پتوی‌تان را سنگین‌تر کنید تا بهتر بخوابید!

0

[ad_1]

پتوی سنگین و خواب راحت

یک خواب خوب شبانه تنها به جای خواب‌تان بستگی ندارد؛ بلکه به چیزی که زیرش می‌خوابید هم ربط دارد. تحقیقی جدید نشان داده نوع پتویی که شب‌ها استفاده می‌کنید می‌تواند روی کیفیت خواب‌تان تاثیر بگذارد. درحقیقت، پتوهای سنگین‌تر، خیلی از مواقع خواب عمیق‌تر و آرام‌تری را دربردارند.

جریان چیست؟

فشارلامسه عمیق، حسی از تماس است که از آغوش، نگه‌داشتن و فشرده شدن نشات می‌گیرد. ثابت شده که استفاده از پتوی سنگین، درمانی موثر برای کمک به تسکین اضطراب و آرام‌کردن بچه‌های اوتیسمی می‌باشد، درواقع پتوی سنگین، تاثیر آغوش و آرمیدگی را همانند سازی می‌کند.

وزن پتوی سنگین، نقاط فشار موجود در بدن را فعال می‌کند و حسی ناخودآگاه از امنیت می‌دهد که موجب ترشح دوپامین و سروتونین می‌گردد. این ترکیبات، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کنند. درنتیجه، احساس استرس، ترس و اضطراب جایش را به ریلکسیشن و احساس امنیت می‌دهد.

مطالعه‌ای که نتایجش در سال 2012 در Australasian Psychiatry منتشر شده می‌گوید:

افرادی که از پتوهای سنگین استفاده کرده بودند، نسبت به کسانی که این‌کاررا نکرده بودند، کاهش چشمگیرتری در ناراحتی و میزان اضطراب داشتند. همچنین Occupational Therapy تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد :

33درصد شرکت‌کنندگان وقتی از پتوی سنگین استفاده کرده بودند، فعالیت سیستم‌های مغزی رفتاری(EDA) آنها کاهش یافته بود، 63درصد هم اضطراب‌شان کمتر شده بود و 78درصد هم پتوی سنگین را به‌عنوان شیوه‌ای برای آرامش ترجیح می‌دادند.

تاثیرات دیگر

پتوی سنگین، غیر از کاهش استرس و بهبود خواب، به حفظ عملکرد مناسب حافظه کمک می‌نماید چون خواب، حافظه‌ای را که شما در طول روز شکل داده‌اید تقویت می‌نماید. همچنین کمک می‌کند تا حافظه‌های جدید را هم به حافظه‌های قبلی ربط دهید.

دکتر متیو واکر، دانشمند خواب در دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌گوید:” ما فهمیده‌ایم که خواب پیش از یادگرفتن کمک می‌کند تا مغزتان برای اطلاعات اولیه حافظه آماده شود. و بعد، خواب بعد از یادگیری هم برای کمک به ذخیره و تثبیت اطلاعات جدید در ساختارمغز ضروری است، یعنی کمتر احتمال دارد فراموشش کنید.”

برای چه کسانی خوب است؟

پتوهای سنگین برای اشخاصی که این مشکلات را دارند مناسب است:

. اختلال دوقطبی

. اختلال تنش‌زای پس از رویداد(PTSD)

. اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (ADHD)

. اختلالات خواب

. اضطراب

. افسردگی

. شوک عاطفی

. پارانویا

طرز استفاده

وزن پتوی شما کاملا شخصی و ذهنی است. بیشتر بزرگسالان وزن بین 15 تا 30 پوند را ترجیح می‌دهند. این وزن، مناسب و ایمن است چون عملکردهای حیاتی بدن را مختل نمی‌کند. کودکان و برگسالان مسن‌تر باید پیش از استفاده از پتوی سنگین، با پزشک مشورت نمایند. همچنین افرادی که مشکلات تنفسی، گردش خون و یا موارد دیگر دارند نیز باید با پزشک مشورت کنند.

Laghari

[ad_2]

منبع

پاسخ دهید