مونتاژ یا تولید؟ صنعت خودروسازی ما کدام است؟

0

کاش می‌شد یک‌بار برای همیشه تکلیف خیلی چیزها را روشن کرد. خب ما با خیلی از مسائل تکلیفمان روشن نیست و صد البته در صنعت خودرو هم دچار یک بلاتکلیفی یا بهتر بگویم سوء تفاهم هستیم. این روزها همه دلخوش به تفاهم نامه‌ها و نه قراردادهای رنگارنگ با خارجی‌ها، چشم به آینده این صنعت و این بازار دوخته‌اند و همین امر موجب تشدید ادامه رکود در بازار خودرو شده است.

البته رکود کلی حاکم بر اقتصاد را نباید از نظر دور داشت. در حالی‌که نرخ رشد تورم کنترل شده اما نقدینگی و رکود و عدم اشتغال افزایش پیدا کرده و این‌ها نشانه‌های بروز یک اتفاق خواهند بود.

مونتاژ خودرو

اما برگردیم به صنعت خودرو، یک سوال اساسی هنوز بی پاسخ مانده، آیا ما در نظر داریم تولید کننده خودرو باشیم یا مونتاژ کننده آن؟ به این سوال می‌توان از زوایای گوناگون نگریست. نخست اینکه منظور از تولید کننده و مونتاژ کننده دقیقا چیست؟ هدف از مونتاژ و تولید چیست؟ فرق تولید و مونتاژ چیست؟ و…

خب شاید اینطور به‌نظر برسد که در هر دو مقوله تولید و یا مونتاژ خودرو، در نهایت محصول تولید شده و از کارخانه خارج می‌شود؛ اما در واقع تعریف تولید بدین معنی است که قطعات مورد استفاده برای تولید یک خودرو در داخل همان کشور تولید شوند. به عنوان مثال اگر یک خودروی پراید داخل کشور ما با قطعات وارداتی تولید شود، این خودرو تولیدی محسوب نمی‌شود. در واقع می‌توان این‌گونه نتیجه گیری کرد که در حال حاضر ما خودروی تولیدی نداریم و تمامی خودروهای ما به نوعی و با درصدهای مختلف مونتاژ می‌شوند. مثلا درصد تولید داخل پراید با درصد تولید داخل تندر۹۰ با هم متفاوت هستند.

که البته رویای تولید خودروی ملی هم در رابطه مستقیم با همین دیدگاه است. 

مونتاژ 206

در ادامه شاید عنوان شود که کشورهای پیشرفته تولید خودرو هم تمامی قطعات یک خودرو را خودشان تولید نمی‌کنند. بله، درست است اما آن‌ها این کار را سال‌ها پیش انجام می‌داده‌اند. یعنی آن‌ها خودشان تمامی قطعات مورد استفاده در یک خودرو را داخل کشورشان تولید می‌کرده‌اند. مثلا یک خودروی آلمانی یا آمریکایی واقعا آلمانی یا آمریکایی بوده است و امروزه با انتقال تکنولوژی ساخت برخی قطعات به کشورهای دارای نیروی کار ارزان‌تر، آن قطعات را با بهای کم‌تر تامین می‌کنند.

اما ما تکنولوژی ساخت کدام قطعه را به خارج صادر کرده‌ایم؟ 

از بحث دور نشویم، کاش مسئولین محترم صنعت خودرو چشمان خود را به روی واقعیات باز کنند و ببینند مونتاژ کردن خودروهای دیگر کشورها حتی با درصدهای خیالی سهم داخلی سازی نظیر آنچه در توافق با پژو عنوان شده ما را از جایگاه کنونی بالاتر نخواهد برد. همان‌گونه که مطلع هستید حد غائی داخلی سازی محصولات جدید پژو ۷۰ درصد عنوان شده که ناگفته پیداست آن ۳۰ درصد چه قطعاتی و آن ۷۰ درصد کدام قطعات هستند.

چرا خودمان را گول می‌زنیم؟ یک بار برای همیشه اعلام کنیم ما مونتاژ کارهای خوبی هستیم!

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید