مقبولیت بیشتر تکنولوژی واقعیت مجازی در کنسول ها به نسبت PC (همراه با آمار جالبی در این زمینه)

0

مقبولیت بیشتر تکنولوژی واقعیت مجازی در کنسول ها به نسبت PC (همراه با آمار جالبی در این زمینه)

با عرضه شدن کامل هدست Oculus Rift به بازار (امری که به زودی شاهد رخ دادن آن خواهیم بود) صنعت سرگرمی به طور رسمی وارد حوزه ای نوین به نام دنیای واقعیت مجازی خواهد شد. اگر چه این تکنولوژی نو پا کار برد های فراوانی در اموری نظیر به تصویر کشیدن فیلم های سینمایی یا محیط های شبیه سازی شده خواهد داشت اما مسلماً بیشترین کاربرد آن در انجام بازی های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی خواهد بود. در این میان مسلماً رقابت اصلی در این وادی جدید، در ابتدای کار ما بین سه هدست واقعیت مجازی Oculus Rift ، HTC Vive و  Play Station VR رخ خواهد داد. از میان این سه محصول دو تای آن ها (دو هدست Oculus Rift و HTC Vive) بر روی پلتفرم PC عرضه می شوند و تنها نماینده ی کنسول های خانگی در دنیای نوین واقعیت مجازی فعلاً ابزار Play Station VR خواهد بود. با این حال و با وجود این که پلتفرم PC از دو هدست متفاوت در دنیای واقعیت مجازی پذیرایی می کند، به نظر می رسد که علاقه مندان به کنسول های خانگی شور و اشتیاق بیشتری نسبت به تجربه ی این دنیای نوین به نسبت همتایان خود در پلتفرم PC دارند.

 

 

به تازگی موسسه ی پژوهشی ایپسوس نتایج مربوط به جدید ترین نظر سنجی خود را منتشر ساخته است که در متن پیش رو قصد پرداختن به اطلاعات آماری مربوط به آن را داریم. در این نظر سنجی افراد فراوانی مشارکت داشته اند؛ رقمی نزدیک به 10832 نفر که تمامی آن ها در اروپا سکونت داشته اند و از میان آن ها تعداد 8317 نفر گیمر بوده اند. در واقع شرکت کنندگان در این نظر سنجی می بایست به این پرسش واحد پاسخ دهند که بدون توجه به قیمت هدست های واقعیت مجازی و با فرض این نکته که بدون هیچ گونه نگرانی خاصی در زمینه ی مالی توان خرید این هدست ها را خواهند داشت، تا چه حد نسبت به تجربه ی بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی و در کل ملاقات با این تکنولوژی نوین علاقه مند هستند؟ از میان تمامی کسانی که به پرسش مذکور پاسخ داده اند (یعنی تمامی آن ده هزار و هشتصد و سی و دو نفر) رقمی معادل 58 در صد از آن ها هیچ علاقه ای به تجربه ی این دنیای نوین نداشته اند و در مقابل 35 در صد از آن ها نیز نسبت به تجربه ی تکنولوژی واقعیت مجازی کاملاً علاقه مند بوده اند (در این بین ما بقی در صد های موجود به آن دسته از افرادی تعلق دارد که هنوز به طور دقیق از این نکته با خبر نیستند که آیا به این تکنولوژی نو پا علاقه مند هستند یا خیر). جالب این جاست که در صد گیمر های علاقه مند به امر تجربه ی تکنولوژی واقعیت مجازی نسبت به کل افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده اند کمتر بوده و در واقع آمار مربوط به آن ها با اندکی کاهش همراه است. به این ترتیب که از میان 8317 گیمری که در این نظر سنجی شرکت کرده اند تنها 45 در صد از آن ها علاقه مند به تجربه ی دنیای نوین واقعیت مجازی بوده اند و 49 در صد از این افراد هیچ گونه علاقه و اشتیاقی به ملاقات با تکنولوژی واقعیت مجازی نداشته اند.

 vr1

نکته ی قابل توجه در رابطه با نظر سنجی فوق این است که این نظر سنجی به تفکیک پلتفرم های مختلف بازی های کامپیوتری انجام گرفته است و به این ترتیب با بررسی آمار و نتایج حاصل شده از پژوهش مذکور می توان از این نکته با خبر شد که گیمر های هر پلتفرم تا چه میزان به تجربه کردن تکنولوژی نوین واقعیت مجازی بر روی پلتفرم های مورد علاقه ی خود مشتاق هستند. بر این اساس از میان گیمر های علاقه مند به پلتفرم PC که در این نظر سنجی شرکت کرده اند رقمی معادل 43 در صد از آن ها هیچ علاقه ای به تکنولوژی واقعیت مجازی ندارند و در عوض 51 در صد از این افراد هم مشتاق و علاقه مند به تجربه ی دنیای نوین واقعیت مجازی بر روی این پلتفرم هستند. اما این در صد در رابطه با کنسول های خانگی کاملاً متفاوت به نظر می رسد. به این ترتیب که در میان آن دسته از علاقه مندان به کنسول های خانگی شرکت کننده در این نظر سنجی رقمی معادل 63 در صد از آن ها علاقه مند به تجربه ی تکنولوژی واقعیت مجازی بر روی کنسول های خانگی هستند و تعداد افراد بی علاقه به این تکنولوژی نو پا نیز رقم 29 در صد را شامل می شود. جالب این جاست که وقتی علاقه مندان به کنسول های خانگی را تنها به دارندگان دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن 4 محدود کنیم، در صد علاقه مندان به تکنولوژی واقعیت مجازی در میان این گروه آماری حتی بیش از حالت قبل می شود. به این ترتیب که از میان گیمر های دو پلتفرم اکس باکس وان و پلی استیشن 4 رقمی معادل 72 در صد از آن ها علاقه مند و مشتاق به تجربه ی دنیای واقعیت مجازی هستند و تعداد افراد غیر علاقه مند به این تکنولوژی نوین تنها 21 در صد از آمار مذکور را شامل می شود. در این میان حتی در صد علاقه مندان به تکنولوژی واقعیت مجازی بر روی تبلت ها و تلفن های هوشمند نیز از در صد علاقه مندان به این تکنولوژی نوین بر روی پلتفرم PC بیشتر است و رقم 56 در صد از گیمر های علاقه مند به پلتفرم موبایل را شامل می شود. در مقابل رقمی معادل 39 در صد از علاقه مندان به بازی های کامپیوتری بر روی پلتفرم موبایل نیز هیچ تمایلی به تجربه ی تکنولوژی نوین واقعیت مجازی بر روی این پلتفرم ندارند.

 vr2

در واقع آمار فوق نشان از این دارد که در صد علاقه مندان به تکنولوژی واقعیت مجازی بر روی پلتفرم PC  کمتر از سایر پلتفرم های رایج موجود است و در مقابل دارندگان دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن 4 جزو مشتاقان اصلی تجربه ی بازی های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به شمار می روند. در این میان شاید عده ای از نظاره کنندگان این آمار و ارقام قیمت بالای دو هدست واقعیت مجازی پلتفرم PC یعنی Oculus Rift و HTC Vive به نسبت تنها هدست کنسولی موجود یعنی هدست واقعیت مجازی Play Station VR را دلیل اصلی عدم رغبت گیمر های حاضر بر روی پلتفرم PC نسبت به دارندگان کنسول های خانگی در زمینه ی تجربه ی بازی های واقعیت مجازی بر روی این پلتفرم بدانند (در واقع قیمت سه هدست مذکور به ترتیب 599 ، 799 و 399 دلار است). اما همان گونه که در ابتدای این متن نیز به آن اشاره شد نظر سنجی مذکور فارغ از قیمت هر کدام از این ابزار ها انجام شده است و تنها میزان علاقه یا عدم علاقه ی گیمر های حاضر بر روی پلتفرم های مختلف بازی به امر تجربه کردن تکنولوژی واقعیت مجازی بدون توجه به پارامتر قیمت مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است. البته نتایج نظر سنجی یاد شده تنها مبتنی بر ارائه ی برخی اطلاعات آماری است و شاید در عمل و با حضور رسمی صنعت بازی های کامپیوتری در دنیای واقعیت مجازی شرایط به گونه ای رقم بخورد که به موجب آن تعداد بیشتری از گیمر های حاضر بر روی پلتفرم PC نسبت به تجربه ی بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی بر روی این پلتفرم ترغیب و علاقه مند شوند. البته فارغ از نتایج مربوط به این نظر سنجی، یکی از دست اندر کاران سابق در امر طراحی تولید هدست واقعیت مجازی سونی یا همان Play Station VR ضمن ابراز اطمینان از موفقیت این ابزار جدید در دنیای نوین واقعیت مجازِی، معتقد است که در ابتدای فرآیند عرضه شدن ابزار های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به بازار، شور و اشتیاق و تقاضای کاذبی در این زمینه وجود خواهد داشت که البته به تدریج و در طول زمان این هیجان کاذب و غیر واقعی از بین خواهد رفت و پس از آن بازار ابزار های نوین مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی شکل واقعی تری به خود خواهد گرفت. در واقع او معتقد است که چنین امری در سال آینده ی میلادی رقم خواهد خورد و پس از گذشت یک سال بازار هدست های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی آن شکل و شمایل اصلی خود را خواهد یافت. به هر حال باید منتظر ماند و دید که با حضور هر سه ابزار مورد انتظار مبتنی بر این تکنولوژی نوین یعنی سه هدست Oculus Rift ، HTC Vive و Play Station VR در بازار، در نهایت چه نتایجی رقم خواهد خورد و عاقبت کدام یک از این محصولات خواهند توانست موفقیت بیشتری را نسبت به سایر رقبا کسب نمایند.

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید