مبتنی بر بقا و مهم تر از آن بخش پایانی بازی Spore (ساخته ی ویل رایت) قلمداد کرد که در ترکیب با سایر ویژگی های موجود در این بازی (از جمله ساختار کاملاً Open World و بی انتهای آن) نوع خاصی از گیم پلی را پدید آورده است که این پتانسیل را خواهد داشت تا موجبات جلب توجه مخاطبان بسیاری از سبک ها را فراهم آورد. به عبارت بهتر بازی No Man’s Sky قصد دارد تا بخش آینده نگرانه ی بازی Spore (که طراحی آن بسیار عقیم و نا کارآمد جلوه می کرد) را به تکامل رسانده و حتی بسیار فرا تر از مفاهیم به تصویر کشیده شده در دل اثر مذکور برود. در بخش بعدی این مطلب که تا ساعاتی دیگر آن را از نظر خواهید گذراند توضیحات کامل و جامعی را از بخش گیم پلی بازی No Man’s Sky به علاقه مندان کسب اطلاعات بیشتر از این بازی ارائه خواهیم داد. پس پیشنهاد می کنیم که ما را در ساعات آینده نیز همراهی نمایید.  

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید