ماجراجویی جدید لارا کرافت در نسل هفتم به اکتیویژن درس بازی سازی می دهد

0

ماجراجویی جدید لارا کرافت در نسل هفتم به اکتیویژن درس بازی سازی می دهد

کسانی که از مدت ها قبل در انتظار انتشار جدید ترین نسخه از سری مهاجم مقبره (البته نسخه ی ریبوت شده ی آن) به سر می بردند و جزو دارندگان کنسول های انحصاری مایکرو سافت هم محسوب می شوند، احتمالاً اکنون سر از پا نمی شناسند. چرا که انتظار ها دیگر به سر آمده و بازی Rise of The Tomb Raider برای تجربه کردن این دسته از گیمر ها در اختیار دارندگان دو کنسول Xbox One و Xbox 360 قرار گرفته است. در این میان خبر خوب برای کسانی که هنوز به نسل هشتم کوچ نکرده اند و همچنان به کنسول Xbox 360 خود وفادار مانده اند این است که ماجراجویی های جدید قهرمان اصلی مجموعه بازی های مهاجم مقبره یعنی لارا کرافت بر روی نسل هفتم هم بسیار دیدنی به نظر می رسد و از این لحاظ چیزی کم از این ماجراجویی ها بر روی نسل هشتم ندارد.

البته نمی توان گفت که دارندگان نسخه ی Xbox 360 بازی Rise of The Tomb Raider می توانند از لحاظ گرافیکی دقیقاً همان چیزی را تجربه کنند که دارندگان نسخه ی Xbox One این بازی تجربه می کنند. مسلماً مواردی نظیر نوع طراحی مو های شخصیت نخست این اثر یا زیبایی نور پردازی و تکنیک های سایه زنی بخش گرافیکی این بازی در نسخه ی نسل هشتمی آن رنگ و جلوه ی بهتری نسبت به نسخه ی نسل هفتم دارند و از آن گذشته کیفیت بافت های به کار رفته در طراحی محیط و شخصیت های حاضر در نسخه ی Xbox One بازی Rise of The Tomb Raider نیز بسیار بالا تر از نسخه ی مربوط پلتفرم Xbox 360 این بازی است. با این حال هیچ کدام از موارد یاد شده مانع از آن نمی شود که ما چشمان خود را به طور کامل بر روی ارزش های نسخه ی نسل هفتمی این بازی ببندیم. چرا که بازی Rise of The Tomb Raider بر روی کنسول Xbox 360 نیز حضور کاملاً درخشانی دارد و حتی می توان گفت که از لحاظ برخی جنبه های دیداری نظیر کیفیت مدل سازی و افکت های تصویری، شاهد پیشرفت های ملموسی نسبت به نسخه ی پیشن این مجموعه یعنی بازی Tomb Raider بر روی همین پلتفرم هستیم. در واقع سازندگان بازی Rise of The Tomb Raider یعنی اعضای استودیو کریستال داینامیکس ، به همراه ناشر این اثر یعنی شرکت خوش نام اسکویر انیکس که قطعاً نقش بسزایی در این زمینه داشته است، با عرضه کردن نسخه ی زیبا و قابل قبول کنسول Xbox 360 در کنار نسخه ی بی حرف و حدیث نسل هشتمی Xbox One در عمل ثابت کردند که برای کل مخاطبان خود (بر روی تمامی پلتفرم ها) ارزش فراوانی قائل هستند و علاوه بر این که هیچ تفاوتی بین آن ها قائل نمی شوند، پای قولی که داده اند هم ایستاده اند. در این میان باید به این نکته اشاره کرد که کار پورت این بازی بر روی کنسول Xbox 360 بر عهده ی اعضای استودیو Nixxes Software BV بوده است. استودیویی هلندی که اعضای آن تبحر فراوانی در فرآیند پورت کردن عناوین مختلف دارند و تمام فعالیت هایشان طی 15 سال اخیر بر فرآیند پورت بازی های شرکت اسکویر انیکس بر روی پلتفرم های گوناگون متمرکز بوده است.      

 Tomb-Raider

در این تصویر می توانید تفاوت ساختار دیداری دو نسخه ی Xbox 360 (تصویر سمت چپ) و Xbox One (تصویر سمت راست) بازی Rise of The Tomb Raider را با چشمان خود مشاهده نمایید.

 در ابتدای نسل حاضر شاهد دو نوع رویکرد متفاوت در معرفی آثار جدید از سوی استودیو های بازی سازی ریز و درشت فعال در صنعت بازی سازی بودیم. رویکرد نخست مربوط به شرکت های بازی سازی کار بلدی می شد که تکلیف خود را به خوبی می دانستند و از همان ابتدا اعلام کردند که بازی های جدید در دست ساختشان به دلیل ساختار بلند پروازانه ای که دارند امکان حضور بر روی پلتفرم های نسل هفتم را نداشته و تنها بر روی پلتفرم های نسل هشتم منتشر خواهند شد. در بین استودیو ها و شرکت های مذکور می توان به اعضای استودیو راک استدی (سازندگان سری بتمن) و همچنین اعضای شرکت سی دی پراجکت رد (سازندگان سری ویچر) اشاره کرد که تکلیف خود را از همان ابتدا با مخاطبان خود روشن ساختند. در سوی دیگر هم شرکت هایی قرار داشتند که وعده ی انتشار آثار جدید خود را در ابتدای امر بر روی تمامی پلتفرم های موجود در نسل هفتم و هشتم داده بودند. آثاری نظیر Mad Max ، Dying Light ، Mortal Kombat X و دیگر بازی های این چنینی که البته هیچ کدامشان در نهایت به روی پلتفرم های نسل هفتم نیامدند و سازندگان آن ها در حین پروسه ی ساخت یا پس از انتشار آثار مذکور بر روی پلتفرم های نسل هشتم اعلام کردند که قید ساختن نسخه های نسل هفتمی بازی های خود را زده اند. در این میان شاید تنها استودیو کریستال داینامیکس بود که به وعده های خود عمل کرد و علیرغم شایعاتی که از کنسل شدن روند ساخت نسخه ی Xbox 360 بازی Rise of The Tomb Raider به گوش می رسید، در نهایت توانست نسخه ای قابل توجه و بی عیب و نقص را به روی کنسول Xbox 360 بیاورد. در واقع آن ها به موجب این عمل خود توجیهات شرکت اکتیویژن و اعضای استودیو Treyarch مبنی بر انتشار نسخه ای ناقص و بی خاصیت از بازی Call of Duty: Black Ops 3 بر روی پلتفرم های نسل هفتم را تنها بهانه جویی هایی غیر مسئولانه جلوه دادند و به عینه ثابت کردند که کنسول های نسل هفتمی آن چنان هم که گفته می شود مستهلک و از دور خارج شده نیستند. در واقع همین تازگی بود که کارگردان نسخه ی جدید سری Call of Duty عرضه ی ناقص و غیر قابل توجیه این بازی بر روی پلتفرم های نسل هفتم را به حافظه ی بسیار کم کنسول های نسل قبل مرتبط دانسته و جوری صحبت کرده بود که گویی نسخه ی سال گذشته ی این مجموعه به طور کل بر روی کنسول های نسل هفتمی عرضه نشده است و در واقع آن ها قرار بوده به جای کنسول های نسل هفتم برای کنسول های 16 بیتی بازی بسازند! به هر حال اگر جزو دارندگان کنسول Xbox 360 هستید پیشنهاد می کنیم که تجربه ی بازی Rise of The Tomb Raider را به هیچ وجه از دست ندهید. چرا که به احتمال قریب به یقین این آخرین بازی بزرگ با ساختار AAA است که آن را بر روی این کنسول تجربه خواهید کرد (البته بازی های سالیانه ای نظیر فیفا و PES را از این امر فاکتور می گیریم). برای دارندگان کنسول Xbox One نیز هیچ پیشنهاد ویژه ای نداریم چون به احتمال فراوان آن ها اکنون منتظر پیشنهاد ما نمانده اند و تا کنون یا آخرین نسخه از سری مهاجم مقبره را تهیه کرده اند و یا این که برای تجربه کردن آن در روز های آینده برنامه ای جدی را در سر می پرورانند.          

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید