Monday 5 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 30701
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 فوریه 2016 - 9:33
2 views بازدید

بیمارستان‌های دولتی برای ارائه خدمت به مسئولین خصوصی می‌شوند/ بغض قائم مقام وزیر بهداشت برای دردهای مردم

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: مسئولین در دوره‌های پیش یا در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شدند یا بیمارستانهای دولتی برای ارائه خدمات به آنها رنگ و بوی خصوصی به خود می‌گرفت. ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن معرفی خود گفت: در سال 1345 در شهر تبریز متولد شدم و از […]

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: مسئولین در دوره‌های پیش یا در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شدند یا بیمارستانهای دولتی برای ارائه خدمات به آنها رنگ و بوی خصوصی به خود می‌گرفت.

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن معرفی خود گفت: در سال 1345 در شهر تبریز متولد شدم و از سال 1363 تمام مقاطع تحصیلی از جمله پزشکی عمومی، تخصص و فلوشیپ جراحی سرطان را در دانشگاه تهران گذراندم. استاد جراحی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو سرطان ایران و رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم. به مدت 8 سال معاونت پشتیبانی دانشگاه تهران را به عهده داشتم و در سمت معاونت توسعه مدیریت وزارت بهداشت مدیریت کردم. در دوره اخیر فعالیت در سمت معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت نیز نصیبم شد.

وی با اشاره به علت رابطه نزدیک با خبرنگاران گفت: از سال 1385 تا سال 1392 سردبیر هفته‌نامه سپید بودم به همین علت به طور مستقیم با خبر و خبرنگار درگیر بودم.

اجرای طرح تحول سلامت در ابتدا از حوزه درمان آغاز شد

حریرچی در خصوص طرح تحول سلامت این گونه توضیح داد: طرحی که در اردیبهشت سال 93 اجرایی شد فقط در حوزه درمان بود و بعد از گذشت مدتی اجرای طرح تحول بهداشت و بعد از آن آموزش آغاز شد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و حوزه سلامت از نیمه دوم دهه 40 از نظام بهداشتی درمانی آمریکایی الگو می‌گرفت و بعد از انقلاب اکثر اقداماتی که در زمینه تغییر این روند انجام شد در حوزه بهداشت بود به همین علت تحول در حوزه درمان احساس می‌شد.

حریرچی میزان پیشرفت حاصله در طرح تحول را بالای 90 درصد اعلام کرد و گفت: در  طرح تحول سلامت تعهد کرده بودیم بالای 90 درصد نتیجه مطلوب بدست آوردیم اما درصد قابل توجهی از مواردی که در ذهنمان برنامه‌ریزی کرده بودیم به دلیل تحریم‌های نابه‌جا و کاهش شدید قیمت نفت عملی نشد و امیدواریم در دوره پسا برجام به آن دست پیدا کنیم.

جای خالی طرح تحول سلامت در دهه‌های گذشته/نظام بهداشتی درمانی از دهه 40 نیاز به تحول داشت + تصاویر

انتقاد به  طرح تحول سلامت وارد نیست

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص بودجه اختصاصی طرح تحول سلامت تصریح کرد: 4 هزار و 800 میلیارد تومان از طرح هدفمندی و 3 هزار میلیارد تومان از 1 درصد ارزش افزوده به این طرح اختصاص پیدا کرد که 82 و نیم درصد آن محقق شد. این در حالیست که کل بودجه دولت در سال گذشته 840 هزار میلیارد تومان و امسال 960 هزار میلیارد تومان بوده است که میزان اختصاص یافته به طرح تحول سلامت کمتر از 1 درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: در حوزه اقتصاد بهداشت و درمان دو هدف عمده برابری میزان هزینه با میانگین منطقه و تطابق سهم دولت با متوسط میانگین منطقه دنبال می‌شود که البته لازم به ذکر است که در هر دو مورد عقب هستیم اما به هر صورت ما به تکلیف قانونی، مبانی علمی و عدالت‌گرایانه خود عمل کرده‌ایم.

جای خالی طرح تحول سلامت در دهه‌های گذشته/نظام بهداشتی درمانی از دهه 40 نیاز به تحول داشت + تصاویر

حریرچی بهانه منتقدان را بی اساس دانست و گفت: دولت تدبیر و امید به تکلیف قانونی خود که اختصاص بودجه است عمل کرده و  ما برنامه چهارم و پنجم توسعه، سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت و مدل پوشش همگانی سلامت را الگو قرار دادیم. کسانی که در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند می‌بایست با هم یکی شوند و مطالعه مبانی علمی خود را افزایش دهند تا از این دست مسائل رخ ندهد.

نمی‌توانیم با توجه به وضعیت،‌ تحصیلات و امید به زندگی مردم رفتاری را با حوزه سلامت داشته باشیم که کشورهایی با اقتصاد و توسعه یافتگی پایین چنین برخوردی را در حوزه بهداشت و درمان داشته باشند مبذول می‌کند.

حفظ سلامت یکی از عوامل مهم در توسعه یافتگی جوامع است

یکی از عوامل مهم در توسعه یافتگی و حفظ جوامع توجه به سلامت آن است که گزینه اصلی دولت‌های آینده است و یکی از کارهای توصیه‌‌ای سازمان بهداشت جهانی با توجه به استانداردهای بیشتر رسیدگی به مطالبات مردم است که روز افزون می‌شود و دولت‌های بعدی نیز باید با عقل و تدبیر و کارشناسی علمی و عملی به موضوع بهداشت و درمان بپردازند در حال حاضر نیز مردم ما با حقوق خود بیشتر آشنا شدند و علاوه بر حمایت اقتصادی، تکریم و اخلاق حرفه‌ای را نیز می‌خواهند و همانگونه که ما در دولت خدمت می‌کنیم و می‌خواهیم شان ما حفظ شود مردم نیز علاوه بر حمایت اقتصادی خواهان حفظ شان و تکریم خود هستند.

برخی بیمه‌ها در مقابل تجمیع بیمه‌ها مقاومت می‌کنند 

حریر چی گفت: دو موضوع داریم که با آن ارتباط دارند و به نوعی مستقل هم هستند اینکه عقب ماندگی پرداخت بیمه به ارائه کنندگان خدمت مطرح می‌شود و وزارت بهداشت بیمه‌ها را پاشنه آشیل معرفی می‌کند، این است که نقش اساسی در ارائه خدمات دارند اما با تاخیراتی که سازمان سلامت بیمه ایرانیان داشته و تامین اجتماعی که تاخیر خود را جبران کرده خواهان توجه بیشتر بیمه‌ها هستیم اما برخی از بیمه‌ها در مقابل تجمیع بیمه‌ها مقاومت می‌کنند که دلایل آن نیز مشخص است.

وی گفت: قسمت عمده‌ای از هزینه سلامت بر مبنای نیروی انسانی، پزشک، پرستار و … است و بخشی به هزینه‌های اجتناب ناپذیری چون غذا، آب و … می‌پردازد که باید تامین شود و انتظار داریم که بیمه‌ها با نقش اصلی حمایت از بیمه‌شدگان ایفای نقش کنند.

وی افزود: برخی در مورد تجمیع بیمه ها شبهاتی را وارد می‌کنند اما باید بدانند وزارت بهداشت به دنبال منافع مردم در بحث بیمه‌ها است و بیمه گذاران هم باید با تجمیع به این موضوع بر مبنای حکم قانونی به ارائه خدمات بپردازند و برای بحث بیمه‌ها وزارت بهداشت بحث شرکت‌های تامین اجتماعی،‌ بازنشستگی، بیمارستان‌های تامین اجتماعی را مدنظر ندارد بلکه وقتی بیمه خریدار واحد است ما شاهد کاهش هزینه و سیاستگذاری‌های بهتری خواهیم بود.

اراده سیاسی بالا پیش نیاز تجمیع بیمه‌ها است

وی گفت: مهم‌ترین بحث تجربه‌ کشورهای موفق در تجمیع بیمه‌ها اراده سیاسی بالا است که این پیش نیاز در سازمان‌های مختلف با تفکرات و اهداف مختلف حائز اهمیت است و نباید در این راستا مقاومت شود و متاسفانه بیمه‌های دولتی بیش از اندازه بیمه‌های پایه همت کردند که باید با همدلی و همزبانی همگی با یک نظر و هدف واحد به سرانجام مورد نظر برسند و بیمه‌ها باید قوی‌تر در نقش خود ظاهر شوند.

بیمه‌ها شانزده تا هیجده درصد منابع حوزه سلامت را تامین می‌کنند

حریرچی در ادامه خاطر نشان کرد: کل بیمه‌ها بیمه‌های پایه‌ای هستند که خدمات تامین اجتماعی و درمانی 16 تا 18 درصد منابع حوزه سلامت را تامین می‌کنند که در کشورهای مشابه ما نزدیک به 70 تا 80 درصد با مشارکت دولت به سرانجام می‌رسد  در صورتی که  تا قبل از طرح تحول 16 تا 18 درصد را بیمار تامین می‌کرد و 18 تا 20 درصد را دولت ‌تامین می‌کرد و این باعث می‌شد که بیمه‌ها ضعیف باشند وقتی کمتر از یک پنجم بازار تامین کننده و اجراکننده راهنمای بالینی بیمه شوندگان باشند مسلم است که به هدف واحدی نمی‌رسیم بلکه باید بیمه‌ها مجموع نقش‌شان را افزایش دهند و در تجمیع بیمه‌ها اتفاق نظر داشته باشند که نقش دولت و بیمه‌ها حداقل 70 درصد است و مردم با این سیاست‌ گذاری باید کمتر از 30 درصد از جیب خود هزینه کنند.

وزارت بهداشت ارائه کننده خدمات نیست

حریرچی در ادامه افزود: وزارت بهداشت ارائه کننده خدمت نیست بلکه تولیت و حکمران نظام سلامت است و دانشگاه‌های علوم پزشکی با هیات امنایی شدن خود در تولید سلامت نقش دارند اما این تولیت اعمال و ابزار لازم خود را می‌خواهد وقتی برای تعیین مهمترین مصوبات تعرفه‌ها وزارت بهداشت از 9 رای یک رای داشته باشد و بیمه‌ها و ارائه دهندگان خدمت مستقل باشند می‌توان دریافت هم‌افزایی لازم وجود ندارد و بیمه‌ها باید در مقابل این تجمیع مخالفت نکنند که بخشی از این آگاهی بخشی به رسانه نیز بر می‌گردد و مقاومت بیمه‌ها در برابر تجمیع برگرفته از برداشت‌های نادرست علمی و کارشناسی و برخی از منافع شخصی است.

این خبر در حال تکمیل است.

انتهای پیام/

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات