Sunday 4 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 4186
تاریخ انتشار : جمعه 23 اکتبر 2015 - 11:24
88 views بازدید

انتخابی میان مزدا3 جدید و کیا سراتو وارداتی

در بازار اتومبيل‌های دست دوم بین 85 تا 95 ميليون توماني كشورمان، كيا سراتو (وارداتی) و مزدا3 خودروهايي مي باشند كه يك خريدار مي تواند براي انتخاب بين آنها ترديد كند. در ابتدا كمي به گذشته اين دو اتومبيل در بازار خودرو كشورمان مي پردازيم تا ببينيم هركدام با چه پشتوانه اي به اين مرتبه از جايگاه خود رسيده اند. كيا سراتو در سال 1387 قدم به […]

در بازار اتومبيل‌های دست دوم بین 85 تا 95 ميليون توماني كشورمان، كيا سراتو (وارداتی) و مزدا3 خودروهايي مي باشند كه يك خريدار مي تواند براي انتخاب بين آنها ترديد كند. در ابتدا كمي به گذشته اين دو اتومبيل در بازار خودرو كشورمان مي پردازيم تا ببينيم هركدام با چه پشتوانه اي به اين مرتبه از جايگاه خود رسيده اند. كيا سراتو در سال 1387 قدم به بازار داخلي كشور گذاشت و با قيمتي درحدود 28 ميليون تومان در اختيار مصرف كننده قرار گرفت. رقباي همرده سراتو در آن زمان نيز سيتروئن زانتيا و رنو مگان 1600دنده اي بودند. سيتروئن زانتيا اگرچه از لحاظ طراحي ظاهري و ويژگي هاي فني اتومبيلي قديمي به شمار ميرفت، اما ديده شد كه حتي با رسيدن قيمتش در سال 89 به حدود 33 ميليون تومان، خريدار همچنان اين مبلغ را براي خريد آن مي پرداخت. اين موضوع بيشتر به معناي اعتماد مصرف كنندگان بابت خريد يك سدان متوسط توليد داخل بود كه از مزيت فراواني قطعات و مراكز متعدد سرويس بهره مي برد. نكته اي كه بالطبع به پشتوانه موفق چندين ساله آن برمي گشت. رنو مگان نيز در آن زمان از طرفي درگير سياست هاي داخلي خودروسازان بود و از طرفي ديگر با پيشرانه اي كم قدرت و امكاناتي نه چندان كامل، در مرتبه اي پايين تر نسبت به سراتو قرار ميگرفت.

سراتوي نسل قبل اگرچه اتومبيلي قدرتمند به حساب مي آمد، اما دو مشكل عمده عدم موفقيت نسبي اين اتومبيل را در پيداشت. اول اين كه سراتو در آن زمان خواه وناخواه تحت تاثير دو اتومبيل موفق بازار 30 تا 40 ميليون توماني كشور يعني تويوتا كرولا و مزدا3 (اتاق قديم) قرار داشت و دوم اينكه زماني به بازار عرضه شد كه دوران پاياني عمر خود را سپري ميكرد. اين اتومبيل باوجود آنكه از مزيت درخشان قيمتي خود بيشترين بهره را در زمان فروش ميبرد، اما چند نكته ذهن خريدار را از سراتو منحرف مي ساخت و متمايل به دو رقيب ديگر مي نمود. حضور تويوتا در اين رده با مدل كرولاي خود كه در ميان مردم نامي است مترادف با دوام زياد و استهلاك كم يكي از سختي هاي سراتوي قديمي براي عرض اندام بود.

اگرچه ظاهر ساده سراتوي نسل قبلي امتيازي ارزشمند براي آن بود، اما همين سادگي حرف چنداني را هم براي آن باقي نمي گذاشت. نام مزدا نيز با سابقه بسيار درخشان خود در اين بازار و محبوبيت روزافزون ميان دارندگان، كار را براي سراتو بسيار دشوار مي ساخت چراكه همانند مدل هاي دوو سيلو مونتاژ شده كرمان موتور، همواره چهره اي از يك اتومبيل ماندگار و كم هزينه را در اذهان ترسيم نموده بود. سراتو از يكسو مي بايستي نام كيا را از يك برند ارزان قيمت و ساده (البته در ميان طيفي از مردم) به جايگاهي بالاتر مي رساند و از سوي ديگر مي بايست با رقباي خود به مبارزه مي پرداخت. قانع نمودن يك خريدار براي مالكيت سراتو و عدم پرداختي افزون تر براي تصاحب تويوتا كرولا و مزدا3 وظيفه سنگيني بود كه بر دوش اين اتومبيل قرار گرفته بود. ميتوان اين طور گفت كه سراتو در انجام موفقيت آميز اين وظيفه البته تاحدودي ناكام و چشم انتظار نسل جديد خود براي رقابتي تازه باقي ماند. مدلي كه اينك در بازار داخلي و در نمونه وارداتی خود نزديكترين رقيب مزدا3 به حساب مي آيد. گذشته مزدا3 در بازار خودروي كشورمان برخلاف سراتو با موفقيت روبرو بوده و به دليل قرارگرفتن در سطح قيمتي بالا، همواره خودرويي با پرستيژ محسوب شده است.

mazda3 new vs kia-2

از طرفي ديگر، تفكر توليدكننده در بهروز نمودن اين اتومبيل، رضايت خريداران را درپي داشته است. خريداران علي رغم اينكه در سال هاي آغازين ورود اين خودرو به بازار مبلغي بيشتر از قيمت واقعي آن در سطح جهاني مي پرداختند، اما اولا اين اضافه پرداخت تنها به اين خودرو محدود نمي شد و دوم اينكه به لطف هزينه و استهلاك اندك هنوز هم خريد و فروش آن حتي در نمونه هاي دست دوم از رونق نسبي برخوردار است. نسل گذشته مزدا3 با تحولات بسياري به بازار كشورمان راه يافت. از همان ابتدا كيفيت خوب قطعات، قدرت مناسب پيشرانه و از همه مهمتر طراحي جوان پسند آن، فروش اين اتومبيل را چندين برابر ساخت. گرچه با توجه به ظاهر و هندلينگ اسپرت، كاراكتر يك اتومبيل خانواده در آن كمي رنگ مي باخت، اما از طرف ديگر تبديل به اتومبيلي شد كه خريداران بسياري را از سمت سيتروئن زانتيا و حتي تويوتا كرولا به سوي خود جذب نمود. قدرت و كشش عالي پيشرانه، مصرف مناسب سوخت و گيربكس اتوماتيك تيپ ترونيك عواملي بود كه يك خريدار جوان در آن محدوده قيمتي به دنبالش مي گشت و مزدا3 واجد تمامي اين موارد بود تا جاييكه كمتر نمونه اي را مي توان يافت كه از سوي مالك تغييراتي چون اضافه نمودن رينگ و تاير اسپرت و… در آن انجام گرفته باشد.

در مطالب گذشته شرح كاملي از تجربه رانندگي با نسل جديد مزدا3 (مدل 91) به چاپ رسيد. با فاصله كوتاهي از آزمون اين اتومبيل برآن شديم تا قياسي بين اين خودرو و كيا سراتو هر دو در نمونه دست‌دوم داشته باشيم كه نزديكترين رقيب آن مي باشد. انتخاب اتومبيل برتر ميان كيا سراتو و مزدا3 كار دشواري بود. چراكه هريك تعاريف جداگانه اي از نوع رانندگي و امكانات را پيشروي خريدار قرار مي دهند. كمپاني كياموتورز مدل سراتو را در نمايشگاه بين المللي شيكاگو در سال 2009 به علاقه مندان اتومبيل معرفي نمود. مدلي كه در بازارهاي ديگر همچون استراليا با نام فورته شناخته ميشود، خودرويي است كه درواقع در رده سدان هاي كامپكت قرار مي گيرد. سراتو اين بار با دستان تواناي »پيتر شرير« (طراح اسبق كمپاني هاي آئودي و فولكس واگن) جان گرفته و با گذشته كم فروغ خود خداحافظي نموده است. اگر بخواهيم اين بحث را با طراحي ظاهري سراتو دنبال كنيم، مي بايست ادعا كرد كه خطوط اسپرت و تهاجمي سراتو كه به صورت هوشمندانه اي ازهم جداشده است در سراسر اتومبيل مشاهده مي شود. خطوطي كه موجب شده تا سراتو چه درحالت كروزينگ در اتوبان و چه در حالت ايستاده ظاهري حاكي از اعتماد به نفس داشته باشد و كسب هويتي از خانواده كيا را در ذهن بيننده به نمايش بگذارد. هويتي كه چندصباحي است در جستجوي آن دست به دامان شرير شده است. اين خطوط در مزدا3 معرف كيفيت، قدرت و استايل ديناميكي آن است. در نماي روبرو تفكر متفاوت اين دو خودروساز را به راحتي مي توان مشاهده كرد. چهره روبرو در حالي كه در سراتو سادگي را با نهايت زيبايي تعريف نموده، در مزدا3 شامل خطوط كشيده به طرفيني ميشود كه ظاهري شاداب را براي آن ترسيم كرده است. علاوه براين، هر دو اتومبيل نيز در بخش جلو تغييراتي را به خود ديده اند كه معرف سبك جديد طراحي آنها مي باشد.
mazda3 new vs kia-3
در نماي كناري بدنه، سراتو تمام جذابيت خود را با خطي كه از زير آيينه هاي كناري آغاز مي شود و در بخش بالايي درب صندوق پايان مي يابد، به نمايش ميگذارد. در مورد مزدا3 هم بايستي پذيرفت كه اين خودرو با خطوطي كه در گلگيرها و بالا و پايين درب هاي خود حك كرده است، نگاه هاي بيشتري را به خود معطوف خواهد نمود. در هر دو اتومبيل طراحي درب مخزن سوخت دايره اي شكل ترسيم شده كه خود نشان ديگري بر تاكيد طراحي اسپرت هر دو مي باشد. در نماي انتهايي هم هر دو اتومبيل نهايتا ظاهري آراسته را به نمايش مي گذارند. در سراتو چراغ هاي ذوزنقه اي شكل، خروجي اگزوز كرومي و سپري با طراحي اسپرت كه بخش زيرين آن بي شباهت به اتومبيل هاي آئودي نيست! به ديد برخي جذابتر از مزدا3 ميباشد. در اين نما البته مزدا نيز با چراغ هاي LED و اسپويلر موجود در بالاي درب صندوق چهره اي قابل قبول و متعارف از خود به نمايش مي گذارد.

ضمن اينكه مزدا نشان داده كه ديگر به جزئيات نيز توجه ميكند و دكمه بازكننده درب صندوق به طرز ماهرانه اي در بخشي از چراغ سوم جاي گرفته است. در مزدا اگر از طراحي سپر آن چشم پوشي كنيم، درب صندوق شايد تاحدودي ساده باشد. نحوه طراحي درب صندوق نيز در هر دو اتومبيل حاكي از جادار بودن اين محل است. چراكه با طراحي جعبه اي شكل خود، مي توانند اجسام مرتفع تري را در خود جاي دهند. اينكه كدام خودرو در بخش طراحي بدنه امتياز بيشتري را كسب مي كند، مي بايست به گذشت زمان و رانندگی داراز مدت موكول نمود. درحقيقت بايد ديد كه با گذشت 5 سال از عرضه هر دوي آنها، كدام يك ديگر خسته كننده نخواهند بود.

در طراحي داخلي، سراتو طرحي مفرح را به نمايش ميگذارد. اگرچه دگرگوني هاي بسياري بر روي داشبورد آن صورت نگرفته و هنوز هم دو نوار نقره اي رنگ عمودي تزئين كننده اين بخش مي باشند، اما بواقع نمي توان ايرادي هم از آن گرفت. نشان دهنده ها همچنان به سه بخش مجزا تقسيم شده است و همانند اكثريت خودروهاي امروزي هريك درون استوانه اي قرارگرفته اند. غربيلك فرمان سراتو را اما نه ميتوان زيبا و جذاب برشمرد و نه خسته كننده و فاقد جذابيت دانست. بر روي آن نيز شش كليد وظيفه كنترل سيستم صوتي و كروزكنترل را برعهده دارند. فضاي حاكم بر درون كابين مزدا3 حاكي از اسپرت بودن آن است. هرچه از تعداد كليدهاي موجود در داشبورد كاسته شده، بر كليدهاي روي فرمان افزوده شده است كه در اولين برخورد شايد باعث آشفتگي ذهن شود. هجده كليد بر روي اين فرمان وظيفه كنترل سيستم صوتي، كروزكنترل، كنترل كامپيوتر سفري و تعويض دنده ها را برعهده دارند. دو نكته در درون اين كابين بيشاز همه جلب توجه ميكند. اول اينكه كيفيت مواد به كار رفته در آن در سطح بسيار خوبي است و دومين نكته آن كه چرا در مدل وارداتي از يك LCD براي نمايش اطلاعات در بالاي داشبورد استفاده نشده است. دو نمايشگر موجود در اين بخش بسيار كوچك مي باشند و از آن جالب تر اينكه هركدام رنگ متفاوتي را براي نمايش اطلاعات انتخاب كرده اند. طراحي صندلي ها در حالي كه در مزدا3 شكلي اسپرت به خود گرفته و كاملا از بدن در هنگام عبور از پيچ ها محافظت مين مايد، در سراتو حالتي كامفورت (راحت) دارند. از نظر امكانات رفاهي و تجهيزات نيز سراتو با دارا بودن سيستم صوتي استاندارد با چهار اسپيكر (در مدل هاي EX و SX شش اسپيكر) كه توانايي پخش موزيك هايي با فرمت MP3 را دارا مي باشد، ميتواند سرنشينان را راضي نگهدارد.

mazda3 new vs kia-4

در قسمت انتهايي داشبورد هم به طور استاندارد پورت هاي USB جهت اتصال MP3 پليرهاي شخصي در نظر گرفته شده است. سيستم بلوتوث اين خودرو به راننده كمك خواهد نمود تا مكالمات خود را به اسپيكرهاي اتومبيل منتقل كرده و بدين ترتيب امنيت رانندگي خود را بالا ببرد. در بخش ايمني سراتو با ارائه نمودن پشت سريهاي فعال در هنگام برخوردها، ايربگ دومرحله اي پيشرفته در داشبورد و ايربگ هاي پرده اي، ترمزهاي ديسكي در هر چهارچرخ به همراه سيستم ضدقفل ABS، سيستم كنترل پايداري (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS) و سيستم نشان دهنده دماي باد تايرها (TPMS) سطح معقولي از نيازهاي يك خريدار را برآورده مي سازد.

مهندسان مزدا اما براي توليد يك اتومبيل ايمن تمامي خلاقيت و نوآوري هاي خود را در اين مدل به نمايش گذاشته اند. كمپاني مزدا مدعي شده كه با توليد اين اتومبيل، گامي ديگر در جهت ارتقاي سطح ايمني در محصولات خود برداشته است. ترمزهاي ديسكي در تمامي چرخ ها به همراه ABS، سيستم كنترل كشش و كنترل پايداري امكاناتي است كه همانند سراتو در اختيار راننده مي گذارد. مزدا در اين مدل چراغ هاي زنون را نيز در ليست امكانات استاندارد قرار داده است كه با گردش فرمان جهت نورافشاني آنها نيز تغيير خواهد نمود. وجود كروزكنترل چراغ هاي اكتيو در جلو و تجهيزات رفاهي بيشتر از رده اي كه اتومبيل در آن قرار دارد، مزيتي است كه امتياز اين خودرو را در اين بخش نه تنها از سراتو بلكه از ديگر خودروهاي اين رده هم بيشتر كرده است.

سراتو، اتومبيلي است كه با پيشرانه 2 ليتري چهار سيلندر، 156اسب بخار نيرو توليد كرده و با گشتاور 144 پاوندفيت خود هم از لحاظ نيروي موتور و هم از لحاظ ميزان گشتاور مزدا3 را با اختلافي اندك پشت سر مي گذارد. اين پيشرانه نيروي خود را با استفاده از سيستم زمان بندي متغير سوپاپها (CVVT) به چرخ هاي جلو انتقال مي دهد. سراتو در يك رانندگي آرام در ترافيك شهري، خودرويي مناسب ميباشد. شايد بتوان بزرگترين ايراد فني آن را استفاده كمپاني از گيربكس چهارسرعته اتوماتيك دانست. باوجود آنكه ميتوان دنده ها را با استفاده از قرارگرفتن در موقعيت تيپ ترونيك به صورت دستي تعويض نمود، اما بايد خاطرنشان كرد كه تكنولوژي ساخت اين گيربكس ها (4 سرعته) ديگر به پايان راه خود رسيده است. در هنگام رانندگي ابعاد مناسب بدنه كنترل آسوده اين اتومبيل را در پي دارد.

سراتو در عين حال كه مي تواند در يك مسافرت آخر هفته در كمال آسودگي سرنشينان خود را جابه جا كند، قادر است بلافاصله در نقش خودرويي اسپرت نيز ظاهر شود. هرچند كه به ديد برخي از كارشناسان نمي تواند از عهده اين نقش به خوبي برآيد و ميزان نفوذ صداي ورودي به درون كابين نيز اندك و چندان جذاب نيست. هنگامي كه دنده را در موقعيت عقب قرار مي دهيد، صداي چند بوق كه معرف سنسورهاي پارك آن مي باشند خيال شما را از برخوردهاي ناخواسته آسوده مي سازد و اين تجهيزي است كه آنرا به صورت استاندارد در مزدا3 نخواهيد ديد.

نيروي محركه مزدا3 نيز يك موتور چهار سيلندر 2 ليتري به قدرت 148اسب بخار مي باشد و با گشتاور 135 پوند فوت خود برآورده كننده نيازهاي شهري يك خريدار است. اين نيرو با استفاده از گيربكس پنج سرعته اتوماتيك كه مزدا آن را Sport-AT ناميده است به چرخ هاي جلو هدايت مي شود. بايد اعتراف كرد كه رانندگي با مزدا3 بسيار هيجان انگيزتر از سراتوست. چراكه نيروي توليدي موتور را مي توان به سه حالت اتوماتيك، تيپ ترونيك و شيف ترونيك استفاده نمود. وجود پدال هاي تعويض دنده در پشت و جلوي فرمان اين قابليت را به راننده ميدهد تا با تمركز بيشتري با اين اتومبيل به مانورهاي گوناگون بپردازد. علاوه بر اين، گيربكس 5 دنده هم بدون هيچ درنگي كاملا تحت امر شماست.

 

نتیجه گیری :

در يك جمع بندي كلي اگر در رانندگي با خودروي خود به فاكتور راحتي اهميت بيشتري مي دهيد، كيا سراتو تا حدودي نرم تر از مزدا3 بوده و مي تواند رفتارهاي ملايم تري را از خود بروز دهد. اما چنانچه رانندگي و ظاهر پرهيجان تري را با امكاناتي فراتر از يك سدان كامپكت و جمع وجور مي طلبيد، بدون شك مزدا3 اتومبيل شما خواهد بود. از نظر ارزش، خودروها هر دو در يك محدوده قيمتي قرار دارند و نمونه دست دوم سراتو 2012 در بازار كشورمان اكنون با قيمت حدود 85 ميليون تومان عرضه مي شود كه در حدود 5 تا 8 ميليون از همرده خود یعنی مزدا3 جدید مدل 91 ارزانتر است

mazda3 new vs kia-5

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات