Monday 23 January 2017

بک لینک شاپ

کد خبر : 66770
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 می 2016 - 10:01
0 views بازدید

واحد تحقیق و توسعه صنعت خودرو در ایران؛ یک بخش کاملا تزیینی!

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای کشورمان با شش قدرت جهانی و برداشته شدن تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، کشورهای مختلف با غنیمت شمردن فرصت پیش آمده هر کدام به نوعی و بسته به سیاستهای خود در صدد برآمدند تا بیشترین بهره برداری را انجام دهند. در صنعت خودرو همانطور که مطلع هستید فرانسویهای باهوش بزرگترین غنایم را از بازار و صنعت خودرو ایران به […]

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای کشورمان با شش قدرت جهانی و برداشته شدن تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، کشورهای مختلف با غنیمت شمردن فرصت پیش آمده هر کدام به نوعی و بسته به سیاستهای خود در صدد برآمدند تا بیشترین بهره برداری را انجام دهند. در صنعت خودرو همانطور که مطلع هستید فرانسویهای باهوش بزرگترین غنایم را از بازار و صنعت خودرو ایران به دست آوردهاند. در این مقال قصد نقد و واکاوی روابط ایرانخودرو و پژو را نداریم بلکه به نکتهای بسیار مهم خواهیم پرداخت به نام تحقیق و توسعه.

صنعت قطعه سازی ایران در صنعت خودرو قدمتی هم طراز با این صنعت در کارنامه خود دارد. کارخانه ها و کارگاههای بزرگ و کوچکی که در مناطق مختلف کشورمان سرگرم تولید قطعات خودرو میباشند. تا اینجای کار همه چیز مرتب به نظر میرسد بطوریکه حتی در قراردادهایمان با خارجیها به این مهم توجه شده و این نکته قید شده که میبایست خودروهای مشارکتی با خارجیها پس از زمان معینی به تولید درصد معینی داخلی سازی رسیده باشند.

بازهم تا اینجا همه چیز مرتب به نظر میرسد. اما یک سوال مهم همیشه وجود دارد، چرا هیچ خودرویی در ایران حتی خودروی ملی و یا پراید به درصد داخلی سازی صد در صدی نمیرسد؟ پاسخ اینجاست: کشوری تولید کننده خودرو است که خود توان تولید تمامی قطعات یک خودرو را داشته باشد. از یک پیچ و مهره ساده گرفته تا  مواحد کنترل الکترونیکی.

هم اکنون پیچیده ترین و تکنولوژیکترین قطعه خودروهای تولید داخل همین ECU است که متاسفانه در داخل توان تولید آن وجود ندارد. بقیه داستان روشن است، ساخت لاستیک کف پایی یا زه دور در را در داخل تولید کردن افتخاری ندارد.car-computer-inside

یکی از وظایف کلیدی واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانجات تولید اتومبیل به روز نگه داشتن محصولات تولیدی با نظر به تکنولوژیهای روز جهان و تولید خوراک فنی و تکنولوژیک به واحد های قطعه ساز است.

درس بزرگی که تحریمها برای ما داشت را فراموش نکنیم، تولید صندلی و زه دور بدنه ما را خودرو ساز نخواهد کرد، به یاد دارید پارکینگهای بزرگ خودروهای تولیدی را که دچار کمبود قطعات کلیدی و حیاتی بودند؟ چرا کشور ما با ظرفیت عظیم الکترونیک موجود مانند صنایع الکترونیک شیراز هنوز موفق به ساخت ECU برای خودرو نشده است؟ البته با تازگی شایعات جدیدی در خصوص تولید ECU های داخلی به گوش میرسد که صد البته چیزی جز مونتاژ قطعات و سرهم بندی نخواهد بود.

مسلما مشکل در نبود افراد خبره و یا دانش فنی نیست بلکه عدم برنامه ریزی بلند مدت و نگاههای سلیقهای موجب توقف این مهم شده است.

اما واحد های تحقیق و توسعه یا همان R&D در صنایع خودرو داخلی که با صرف هزینه های کلان هر از چند گاهی به تغییر چراغ و سپر خودرو مبادرت کرده و آن را در ویترین افتخارات خود قرار میدهند، مثال همان صرف هزینه های بسیار برای هیچ است. به عنوان مثال روشن، تولید خودروی دنا با آن همه سر و صدا چه افتخاری برای ایرانخودرو دارد؟ تغییرات در قطعات و ملزومات تزئینی یک خودرو کار بسیار پیچیدهای است؟ کدام عقل سلیم میپذیرد که خودرویی که ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد با تغییر چراغ و سپر و داشبورد ۱۲ میلیون تومان گرانتر شود؟

اما ایراد کار کجاست؟ به عقیده نگارنده مشکل اساسی در مدیریت دولتی و سیاسی صنایع خودرویی ما و بالطبع واحدهای تحقیق و توسعه قرار دارد. همان مدیریتی که برای اتلاف منابع پاسخگو نیست و مشکلات احتمالی را با تزریق اعتبارات دولتی از سر میگذراند.

 

گیگر:

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 40
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات