مضرات و خواص عدس

0

گیگر:

 

لازم است که همه ما از خواص خوراکی هایی که در روز استفاده می کنیم آگاه باشیم چرا که 100 درصد با سلامتی همه ما در ارتباط است .

 

گاهی شنیده ها در خصوص فواید و خواص یک ماده غذایی  اشتیاق ما را درباره مضرات آن نیز می انگیزد که آیا این ماده غذایی بدون هیچ عوارضی قابل مصرف است؟

 

 

اینک در این بخش به مضرات و خواص عدس یکی از پرمصرف ترین حبوبات اشاره می کنیم.

 

به طور کلی، در جامعه امروزی که بیشتر افراد با مشکلات چاقی و چربی خون دست و پنجه نرم می کنند، مصرف حبوبات در وعده های غذایی بسیار مفید است.

 

عدس جزو گروه حبوبات محسوب می شود و به دلیل داشتن منبع غنی پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های پیچیده و مواد مغذی با ارزش، بسیار مهم به حساب می آید.

 

 

عدس علاوه بر فیبر و پروتئین، حاوی قندی به نام الیگوساکارویید است که باعث افزایش رشد میکروارگانیسم های مفید در روده می شود.

 

با افزایش رشد میکروارگانیسم ها، احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی کاهش می یابد. عدس منبع خوبی از آهن است و مصرف آن همراه با منابع غذایی ویتامین C، باعث جذب بهتر و موثرتر آهن در بدن می شود.

 

منابع ویتامینC شامل گوجه فرنگی، فلفل سبز، کلم بروکلی، مرکبات یا آبمیوه هاست.

 

اینفوگرافی / تصویر زیر در خصوص موارد کاربردی عدس

 

 

عدس انواع مختلف با رنگ های متفاوتی دارد و دال عدس یکی از انواع آن است که مقدار فیبر و پروتئین موجود در آن تقریبا با عدس یکسان است و تنها تفاوت آن، میزان رنگدانه های موجود در دال عدس است که باعث قرمزی آن می شود.

 

 

با توجه به اهمیت مصرف حبوبات و عدس، بهتر است سهمی از مواد غذایی خود را به آنها اختصاص دهید و هفته ای ۲ تا ۳ بار برای تهیه غذا از حبوبات استفاده کنید.

 

تنها اشکال حبوبات، قندهای غیرقابل هضمی هستند که باعث نفخ در برخی از افراد می شود. این مساله در مورد عدس نیز صدق می کند. اگر حبوبات را یک ربع در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد یا بالاتر بجوشانید، عملا مشکل ممانعت کننده های آنزیمی که باعث اختلال در هضم شان می شود، از بین می رود.

 

با خیس کردن عدس در آب نیز قند موجود در آن که باعث نفخ می شود، حل خواهد شد.

 

 

عدس نیز مانند حبوبات منبع خوبی برای رشد باکتری ها، حشرات و لارو محسوب می شود بنابراین آن را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

 

 

مضرات عدس:
عدس نفاخ، دیرهضم و کاهش‌دهنده میل جنسی است.
زیاده‌روی در خوردن عدس سبب غلیظ‌ شدن خون و کند شدن جریان آن در رگ‌ها می‌شود.

 

 

عدس و گروه خون : مصرف عدس برای گروه های خونی Օ و B مضر بوده و مصرف آن برای گروه های خونی A و AB سودمند می باشد.

 

با آگاهی بیشتر سلامت خود و خانواده را تضیمن کنید / نازوب









لینک مطلب

پاسخ دهید