چرا نت فلیکس در ایران جایی ندارد؟

0

چرا نت فلیکس در ایران جایی ندارد؟

چند ماه قبل و پس از توافق ایران و جامعه جهانی در رابطه با رفع تحریم های اقتصادی بود که شرکت های خارجی متعددی به حضور در بازار ایران ابراز علاقه کردند. وضعیت عجیب و غریب بازار داخلی و نبود نمایندگی ها و سرویس های رسمی شرکت های معتبر بین المللی در کنار جامعه جوان و بروز ایران باعث جلب توجهات زیادی به پتانسیل اقتصادی این بازار شده است. یکی از این کمپانی ها که زمزمه های حضور آن در داخل کشور به گوش میرسید نت فلیکس و سرویس خدمات اینترنتی آن بود که از همان ابتدا نیز پرسش های زیادی را با خود به همراه داشت.

اولین سوال در رابطه با حضور نت فلیکس در ایران به زیر ساخت های اینترنتی داخلی مربوط می شود. همان طور که می دانید استفاده از سرویس های آنلاینی نظیر اسپاتیفای و نت فلیکس به اینترنت واقعا پر سرعت و البته با قیمت مناسبی نیاز دارد تا کاربران بتوانند بدون نگرانی از هزینه های سنگین و قطع و وصل شدن های متعدد به دلیل افت سرعت از ویدئوها و فایل های صوتی این شبکه ها استفاده کنند. در حال حاضر به راحتی می توان گفت که چنین امکانی در داخل کشور وجود ندارد و حتی با توجه به قیمت بسیار پایین خرید اشتراک های ماهانه سرویس های نت فلیکس امکان اجرایی و استفاده آن توسط کاربران ایرانی به هیچ عنوان فراهم نیست.

اما شاید بتوان یک دلیل عمده دیگر را نیز در بین سخنان امیر رضا مومن، سرپرست ارزیابی پیشرفت راهبردهای مرکز ملی فضای مجازی نیز جست و جو کرد. او در سخنانی که توسط خبرگزاری مهر بازتاب پیدا کرده علاوه بر ارائه توضیحاتی درباره مشکلات مربوط به سرعت اینترنت، عنوان کرده است که “این سرویس تهدید بزرگی برای فرهنگ ایرانی- اسلامی کشورمان به دلیل محتوای غیراخلاقی، متضرر شدن ارائه‌دهندگان نوپای سرویس جریان‌سازی بومی و تولیدکنندگان محتوای بومی بدلیل عدم توان رقابت، محسوب می شود”. با توجه به این توضیحات می توان نتیجه گیری کرد که احتمالا هرگز نت فلیکس را در ایران آن هم به صورت رسمی نخواهیم دید و حتی در صورت ورود آن به بازار کشور نیز با سانسور فوق العاده سنگین بر روی محتوای آن مواجه خواهیم بود. البته بحث مشکلات فرهنگی و اخلاقی از جمله مواری است که بسیاری از کشورهای دیگر نیز با آن مواجه هستند اما بستن بازار و عدم ایجاد رقابت در آن به نفع سرویس های داخلی احتمالا بدترین توجیه ممکن به حساب خواهد آمد. مشاهده وضعیت بازارهایی نظیر خودرو و مشکلات متعددی که مصرف کنندگان این محصولات به دلیل رقابتی نبودن و البته انحصاری بودن بازار با آن مواجهند دلیل روشنی برای تغییر در نگرش ها در این زمینه است و باید دید آیا دیدگاه مسئولان برای افزایش توان رقابت کمپانی ها و سرویس های داخلی به شکلی منطقی تر تغییر خواهد کرد یا خیر.

گیگر:

لینک مطلب

پاسخ دهید