Sunday 11 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 27106
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فوریه 2016 - 6:45
3 views بازدید

آموزش و پرورش از توزیع نامتناسب نیرو‌ی انسانی رنج می‌برد

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین اقدامی که باید صورت بگیرد ساماندهی نیروی انسانی است و ما از توزیع نامتناسب نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته رنج می‌بریم. به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری است، گفت: آموزش و پرورش از دو […]

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین اقدامی که باید صورت بگیرد ساماندهی نیروی انسانی است و ما از توزیع نامتناسب نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته رنج می‌بریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری است، گفت: آموزش و پرورش از دو بعد اهمیت بسیاری دارد. چرا که متولی تربیت نسل بعدی کشور است و زیر ساخت منابع انسانی کشور را تشکیل می‌دهد و همچنین تامین نیروی انسانی و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل بعد مهم‌ترین کارکردهای آموزش و پرورش را شامل می‌شود. در حال حاضر 30 هزار دانش آموز در سطح ملی در حال تحصیل هستند. 

وی ادامه داد: مهمترین حرکت‌های وزارت ‌آموزش و پرورش در همه بخش‌ها اثر گذار است. از جمله اقدامات این وزارتخانه در مدت دو سال و نیم از عمر دولت یازدهم می‌توانیم درباره پوشش تحصیلی عنوان کنیم.  پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی 38.2 درصد بود و این نسبت، امسال به 55.3 درصد افزایش پیدا کرده و جهت‌گیری‌های ما نیز بیشتر در مناطق محروم و به شکل دو زبانه بوده است. 

وی افزود: درباره دوره ابتدایی نسبت به پیش‌دبستان وضعیت بهتری را داریم به علت که پیش‌دبستانی را یک دوره اصلی نمی‌شناسیم. در واقع هر چه به پوشش مطلوب صد در صدی نزدیک‌تر شویم،‌ ارائه خدمات آموزشی سخت‌تر می‌شود. 

وی در خصوص علت این سختی ارائه خدمات عنوان کرد: باید دو مورد را دنبال نماییم اول حضور آموزش و پروش و دوم حضور مردم در مدارس و این نشان می‌دهد سیاست‌های جدی در مدارس دنبال می‌شود و به معنای تلاش در جمهوری اسلامی برای تحت پوشش قرار دادن دوره‌های مختلف به خصوص دوره ابتدایی است. 

دکتر فانی بیان کرد: انسداد مبانی بی‌سوادی به این معنا است که تلاش کنیم بی‌ سواد جدید تولید نشود و این امر را باید با مراجعه به خانه‌ها حل کنیم. 

دکتر فانی در خصوص پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه اظهار داشت: در دوره متوسطه اول 94 درصد را تحت پوشش قرار دادیم یکی از روشها برای تحت پوشش قرار دادن افراد بیشتر روستا مرکزی است که دانش‌آموزان را با وسایل نقلیه جابجا کنیم و به مدارس مربوطه انتقال دهیم تا زمینه تحصیل آنها نیز فراهم شود.  

وزیر آموزش و پرورش در خصوص روش دوم تحت پوشش قرار دادن جوانان برای تحصیل تصریح کرد: روش دوم روش شبانه روزی‌ها است.( اجرای طرح خوداتکایی) در شبانه روزی‌ها به دلیل اینکه دانش‌آموزان شبانه روزی وقت بیشتری دارند از وقت اضافی خود برای کارهای تولیدی و درآمد زا استفاده می‌کنند از این رو اسم این طرح را خوداتکایی گذاشته‌ایم مانند اینکه در بسیاری از مناطق دختران می‌توانند علاوه بر تحصیل به کشت زعفران نیز اشتغال داشته باشند. 

وی عنوان کرد: در دوره ابتدایی به دلیل 6 ساله شدن، فاصله سنی بین دانش‌آموزان مقطع اول و ششم ابتدایی زیاد است‌. هم اکنون موفق شده‌ایم در بسیاری از مدارس ابتدایی طرح 3 به 3 را اجرا کنیم. 

وی در خصوص اجرای طرح رتبه بندی اعلام کرد: اجرای طرح رتبه بندی معلمان در 6 ماه سال 94‌، 1350 میلیارد تومان بار مالی داشت. ادامه این طرح در سال آینده با 3 هزار و 500 میلیارد تومان ادامه پیدا می‌کند. 

وی بیان کرد: در کنار مدارس تیزهوشان طرح دیگری را با عنوان شهاب در کشور آغاز کردیم که این طرح رسیدگی به دانش‌آموزان برتر در داخل مدارس عادی است. در همین دولت اساسنامه رسیدگی به دانش‌آموزان توانمند درون مدارس را تصویب کردیم. در طرح شهاب در 64 منطقه آموزشی 386 هزار دانش‌آموز را امسال تحت پوشش قرار دادیم.

دروس جدید برای کلاس‌های دهم‌،‌ یازدهم‌ و دوازدهم مشخص شد

وزیر آموزش و پروش ادامه داد: امیدواریم درس مدیریت خانواده و سبک زندگی مثمر ثمر واقع شود.  همچنین درس هنر برای دوره 

متوسطه دوم در جدول دروس تعیین شده علاوه بر آن درس تفکر و سواد رسانه‌ای در نظام جدید آموزش و پرورش نیز در دوره دوم متوسطه پیش‌بینی شده همچنین درس انسان و محیط زیست درس مهمی است که در برنامه درسی جدید برای کلاس‌های دهم،‌ یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: دانش‌آموزان کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در نظام قبلی درس ورزش را نداشتند که ما برای تقویت ورزش در مدارس در جدول دروس هر سال دهم،‌یازدهم و دوازدهم هر هفته دو ساعت درس ورزش پیش‌بینی شده است.

فانی تاکید کرد: همسو‌سازی با سند تحول بنیادین جزو سیاست‌هایی است که آموزش و پرورش در نظر گرفته است. همچنین ستاد اجرایی سند تحول راه‌اندازی شده و شورای راه‌اندازی سند هم شروع به کار کرده است.

آموزش و پرورش مبتنی بر تحقق سند تحول است 

وزیر آموزش و پروش اظهار داشت: از سال 1395 تا سال 1399 که سالهای برنامه ششم توسعه است هر سال طبق نقشه راه مشخص شده آموزش و پرورش به سمت جلو حرکت می‌کند همچنین در سال گذشته 3 میلیون دانش آموز در المپیاد  درون مدرسه‌ای شرکت کردند که این تعداد در سال جاری به بیش از 4 میلیون دانش آموز رسید. 

توزیع نامتناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش 

فانی در پاسخ به این سوال که برای تقویت نیروی انسانی چه فعالیت‌هایی را در نظر گرفته‌اند، گفت: مهمترین اقدامی که باید صورت بگیرد ساماندهی نیروی انسانی است و ما از توزیع نامتناسب نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته رنج می‌بریم. 

فانی در پاسخ به این سوال که استخدام 5 هزار نفر چه نتیجه‌ای دارد، گفت: سیاست آموزش و پرورش بومی گزینی است که آن را به عنوان مهمترین عمل در آموزش و پرورش انتخاب کردیم در حال حاضر نیز کمتر از 500 نفر جذب نشده‌اند. 

وی ادامه داد: بخشی از تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی و بخشی دیگر از طریق دانشگاه فرهنگیان است. 

وی در خصوص پرداخت حق‌التدریسی‌ها هم اعلام کرد:  به زودی  آنها را پیگیری می‌کند. 

وی ادامه داد: تحقق برنامه ششم توسعه بسته به این است که ما از توانمان در جامعه استفاده کنیم که بخشی از تحقق آن مربوط به مشارکت دولت در اداره مدارس است. 

تسهیلات آموزش و پرورش برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی 

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نیمی از هزینه دانشگاه فرهنگیان توسط آموزش و پرورش پرداخت شده و هدف ما بر این است که با بقیه بانکها رایزنی‌هایی را انجام دهیم که به پذیرفته شدگان وام‌هایی تعلق بگیرد تا بتوانند مبالغ را پرداخت کنند. 

وی بیان کرد: در جدول دروس متوسطه دوم درس‌های جدیدی ذکر شد که می تواند آموزش و پرورش را از حالت آموزشی صفر به آماده سازی دانش‌آموزان به سمت یک زندگی سالم‌تر سوق دهد. بنابراین توسعه پژوهشسراها و تقویت جشنواره معلمین پژوهنده اقداماتی برای آشنایی دانش‌آموزان با پژوهش است. 

نسخه‌ای که کمبودش کفایت نمی‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت:  آموزش و پرورش باید برای تامین نیروی انسانی نسخه‌ای بپیچد زیرا کمبود نیرو و دورخیز بودن برخی از مدارس از جمله مشکلات پیش رو هستند. بنابراین هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان بر حسب مخاطب مورد نیاز و موقعیت مناطق کشور ترکیبی از روش‌ها را تصویب کرده که در سالهای آینده اعمال خواهد شد. 

وی ادامه داد: بحث آسیب‌های اجتماعی تنها در آموزش و پرورش خلاصه نمی‌شود اما آموزش و پرورش با همکاری وزارت کشور توانسته نشریاتی را به چاپ برساند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و همچنین مصوبه‌ای در شورای عالی رفاه به تصویب رسیده که چندین نهاد از جمله قوه قضاییه و آموزش و پرورش همکاری‌هایشان گسترش یابد تا بتوانیم بخشی از این مشکلات را کاهش دهیم. 

این خبر در حال تکمیل است. 

انتهای پیام/

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 7
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات