پنجمین شب آواز ایرانی با اجرای «باجلان» برگزار می‌شود

0

گیگر:

پنجمین شب آواز ایرانی با اجرای «باجلان» برگزار می‌شود

گروه فرهنگی-بهرام
باجلان خواننده‌ای كه علاقه‌مندان موسیقی ملی، هنوز آواز افشاری او به همراه تار
استاد زنده‌یاد جلیل شهناز در آلبوم «چشمه‌ساران» را از یاد نبرده‌اند، به
اجرای موسیقی می پردازد
.

پنجمین شب
آواز ایرانی به همت مركز موسیقی و مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری دوشنبه 25
مهرماه ساعت 18 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود
.

به گزارش بولتن نیوز،بهرام
باجلان متولد 20 آذر 1338 در تهران است. وی موسیقی را نزد پدر و دایی خود با
شاهنامه‌خوانی آغاز كرد. او از محضر استادان بزرگی چون زنده‌یاد اصغر بهاری، استاد
نصرالله ناصح‌پور، استاد عبدالوهاب شهیدی و زنده‌یاد حسین عمومی بهره برد. وی
علاوه بر آواز با ساز «سه تار» نیز آشنایی دارد. باجلان پس از انتشار آلبوم‌هایی
مانند «چشمه‌ساران» و «سرو ماه»، در سال 1378 به سوئد رفت و در دانشگاه استكهلم
علاوه بر تدریس سه تار، مشغول تحصیل موسیقی و صدا‌سازی شد. وی تاكنون كنسرت‌هایی
در كشورهای آلمان، سوئد و آمریكا برگزار كرده است
.

بهزاد صدیقی، نویسنده، كارگردان و منتقد تئاتر گفت: جشنواره تئاتر «سوره ماه» در این سال‌ها به جایگاه یك جشنواره استاندارد،
شریف و حرفه‌ای رسیده است
.

بهزاد صدیقی، نویسنده، كارگردان و منتقد تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار
پایگاه خبری حوزه هنری درباره جایگاه جشنواره تئاتر سوره ماه گفت: قدمت جشنواره
تئاتر «سوره ماه» به اوایل دهه هفتاد برمی‌گردد كه آن زمان جشنواره تئاتر «سوره»
راه‌اندازی شد و بعدها كه با جشنواره تئاتر «ماه» تلفیق شد با سیاست‌های خوبی كه
اتخاذ شد این جشنواره به یكی از جشنواره‌های مهم كشور در حوزه تئاتر تبدیل شد
.

وی ادامه داد: از زمانی كه جشنواره تئاتر سوره ماه شكل گرفت، تلاش كرد تا
به لحاظ پایه‌ای و بیسیك اتفاق تئاتری استانداردی را رقم بزند و دست‌اندركاران آن
با تقویت زیرساخت‌ها و ساماندهی موضوعی و ایجاد نظم در جشنواره، آن را واقعا به یك
اتفاق استاندارد مبدل كردند و جشنواره تئاتر سوره ماه در این سال‌ها به جایگاه یك
جشنواره استاندارد، شریف و حرفه‌ای رسید
.

صدیقی با بیان اینكه تنها مسئله‌ای كه جشنواره تئاتر سوره ماه با آن مواجه
است مسئله كیفیت آثار آن است، افزود: من فكر می‌كنم این مسئله كیفیت باید با یك
برنامه دقیق و محتوایی كه پیش از برگزاری جشنواره‌ها صورت می‌گیرد قابل حل است.
یعنی مسئولان این جشنواره حتی پیش از انتشار فراخوان حتما ترتیبی اتخاذ كنند كه
گروه‌ها به همراهی یك مشاور هنری كه می‌توانند از خبره‌های تئاتر كشور انتخاب شوند
دست به تولید آثارشان بزنند و آثار باكیفیتی برای ارسال به این جشنواره آماده شوند
.

این فعال تئاتر افزود: البته امسال در گزارش‌ها و اخباری كه از طریق
دوستانم به من رسیده، متوجه شدم كه سطح كیفی آثار نسبت به سال‌های پیش جشنواره
تئاتر سوره ماه رشد چشمگیری داشته است كه فكر می‌كنم عامل این رشد، حساسیتی بوده
كه اعضای هیئت انتخاب آثار و بازبینان در گزینش آثار راه‌یافته به جشنواره اعمال
كردند
.

وی كه خود یكی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره تئاتر سوره ماه بوده است،
اظهار كرد: امسال هم به لحاظ نمایشنامه و هم ساختار و اجرای نمایش‌ها سخت‌گیری
لازمی در گزینش آثار اعمال شد تا با دقت و ریزبینی ویژه‌ای تنها آثاری كه واقعا
شایسته حضور در بخش سراسری این جشنواره هستند، به آن مرحله پای بگذارند

پنجمین شب آواز ایرانی با اجرای «باجلان» برگزار می‌شود

صدیقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه رویكرد جشنواره تئاتر
سوره ماه حمایت از تئاتر استانی بوده است، اظهار كرد: تئاتر استان‌های ما چه در
این جشنواره و چه در سایر جشنواره‌های كشور معمولا از ضعف كیفی برخوردار بوده است
و از این ضعف رنج می‌برده است. این ضعف‌ها هم ممكن است به دلایل مختلفی از جمله
ضعف در امكانات آموزشی و پژوهشی یا كمبود امكانات و بودجه باشد، برای عدم ورود این
ضعف‌های كیفیتی، مسئولان جشنواره باید یك سخت‌گیری فنی‌ را در گزینش آثار اعمال
كنند و ملاك گزینش را صرفا كیفیت آثار قرار دهند
.

وی ادامه داد: در كنار این سختگیری در گزینش، باید در طول سال با برگزاری
نشست‌های آموزشی و پژوهشی یا برگزاری كارگاه‌های كوتاه مدت و بلند مدت و همچنین با
استفاده از استادان و مشاوران شناخته شده تئاتر تلاش كنند ضعف‌های كیفی موجود در
تئاتر استان‌ها را برطرف كنند. چون برطرف شدن این مشكلات نیازمند یك آموزش دائمی
در طول زمان است
.

این منتقد تئاتر در پایان افزود: از سوی دیگر، تئاتر استان‌ها نیازمند
سرمایه‌گذاری و تزریق بودجه مناسب است تا از هنرمندان و گروه‌های تئاتری استانی در
طول سال حمایت شود و آن‌ها بتوانند كارهایشان را با فراغ بال تولید كنند

یك پژوهشگر تئاتر گفت: ایجاد فرصت اجرای عمومی برای هنرمندان جوان لزوما
باعث پیشرفت در كارشان نمی‌شود و پیشرفت در هر كاری و به‌ویژه در عرصه هنر، وابسته
آموزش است
.

عطاءالله كوپال، مدرس، مترجم و پژوهشگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار
پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه هنر تئاتر در دو دهه اخیر توانسته است گروه
بزرگی از جوانان را به خود جذب كند، اظهار كرد
: نادیده انگاشتن این خیل مشتاقان جوان هنرهای نمایشی كاملاً غیرممكن است و
به نظر من آنچه در فرایند جشنواره تئاتر سوره ماه رخ داده، پاسخی به یك ضرورت غیر
قابل تردید بوده است
.

وی ادامه داد: نمی‏ توان با اطمینان و قاطعیت ادعا كرد كه ایجاد فرصت
اجرای عمومی برای هنرمندان جوان، عملاً باعث پیشرفت آن ها خواهد شد. پیشرفت در هر
كاری و به‌ویژه در عرصه هنر، وابسته آموزش است؛ نه فقط وابسته به تجربه
.

كوپال خاطرنشان كرد: ساختار تمام جشنواره‏‌ها در كشور ما، با توجه به
استقبال گسترده جوانان از هنرهای نمایشی باید به گونه‌‏ای طراحی شود كه در تمام
طول سال دارای دبیرخانه دائمی برای ارائه برنامه‏‌های آموزشی به جوانان باشند
.

این استاد دانشگاه درباره نقش جشنواره ها در رونق تئاتر كشور نیز گفت: جشنواره ها لازمند اما كافی نیستند. تئاتر
ایران نیاز به آموزش و حمایت دارد
.

وی با تاكید بر اینكه هنر تئاتر اساساً در طول بیست و پنج قرن حضور در
فضای هنری جهان، همواره ثابت كرده كه یكی از مدعیان سرسخت تعهد به اصول انسانی
است، عنوان كرد: این هنر چه در جهان و چه در ایران، هیچ گاه عاری از مضامین والای
انسانی نبوده. از این رو برای رشد و گسترش معنویت در جامعه، بیش از پیش باید به
تئاتر توجه كرد
.

كوپال در پایان گفت: برای مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری كه در این عرصه
اهتمام می‌‏ورزد آرزوی توفیق و كامیابی دارم و امیدوارم جشنواره تئاتر سوره ماه
همواره با موفقیت برگزار گردد
.


عطاءالله كوپال مدرس، مترجم و پژوهشگر تئاتر و عضو هیات علمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرج است

سومین شماره از مجله طنز «سه‌نقطه» با آثاری از امرالله احمدجو، مهدی
استاد احمد، اسماعیل امینی، سعید بیابانكی، محمدحسین جعفریان، محسن رضوانی،
ابوالفضل زرویی نصرآباد، رضا ساكی و… منتشر شد
.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، شماره سوم مكتوب طنز «سه‌نقطه» با آثاری
از امرالله احمدجو، مهدی استاد احمد، اسماعیل امینی، سعید بیابانكی، محمدحسین
جعفریان، محسن رضوانی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، رضا ساكی، شهرام شكیبا، علی‌اكبر
قاضی‌زاده، محمدكاظم كاظمی، حسام‌الدین مقامی‌كیا، هادی مقدم‌دوست، یوسفعلی
میرشكاك، سیدعلی میرفتاح و دیگر نویسندگان و شاعران طنزپرداز منتشر شد
.

این شماره مجله «سه‌نقطه» علاوه بر صفحات همیشگی، یك ویژه‌نامه با موضوع
عشق و ازدواج نیز با عنوان «همه‌چیز درباره دوتا شدن» دارد
.

سومین شماره از مكتوب طنز «سه‌نقطه» در 232 صفحه و با قیمت 10‌هزار تومان
توسط انتشارات سوره مهر منتشر و بر پیشخوان دكه‌های مطبوعاتی و كتابفروشی‌ها قرار
گرفته است
.

فیلم كوتاه «یك هیچ» به كارگردانی سامان حسین‌پور از تولیدات حوزه هنری
استان كردستان در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های یك دقیقه ای آمریكا مورد
تقدیر و ستایش هیئت داوران جشنواره قرار گرفت
.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، فیلم كوتاه یك دقیقه ای «یك هیچ» كه
روایت مینیمالی است از عشق یك پسربچه به فوتبال و تیم ملی ایران، تاكنون در بالغ
بر 85 جشنواره بین المللی حضور داشته و اكران شده است. نویسنده و كارگردان این
فیلم كوتاه سامان حسین پور و تصویربردار و تدوینگر آن زانیار لطفی هستند.
صدابرداری را زانیار طهماسبی برعهده داشته است و از بازیگران این فیلم كوتاه می
توان به محمد پناهی و پیمان عزیزی پور اشاره كرد
.

دهمین جشنواره بین المللی آنلاین فیلم‌های یك دقیقه‌ای
آمریكا از یك اثر ایرانی تقدیر كرد
.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم كوتاه» این جشنواره هر ساله از
بین هزاران فیلم یك دقیقه‌ای، ۲۵ فیلم منتخب را یك ماه روی سایت جشنواره به نمایش
می‌گذارد
.


در این دوره فیلم كوتاه «یك هیچ» ساخته سامان حسین پور مورد
تقدیر داوران جشنواره قرار گرفت
.
دهمین جشنواره آنلاین فیلم‌های یك دقیقه‌ای از اول تا ۳۰
سپتامبر فیلم‌های منتخب را به نمایش گذاشت
.

سامان حسین پور فیلم‌ساز جوان 22 ساله تاكنون 3 فیلم كوتاه
را كارگردانی كرده است از جمله: یك هیچ 1392 – برگ های پاییزی 1393- ماهی 1394 و
تاكنون در ده ها پروژه فیلم همكاری داشته است. این فیلم‌ساز كردستانی دانشجوی
كارشناسی گرافیك است
.

بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه با تجلیل از سید حسین فدایی
حسین و كریم اكبری مباركه، دو هنرمند شناخته شده‌ تئاتر كشور و معرفی برگزیدگان به
كار خود پایان داد
.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، شامگاه جمعه ۱۷ مهرماه 1394، در مراسم
اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه از سید حسین فدایی حسین
كارشناس تئاتر حوزه هنری استان قم تقدیر شد
.

در این مراسم كه در تالار اندیشه حوزه هنری و با حضور هنرمندان شناخته شده
تئاتر ایران و مدیران حوزه هنری برگزار می‌شد، علاوه بر فدایی حسین از كریم اكبری
مباركه نیز تقدیر شد
.


سید حسین فدایی حسین كارگردان، نویسنده، محقق و مدرس تئاتر
است و در عرصه پژوهش هنر كتاب‌های متعددی با موضوع تئاتر تعلیمی ترجمه و تالیف
كرده كه دو كتاب «صحنه در دست بچه‌ها» و «آموزش از طریق تئاتر» از آن جمله است
.

وی همچنین در نگارش نمایشنامه‌هایی با موضوعات مذهبی و دفاع مقدس پیشتاز و
فعال بوده‌است
.

فدایی حسین داوری و بازخوانی جشنواره‌ها متعدد و معتبر تئاتر كشور را به
عهد داشته كه جشنواه‌های تئاتر فجر و سوره ماه از آن جمله‌اند
.

آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» شامگاه جمعه 17 مهر در تالار اندیشه با حضور محسن مؤمنی شریف
رئیس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری و جمعی از پیش‌كسوتان و چهره‌های
نام‌آشنای عرصه هنرهای نمایشی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد
.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در ابتدای این مراسم كه اجرای آن را نیما
كرمی به عهده داشت، ساسان قجر هنرمند پانتومیم‌كار به اجرای نمایشی بدون كلام به
نام «بند آخر» پرداخت كه مورد توجه حضار در مراسم قرار گرفت و سپس با اشاره به
اینكه پانتومیم و فراگیری آن را در حوزه هنری آغاز كرده است، در سخنان
كوتاهی گفت: همه فكر می‌كنند كسانی كه پانتومیم‌كار هستند، حرف زدن بلد
نیستند؛ در صورتی كه هنرمندان این عرصه عمداً حرفی به زبان نمی‌آورند و با حركات و
میمیك صورت خود منظورشان را می‌رسانند
.


رحمت امینی، دبیر هنری بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر
«سوره ماه»، در ادامه به ایراد سخن پرداخت و گفت: هربار كه جشنواره‌ای به انتها می‌رسد،
امید به برگزاری دور بعد جشنواره داریم و باید بگویم كه اكنون نیز آرزومندم دوره‌های
آتی جشنواره را با همین صلابت و جدیت كه شاهدش هستیم در سال‌های بعد شاهد باشیم
.


وی ادامه داد: من جشنواره شریف تئاتر «سوره ماه» را به نام
جشنواره سوره زیبای ماه اطلاق می‌كنم و در یادداشتی كه به مناسبت برگزاری این
جشنواره منتشر شد بر واژه سوره زیبای ماه تأكید داشتم و علت آن هم این است كه در
این جشنواره موضوعات دینی و ارزشی مورد مداقه قرار می گیرد كه همگی آن ها از
زیبایی ذاتی و فطری برخوردارند
.


مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینكه سوره
زیبای ماه نیز باید زین پس بتپد تا قلب تپنده تئاتر حوزه هنری ضربان داشته باشد،
تصریح كرد: از فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری كمال تشكر و قدردانی را دارم كه با
وجود مشكلات متعدد و البته از همه آن ها مهم‌تر مضایق مالی این اهتمام را به ما
داشت تا جشنواره بیست و چهارم را با همه شور و نشاط و پویایی كه مورد انتظار بود و
حاصل حضور نسل جوان تئاتری است برگزار كنیم
.


امینی در ادامه گفت: همه ما، دوستان و همكارانم در مركز
هنرهای نمایشی تلاش خود را به عمل آوردیم تا جشنواره‌ای خوب و مطلوب برگزار كنیم؛
آنچه برگزار شد چیزی بود كه از توانمان برمی‌آید و نه آن چیزی كه خواسته بودیم
.


دبیر هنری بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» تأكید
كرد: این جشنواره تلاش دارد چند هدف عمده را جامه عمل بپوشاند، یكی آنكه تئاتر در
مراكز استانی و از طریق اجراهای عمومی احیا شود، دوم آنكه از وجود اساتید و بزرگان
تئاتر در هرچه پربار شدن جشنواره استفاده كنیم كه البته امسال برای نخستین بار این
مهم با حضور پیش‌كسوتان تئاتر در بخش میهمان جشنواره تا حدی محقق شد اما در ادوار
آتی آن را گسترش خواهیم داد
.


امینی افزود: آموزش و ایجاد پایگاه‌های آموزشی برای ما اهمیت
بسیاری دارد، آموزشی كه به تحقق شعار معنویت، اندیشه و هنر در جشنواره و از خلال
تولید آثار نمایشی منجر شود؛ همین جا از همه شركت كنندگان در جشنواره چه آن هایی
كه حائر رتبه شدند و چه آن هایی كه نشدند كمال تشكر را برای حضور صمیمانه‌شان در
جشنواره دارم و باید بگویم كه گرفتن جایزه در این جشنواره هدف نیست اما داوری و
انتخاب آثاری به عنوان برگزیده جشنواره اجتناب‌ناپذیر است
.


در ادامه و پس از سخنان رحمت امینی، با حضور فاضل نظری معاون
هنری حوزه هنری، مهدی حبیبی معاون فرهنگی و هنری اداره كل امور استان‌ها و مجلس
حوزه هنری و رحمت امینی دبیر هنری جشنواره، از مدیران جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر
«سوره ماه» شامل حمیدرضا اسماعیلی رئیس حوزه هنری زنجان، مجید كریمیان رئیس حوزه
هنری خراسان جنوبی و علیرضا چرخانی سرپرست حوزه هنری خوزستان با اهدای لوح و تندیس
جشنواره تقدیر شد
.


سپس با اعلام اسامی از سوی مجری مراسم، برگزیدگان رتبه‌های
سوم و دوم بخش‌های گوناگون جشنواره با حضور هنرمندانی همچون عزت‌الله مهرآوران،
شكرخدا گودرزی، شهره لرستانی و… معرفی و از آن ها با لوح تقدیر و جوایز نقدی
تجلیل شد
.


همچنین با حضور رحمت امینی، ابراهیم آبادی، اسماعیل خلج و
شهرام كرمی از دو چهره پیش‌كسوت فعال در عرصه هنرهای نمایشی یعنی كریم اكبری
مباركه و سیدحسین فدایی حسین به پاس سال‌ها تلاش در راه اعتلای هنر نمایش با اهدای
تندیس جشنواره و لوح، تجلیل شد
.


در ادامه نیما كرمی اسامی نمایش‌های برگزیده این جشنواره را
كه به همت مركز هنرهای نمایشی علاوه بر حمایت، به منظور اجرای عموم به جشنواره‌های
معتبر تئاتری معرفی می شوند به شرح زیر قرائت كرد: «خاك شیرین» به كارگردانی مرتضی
نجفی از قزوین، «چهل گیس» به كارگردانی پوران مرادی از تهران، «زخمه
» به كارگردانی مهیار هزارجریبی از مازندران،
«كیفر» به كارگردانی محمد زوار بی‌ریا از تهران، «كاست محزون» به كارگردانی مسلم
سلیمانیان و جلال نجفی از چهارمحال و بختیاری، «میدان مقاومت» به كارگردانی محمد
جهان پا از خراسان رضوی، «مثل یه گوله برف كوچیك» به كارگردانی مهرداد هنرمند از
گیلان و «اینجا خونه منه» به كارگردانی احسان جانمی از اصفهان
.


همچنین اسامی 5 نامزد نمایش نیز كه قرار است پس از ارزیابی و
انتخاب توسط شورای تلوزیونی به همت باشگاه فیلم سوره از آنها «تله تئاتر» برای
عرضه در شبكه نمایش خانگی تولید شود به شرح زیر اعلام شد: «خاك شیرین» به
كارگردانی مرتضی نجفی از قزوین، «آن كه گفت آری، آن كه گفت نه» به كارگردانی وفا
طرفه از تهران، «كاست محزون» به كارگردانی مسلم سلیمانیان و جلال نجفی از چهارمحال
و بختیاری، «میدان مقاومت» به كارگردانی محمد جهان‌پا از خراسان رضوی و «مثل یه
گوله برف كوچیك» به كارگردانی مهرداد هنرمند از گیلان
.


ازجمله دیگر برنامه‌های این مراسم، اجرای سه قطعه موسیقی به
خوانندگی حجت اشرف‌زاده بود كه به تازگی آلبوم موسیقی او با نام «ماه و ماهی» به
كوشش مركز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است
.


بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» 11 تا 17
مهر به دبیری هنری رحمت امینی و با اجرای 21 نمایش در بخش رقابتی و 3 نمایش در بخش
میهمان برگزار شد
.

بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» با اعلام برگزیدگان خود در بخش‌های
مختلف به كار خود پایان داد
.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، برگزیدگان بخش‌های گوناگون بیست و
چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» از سوی هیئت داوران متشكل از ایرج راد، محمدعلی
خبری و اصغر همت به شرح زیر معرفی و از آن ها در مراسم اختتامیه تقدیر شد
:

موسیقی

كاندیداها:
1-
احسان نادرخانی برای موسیقی نمایش «جفت
هیچ» از استان مركزی
.
2-
خشایار شاهانی برای موسیقی نمایش
«زخمه» از استان مازندران
.
3-
احسان تارخ برای موسیقی نمایش
«آقای الف» از تهران
.
4-
محمد فرشته نژاد برای موسیقی نمایش «نی
نوا» از تهران
.
5-
محسن میرزایی برای موسیقی نمایش
«آن كه گفت آری، آن كه گفت نه» از تهران
.
6-
بهنام رحیمی برای موسیقی نمایش «چهل
گیس» از تهران
.
لوح تقدیر و جایزه سوم موسیقی به طور مشترك به احسان
تارخ برای موسیقی نمایش «آقای الف» از تهران و محمد فرشته نژاد برای موسیقی
نمایش «نی نوا
» از تهران اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه دوم موسیقی به بهنام رحیمی برای موسیقی
نمایش «چهل گیس» از تهران اهدا شد
.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول موسیقی به خشایار
شاهانی برای موسیقی نمایش «زخمه» از استان مازندران تقدیم شد
.

طراحی صحنه

كاندیداها:
1-
میثم نویریان برای طراحی صحنه
نمایش «چهل گیس» از تهران
.
2-
وفا طرفه برای طراحی صحنه نمایش
« آن كه گفت آری، آن كه گفت نه» از تهران
.
3-
مهیار هزار جریبی برای طراحی صحنه
نمایش «زخمه» از استان مازندران
.
4-
مهرداد هنرمند و مهرداد بخشی برای
طراحی صحنه نمایش «مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان
.
5-
مرضیه اسماعیلی برای طراحی صحنه نمایش
«كاست محزون» از استان چهارمحال و بختیاری
.
6-
زری كریمی برای طراحی صحنه نمایش
«نی نوا» از تهران
.
لوح تقدیر و جایزه سوم طراحی صحنه به مهرداد هنرمند و
مهرداد بخشی برای طراحی صحنه نمایش «مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان اهدا
شد
.
لوح تقدیر و جایزه دوم طراحی صحنه به مهیار هزار جریبی برای
طراحی صحنه نمایش «زخمه» از استان مازندران تعلق گرفت
.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول طراحی صحنه به میثم
نویریان برای طراحی صحنه نمایش «چهل گیس» از تهران تعلق گرفت
.

بازیگری

در این بخش جایزه ویژه هیئت داوران به گروه بازیگران نمایش «كاست
محزون» از استان چهارمحال و بختیاری تعلق گرفت
.

بازیگری زن

كاندیداها:
1-
شیوا قاسمی برای بازی در نمایش
«نبض آهسته زندگی» از استان هرمزگان
.
2-
سارا یزدانی برای بازی در نمایش «زخمه»
از استان مازندران
.
3-
سما استیفا برای بازی در نمایش «مثل یه
گوله برف كوچیك» از استان گیلان
.
4-
مریم‌السادات صدرپور برای بازی در
نمایش «آن كه گفت آری، آنكه گفت نه» از تهران
.
5-
آزاده كرم‌بخش برای بازی در نمایش «خاك
شیرین» از استان قزوین
.
6-
فرانك جلیلی برای بازی در نمایش «چهل
گیس» از تهران

7-
پرستش سلطانی برای بازی در نمایش
«میدان مقاومت» از استان خراسان رضوی

8-
مائده وحید برای بازی در نمایش «اینجا
خونه‌ منه» از استان اصفهان

لوح تقدیر و جایزه سوم بازیگری زن به طور مشترك
به پرستش سلطانی برای بازی در نمایش «میدان مقاومت» از استان خراسان رضوی و
سارا یزدانی برای بازی در نمایش «زخمه» از استان مازندران و مریم‌السادات صدرپور
برای بازی در نمایش «آن كه گفت آری، آن كه گفت نه» از تهران تعلق گرفت
.
لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگری زن به سما استیفا برای
بازی در نمایش «مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان اهدا شد
.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول بازیگری زن به
مائده وحید برای بازی در نمایش «اینجا خونه منه» از استان اصفهان اهدا شد
.

بازیگری مرد

كاندیداها:
1-
پوریا رضایی برای بازی در نمایش «جفت
هیچ» از استان مركزی
.
2-
فرزین محدث برای بازی در نمایش « آقای
الف» از تهران
.
3-
وحید فخر موسوی برای بازی در نمایش
«مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان
.
4-
محسن زرآبادی پور برای بازی در نمایش
«پایان بزرگراه» از تهران
.
5-
حسین پوركریمی برای بازی در نمایش «نی
نوا» از تهران
.
6-
سید محمد حسینی برای بازی در
نمایش «آن كه گفت آری، آن كه گفت نه» از تهران
.
7-
حامد مكملی برای بازی در نمایش «خاك
شیرین» از استان قزوین
.
8-
حسین پور كریمی برای بازی در نمایش
«چهل گیس» از تهران
.
لوح تقدیر و جایزه سوم بازیگری مرد به طور مشترك
به وحید فخر موسوی برای بازی در نمایش «مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان و
سید محمد حسینی
برای بازی در
نمایش «آن كه گفت آری، آن كه گفت نه» از تهران و حامد مكملی برای بازی در نمایش
«خاك شیرین» از استان قزوین اهدا شد
.
لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگری مرد نیز به فرزین محدث برای
بازی در نمایش «آقای الف» از تهران تقدیم شد
.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول بازیگری مرد
به حسین پوركریمی برای بازی در نمایش‌های «نی‌نوا» و «چهل گیس» از تهران تعلق گرفت
.

نمایشنامه نویسی

كاندیداها:
1-
مهیار هزار جریبی برای نویسندگی نمایش
«زخمه» از استان مازندران
.
2-
مهرداد هنرمند برای نویسندگی نمایش
«مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان
.
3-
مسلم سلیمانیان برای نویسندگی نمایش «
كاست محزون» از استان چهار محال و بختیاری
.
4-
سیروس همتی برای نویسندگی نمایش «آن كه
گفت آری، آن كه گفت نه» از تهران
.
5-
ساغر خواجه امیری برای نویسندگی نمایش
«چهل گیس» از تهران
.
لوح تقدیر و جایزه سوم نویسندگی به مهیار هزار جریبی
برای نویسندگی نمایش «زخمه» از استان مازندران تعلق گرفت
.
لوح تقدیر و جایزه دوم نمایشنامه‌نویسی به مهرداد
هنرمند برای نویسندگی نمایش «مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان تعلق
گرفت
.
اما هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه
تشخیص نداد
.

كارگردانی

كاندیداها:
1-
مهرداد هنرمند برای كارگردانی نمایش
«مثل یه گوله برف كوچیك» از استان گیلان
.
2-
وفا طرفه برای كارگردانی نمایش «آن كه
گفت آری، آن كه گفت نه» از تهران
.
3-
پوران مرادی برای كارگردانی نمایش «چهل
گیس» از تهران
.
4-
پاشا بدرود برای كارگردانی نمایش
«هولوگرام تنهایی» از استان یزد
.
5-
مهیار هزار جریبی برای كارگردانی نمایش
«زخمه» از استان مازندران
.
6-
مسلم سلیمانیان و جلال نجفی برای
كارگردانی نمایش «كاست محزون» از استان چهارمحال و بختیاری
.
لوح تقدیر و جایزه سوم كارگردانی به مسلم سلیمانیان و
جلال نجفی برای كارگردانی نمایش «كاست محزون» از استان چهارمحال و بختیاری
تعلق گرفت
.
لوح تقدیر و جایزه دوم كارگردانی تعلق نیز به مهیار هزار
جریبی برای كارگردانی نمایش «زخمه» از استان مازندران اهدا شد
.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول كارگردانی نیز
به پوران مرادی برای كارگردانی نمایش «چهل گیس» از تهران اهدا شد
.

نمایش برگزیده تماشاگران

ستاد جشنواره از میان آراء و نظرات تماشاگران یك نمایش را نیز به عنوان
نمایش برگزیده تماشاگران انتخاب و معرفی نمود كه جایزه این بخش شامل تندیس
جشنواره ، لوح تقدیر و جایزه نمایش برگزیده تماشاگران به نمایش «خاك شیرین» به
كارگردانی «مرتضی نجفی» از استان قزوین اهدا شد
.

اصغر همت گفت: مشكل اصلی تئاتر كشورمان در عدم آموزش به خصوص برای شهرستان‌هاست،
حوزه هنری با احیاء حركت‌هایی همچون «بچه های مسجد» باید كم كاری های آموزش و
پرورش و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان را جبران كند
.

اصغر همت، داور بیست و چهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه، در گفت‌وگو با
خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه هنرمندان شهرستان نه تنها از تهران
عقب نیستند، بلكه در برخی موارد جلوتر از آن ها هم حركت می‌كنند، اظهار كرد: از
نزدیك شاهد بودم كه در این جشنواره سوره ماه، اهمیت ویژه‌ای به تئاتر شهرستان‌ها
داده‌ شده است و این توجه با برنامه‌ریزی همراه بوده است
.

وی با تاكید بر اینكه برگزاری جشنواره تئاتر سوره ماه حركت خوبی در عرصه
نمایش كشور است، گفت: امیدوارم تئاتر كشور از ریشه درست شود. این‌ها شاخ و برگ‌هاست
كه گاهی به تئاتر داده می‌شود؛ اما مشكل اصلی ما در ریشه و عدم آموزش به خصوص برای
شهرستان‌ها ست و وقتی حوزه هنری چنین حركت‌هایی را آغاز می‌كند باید فكر اساسی
برای آموزش كند تا هنرمندان تنها با استفاده از استعداد و تجربه كار نكنند
.

همت ادامه داد: حضور و فعالیت در عرصه نمایش، احتیاج به فراگیری تكنیك
دارد و برای آن هم باید اساتیدی انتخاب شوند كه امتحان خود را پس داده‌اند و
بتوانند چیزی را به هنرمندان اضافه كنند. صرف اتكاء به مدرك نمی‌توان نجات دهنده
مسئله تئاتر در بعد آكادمیك و آموزش باشد
.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون خاطرنشان كرد: در تهران
هم مشكل آموزش تئاتر را داریم و یكی از اساسی‌ترین مشكلات تئاتر چند سال گذشته
كشورمان بحث آموزش بوده و مشكل ترین آن و آسیب رسانده تر از هر جایی ، مكان‌های
آكادمیك بوده‌اند
.

وی درباره آثار بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر سوره ماه گفت: یك مورد
بازیگری دیدم كه مرا شگفت‌زده كرد، در باقی موارد، حركت‌های خوبی مشاهده شد، اما
به گونه‌ای نبود كه داوران را شگفت زده كند
.

همت همچنین گفت: مركز نمایشی حوزه هنری با توجه به كسانی كه در راس آن
هستند و در كارشان متخصص هستند، حسن نیت دارد. اما این حسن نیت احتیاج به حمایت از
سوی مسئولان اصلی دارد تا رسیدگی كنند و كمی ریشه ای تر با تئاتر كشور برخورد شود.
به طور مثال در سال‌های گذشته اتفاقی در مركز نمایش حوزه هنری تحت عنوان «بچه‌های
مسجد» رخ می‌داد و باید با این گونه فضاها و برنامه ها، كم كاری های آموزش و پرورش
كشورمان و فقدان چندین ساله فعالیت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشور را
جبران كنیم
.

بازیگر فیلم سینمایی «یه حبه قند» گفت: امروزه برنامه های فوق برنامه به
ویژه در رابطه با هنر نمایش در مدارس كشور وجود ندارد و تنها از نهادهایی مانند
حوزه هنری و شهرداری ها می توان انتظار داشت كاری كنند و حركتی را پی ریزی كنند كه
در 10 سال آینده از آن نتیجه بگیریم
.

هشتاد و پنجمین نشست «دگرخند» با موضوع نقد و بررسی كتاب «ایمان بدون نون»
دوشنبه
20 مهرماه در سالن زنده
یاد امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار می‌شود
.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، هشتاد و پنجمین نشست «دگرخند» با موضوع
نقد و بررسی كتاب «ایمان بدون نون» با حضور مجتبی احمدی، حسام‌الدین مقامی كیا و
دكتر سعید رحیمی ساعت 17 روز دوشنبه 20 مهرماه 1394 در سالن زنده یاد
امیرحسین فردی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ برگزار خواهد
شد
.

مهدی فرج اللهی مجری و مسئول دگرخند گفت: «ایمان بدون نون» سروده مجتبی
احمدی در بر گیرنده 40 قطعه شعر طنز با موضوعات اجتماعی است
.

ورود در این نشست برای عموم علاقه مندان آزاد است

علی داوودی درباره حادثه تلخ منا گفت: امروز قبله‌های ما اعم از بیت‌المقدس
و كعبه به دست غاصبان است كه هركدام ارتباط تنگاتنگی با یكدیگر دارند
.

علی داوودی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه
هنوز شعرم را در زمینه فاجعه منا تكمیل نكرده‌ام، گفت: این چالش همیشه وجود دارد
اما برخی زمان ها بروز سریعی دارند و آن هایی كه پشت پرده های مقدسی پناه
گرفتند، مجبور می شوند گاهی چهره خود را نشان دهند و از آنجایی كه با یك چراغ
همیشه فروزان درگیر می شوند، نقشه های آن ها نقش بر آب می شود
.

داوودی در رابطه با اینكه آیا عربستان لیاقت میزبانی از حجاج را در حرمین
شریفین دارد، گفت: امروزه قبله‌های ما اعم از بیت‌المقدس و كعبه در دست غاصبان است
كه هركدام ارتباط تنگاتنگی با یكدیگر دارند
.

وی در پایان گفت: همین حركت های فرهنگی باعث افزایش
آگاهی می شود و اینكه اذهان عمومی به این واقعیت می رسند كه دین خدا و آن چیزی كه
ما با آن زندگی می كنیم، مسئله سهل الوصولی نیست. ما این مسئله را
از زمانی كه چشم باز كردیم می دانیم كه برای حفاظت از این دین بهایی باید
پرداخت كه آسان هم نیست

[ad_2]

لینک مطلب

پاسخ دهید