Tuesday 6 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 19036
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 نوامبر 2015 - 2:33
5 views بازدید

تأثیر فعالیت فیزیکی بر عملکرد مغز

فعالیت فیزیکی بین کودکانی که از وزن طبیعی برخوردارند تفاوت ایجاد می‌کند. این امر تأثیر فعالیت فیزیکی بر عملکرد مغز را مورد تأیید قرار می‌دهد. علی ابراهیمی مقدم روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کودکانی که وزن طبیعی دارند به نسبت کودکانی که اضافه وزن داشته و غیرفعال محسوب می‌شوند چربی بدنی کمتری دارند و ضربان قلب‌شان […]

فعالیت فیزیکی بین کودکانی که از وزن طبیعی برخوردارند تفاوت ایجاد می‌کند. این امر تأثیر فعالیت فیزیکی بر عملکرد مغز را مورد تأیید قرار می‌دهد.

علی ابراهیمی مقدم روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کودکانی که وزن طبیعی دارند به نسبت کودکانی که اضافه وزن داشته و غیرفعال محسوب می‌شوند چربی بدنی کمتری دارند و ضربان قلب‌شان پایین‌تر است علاوه بر این کودکانی که وزن طبیعی دارند نسبت به همسالان غیرفعال خود در آزمون‌های مهارت‌های ذهنی مانند برنامه‌ریزی و توجه بهتر عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالیت فیزیکی حتی بین کودکانی که از وزن طبیعی برخوردارند نیز تفاوت ایجاد می‌کند. این امر تأثیر فعالیت فیزیکی بر عملکرد مغز را مورد تأیید قرار می‌دهد.

ابراهیمی مقدم افزود: در مورد نقش ورزش در پیشرفت رشد، سلامتی و آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان، تحقیقات متعددی انجام شده است.

باید توجه داشت که اهمیت ورزش، محدود به سنین کودکی و نوجوانی نیست.

وی تصریح کرد: در سنین بالا، ورزش برای جلوگیری از پوکی استخوان، اضافه وزن و ناراحتی‌های قلبی و عروقی، همچنین برای پرکردن اوقات بیکاری و جلوگیری از افسردگی و روان‌پریشی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: رشد در دوران کودکی تحت تأثیر فاکتورهای متعددی است (هورمون رشد و فاکتورهای رشد)، در عین حال هورمون‌های دیگر و نوع تغذیه نیز بر رشد تأثیر دارند. رشد قدی با رشد استخوان‌ها همراه است. رشد قد در دختران در سنین 16 تا 17 سالگی و پسرها تقریباً در 18 سالگی پایان می‌یابد.

وی در ادامه افزود: رشد قدی به صورت ناچیز انجام می‌شود که مربوط به طولانی شدن شدن طول ستون مهره‌ها است. در صورت عدم فعالیت بدنی، رشد استخوان‌ها کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان روزانه چند ساعت در کلاس‌های درس روی نیمکت می‌نشینند، حتی اگر نوع نشستن آنها مناسب باشد و نیمکت نیز استاندارد باشد، احساس خستگی فیزیکی به وجود می‌آید و چنانچه نوع نشستن مناسب نباشد یا نیمکت مطابق استاندارد نباشد، در مدت طولانی موجب اختلالات ساختاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پسر، غالباً این مشکل را با بازی کردن، «عمدتا فوتبال» در کوچه و خیابان یا ورزشگاه‌ها حل می‌کنند. بنابراین لازم است در مدارس ساعت‌هایی برای تمرین‌های بدنی و ورزش به ویژه برای دختران منظور شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط بین فعالیت فیزیکی و چاقی در سنین پایین کاملاً مشخص نیست و مطالعات مربوط به آن هم نتایج ثابتی را در اختیار متخصصان قرار نمی‌دهد. با افزایش ورزش و تحرک و کاهش مصرف کالری، می‌توان وزن را کاهش داد.

نگرانی افزایش وزن بین کودکان و نوجوانان کاملاً به جا و منطقی است. کودکان چاق در معرض بیماری‌های فشارخون، دیابت نوع دوم، نامنظمی هورمون رشد، مشکلات تنفسی و استخوان قرار دارند. این بیماران از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعی رنج می‌برند. ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان و کودکان بسیار مؤثر است. فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجانات روحی است و هزاران تأثیر مثبت دیگر در پی دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات