Sunday 4 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 59145
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 می 2016 - 10:32
0 views بازدید

سرشیر خوردنی نیست بلکه تعطیل شدنی است (به بهانه ی تعطیلی رسمی استودیو Lionhead)

ماه گذشته شرکت مایکرو سافت به شکل رسمی خبر تعطیلی استودیوی قدیمی و شناخته شده ی Lionhead را اعلام کرد و روز گذشته در های این استودیو به صورت عملی و برای همیشه بسته شد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم نگاهی گذرا به تاریخچه ی استودیو Lionhead داشته باشیم و فعالیت های این استودیو در دنیای بازی های کامپیوتری را به شکل […]

سرشیر خوردنی نیست بلکه تعطیل شدنی است (به بهانه ی تعطیلی رسمی استودیو Lionhead)

ماه گذشته شرکت مایکرو سافت به شکل رسمی خبر تعطیلی استودیوی قدیمی و شناخته شده ی Lionhead را اعلام کرد و روز گذشته در های این استودیو به صورت عملی و برای همیشه بسته شد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم نگاهی گذرا به تاریخچه ی استودیو Lionhead داشته باشیم و فعالیت های این استودیو در دنیای بازی های کامپیوتری را به شکل مختصر بررسی نماییم.

 

 

استودیو Lionhead در سال 1996میلادی توسط یکی از بازی سازان سرشناس جهان یعنی پیتر مولینیو و با همراهی تعدادی از دوستان او نظیر استیو جکسون و مایک وبلی تاسیس شد. جالب این جاست که نام این استودیو یعنی Lionhead از نام حیوان خانگی محبوب مایک وبلی که یک موش خرما بود برداشته شده است. نخستین بازی ساخته شده توسط استودیو Lionhead که پیتر مولینیو در پروسه ی تولید آن نقشی اساسی بر عهده داشت، بازی سیاه و سفید یا Black & White بود که در همان ابتدا به یکی از آثار موفق استودیو Lionhead تبدیل شد. این بازی از سبک خاصی در بخش گیم پلی بهره می برد که پیتر مولینو در طراحی آن بسیار کارکشته بود و در کل می توان گفت که این بازی ساز نام آشنا بخش عمده ای از شهرت خود در دنیای بازی های کامپیوتری را مدیون تلاش هایی است که در طراحی و تولید عناوین این سبک به نمایش گذاشته است. بازی هایی که از آن ها با نام God Game یاد می شود و تلفیقی هستند از المان های سبک استراتژی با جزییاتی که می توان آن ها را در عناوین شبیه ساز زندگی نظیر The Sims مشاهده کرد. اگر چه تلاش اعضای استودیو Lionhead در ابتدای امر با طراحی دو نسخه از بازی Black & White آغاز شد، اما آن ها در ادامه ی کار خود سبک های دیگری را هم آزمودند و با تولید بازی Fable به سراغ سبک نقش آفرینی رفتند. البته بازی Fable یک عنوان نقش آفرینی کلاسیک محسوب نمی شد و بخش پر رنگی از گیم پلی این بازی بر مایه های اکشن استوار بود. با این حال مواردی نظیر مراحل مفصل ، دنیای نسبتاً گسترده و امکان تصمیم گیری و انتخاب های متعدد در طول بازی (که نتایج حاصل از آن ها کنایه و ارجاع جالبی به نام تجربه ی قبلی اعضای استودیو Lionhead یعنی سیاه و سفید داشت) موجب شد تا بازی Fable (که در آن زمان یک بازی انحصاری برای نخستین کنسول خانگی شرکت مایکرو سافت در دنیای بازی های کامپیوتری محسوب می شد) به اثری موفق و پر مخاطب در میان بازی دوستان تبدیل شود. پس از ساخت بازی Fable اعضای استودیو Lionhead سال بسیار پر کاری را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب که در سال 2005 میلادی، علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری شاهد انتشار سه بازی مختلف از سوی اعضای استودیو Lionhead بودند. به بیان بهتر در طی این سال (که شاید بتوان آن را موفق ترین دوران کاری استودیو Lionhead از دیدگاه غیر اقتصادی قلمداد کرد) علاوه بر نسخه ای تکمیل شده از بازی Fable که پسوند بخش های گمشده را به دنبال نام خود یدک می کشید و علاوه بر کنسول انحصاری Xbox بر روی پلتفرم PC هم عرضه شد، علاقه مندان به انجام بازی های کامپیوتری توسط کامپیوتر های خانگی شاهد انتشار دو بازی دیگر هم بودند که یکی از آن ها نسخه ی دوم از مجموعه ی سیاه و سفید بود و دیگری با نام The Movies شناخته می شد. بازی The Movies اثری بود که کسب و کار در دنیای سینما و محیط پر جار و جنجال هالیوود را در قالب یک بازی شبیه ساز در اختیار علاقه مندان به عناوین هم سبک قرار می داد و می توان آن را یکی از آثار متفاوت موجود در کارنامه ی کاری اعضای استودیو Lionhead قلمداد کرد. شاید به دلیل همین پر کاری و موفقیت استودیو Lionhead در سال 2005 میلادی بود که شرکت مایکرو سافت در همان زمان تصمیم گرفت که این استودیوی موفق را از آن خود سازد و از پتانسیل اعضای فعال آن استفاده نماید. از سوی دیگر آسیب پذیری استودیو Lionhead در بخش مالی این اجازه را به مایکرو سافت داد تا به راحت ترین شکل ممکن بتواند این استودیو را به چنگ آورد. عدم موفقیت انتشار نسخه های جانبی از عناوینی نظیر سیاه سفید 2 و همچنین بازی The Movie در بخش مالی، اعضای استودیو Lionhead را در پایان سال 2005 و آغاز سال 2006 میلادی در شرایط بسیار نا مطلوبی قرار داده بود و در واقع آن ها برای ادامه ی فعالیت خود در دنیای بازی های کامپیوتری هیچ چاره ای جز جذب شدن به سمت شرکت های بزرگ تر و از دست دادن استقلال کاری خود نداشتند. به این ترتیب در سال 2006 میلادی استودیو Lionhead به شکل رسمی در اختیار شرکت مایکرو سافت قرار گرفت و نیمه ی دوم از عمر کاری خود را تحت نظارت این شرکت به فعالیت پرداخت.

 fable-legend

پرده ی آخر استودیو Lionhead: بازی ناکام Fable Legends

پس از تصاحب استودیو Lionhead به دست مایکرو سافت عمده فعالیت اعضای این استودیو بر روی تولید نسخه های جدید از سری Fable قرار گرفت و علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری پس از آن دیگر شاهد ساخته شدن هیچ IP جدیدی به دست اعضای این استودیو نبودند (حتی عناوین قدیمی ساخته شده توسط اعضای استودیو Lionhead نظیر سری سیاه و سفید نیز در کنج گنجه ها قرار گرفتند تا خاک بخورند). در واقع شاید بتوان گفت که دوران افول استودیو Lionhead نیز از همین جا آغاز شد و عناوین بعدی ساخته شده به دست اعضای این استودیو در نیمه ی دوم از عمر  Lionhead به هیچ وجه در حد و اندازه های بازی هایی نبودند که در نخستین دهه از دوران فعالیت این استودیو توسط اعضای آن ساخته شدند. دو بازی Fable 2 و Fable 3 اگر چه عناوین بدی در سبک خود به شمار نمی رفتند، اما هیچ کدام از آن ها نتوانستند وعده هایی که پیش از انتشار آن ها به گیمر ها داده می شد را در عمل به حقیقت مبدل سازند. اگر چه بعد ها پیتر مولینیو بار ها در رابطه با این موضوع صحبت کرد و به توضیح این نکته پرداخت که چرا بسیاری از گفته ها و تبلیغات او در نهایت از گیم پلی نسخه های دوم و سوم سری Fable غایب بودند، اما تکرار این موضوع در عناوین بعدی این مجموعه نظیر نسخه ی The Journey هواداران را به طور کامل از آینده ی سری بازی های Fable نا امید کرد. به این ترتیب هنوز هم بازی Fable بهترین نسخه از این مجموعه برای هواداران محسوب می شود و هیچ کدام از نسخه های اصلی و فرعی ساخته شده در این مجموعه نتوانستند موفقیت و محبوبیت نخستین عنوان از سری Fable را برای علاقه مندان به این مجموعه تکرار کنند. پس از ساخته شدن نسخه ی The Journey از سری Fable ، بنیان گذار اصلی این استودیو یعنی پیتر مولینیو به شکل رسمی از Lionhead جدا شد و راه خود در دنیای بازی های کامپیوتری را به شکل مستقل در پیش گرفت. راهی که البته در نهایت ختم به خیر نگردید و پروژه ی بعدی او در دنیای بازی های کامپیوتری، که نگاهی به گذشته دارد و با نام گادوس شناخته می شود، به شکل مفتضحانه ای شکست خورد و مراحل ساخت این بازی (که البته دیگر هیچ نشانی از ایده های هیجان انگیز ابتدایی در آن یافت نمی شود) هم اکنون بدون حضور مولینیو در جریان است. پس از جدایی مولینیو از استودیو Lionhead ، در طول چهار سال اخیر اعضای این استودیو تنها توانستند مراحل ساخت یک بازی را به سامان برسانند که آن هم نسخه ای باز سازی شده از بازی Fable بود که با نام Fable: Anniversary شناخته می شد. در واقع این بازی را می توان آخرین بازی ساخته شده به دست اعضای استودیو Lionhead قلمداد کرد و نسخه ی یاد بود از سری Fable اکنون به آخرین تیر شلیک شده توسط Lionhead در دنیای بازی های کامپیوتری شناخته می شود. در ماه گذشته و در شرایطی که فعالیت های تکمیلی بر روی پروژه ی ساخت بازی Fable Legends توسط اعضای استودیو Lionhead در جریان بود، شرکت مایکرو سافت خبر از تعطیلی این استودیو و لغو کامل مراحل تولید بازی Fable Legends داد. به این ترتیب روز گذشته پس از یک ماه تلاش برای سر و سامان دادن به امور کارکنان این استودیو و انجام مذاکرات مرسوم برای یافتن شغلی جدید توسط آنان، استودیو Lionhead به طور رسمی به کار خود پایان داد و پس از دو دهه فعالیت در دنیای بازی های کامپیوتری همانند بسیاری از استودیو های دیگر به تاریخ پیوست. شاید اگر اعضای استودیو Lionhead این امکان را می یافتند تا دهه ی دوم از فعالیت های کاری خود را درست همانند دهه ی اول به انجام برسانند اکنون استودیو Lionhead سرنوشت دیگری می یافت. اما این اتفاق در نهایت رخ نداد و استودیو Lionhead نیز عاقبت به سرنوشت آن دسته از استودیو ها و شرکت های کوچک حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری (و در کل عرصه ی تکنولوژِی) دچار شد که توسط شرکت های بزرگ بلعیده، هضم و در نهایت به شکل غم انگیزی دفع می گردند.   

گیگر:

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات