Sunday 4 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 104208
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 سپتامبر 2016 - 15:49
0 views بازدید

تغذیه و رژیم مناسب کودکان بیش فعال چیست؟

در اختلال بیش فعالی ADHD معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیر معمول و بسیار بالا برخوردار است. در این مقاله سعی میکنیم به بررسی تغذیه مناسب این کودکان بپردازیم: به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ کودکان بیش فعال بیش از هر چیزی به مواد غذایی […]


nutrition-tips-for-children-with-adhd

در اختلال بیش فعالی ADHD معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیر معمول و بسیار بالا برخوردار است. در این مقاله سعی میکنیم به بررسی تغذیه مناسب این کودکان بپردازیم:

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ کودکان بیش فعال بیش از هر چیزی به مواد غذایی سالم و فرآوری نشده و مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات نیازمندند. بسیاری از کودکان حتی با مصرف مواد غذایی ناسالم می‌توانند در کوتاه مدت عملکرد شان را حفظ کنند اما در رابطه با کودک بیش فعال تغذیه یک امر حیاتی است. تفاوت آن می‌تواند در حفظ انرژی در کل روز  و یا افت آن در نیمه روز مدرسه باشد و یا حتی می‌تواند یک بازی بی‌خطر و لذت‌بخش را به یک حادثه تبدیل کند. اگر کودک شما بیش فعال است باید به صورت جدی تغذیه کودک را تحت نظر داشته باشید. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با کاربردی ترین نکات مربوط به تغذیه کودکان بیش فعال آشنا کنیم.

۱.- از رنگ‌های مصنوعی، طعم دهنده‌ها و مواد نگه‌دارنده دوری کنید

تحقیقات ثابت کرده‌اند که این مواد می‌تواند تمرکز کودک را کم و شدت فعالیتش را بالا ببرد. این مواد تا حدی برای کودک بیش فعال خطرناک است که در اروپا برخی از محصولات دارای مواد مصنوعی با برچسبی روی آن نوشته شده : ممکن است روی فعالیت و تمرکز کودکان اثر داشته باشد، متمایز شده است.

۲. مراقب مقدار قند باشید

اگرچه تا کنون گزارشی از تأثیر قند بر همه کودکان بیش فعال نیست، اما لازم است مصرف قند و آبمیوه‌ها را به یک فنجان در روز کاهش دهید. از طرف دیگر مصرف میوه در صورتی که زیاده روی نکنید مانعی ندارد.

۳. صبحانه را فراموش نکنیم

نکته حائز اهمیت در صبحانه کودکان بیش فعال مقادیر کافی از پروتئین و چربی سالم است. کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل کیک‌های آماده، پنکیک و کورنفلکس‌های شیرین توصیه نمی‌شوند. دیگر کربوهیدرات‌ها مثل برنج سفید که در بدن تبدیل به قند می‌شوند و سطح قند خون را بالا می‌برند در مقادیر مصرفی زیاد خطرناک هستند. این مواد دارای شاخص قند خون بالا هستند و باعث می‌شوند، غلظت قند خون در رنج زیر نرمال قرار گیرد.

غلظت قند خون پایین باعث احساس خستگی، ناهماهنگی و عدم تمرکز کافی می‌شود. این علائم در کودکان بیش فعال بیشتر نمود خواهد کرد. مصرف جو دو سر، کورفلکس بدون شکر، نان جو کامل همراه با کره بادام زمینی، ماست با پروتئین بالا همراه با میوه‌ها و آجیل برای صبحانه این کودکان مناسب است. اسموتی‌ها نیز اگر درست تهیه شوند گزینه مناسبی خواهند بود.

۴. از مواد ارگانیک استفاده کنید

تا می‌توانید از مواد ارگانیک استفاده کنید. نه تنها به این دلیل که حاوی مواد آلی و طبیعی هستند بلکه فاقد آفت کش‌ها، هورمون‌ها و افزودنی‌های دیگر می‌باشند که باعث بیش فعالی بیشتر کودکان می‌شود. در آزمایشی  که از ۱۱۰۰ کودک بیش فعال انجام شده است‌، آن‌هایی که از مواد غذایی غیر ارگانیک استفاده می‌کردند و در ادرارشان مواد افزودنی دیده شده بود به میزان ۲ برابر بیش فعال‌تر بوده‌اند. مصرف سبزیجات و میوه‌های ارگانیک تا ۸۰ درصد از مقدار این افزودنی‌ها می‌کاهد.

۵. از مکمل‌های غذایی حاوی امگا۳ استفاده کنید

مطمئن شوید کودک شما ترکیب سالمی از چربی‌ها را در رژیم غذایی خود دارد. در دهه‌های اخیر برداشت بدی از واژه‌ی چربی شده است و تقریباً همه  مردم بر این باورند که چربی را از غذای‌شان حذف کنند و با کربوهیدرات‌های ناسالم کمبود چربی را جبران کنند در نتیجه چاقی تبدیل به بیماری همه گیر شده است. درحقیقت چربی با کیفیت و سالم برای سلامتی مفید است.

استفاده از روغن‌های مثل روغن زیتون که چربی اشباع نشده دارند، توصیه می‌شود. مصرف چربی طبیعی موجود در گوشت و مرغ برای کودکان بیش فعال مشکلی ایجاد نمی‌کند. نکته مهم جای دادن امگا ۳ در تغذیه این کودکان است. چربی امگا۳  برای عملکرد مغز یک ماده حیاتی است که اغلب  کمبود آن در کودکان بیش فعال مشاهده می‌شود. این روغن در گوشت بیشتر ماهی‌ها موجود است. اما مقدار امگا ۳ در صورتی‌که از مواد طبیعی گرفته شود برای بدن کافی نیست در نتیجه  توصیه می‌کنیم از قرص امگا ۳ که از روغن ماهی تهیه شده است استفاده شود. اگر بوی ماهی برای کودک شما نا مطبوع است می‌توانید از نوع قرص گیاهی امگا ۳ استفاده کنید.

۶. مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی

بدن کودکان بیش فعال دچار کمبود آنتی اکسیدان است. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات این کمبود را جبران می‌کند. اگر کودک شما از خوردن آن امتناع می‌کند، خلاقیت داشته باشید و آن را به شکل سالاد میوه همراه با غذا و اشکال دیگر برای کودک سرو کنید. استفاده از مولتی ویتامین‌ها هم می‌تواند کمک کند اما حاوی مواد فیتوکمیکال کافی که در مواد طبیعی یافت می‌شود نیستند.

توصیه آخر

اگر رژیم غذایی شما نیازمند تغییر است لازم نیست یک مرتبه آن را تغییر دهید، می‌توانید کم کم جایگزین کنید. به یاد داشته باشید همه ما گاهی شایسته یک خوراکی خوشمزه و دلچسب هستیم. یک تکه کیک و یا یک لیوان نوشابه ضرری نخواهد داشت. بهتر است افراط و تفریط نکنیم، نه برای خود و نه برای کودک‌مان. با ایجاد تغییرات تدریجی و استفاده از نکات بالا به مرور تغییرات مثبتی را در کودک بیش فعال‌تان خواهید دید که باعث شگفتی‌تان می‌شود.


ADS



منبع

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات