Friday 20 January 2017

بک لینک شاپ

کد خبر : 36446
تاریخ انتشار : جمعه 26 فوریه 2016 - 9:34
2 views بازدید

هدست واقعیت مجازی Play Station VR چیزی از رقبای خود کم ندارد

در طی یک ماه اخیر بسیاری از چشم انتظاران دنیای واقعیت مجازی توانستند اطلاعات بسیار مفیدی را از ابزار هایی که قرار است در طول سال جاری میلادی برای این پلتفرم نو پا عرضه شوند کسب نمایند. در واقع پس از مشخص شدن قیمت و تاریخ نهایی انتشار دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و HTC Vive اکنون تنها زمان عرضه شدن هدست واقعیت مجازی […]

هدست واقعیت مجازی Play Station VR چیزی از رقبای خود کم ندارد

در طی یک ماه اخیر بسیاری از چشم انتظاران دنیای واقعیت مجازی توانستند اطلاعات بسیار مفیدی را از ابزار هایی که قرار است در طول سال جاری میلادی برای این پلتفرم نو پا عرضه شوند کسب نمایند. در واقع پس از مشخص شدن قیمت و تاریخ نهایی انتشار دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و HTC Vive اکنون تنها زمان عرضه شدن هدست واقعیت مجازی سونی یعنی Play Station VR به بازار مصرف است که نا معلوم به نظر می رسد و در عین حال قیمت نهایی این محصول نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. ظرف هفته های گذشته شایعاتی از گوشه و کنار به گوش می رسید مبنی بر این که هدست انحصاری سونی در دنیای واقعیت مجازی برخلاف برنامه ریزی های از پیش تعیین شده قرار است به جای نیمه ی نخست سال جاری میلادی در نیمه ی دوم امسال و در فصل پاییز به بازار عرضه شود. اگر چه این اخبار (تایید نشده) برای علاقه مندان هدست واقعیت مجازی Play Station VR چندان خوشایند به نظر نمی رسد اما به تازگی اطلاعات جدیدی از این هدست واقعیت مجازی انحصاری منتشر شده است که می تواند برای چشم انتظاران این ابزار بسیار امیدوار کننده باشد.

 

 

هفته ی گذشته همایشی در هالیوود کالیفرنیا برگزار شد که موضوع اصلی آن به بررسی ابزار های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده اختصاص داشت. در این همایش تعداد قابل توجهی از فعالان دنیای واقعیت مجازی حضور داشتند و عده ای از آن ها نیز به ایراد سخنرانی هایی در این زمینه پرداختند. البته اطلاعات مربوط به برخی از این سخنرانی ها تا این لحظه به طور کامل منتشر نشده بود. به عنوان مثال از جمله سخنرانی های مذکور می توان به سخنرانی دکتر ریچارد مارکس از شرکت سونی اشاره کرد که محتوای آن به ارائه ی اطلاعاتی تازه از هدست واقعیت مجازی سونی یا همان Play Station VR اختصاص داشت و تا امروز هیچ نکته ای از آن برای عموم فاش نشده بود. بر اساس نکات تازه ای که از خلال سخنرانی مذکور فاش شده است اکنون علاقه مندان دنیای واقعیت مجازی از این نکته با خبر شده اند که هدست واقعیت مجازی سونی از لحاظ فنی مورد بازنگری قرار گرفته است و به موجب فرآیند مذکور برخی از ایراد های سخت افزاری این ابزار برطرف گردیده اند. در کنار این امر شاهد بهبود های تازه در کارایی هدست واقعیت مجازی Play Station VR و همچنین ارتقا یافتن توانایی های این ابزار نیز هستیم. به عنوان مثال میزان تاخیر کلی این ابزار در امر پردازش تصاویر اکنون به کمتر از 18 میلی ثانیه رسیده است و به این ترتیب کسانی که از دچار شدن به سرگیجه و سردرد در حین استفاده از هدست های واقعیت مجازی نگران هستند می توانند با خیال آسوده تری از هدست Play Station VR استفاده نمایند. گذشته از این امر به موجب اطلاعات جدید به دست آمده از همایش یاد شده، مشخص گردیده است که امر پردازش صدا برای هدست واقعیت مجازی Play Station VR توسط پردازنده ی اختصاصی این ابزار صورت می گیرد و در این میان تمام توان پردازشی کنسول PS4 تنها به امر پردازش گرافیکی و به نمایش در آوردن تصاویر مربوط به بازی های هدست Play Station VR اختصاص خواهد داشت.

 psvr

از آن جایی که توان پردازشی محصولاتی نظیر هدست Oculus Rift یا HTC Vive توسط پردازنده های اصلی و گرافیکی کامپیوتر های خانگی تامین می شود، عده ای از چشم انتظاران هدست واقعیت مجازی سونی (به دلیل قدرت پردازشی پایین تر کنسول های خانگی به نسبت پلتفرم PC) نگران کیفیت اجرایی بازی های هدست واقعیت مجازی Play Station VR هستند. با این حال به نظر می رسد که جای نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد و هدست Play Station VR به خوبی توان رقابت با دو محصول یاد شده را خواهد داشت. در این میان یکی از نکات مورد بحث ریچارد مارکس در سخنرانی مذکور به همین نکته اختصاص داشت و در واقع او در صدد رفع این نگرانی مهم علاقه مندان هدست Play Station VR برآمد. بنا بر ادعای او بسیاری از توسعه دهندگان میان افزار هایی که در امر ساخت بازی های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند، توان و قدرت پردازشی کنسول PS4 را بیش از 60 در صد بیشتر از توان پردازشی آن دسته از کامپیوتر های خانگی که از پیکر بندی سخت افزاری مشابه با این کنسول استفاده می کنند می دانند. به عبارت بهتر کارایی کنسول PS4 در امر اجرای بازی های کامپیوتری از یک سیستم خانگی که از همان مشخصات سخت افزاری در معماری خود بهره می برد، چیزی حدود 60 در صد بیشتر است. بنا بر این از آن جایی که توان پردازشی هدست Play Station VR در امرا اجرای بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی از کنسول PS4 تامین می شود مشکل چندانی برای اجرای بازی های مذکور وجود نخواهد داشت. البته این تنها اعتقاد آقای مارکس نیست و ظرف ماه های اخیر شاهد اظهار نظر های مشابهی از سوی برخی دیگر از فعالان حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری بودیم که ارتباط چندانی با شرکت سونی ندارند و از همین رو گفته هایشان نمی تواند اظهار نظری تبلیغاتی محسوب شود. به عنوان مثال طراحان بازی واقعیت مجازی Thunderbird (که قرار است برای هر سه ابزار Play Station VR ، Oculus Rift و HTC Vive منتشر شود) معتقدند که از طریق تست های انجام شده توسط آن ها بر روی این بازی کارایی اجرایی هدست Play Station VR بسیار نزدیک به کارایی اجرایی دو هدست دیگر بر مبنای اجرای این اثر بر روی کارت گرافیک GTX 970 بوده است. در این میان فعالان حاضر در شرکت Epic (صاحب امتیازان موتور گرافیکی آنریل انجین) نیز نظر مشابهی دارند و معتقدند که اگر شما قادر باشید بازی یا نرم افزار خاصی را با نرخ تازه سازی تصویری معادل 90 هرتز (نرخ هدف در دو ابزار Oculus Rift و HTC Vive) توسط یک کارت گرافیک مدل GTX 970 اجرا نمایید، قادر خواهید بود تا همان بازی یا نرم افزار مورد نظر را با نرخ 60 بر روی هدست Play Station VR اجرا کنید. البته نکته ای که در این جا باید به آن توجه داشت این است که در بازنگری انجام شده در معماری هدست Play Station VR طراحان این ابزار تکنیک جدیدی را در ساختار هدست مذکور به کار برده اند که با نام تکنیک پرتو افشانی دو گانه شناخته می شود و می تواند نرخ تازه سازی تصویر را در هدست واقعیت مجازی Play Station VR به رقم 120 هرتز برساند.

 ps-vr

در واقع یکی از نکاتی که موجب می شود هدست واقعیت مجازی Play Station VR بتواند به چنین رقمی در امر پردازش بازی های واقعیت مجازی دست یابد حجم پردازشی نهایی یا هدفی است که طراحان این ابزار برای آن در نظر گرفته اند. حجمی که به نسبت ابزار های رقیب از رقم کمتری برخوردار است و سازندگان بازی Thunderbird معتقدند که چیزی حدود 20 در صد از رقم مربوط به این صرفه جویی توسط تکنیک خاصی تامین می شود که در معماری هدست Play Station VR به کار رفته است و اعضای شرکت سونی در حال حاضر تمایلی به صحبت در مورد آن ندارند. به عبارت بهتر حجم پردازش نهایی یا هدف مربوط به هدست HTC Vive رقمی معادل 457 میلیون پیکسل به ازای هر ثانیه است و این رقم در هدست واقعیت مجازی Play Station VR به حدود 100 میلیون پیکسل در ثانیه می رسد. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس گفته های آقای ریچارد مارکس، هدست واقعیت مجازی سونی یا همان Play Station VR از یک میدان دید 100 درجه ای برخوردار است و در عین حال دارندگان کنسول PS4 برای بهره مندی از بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به جز این هدست به ابزار جدید دیگری نیاز نخواهند داشت. به هر حال چه هدست واقعیت مجازی Play Station VR در نیمه ی نخست سال میلادی جاری به بازار عرضه شود و چه در نیمه ی آخر آن، به نظر می رسد که چشم انتظاران این ابزار جدید لازم نیست نگرانی خاصی از بابت اجرای بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی توسط هدست Play Station VR داشته باشند.        

  

google

facebook

insta

twitter

telegram

  

گیگر:

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 38
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات