نخستین نگاه به عملکرد قطعات مهم سخت افزاری در اجرای بازی Dark Souls 3 (بخش پایانی)

0

نخستین نگاه به عملکرد قطعات مهم سخت افزاری در اجرای بازی Dark Souls 3 (بخش پایانی)

در بخش نخست این مطلب نگاهی به عملکرد پردازنده های گرافیکی دو برند انویدیا و AMD در حین فرآیند اجرای بازی Dark Souls 3 داشتیم و به اتفاق یکدیگر از این نکته آگاه شدیم که طیف وسیعی از کارت های گرافیک شاخص در دو برند انویدیا و AMD قادر به اجرای بازی Dark Souls 3 تحت کیفیت مطلوب خواهند بود. حال در مطلب پیش رو قصد داریم همین امر را در رابطه با دیگر قطعات سخت افزاری اجرا کننده ی بازی Dark Souls 3 نظیر پردازنده ی مرکزی مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

همان گونه که در بخش نخست این مطلب نیز به آن اشاره شد نتایج بررسی موجود در این متن توسط وب سایت روسی Game GPU بازتاب یافته و به طور کل مبتنی بر آزمایش های صورت گرفته در بازی Dark Souls 3 توسط اعضای همین منبع بوده است. پیش از پرداختن به نوع عملکرد پردازنده های مرکزی در جریان اجرای بازی Dark Souls 3 بهتر است نگاهی به میزان حافظه ی گرافیکی مورد نیاز به منظور اجرای بهینه ی این بازی داشته باشیم تا نکات مربوط به پردازنده های گرافیکی اجرا کننده ی بازی Dark Souls 3 تکمیل گردد.

 dark-souls4

همان گونه که در تصویر بالا مشهود است، برای بررسی میزان حافظه ی گرافیکی مورد استفاده در بازی Dark Souls 3 از کارت گرافیک مدل GTX 980 Ti استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از این آزمایش، برای اجرای بازی Dark Souls 3 تحت کیفیت تصویری 1920 در 1080 پیکسلی (و تنظیمات گرافیکی حداکثری) استفاده از محصولاتی با حافظه ی گرافیکی دو گیگا بایتی هم کفایت می کند. رقمی که در رابطه با کیفیت تصویری 2560 در 1440 پیکسلی از بازی Dark Souls 3 به 3 گیگا بایت و در مورد کیفیت تصویری 3840 در 2160 پیکسلی این اثر به رقم 4 گیگا بایت می رسد.

 dark-souls5

پس از نگریستن کامل به نوع عملکرد کارت های گرافیک در امر اجرای بازی Dark Souls 3 به نحوه ی عملکرد قطعه ی سخت افزاری مهم دیگری به نام پردازنده ی مرکزی می رسیم. به منظور بررسی عملکرد پردازنده های مرکزی سیستم اجرا کننده ی بازی Dark Souls 3 ، از 16 پردازنده ی مختلف در این آزمایش استفاده شده است که تمامی آن ها در ترکیب با کارت گرافیک مدل Geforce GTX 980 Ti (در حالت تلفیقی SLI) به اجرای بازی Dark Souls 3 تحت کیفیت تصویری 1920 در 1080 پیکسلی با بالا ترین تنظیمات گرافیکی ممکن پرداخته اند. در تصویر بالا می توانید میزان فریم دریافتی از بازی Dark Souls 3 (در حالت متوسط و کمینه) را به موجب استفاده از هر کدام از پردازنده های مرکزی موجود در دو برند اینتل و AMD (که در این بررسی مورد آزمایش قرار گرفته اند) مشاهده نمایید. همان گونه که کاملاً مشخص به نظر می رسد تمامی پردازنده های مورد بررسی قرار گرفته در این آزمایش در ترکیب با یک کارت گرافیک پر توان قادر به اجرای بهینه ی بازی Dark Souls 3 تحت تنظیمات گرافیکی بالا و کیفیت تصویری تمام اچ دی خواهند بود. همچنین با توجه به تصاویر زیر می توان از نوع عملکرد پردازشی پردازنده های مرکزی اجرا کننده ی بازی Dark Souls 3 به تفکیک تعداد هسته های پردازشی آن ها هم با خبر شد. در این جا بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که موتور گرافیکی بازی Dark Souls 3 این اجازه را به سازندگان این اثر داده است تا بتوانند به بهینه سازی فعالیت های پردازشی پردازنده ی مرکزی اجرا کننده ی این بازی پرداخته و در کنار آن به اجرای فعالیت های موازی پردازشی بر مبنای هسته های پردازشی موجود در پردازنده ی مرکزی سیستم های کامپیوتری اجرا کننده ی این بازی بپردازند. در واقع این موتور گرافیکی امکان اجرای 8 فرمان پردازشی را به شکل هم زمان در بازی Dark Souls 3 فراهم آورده است.

 dark-souls6

dark-souls7

اما پس از بررسی عملکرد پردازنده های مرکزی در امر اجرای بازی Dark Souls 3 بهتر است به سراغ میزان حافظه ی رم مورد نیاز برای اجرای این بازی در حالت بهینه برویم. بر اساس بررسی صورت گرفته در بازی Dark Souls 3 ، برای آن دسته از سیستم های کامپیوتری که از 6 گیگا بایت رم DDR4 در معماری ساختاری خود بهره می برند، میزان حافظه ی مصرف شده در بازی Dark Souls 3 (تحت کیفیت تصویری تمام اچ دی و بر مبنای بالا ترین تنظیمات گرافیکی ممکن) رقمی معادل 3.5 گیگا بایت خواهد بود. میزانی که اندازه ی آن در سیستم های کامپیوتری مبتنی بر 8 گیگا بایت رم به رقم تقریبی 3.9 گیگا بایت ، در سیستم های کامپیوتری مبتنی بر 16 گیگا بایت رم به رقم تقریبی 4.5 گیگا بایت و در سیستم های کامپیوتری مبتنی بر 32 گیگا بایت رم به رقم 4.9 گیگا بایت می رسد. اطلاعاتی که در تصویر زیر نیز به شکل عینی قابل مشاهده هستند.

dark-souls8

در هر صورت این بررسی یکی از نخستین بررسی هایی به شمار می رود که بر اساس نسخه ی پیش نمایش بازی Dark Souls 3 بر روی سخت افزار های اجرا کننده ی این بازی صورت گرفته است. به احتمال فراوان پس از انتشار رسمی بازی Dark Souls 3 بررسی های مشابه و معتبر تری از این بازی توسط منابع مختلف فعال در دنیای بازی های کامپیوتری صورت خواهد گرفت که در صورت لزوم به آن ها هم خواهیم پرداخت. در این میان برخی از گیمر هایی که موفق به ملاقات با نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 پیش از فرا رسیدن تاریخ انتشار رسمی آن شده اند از وجود مقادیری افت فریم در بخش های پایانی این بازی خبر داده اند. به عنوان مثال در یکی از این گزارش ها شاهد مطرح شدن این ادعا هستیم که در محیط های ابتدایی این بازی حتی می توان بر روی کیفیت تصویری 4K (البته تحت تنظیمات گرافیکی حداقلی) از نرخ فریم کلی 60 فریم در ثانیه هم بهره مند شد. و این در حالی است که در برخی مراحل پایانی این اثر نرخ فریم دریافتی از بازی Dark Souls 3 حتی به موجب استفاده از کارت گرافیک Geforce GTX 980 و پردازنده ی مدل Intel Core i7 4770K و تحت کیفیت تصویری تمام اچ دی ، چیزی بیش از رقم 20 فریم در ثانیه نبوده است. البته از آن جایی که نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 هنوز به طور رسمی منتشر نشده است، این احتمال وجود دارد که این مشکلات با انتشار پچ روز نخست ارائه شده برای این بازی به طور کامل مرتفع گردند. به هر حال تا این لحظه اکثر بازخورد های موجود از بازی Dark Souls 3 مثبت بوده اند و باید دید که این بازی در هفته ی آینده و در زمان انتشار رسمی و جهانی خود، در عمل چه حرفی برای گفتن خواهد داشت.     

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید