پیشرانه ۵ سیلندر آئودی ۴۰ ساله شد!

0

آئودی در تدارک ترتیب دادن یک جشن به مناسبت یک رویداد مهم است. این شرکت آلمانی قصد دارد از پیشرانه ۵ سیلندر خطی خود که حالا وارد چهلمین سال حضورش شده، قدردانی کند! آئودی مشتاق است تا با نگاهی به گذشته، ۴ دهه حضور با افتخار این پیشرانه را همراه با علاقه‌مندان و طرفدارانش مرور کند. شروع تولید این محصول به ۱۹۷۶ میلادی برمی‌گردد، یعنی زمانیکه این شرکت آئودی ۱۰۰ را با پیشرانه ۵ سیلندر معرفی کرد.

1976_Audi_100_28519

این پیشرانه ۲.۱ لیتر حجم داشت و می‌توانست تقریبا ۱۳۶ اسب بخار خروجی تولید کند. بعد از آن، آئودی نسخه دیزلی این پیشرانه ۵ سیلندر را طراحی کرد که در اوایل فقط ۷۰ اسب بخار قدرت داشت. یک سال بعد از آن شرکت تصمیم گرفت تا از توربوشارژر برای این نسخه دیزلی استفاده کند که نتیجه آن ارتقاء قدرت آن به ۱۷۰ اسب بخار شد.

audi_ur_quattro

با ورود به دهه ۹۰ میلادی، آئودی مدل معروف خود با عنوان مستعار Ur-quattro را به میدان فرستاد. آئودی کواترو اصلی به همان پیشرانه خطی ۵ سیلندر مجهز شده بود اما اینبار به لطف بهره‌مندی از توربوشارژر و اینترکولر قدرت آن افزایش یافته و تمامی آن به خوبی از طریق سیستم نوین کواترو، به چهار چرخ منتقل می‌شد. این شرکت بلافاصله مدل رالی کواترو تقویت شده را برای مسابقه در رده گروه B این نوع خودرو ها آماده کرد.

A162813_medium-768x543

در اواسط دهه ۹۰ میلادی بود که استفاده از پیشرانه خطی ۵ سیلندر به فراموشی سپرده شد اما آئودی TT RS در سال ۲۰۰۹ مجددا باعث احیاء این پیشرانه شد. به‌روز رسانی‌های خوب و همراه شدن با تکنولوژی‌های مدرن باعث شد تا استفاده از این پیشرانه مجددا در دستور کار قرار گیرد. بعنوان جدیدترین نمونه می‌توان از آئودی TT RS 2017 نام برد که با بهره‌مندی از این پیشرانه خطی ۵ سیلندر توانسته ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن برمتر گشتاور را تولید کند و به یکی از محصولات پر سرو صدای این روزهای آئودی تبدیل شود.

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید