Saturday 10 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 111235
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 اکتبر 2016 - 6:31
0 views بازدید

مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل سونی موبایل در ایران: اکسپریا XZ یکی از بهترین گوشی‌های دنیاست!

چند روز پیش و در یک سمینار خبری که سونی موبایل در تهران برگزار کرد، جدیدترین پرچم‌دار این کمپانی به نام اکسپریا XZ وارد بازار ایران شد. در همین کنفرانس خبری به ما فرصتی دست داد تا با نجیب زاهد، مدیر عامل سونی موبایل در ایران به یک گفتگوی اختصاصی و بی‌پرده بنشینیم و درباره سیاست‌های این کمپانی در ایران و جهان به مباحثه بپردازیم. […]

چند روز پیش و در یک سمینار خبری که سونی موبایل در تهران برگزار کرد، جدیدترین پرچم‌دار این کمپانی به نام اکسپریا XZ وارد بازار ایران شد. در همین کنفرانس خبری به ما فرصتی دست داد تا با نجیب زاهد، مدیر عامل سونی موبایل در ایران به یک گفتگوی اختصاصی و بی‌پرده بنشینیم و درباره سیاست‌های این کمپانی در ایران و جهان به مباحثه بپردازیم.

نجیب زاهد، اصالتا اهل بیروت و کشور لبنان است و تجربه‌ای ۱۴ ساله در سمت‌های گوناگون در  تجارت مخابرات شامل فروش، بازاریابی و توسعه کسب‌ و کار دارد. او با تامین‌کنندگان متعددی شامل ال‌جی، نوکیا، موتورولا، سامسونگ و سونی اریکسون کار کرده و مدیریت نواحی گوناگونی چون خاور نزدیک، کشورهای حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا و ایران را بر عهده داشته است.

نجیب در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان مدیر منطقه خاور نزدیک به سونی اریکسون پیوست. او پیش از آنکه در سال ۲۰۱۴ به سمت مدیر ایران سونی موبایل برگزیده شود، مدیریت  فروش درخرده‌فروشی و کانال‌های توزیع خاورمیانه و آفریقای Sony Mobile را عهده‌دار شد.

تجربه کاری آغازین او پیش از تغییر به حوزه مخابرات، شامل سمت‌های مدیریتی در بازار کالاهای تندمصرف (FMCG) و مواد غذایی و نوشیدنی در لبنان بوده است.

به عنوان سوال نخست، شما کانتری منیجر ایران هستید، آیا فکر نمی‌کنید که اگر به‌جای حضور در دفتر دبی، به صورت رسمی در کشور ما فعالیت کنید، بهتر و به‌نوعی منطقی‌تر باشد؟

  • خب به نظر من دفتر دبی یک مرکز اصلی سونی موبایل است که در آنجا کانتری منیجر (مدیر عامل‌های کشوری) و سخنگوهای دیکر گشورها نیزحضور دارند. بنابراین برای هماهنگی بیشتر جهت برنامه‌های کلی، حضور در آن‌جا الزامی‌ست. البته من ماهی دوبار با توجه به سیستم کاری به ایران می‌آیم و باید بگویم که دو تا خانه هم دارم، یکی در ایران و دیگری در دبی!

اجازه بدهید در ارتباط با بازار ایران صحبت کنیم، برند سونی در بین ایرانیان همیشه محبوب بوده اما به‌نظر می‌رسد که موضع شما نسبت به رقبا در طی چند وقت اخیر تضعیف شده است، شما خودتون این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  • خب در ابتدا می توانم بگویم سونی موبایل در قیاس با گذشته آن‌چنان هم ضعیف نشده است و سعی در بهبود محصولات و تولیداتش داشته که می‌توان این تمرکز را در محصولات و اسمارت فون‌ها دید که باعث بهبود شرایط خدمات نیز شده است. من فکر می‌کنم در سال ۲۰۱۶ روابط بین ما با خرده فروشی‌ها، نمایندگی و مرکز خدمات‌مان نیز بسیار بهتر شده است.

چند سال پیش سونی موبایل شرکتی چون آرین را به عنوان نماینده انحصاری خودش معرفی کرد، پس از مدتی نمایندگی‌های دیگری هم افزود اما مدتی است که عرضه گوشی‌ها در بازار ایران شرایط پایدار و مشخصی ندارد. ممنون می‌شوم در ارتباط با نماینده یا نمایندگان رسمی خود در ایران و شرایط حضورتان به‌صورت شفاف توضیح دهید.

  • خب در این مورد بایدکمی بیشتر توضیح دهم. ما در منطقه، ۲ نماینده بزرگ داریم. کامتل در ایران و کریشنا درخاور میانه. این شرکت‌ها علاوه بر همکاری با سونی موبایل، با دیگر کمپانی‌ها نیز همکاری دارند. مثلا کامتل هم‌زمان با سونی، با دیگر شرکت‌ها نیز کار می‌کند. به همین دلیل ما به دنبال شرکت دیگری برای همکاری بودیم که نام آن سوشیانت است. این شرکت خوش‌نام بیش از ۱۰ سال سابقه کار در این حوزه را داشت و هم اکنون نزدیک به ۵ سال است که با ما نیز همکاری می‌کند.

آیا این شرکت‌ها در ایران فعال هستند؟

  • بله، هر دو فعال هستند

اما ما محصولات شما را با نام‌های آرین و سوشیانت در بازار نمی‌بینیم، تماس‌های زیادی با ما گرفته شده که از ما نام نمایندگی رسمی سونی را می‌پرسند.

  • خب ما هم اکنون با سامتل و سوشیانت کار می‌کنیم که هر دو هم فعال هستند.

برخی از رقبای شما اعلام کردند که به تمام گوشی‌های تولیدی خودشان، جدا از آنکه به‌صورت رسمی یا غیر رسمی وارد ایران شده است، خدمات پس از فروش و گارانتی را ارایه می‌دهند. آیا چنین امری برای گوشی‌های سونی نیز امکان پذیر است؟

  • ما در زمان معرفی رده جدیدمحصولات‌مان یعنی سری X عنوان کردیم که تمامی محصولات فعال در این منطقه تحت گارانتی ما هستند؛ یعنی کریشنا و سوشیانت. این دو شرکت فعال در ایران یعنی سامتل و سوشیانت نیز با همین روند در حال فعالیت بوده و با دارا بودن دو نمایندگی بزرگ در بازار موبایل و بازار پایتخت به مشتریان خدمات می دهند.

با توجه به محبوبیت برند و میزان فروش، شرایط بازار ایران در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه و آفریقا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  • ایران در این مدت نشان داده که با توجه به سیستم اقتصادی فعال و پویا و قدرتش در این حوزه، می‌تواند یکی از بازارهای قدرتمند و پر پتانسیل برای سونی باشد. بازار ایران مملو از کاربران جوان است و اکثر برندهای فعال دنیا نیز سعی دارند تا با عرضه محصولات خوب این بازار را از آن خود کنند. در سال ۲۰۱۶ استراتژی سونی تغییر کرده است. تمرکز بر روی بازارهای شرق آسیا، اروپا و خاورمیانه مهمترین آن بوده و ایران یکی ازمهم‌ترین کشورهای مد نظر سونی در این منطقه به شمار می‌رود.

به سراغ شرایط جهانی سونی موبایل و محصولات جدیدتان در نمایشگاه IFA2016 برویم. شما پس از معرفی سری ایکس، دیگر قصد معرفی گوشی در رده Z را نداشتید، اما چرا اسم پرچم‌دار جدید خودتان را اکسپریا XZ گذاشتید؟ آیا این نام اشاره مجدد به رده Z ندارد؟

  • همان‌طور که به خاطر دارید در نمایشگاه قبلی ما محصولات میان رده سری ایکس را معرفی کرده و کنار آن از XA هم رونمایی کردیم. حال این محصول با نام XZ محصولی از سری X به شمار می‌رود. شما می توانید تصور کنید ایکس A محصولی ساده و میان رده از سری X بوده و XZ محصولی قدرتمند و پرچم‌دار از سری X. یعنی محصولاتی از A تا Z که قاعدتا Z به علت اینکه آخرین حرف است، بهترین نیز خواهد بود.

در حال حاضر روند نام گذاری پرچم‌داران شما کمی نا مشخص است. یک بار نام اکسپریا X Perfprmance می‌گیرد و بار دیگر اکسپریا XZ! آیا مانند مدل‌های Z تا Z5، پرچم‌داران جدید دارای هویت مشخصی خواهند شد؟

  • سری Z رده خاص و پریمیوم ماست و سری جدیدی شبیه به آن نخواهیم داشت. درباره نام گذاری محصولات هم در حال حاضر نمی‌توانم نظری بدهم.

کمی درباره اکسپریا XZ صحبت کنیم، آیا این گوشی را در سطحی می‌بینید که بتواند با پرچم‌داران سایر کمپانی‌ها رقابت کرده و حتی آن‌ها را شکست بدهد؟

  • فکر می کنم این محصول یک پرچم‌دار قدرتمند است که می‌تواند یکی از بهترین محصولات سونی در حوزه دوربین باشد که با طراحی زیبا و قابلیت‌های خاص هوشمند برای کاربران، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. دوربین‌های قدرتمند، لنز واید، ثبت عکس‌های سلفی گروهی و … همه نشان از قدرت این محصول دارد. همچنین جنس بدنه مناسب آن نیز بسیار مهم است. به نظر من ایکس زد یکی از بهترین گوشی های دنیاست!

چرا سونی در این گوشی هنوز از رم ۳ گیگابایتی استفاده می‌کند، در صورتی‌که رقبا به سراغ نمونه‌های ۴ و حتی ۶ گیگابایتی رفته‌اند؟ البته درباره طراحی دیگر صحبت نمی‌کنم، ظاهرا سونی موبایل علی‌رغم انتقادات بسیار زیاد به این بخش، علاقه‌ای به ایجاد تحول در آن ندارد!

  • با توجه به سخت افزار در نظر گرفته شده برای این محصول، XZ یکی از بهترین عملکردها را داشته است. شما با بهره گیری از قابلیت اسمارت کلینر قادر خواهید بود تا برنامه‌های فعالی که به آن ها نیاز ندارید را بسته و رم اشغال شده را آزاد نمایید.

یعنی شما نیازی به رم بالاتر نداشتید؟

  • ما بیشتر به طراحی این محصول پرداختیم و سعی کردیم در کنار طراحی زیبا، قدرت آن را نیز افزایش دهیم!

interview-witc-sony-ceo3

در محصولی چون اکسپریا Z Ultra شما اولین شرکتی شدید که از نمایشگر ۴K بهره گرفتید اما این روند را دیگر ادامه ندادید. آیا فکر نمی‌کنید بهره گرفتن از چنین وضوحی در ابعاد یک گوشی موبایل، از همان ابتدا هم یک کار بیهوده و فقط یک عمل تبلیغاتی بوده است؟

  • هر محصولی قابلیت خاص خود را دارد و می‌تواند در سگمنت خاصی طبقه بندی شود. صفحه نمایش ۴K نیز از این قاعده مستثنی نیست و در دسته بندی خاص خود به دنبال اهداف خاصی بود. سونی نیز سعی داشت تامحصولی متفاوت را برای کاربرانی متفاوت عرضه کند.

اما شما این رویه را ادامه ندادید؟ به نظر من این قسمت همانند بخش رم نبوده و وضوح ۴K واقعا نیاز یک کاربر نیست. درست است؟

  • بالاخره این انتخاب هم پس از مطالعات فراوان از سوی سونی انجام شده است و این که نیاز بوده یا خیر، قبلا سنجیده شده است. مثلا محصولی که پیش ازاین ضد آب بوده و ممکن است بعدا نباشد. هر محصول شرایط خود را دارد.

شما امسال اکسپریا ایکس کامپکت را معرفی کردید، اما ظاهرا سیاست‌هایتان تغییر زیادی کرده است. دیگر نسخه کامپکت، مدل کوچک‌تر پرچم‌دار نیست و از نظر سخت‌افزاری ضعیف‌تر شده و ضد آب هم نیست! چرا؟

  • همان‌طور که می‌دانید سری‌های کامپکت، نسخه‌های ضعیف‌تر نسبت به پرچمداران بوده که از لحاظ ظاهری شبیه ولی از نظر سخت افزاری ضعیف‌تر هستند. همان‌طور که خودتان گفتید سیاست‌ها متفاوت است و هر سگمنت شرایط خود را دارد و برخی محصولات نیازی به عرضه نسخه‌های کامپکت ندارند.

تعداد گوشی‌های معرفی شده توسط سونی موبایل نسبت به گذشته کاهش یافته، حتی دیگر شاهد عرضه محصولات میان رده با توانایی ضد آب نیستیم. آیا این پایین آوردن تنوع محصولات جهت کم کردن ضرر دهی بخش موبایل است یا آنکه توان رقابت با سایر کمپانی‌ها را ندارید؟

  • همان‌طور که می‌دانید سال گذشته سری جدید از محصولاتمان را روانه بازار کردیم. اما استراتژی جدید ما تمرکز بر روی کیفیت محصولات است. ما به دنبال هر چیزی نیستیم و نگرانی بابت حجم تولیدات و کاهش آن نداریم. ما به دنبال افزایش نوع مشتریان و کاربران هستیم.به طور مثال ما سونی پیکچرز، سونی موزیک، حوزه دوربین، حوزه TV و … راداریم و طبیعتا سخت است در حوزه موبایل نیز همه کاربران را راضی نگاه داریم. به همین دلیل تمرکز ما بر روی محصولات میان رده قدرت‌مند و پرچمداران پریمیوم است.

سونی یکی از شرکت‌هایی بود که بر روی ابزارهای پوشیدنی چون اسمارت واچ‌ها انرژی زیادی گذاشت اما برخلاف جهت بازار، با گسترده‌تر شدن کاربرد ساعت‌های هوشمند، فعالیت خودش را محدود کرد و حتی پس از اسمارت واچ ۳، محصول شاخصی از این کمپانی ندیدیدم. چرا سونی تمرکزش را از این بخش برداشته است؟

  • اسمارت واچ ۳ هنوز هم آخرین محصول کمپانی سونی در حوزه محصولات پوشیدنی است و با توجه به عرضه سایر محصولات از دیگر برندهای بازار می‌توان آن‌را بهترین ساعت هوشمند عرضه شده در دنیا دانست! درمسیر پیش روی، ما در آینده محصولات بیشتری در این حوزه خواهیم دید. محصولاتی که توانایی ارتباط با محیط را داشته و می‌توانند در بستر اینترنت اشیا فعالیت کنند. ما در این حوزه فرصت‌های خوب و جذابی در اختیار داریم و سعی می‌کنیم تا با بهره گیری از فناوری‌های نوین و به روز، مسیر را برای ارتباط‌های بهتر در بستر جدید فراهم نماییم. افراد زیادی می‌توانند با راه‌های بهتر و ساده‌تر با هم ارتباط برقرار کنند. ما در نمایشگاه IFA امسال از محصولات هوشمند زیادی در این حوزه رونمایی کردیم. محصولاتی در حوزه IOT مثل Sony Ear ، Sony Projector و … برخی از این‌ها فقط محصولات بلوتوثی ساده نیستند و امکانات زیادی دراین حوزه به کاربران ارائه می‌دهند.

در ارتباط با تبلت‌ها نیز به‌نظر می‌رسد که سونی موبایل برنامه‌ای برای تولید محصولات جدید در این رده ندارد. آیا قصد ورود به بخشی چون تولید تبلت‌های هیبریدی را ندارید؟

  • ما در همه حوزه‌ها در حال کار هستیم و این بخش را نیز با چشمانی باز دنبال می کنیم. به طور کلی نمی‌توانم در مورد محصولات آینده سونی در این سگمنت چیزی بگویم، اما مطمئنا در این حوزه نیز به زودی محصولاتی باتمرکز بر روی ویژگی‌های خاص خواهیم داشت.

با توجه به مطرح شدن فناوری‌های نوینی چون خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا، پلن سونی موبایل برای این بخش از بازار چیست؟ و خودتان آینده فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  • همان‌طور که گفتم در این حوزه به دنبال تولید و عرضه محصولاتی هستیم که ارتباط بین افراد و گجت‌ها را بسیار تسهیل کند. این ارتباط می‌تواند بین افراد، دستگاه‌ها و یا هر چیزی باشد تا مشکلات زندگی کمتر شده و زندگی‌ها راحت‌تر شود. ما در ژاپن بر روی پروژه نستله در حال کار هستیم که خانواده‌ها از راه دور نیز متوجه خواهند شد مشغول نوشیدن چه چیزی هستند.

interview-witc-sony-ceo4

گیگر:

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 6
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات