نکاتی کلی در مورد خرید هیوندای سانتافه دست دوم / راهنما

0

خرید یک خودروی دست دوم در کشورمان، عملی پر ریسک است و با معضلات و دشواری‌های بسیاری هم توأم است. مهم‌ترین دلیل، وجود خیل انبوهی از کلاه‌برداران و افراد سودجو در این حرفه، و نبود یک نهاد ناظر قوی جهت ساماندهی و کنترل آنهاست. از همین رو، پسندیده‌تر آن است که از خرید این دسته از خودروها چشم‌پوشی نموده و فعلاً هم به همان اندک دارایی خود بسنده کنیم! اما گاهی اوقات چاره‌ای باقی نمی‌ماند و بر خواسته و آشوب دل هم نمی‌توان فائق شد، در این مواقع است که باید سخت مراقبت نمود تا بلکه ضرر و زیان هنگفتی دامن‌گیرمان نشود و مصداق واقعی آش نخورده و دهان سوخته نگردیم!

در مجموع، مهم‌ترین اصل در خرید یک خودروی دست دوم «شناخت» است، شناخت هم تنها در صورتی حاصل می‌شود که شما یا از پیش با مالک خودروی موردنظرتان آشنایی داشته و احیاناً در کنارش، از نحوه سلوک او با خودروی مربوطه مطلع باشید، و یا اگر این امکان فراهم نبود از همراهی یک متخصص و یا تعمیرکار کاربلد بهره گیرید و مهم‌تر از همه، پیش از خرید، یک آشنایی کلی و همه‌جانبه از برند و محصول موردعلاقه خود نیز داشته باشید. متأسفانه بیشتر دلالان و فروشندگان خودرو در کشورمان بندبازان ماهری هستند و به سهولت هم قادرند مشتری ساده‌دل را فریب داده و یا دور بزنند. پس مجدداً تأکید می‌کنیم که محتاطانه در این راه لغزنده و پر پیچ‌وخم گام بردارید و در زمان خرید، فریب زرق‌وبرق ظاهری فلان خودروی دست دوم را نخورید که در اکثر موارد توهم و سرابی بیش نیست.

Hyundai-SantaFe_2010-17

هیوندای سانتافه، ازجمله خودروهایی که نسخه دست دوم آن در بازار ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است. هر دو نسل جدید و قدیم این خودرو در بازار کشورمان، نسبت به مابقی وارداتی‌ها، وضعیت فروش بهتری دارند و به‌اصطلاح خوش‌معامله تر هستند.

در این میان، نسل قبلی این خودرو، در بازار دست‌دوم‌ها بیشتر خریدوفروش می‌شود که دلیل اصلی این مسئله هم، بهای کمترش در قیاس با نسخه جدیدتر است، زیرا به‌رغم بهای 120 میلیون به بالای نسخه‌های فیس‌لیفت، هنوز هم می‌توان مدل‌های پایین‌تر این نسل را با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان خریداری نمود و همین قضیه در جای خود، بسیاری از خریداران را وسوسه می‌کند که به‌جای خرید یک کراس‌اوور نوی چینی به این خودرو روی بیاورند که هم نام معتبرتری را یدک می‌کشد و هم احیاناً پیش جماعت در و همسایه! و دوست و آشنا از اعتبار بیشتری برخوردار است و…. مهم از همه، بازار لوازم یدکی این خودروست که لااقل نسبت به بقیه رقبای وارداتی اوضاع بسامان تری دارد و هم نرخ‌های آن به‌صرفه‌تر است، ضمن اینکه شبکه سرتاسری نمایندگی‌های هیوندای در سرتاسر کشور و انواع و اقسام تعمیرگاه‌های ریز و درشت خصوصی هم تا اندازه‌ای خیال مالکان این خودرو را از بابت تعمیرات احتمالی راحت نموده است.

Hyundai-SantaFe_2010-2

حول‌وحوش 2 سال پیش، یعنی در ماه مه سال 2014 میلادی، سایتی به نام راهنمای خودرو یا «AUTOGUIDE» در آمریکا مطلبی را در مورد خرید هیوندای سانتافه دست دوم منتشر نمود که ممکن است در یک نگاه، متنی تاریخ گذشته به نظر آید ولی با توجه به آنکه یک مدل از خودرو در کشورمان لااقل تا بیست سال! پس از تولید نیز همچنان خرید و فروش می‌شود، لذا این متن می‌تواند برای عمده خریداران ایرانی تا حدی کاربردی هم باشد، البته با توجه به این نکته که نسخه‌های سانتافه ساخت آمریکا با نمونه‌های موجود در کشورمان تا اندازه‌ای متفاوت بوده و به لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی هم عمدتاً مجهزتر هستند.

Hyundai-SantaFe_2010-3
در سال 2007 میلادی، کمپانی هیوندای، دومین نسل از کراس‌اوور خود به نام سانتافه را معرفی نمود. این نسخه از یک پلت‌فرم کاملاً جدید و نیز طراحی نرم‌تری بهره می‌برد. این نسل از سانتافه، به لحاظ ابعاد رشد یافت و گزینه “ردیف سوم صندلی” را هم عرضه می‌کرد.

در آغاز، نسل دوم هیوندای سانتافه تنها با دو پیشرانه 6 سیلندر 2.7 و 3.3 لیتری ارائه می‌شد. پیشرانه 2.7 لیتری از توانی معادل 185 اسب بخار و گشتاوری برابر با 183 پوند/فوت برخوردار بود. پیشرانه 3.3 لیتری هم از توانی معادل 242 اسب بخار و گشتاوری برابر با 226 پوند/فوت بهره می‌برد. پیشرانه کوچک‌تر به همراه دو گیربکس متفاوت 5 دنده دستی و نیز 4 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد، اما پیشرانه 3.3 لیتری، منحصراً با یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. هر دو پیشرانه، با گزینه‌های “دیفرانسیل جلو” و نیز “تمام چرخ متحرک” در دسترس خریداران خود قرار می‌گرفتند.

Hyundai-SantaFe_2010-5

در سال 2010 میلادی، هیوندای سانتافه با ارائه دو پیشرانه کاملاً جدید، دستخوش تجدیدقوا و فیس‌لیفت شد. نسخه 6 سیلندر و 2.7 لیتری جای خود را به نمونه‌ای 4 سیلندر و 2.4 لیتری واگذار نمود. پیشرانه جدید از توانی معادل 175 اسب بخار و گشتاوری معادل 169 پوند/فوت بهره می‌برد. پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری هم جای خود را با یک پیشرانه 3.5 لیتری تعویض نمود. پیشرانه جدید از توانی معادل 276 اسب بخار و گشتاوری معادل 248 پوند/فوت برخوردار بود. هر دو پیشرانه جدید از کارایی بیشتری نسبت به نسخه‌های پیشین خود برخوردار بودند و در این میان، تا اندازه‌ای سیستم‌های انتقال قدرت این خودرو نیز دستخوش تحول شدند.

تریم‌ها و پکیج‌ها
هیوندای سانتافه نسل دوم در سه سطح متفاوت از تجهیزات و یا سه تریم مجزا عرضه می‌شد: GLS،SE و LIMITED. تریم GLS با پیشرانه کوچک‌تر عرضه می‌شد، در حالی که‌تریم های SE و LIMITED منحصراً به همراه پیشرانه قدرتمندتر V6 عرضه می‌شدند. هر یک از این تریم‌ها می‌توانست با ردیف سوم صندلی‌ها سفارش داده شود.

Hyundai-SantaFe_2010-6

سه دلیل برتر برای خرید (هیوندای سانتافه نسل دوم)
1) توان مالی – همچون هر محصول ساخت هیوندای، این مدل بیش از همه بر روی بهای رقابتی خود مانور می‌دهد. شما می‌توانید نخستین مدل‌های هیوندای سانتافه را بدون مشکل چندانی با قیمتی کمتر از 10/000 دلار خریداری نمایید.

2) قابلیت عملی – درواقع، ردیف سوم صندلی‌ها در این خودرو تنگ و کیپ است اما در عوض، از امتیاز صندلی‌های قابل‌انعطاف آن برخوردارید.

3) گارانتی – شرکت هیوندای یک گارانتی 5 ساله یا 60/000 مایلی (96/000 کیلومتر) را برای محصولات خود ارائه می‌دهد، همچنین یک گارانتی 10 ساله یا 100/000 مایلی (160/000 کیلومتر) را نیز برای قوای محرکه این خودرو عرضه می‌کند. بنابراین احتمالاً شما می‌توانید یک سانتافه (نسل دوم) که هنوز تحت پوشش گارانتی باشد را پیدا کنی.

Hyundai-SantaFe_2010-7

سه مشکل اصلی (هیوندای سانتافه نسل دوم)
1) فراخوان‌های مکرر- هیوندای سانتافه نسل دوم، تعداد 10 رشته از فراخوان را بر خود دیده است. حداقل موارد مربوط به این فراخوان‌ها متعلق به نسخه 2.4 لیتری و دیفرانسیل جلوی این خودرو، و نیز گیربکس‌های اتوماتیک مدل‌های 2010 به بعد آن بود. گیربکس اتوماتیک این خودرو مستعد آسیب دیدن است و می‌تواند موجبات اتلاف توان موتور را فراهم آورد.

2) فراخوان‌های ذکر شده مختص سانتافه‌های مدل 2010 هستند، اما برای سال‌های باقی مانده‌ای هم که این خودرو تولید شد، عمده مالکانش از افت توان موتور در آن شاکی بودند. تعداد زیادی از مالکان این خودرو یک رشته از شکایات را تسلیم سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) نمودند که در آنها از خرابی مکرر این خودرو سخن رفته بود.

3 ) مشکلات سیستم انتقال قدرت – در کنار فراخوان رسمی انجام شده، یک رشته از شکایات هم مکرراً به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) ارائه شد که در آنها از تعویض ناملایم دنده در گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو (پس از فیس‌لیفت) سخن رفته بود. ظاهراً به نظر می‌رسد که جعبه‌دنده مذکور برای تعویض دنده‌ها در حال تقلا و کشمکش است (به قول عامیانه: در حال دست و پا زدن است).

Hyundai-SantaFe_2010-10

پیش از خرید خودرو

ممکن است که خرید یک هیوندای سانتافه نسل دوم یک گزینه وسوسه‌انگیز باشد، زیرا شما احتمالاً قادرید نسخه‌ای از آن را با تخفیف بیشتری نسبت به رقبایی با سایز و قابلیتی مشابه پیدا کنید. اما یادتان باشد که در زمان درج این مطلب، اسناد دولتی از 900 فقره شکایت از این خودرو رونمایی کرده است. بر اساس این شکایات، به نظر می‌رسد که هیوندای سانتافه (نسل دوم) از یک سری مشکلات کیفی در رنج است که برخی از آنها در نوع خود خطرناک است.

یک شکایت مشترک که در میان تمامی مالکان مدل 2007 تا 2009 این خودرو (مدل‌های پیش از فیس‌لیفت) صورت پذیرفت آن بود که گیج بنزین این خودرو همیشه نمی‌تواند میزان واقعی سوخت باقی مانده در باک را نشان دهد. معمولاً کمپانی هیوندای به رفع این مشکل تحت پوشش گارانتی می‌پرداخت. خرابی و یا از کارافتادگی موتور هم یک شکایت شایع میان مالکان مدل‌های 2010 تا 2012 این خودرو بوده است.

Hyundai-SantaFe_2010-11

ختم کلام
فروش هیوندای سانتافه از سال‌های 2007 الی 2009 میلادی، به سبب فراخوان‌های مکرر سقوط نمود. البته بخش عمده شکایاتی که از ناحیه مالکین این خودرو صورت پذیرفت مسائل جدی نبودند. با توجه به این نکته که چه تعداد از مشکلات مشترک توسط مالکین این خودرو گزارش شده است، احتمالاً بهتر است به خرید هیوندای سانتافه دست دوم فاقد پوشش گارانتی اقدام نکنید. سانتافه‌های مدل 2009 میلادی و یا قدیمی‌تر، قبلاً از گارانتی خارج شده و یا به‌زودی خواهند شد.

به یاد داشته باشید حتی اگر شما یک وسیله نقلیه تحت پوشش گارانتی را هم خریداری نمایید، هیچ تضمینی نیست که مشکلات بالقوه در خودروی‌تان مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد؛ نخست به این دلیل که دپارتمان سرویس فروشنده نیاز به تکرار یک مشکل دارد (تا فراخوانی صورت دهد) و برخی از مالکان می‌گویند که به دلیل طبیعت پراکنده مشکلات، این عملی دشوار است.

پدال

 

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی سایت کارنت (https://telegram.me/carnet_ir ) بپیوندید. کافیست عبارت “carnet_ir” را در نرم افزار تلگرام جست وجو و “join” را لمس نمایید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

لینک مطلب

پاسخ دهید