Saturday 3 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 10524
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 نوامبر 2015 - 9:18
10 views بازدید

آسمان عراق، زیر سایه هواپیماهای ایرانی

گیگر: گروه فرهنگ مقاومت – عملیات سایه البرز در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ انجام شد. در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند. در این عملیات از جنگنده–بمب‌افکن‌های اف–۵ و اف–۴ برای بمباران و شکاری رهگیرهایاف–۱۴ […]

گیگر:

گروه
فرهنگ مقاومت

عملیات
سایه البرز در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ انجام شد
.
در
این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت
داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی
ارتش عراق فرودگاه‌ها و آشیانه‌های
نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل،
رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و
المثنی را مورد هدف قرار دادند
.

در
این عملیات از جنگنده–بمب‌افکن‌های
اف
۵
و اف
۴
برای بمباران و شکاری رهگیرهایاف
۱۴
برای محافظت از هواپیماها و بوئینگ ۷۴۷
و بوئینگ ۷۰۷ برای سوخت‌رسانی وسی
۱۳۰هرکولس
برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای
مشخص کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده
شد
.

به
گزارش بولتن نیوز،
در روز اول جنگ،
فرودگاه مهرآباد هدف بمباران چند میگ
۲۳
عراق قرار گرفت و چندین هواپیما منهدم
شدند
.

در
بعد از ظهر روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ نیروی
هوایی عراق در عملیاتی، همانندنیروی
هوایی اسرائیل که در سال ۱۹۶۷ در جنگ با
اعراب با حمله غافلگیرکننده نیروی هوایی
مصر را از کار انداخته بود، به پایگاه‌های
هوایی ایران حمله کرد، با این تصور که با
این کار نیروی هوایی ایران را از کار خواهد
انداخت
.
این
عملیات موفقیت چندانی برای عراق نداشت و
نیروی هوایی ایران آسیب زیادی نکند
.

طرح
عملیاتی البرز

پرسنل
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی
(معاونت‌های
عملیات پایگاه‌ها
)
با
دستور فرمانده نیروی هوایی سرتیپ جواد
فکوری شبانه مشغول برنامه‌ریزی برای
اجرای طرح عملیاتی البرز شدند و طرح عملیات
در واپسین دقایق شامگاه ۳۱ شهریور ۱۳۵۹
آماده شد
.

اهداف
این عملیات پایگاه‌های هوایی، مخازن
سوخت و مهمات، پالایشگاه‌ها، آشیانه
هواپیماها، پناهگاه‌های تعمیرات و
نگهداری هواپیما، باندهای پروازی،
رادارهای هدایت کننده هواپیماهای جنگی،
برج‌های مراقبت و مراکز مخابراتی عراق
بود
.

قرار
شد نام عملیات
«کمان
۹۹
»
باشد
که نمادی از فرستادن آتش خشم ملت ایران
به سوی متجاوز بود به این معنی که تیری در
چله کمان گذاشته می‌شود و تا دور دست‌ترین
نقاط عراق رها می‌شود، تا یادآور آرش
کمانگیر باشد
.

منطقه
عملیات نیز سرتاسر خاک عراق در حد فاصل
مدار ۳۰ درجه شمالی یعنی جنوبی‌ترین مدار
در خاک عراق تا شمالی‌ترین مدار آن که
مدار ۳۷ درجه شمالی را شامل می‌شد
.

از
کار انداختن پدافند عملیات

ماموریت‌های
SEAD
یا
عملیات ضد پدافندهوایی قبل و همزمان با
ورود بمب‌افکن‌ها به خاک عراق انجام شد
تا رادارها و پدافندهای مناطقی که قرار
بود به آن‌ها حمله شود، از سر راه
بمب‌افکن‌ها برداشته شود
.
با
انجام این کار برتری کامل هوایی از آن
خلبانان نیروی هوایی شد و این باعث شد
توان دشمن به میزان قابل توجهی کاهش یابد
.

بامداد
روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ درحالی که بیش
از ۱۰ ساعت از هجوم هواپیماهای عراق به
ایران نمی‌گذشت، با ابلاغ رمز
«کمان
۹۹
»
به
پایگاه‌های هوایی، عملیات آغاز شد
.

پایگاه
بوشهر که تا به آن روز پرواز ۴۰ فروند
فانتوم را با هم تجربه نکرده بود، آماده
بود
.
هواپیماها
بر روی باند پرواز قرار گرفتند و یکی پس
از دیگری در دل آسمان جای گرفتند
.
بعد
از سوختگیری هوایی، به سمت اهداف حرکت
کردند
.
در
آسمان بغداد به خاطر این که این اولین
عملیات بزرگ نیروی هوایی بود، ناهماهنگی
به‌وجود آمده بود
.
به
شکلی که وقتی هواپیماهای پایگاه بوشهر
به آن‌جا رسیدند، هواپیماهای دیگر از
ارتفاع بالاتر درحال بمباران بودند که
خلبانان ایرانی با مانورهایی خود را در
امان نگاه داشته و اهداف مورد نظر را
بمباران کردند
.

موج
دوم حملات آغاز شد
.
پایگاه
تهران حمله‌ای دیگر را آغاز نمود که بر
اساس آن هشت فروند فانتوم هر کدام به
6
بمب
MK82،
چهار بمب و موشک‌های راداری مسلح شدند و
به همراه یک فروند فانتوم شناسایی به قصد
بمباران پایگاه هوایی الرشید در جنوب
بغداد و فرودگاه بین‌المللی بغداد به
پرواز در آمدند
.

قبل
از ورود به خاک عراق، فانتوم‌ها به دو
دسته تقسیم شدند و با کم کردن ارتفاع از
مرز گذشتند و وارد خاک عراق شدند
.
وقتی
به بغداد رسیدند، پدافند عراق که از حمله
آگاه شده بود، آسمان بغداد را به گلوله
گرفته بودند و دودهای ناشی از آن آسمان
را پوشانده بود
.
خلبانان
نیروی هوایی به سمت اهداف خود در پایگاه
الرشید و فرودگاه بغداد شیرجه رفتند و
تمام بمب‌های خود را بر روی اهداف ریختند
که در نتیجه آن باند فرودگاه، ساختمان‌های
آن و ماشین‌آلاتی که در آن قرار داشت،
تقریباً منهدم شد
.

وضعیت
عراق بعد از پایان عملیات

تمامی
اهداف از پیش تعیین شده در خاک عراق کوبیده
شد و هیچ منطقه عملیاتی از قلم نیفتاد
.
در
این عملیات
:
پایگاه‌های
هوایی الرشید بغداد، کوت در استان العماره،
موصل در استان نینوا، ناصریه در استان
ذیقار، شعیبه در استان بصره، پایگاه هوایی
کرکوک در استان کرکوک، پایگاه‌های هوایی
حبانیه شامل دو پایگاه تموز و هضبه در غرب
بغداد، پایگاه هوایی ام‌القصر، فرودگاه
بین‌المللی بغداد و فرودگاه المثنی،
توسط بمب‌افکن‌های ایرانی بمباران شد
.

هر
دو باند پروازی پایگاه کرکوک، پالایشگاه‌های
نفت کرکوک و بصره، فرودگاه حبانیه شمالی،
فرودگاه المثنی، پل‌های ارتباطی تنومه
و بصره و چاه‌های نفت باباگرگر و مخازن
نفت موصل و تاسیسات گازی کرکوک، تنها
قسمتی از خسارت‌های وارد به عراق بود
.

با
انجام این عملیات، نیروی هوایی عراق بیش
از ۵۵ درصد از توان خود را از دست داد و تا
مدت‌ها پایگاه‌های هوایی آنان قادر به
استفاده از تمام یا بخشی از توان خود
نبودند
.پایگاه
هوایی الرشید به عنوان یکی از مهم‌ترین
پایگاه‌های هوایی عراق، تا ۶۹ روز نتوانست
عملیاتی شود
.

در
این روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی
ایران با ۳۰۰ پرواز عملیاتی باعث شدند
ارتش عراق در به‌کارگیری نیروهایش دچار
مشکل شود و با از دست دادن آزادی عمل،
نیروی زمینی خود را بدون پشتیبانی هوایی
در صحنه نبرد در مناطق اشغالی ایران، به
حال خود رها کند
.

منبع:

کمان
99،
اولین پرواز جنگی من که دوربردترین هم
بود خاطره از
:
سرتیپ
خلبان جعفر عمادی



لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات