Monday 5 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 99102
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آگوست 2016 - 5:35
2 views بازدید

نگاهی متفاوت به دانگ فنگ H30 کراس: آیا این خودرو همانی است که می‌خواستیم؟

یکی از خودروهایی که این روزها زیاد بر سر زبان‌ها قرار دارد، دانگ فنگ اچ‌۳۰ کراس است، خودرویی چینی که بر رویش قطعات متفاوتی سوار شده و به دلیل مونتاژ توسط ایران خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز (و یا مونتاژ کننده) خاورمیانه، حسابی سر و صدا به پا کرده و ظاهرا مشتریان زیادی نیز در انتظار ورودش به پارکینگ خانه‌هایشان هستند. تا پیش از این مطالب نسبتا […]

یکی از خودروهایی که این روزها زیاد بر سر زبان‌ها قرار دارد، دانگ فنگ اچ‌۳۰ کراس است، خودرویی چینی که بر رویش قطعات متفاوتی سوار شده و به دلیل مونتاژ توسط ایران خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز (و یا مونتاژ کننده) خاورمیانه، حسابی سر و صدا به پا کرده و ظاهرا مشتریان زیادی نیز در انتظار ورودش به پارکینگ خانه‌هایشان هستند. تا پیش از این مطالب نسبتا زیادی از این خودرو به رشته تحریر در آوردیم، آن را بررسی کردیم، تیزرش را دیدیم، عکس‌های اختصاصی گرفتیم و حتی کلیپی هم تهیه نمودیم تا بدانید که تا چه حد برای ما مهم است! اما این بار می‌خواهیم از زاویه دیگری به این خودرو بنگریم و به برخی سوالات پاسخ دهیم تا شاید بعضی ابهامات را هم برطرف کنیم. واقعا بفهمیم که آیا اچ۳۰ کراس همانی است که می‌خواهیم؟!

H30 Cross از کجا آمده؟

شاید با خودتان بگویید این دیگر چه سوالی است! خب معلوم است، از چین! این را ما هم می‌دانیم، اما بیایید کمی دقیق‌تر شویم. اکثر ما نام دانگ فنگ را در کنار اچ ۳۰ کراس قرار می‌دهیم اما اگر بخواهیم صحیح‌تر بگوییم، بایستی از فِنگ‌شِن استفاده کنیم! در واقع این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های دانگ فنگ بوده و خودروی سواری می‌سازد. پس با این حساب، باید این ماشین را دانگ فنگ فِنگ شن اچ ۳۰ کراس بنامیم، عجب اسم ساده‌ای! نام اکثر فنون کونگ فو از این ساده‌تر است.

در هر صورت این کمپانی فنگ شن عمر چندان زیادی ندارد و در سال ۲۰۰۹ اولین خودروی خود با نام S30 را در نمایشگاه شانگهای چین به نمایش گذاشت. ماشین مورد بحث ما نیز در سال ۲۰۱۱ و در همین نمایشگاه معرفی شد تا بدانیم که حداقل تا الان ۵ سال از عمرش می‌گذرد. اگرچه اگر به پیشینه آن بنگریم، متوجه می‌شویم که پلتفرم و موتورش برای زمان‌های خیلی قبل‌تر است. اما از آنجایی که در کشورمان عادت نداریم ماشین روز سوار شویم، پس این مورد را جدی نگرفته و از فنگ شن برای عرضه این ماشین یک تشکر جانانه می‌کنیم.

آخرین محصولی که این کمپانی قصد دارد وارد بازار کند، A9 نامیده می‌شود که یک سدان لوکس بوده و بر پایه پلتفرم سیتروئن C6 ساخته شده است و در خود کشور چین هم قیمتش بالای ۱۰۰ میلیون تومان است! در واقع همکاری بسیار نزدیک این کمپانی با سازندگان فرانسوی پژو و سیتروئن، یکی از دلایل اصلی برای ورودش به جمع ایران خودرویی‌ها ارزیابی می‌شود، محصولی که شاید تا همین چند سال پیش اگر اسم کاملش را در جایی می‌گفتید، سایرین تصور می‌کردند که در حال تمرین زبان چینی آن هم به صورت سلیس و روان هستید!

شاسی بلند؟ کراس اوور؟ هاچ بک؟ واقعا کدام است؟!

یکی از بدعت‌های نوین در کشور ما، خریدن ماشین آن هم قبل از دیدنش است! بسیاری آن را به تهیه هندوانه دربسته تشبیه می‌کنند اما بایستی بگوییم این گزینه از آن هم بدتر است، چرا که باز شما شکل و وزن هندوانه را حداقل می‌بینید اما در این مدل از خرید، جز چند تا عکس چیز دیگری قابل تشخیص نیست و از آنجایی که سازندگان، مونتاژ کنندگان و حتی وارد کنندگان این روزها در قرارداد خودشان با صراحت تمام می‌نویسند که امکان هرگونه تغییری بر روی خودرو بدون اطلاع مشتری وجود دارد، پس اگر به‌جای فراری یک پراید وانت هم به شما دادند، حق اعتراض ندارید چون امضا کرده‌اید! بالاخره این هم از فواید خرید ماشین در کشور ماست. فقط سودش برای فروشنده است و ریسکش برای خریدار؛ نفعش هم معلوم نیست که به کجا می‌رود!

این محصول زیر مجموعه دانگ فنگ هم دقیقا همین شرایط را دارد، بسیاری ندیده و ندانسته برای خریدش هجوم آوردند، چرا؟ برای آنکه تب ماشین‌های کراس اوور یا همان شاسی بلندهای شهری در کشور ما بسیار داغ است و خودروی اتوماتیک هم که کلاس دارد و در ترافیک شهرهای بزرگ بسیار کاراست، پس اچ ۳۰ کراس را به امید آنکه یک هندوانه قرمز باشد، خریدند. پس هزاران مدل پیش فروش شد و هنوز اکثریت در انتظار هستند تا شاید فردا بیاید.

اما ابعاد این خودرو به‌راستی در سایز کدام مدل‌ها قرار می‌گیرد؟ به طور حتم بارزترین ویژگی یک خودروی شاسی بلند و حالا همان کراس اوور، ارتفاعش است. این روزها مدل‌هایی با نام کراس اوور کامپکت هم در بازار وجود دارد که از این شاسی بلندهای کوچک شهری هم باز کوچک‌تر هستند و در این بین می‌توان دو محصول سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر را نام برد که دیگر حجت را بر کوچک بودن یک کراس اوور تمام کرده‌اند. ارتفاع رنو کپچر از سطح زمین ۱۵۶۶ و تیوولی ۱۵۹۰ میلی‌متر است. پس اچ‌۳۰ کراس اگر قرار باشد تا یک کراس اوور کامپکت هم لقب بگیرد، باید ارتفاعش حداقل در این حدود باشد، اما زهی خیال باطل! طبق عدد اعلام شده توسط ایران خودرو، ارتفاع این ماشین تنها ۱۵۲۸ میلی‌متر است؛ برای تصور بهتر این موضوع، بهتر است بدانید که ارتفاع تندر ۹۰ برابر با ۱۵۲۵ میلی‌متر است! پس با این حساب، بایستی اچ۳۰ کراس را با ارتفاع یک ماشین سواری تصور کرد تا یک محصول کراس اوور! در واقع سازنده تنها تلاش کرده با عاریه گرفتن واژه کراس و گذاشتن دو نوار باربند بر روی سقف، مشتری را به این سمت سوق دهد که با یک شاسی بلند شهری رو‌به‌روست!

car-height.charkhan

بیایید نگاهی به طول اچ۳۰ کراس بیندازیم، عدد ۴۳۵۱ میلی‌متر در وب‌سایت ایران خودرو درج شده است. رقمی که برای پژو ۴۰۵ برابر با ۴۴۰۸ میلی‌متر، پژو پارس ۴۴۹۸ میلی‌متر و سمند ۴۵۰۲ میلی‌متر است! در واقع این محصول مثلا کراس، از سه خودروی سواری معروف ایران خودرو هم طول کم‌تری دارد!

car-width.charkhan

در بخش عرض خودرو هم شرایط چندان بهتر نیست و عدد ۱۷۶۰ میلی‌متری در مقایسه با ۱۹۰۳ میلی‌متری سمند، نشان می‌دهد که از نظر ابعاد، حتی از خودروی ملی هم کوچک‌تر است.

car-length.charkhan

پس با یک حساب سرانگشتی متوجه شدیم که این ماشین، نمی‌تواند حتی یک کراس اوور کامپکت باشد، با توجه به آنکه ۵ درب است، پس در دسته سدان‌ها هم قرار نمی‌گیرد و طولش نیز از یک هاچ بک کمی بیشتر است، پس این خودرو در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد؟

کمی در اطراف جستجو می‌کنیم تا ببینیم چه محصولاتی نزدیک‌ترین ابعاد را به آن دارند، به ماشینی چون آئودی A4 allroad quattro یا فورد Mondeo SportBreak برخورد می‌کنیم، محصولاتی که از نظر ظاهری (البته فرم ماشین نه چهره و طراحی!) شباهت‌هایی با اچ۳۰ کراس قصه ما دارند اما طول و عرض‌شان باز کمی بیشتر است، ولی با این همه ادعای کراس اوور بودن نکرده و خودشان را یک استیشن می‌دانند. در این بین محصول دانگ فنگ تنها چند میلی‌متر قدش بلندتر است اما اگر بخواهیم منطقی به قضیه نگاه کنیم، بایستی آن را نیز بیشتر از هر چیزی به یک استیشن جمع و جور شهری تشبیه کرد تا کراس اوور!

اگر هم نگاهی به عقبه تولیدات استیشن در کشورمان داشته باشیم، متوجه می‌شویم که تقریبا همگی با اقتدار شکست خورده‌اند! چه آن زمان که پیکان اقدام به تولید مدل استیشن کرد و چه آن هنگام که پژو ۴۰۵ با نمونه استیشن وارد بازار شد. سایپا هم مدت زمانی مدل ۱۴۱ را عرضه نمود که بایستی آن را دارای کوتاه‌ترین عمر در بین مدل‌های رنگارنگ پراید دانست و همه این‌ها شاید به خوبی موید این قضیه باشند که مردم ایران، یک خودروی استیشن را دوست ندارند! پس افزوده شدن واژه‌ای به نام کراس در پشت اچ۳۰، شاید یک راه نجات برای فرار از این انتخاب ایرانیان باشد و هندوانه دربسته ما ظاهرا این بار تو سفید از آب در آمده است!

موتورش چقدر زور دارد؟

همان TU5 معروف، وظیفه به حرکت انداختن اچ۳۰ کراس را بر عهده دارد، البته ما قصد نداریم که از لحاظ فنی این موتور ۱۰۵ اسب بخاری که پیش از این بر روی پژوهای ۲۰۶ تیپ ۵، اس‌دی، ۲۰۷i و رانا سوار بوده (و هست) را به چالش بکشیم. بلکه می‌خواهیم ببینیم بر روی کاغذ، و به دور از هیاهوی تبلیغاتی و یا نشان دادن کلیپ‌هایی که در سربالایی ماشین مثل بنز (!) حرکت می‌کند، چه عملکردی خواهد داشت.

شاید مهم‌ترین عامل در حرکت خودرو، از تقسیم وزن بر قدرت موتور به‌دست بیاید. قاعدتا هر چه یک ماشین سبک‌تر باشد، انرژی کم‌تری برای به حرکت در آوردنش نیاز است. محصول هاچ بک ما در بین موتورهای TU5، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ است که تنها ۱۰۵۴ کیلوگرم وزن دارد. ماشین سنگین‌تر رانا است که وزنش به ۱۱۰۴ کیلوگرم می‌رسد و دیگر در بدترین شرایط،‌ شاهد نسخه SD پژو ۲۰۶ هستیم که ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد. اما اچ ۳۰ کراس چطور؟ آیا از همه سبک‌تر است و بنابراین سرعت و شتاب بهتری دارد؟ بایستی پاسخ بدهیم خیر! این خودرو طبق اعلام ایران خودرو، دارای ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن است، یعنی نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم از ۲۰۶ و ۲۰۷ سنگین‌تر بوده و قاعدتا با همان موتور، نمی‌توان انتظار چابکی بیشتر را کشید!

h30 cross 2

در واقع اگر تا به حال از تعداد زیادی از صاحبان رانای ۱۱۰۴ کیلوگرمی شنیدید که در سر بالایی‌ها و با روشن شدن کولر، ماشین به پِت پِت کردن می‌افتد، تصور کنید با اضافه وزن ۱۲۶ کیلوگرمی بر روی همان موتور، دیگر چه آشی در انتظار شماست!

البته، مطمئنا شرایط دیگری چون گیربکس، طراحی آیرودینامیک، گشتاور و… نیز بر روی عملکرد خودرو تاثیر گذار هستند اما از آنجایی که همه این ماشین‌ها یک موتور مشابه داشته و از سوی دیگر، توسط ایران خودرو عرضه می‌شوند، انتظار تغییر شگرف را نباید کشید، حتی اگر فیلمی دیدید که یک نفر در پشت اچ۳۰ کراس نشسته و در حالی‌که تخمه می‌شکند، سر بالایی را با کولر روشن و سرعت بالا می‌تازد و می‌گوید، خیلی خفن است، خیلی!

ایمنی، حلقه مفقود شده!

احتمالا همه ما گوشمان از شنیدن این جمله که ایران دارای بیشترین تعداد کشته و مجروح در حوادث جاده‌ای جهان است، پر شده باشد! شاید این موضوع خیلی عجیب باشد که چرا کشوری با ۷۵ میلیون نفر جمعیت، از کشورهای چند صد میلیون و حتی میلیارد نفری، باید آمار بیشتری در سوانح جاده‌ای داشته باشد. البته بایستی اذعان کرد که عوامل بسیاری چون فرهنگ رانندگی، شرایط جاده‌ای و… در این امر بسیار دخیل هستند اما آن چیزی که آخر سر جان شما را می‌تواند نجات دهد، استحکام خودروست. حال باید دید اچ۳۰ کراس در این بین چه جایگاهی دارد؟!

h30 cross 3

برای آنکه ببینیم این خودرو در مواجهه با تست‌های مختلف تصادف چه عملکردی داشته است، شروع به جستجو کردیم، بالاخره چند سالی از عمر آن می‌گذرد و بایستی آمار خوبی را بیابیم. اما هرچه تلاش‌مان را برای یافتن بیشتر کردیم، نتیجه کم‌تر گرفتیم! انگار اچ۳۰ کراس تا به حال حتی یک تست تصادف را هم پاس نکرده و تصویری از یک تصادف آن نیز نبود! برای آنکه بیشتر مطمئن شویم، به زبان چینی هم گوگل را زیر و رو کردیم اما هیچ فایده‌ای نداشت و ما ماندیم و حوض‌مان! در واقع هندوانه در بسته این بار خیلی سفت بر سر جایش ایستاده و هیچ باجی نمی‌دهد! ظاهرا تنها راه برای کشف استحکام این خودرو، بریدن دست خودمان با چاقو است، اما از آنجایی که ما نه این هندوانه را داریم و نه جرات بریدن دستمان را، پس بیخیال قضیه به این مهمی شده و تنها دل نگران که آیا این خودرو، تبدیل به یک ارابه مرگ دیگر می‌شود و یا آنکه به لطف وجود ۴ کیسه هوا (که ابتدا ۲ تا بود) می‌تواند زندگی‌های زیادی را نجات دهد. چاره تنها در صبر و نگاه کردن با دلهره است تا ببینیم که چاقو دست کدام راننده را اول می‌برد تا درس عبرتی برای سایرین شود!

آیا همانی است که می‌خواستیم؟

شاید هنوز برای قضاوت در این باره زود باشد، اگرچه بر روی کاغذ، برخی چیزها چندان مثبت به‌نظر نمی‌رسند. اچ ۳۰ کراس در کل محصول عجیبی است، به همراه داشتن واژه کراس و البته وجود گیربکس اتوماتیک، سبب شده تا استقبال بسیار خوبی از پیش فروش این هندوانه در بسته صورت گرفته و ایران خودرو این بار با بازاریابی خوب، انتخاب مناسب و عرضه به موقع این محصول چینی، سرمایه زیادی را برای خودش جمع کند. اما باید دید که آیا روال بر همین منوال باقی می‌ماند؟ آیا با ورود اولین محصولات دانگ فنگ به خیابان‌ها، تعداد انصراف‌ها از ثبت نامی‌ها پیشی خواهد گرفت و یا همچنان بر طرفدارانش افزوده خواهد شد؟ نظر تعمیرکاران درباره این خودرو چیست؟ بازار دست دوم آن چگونه است و رقبا چه چیزی در مواجهه با این محصول رو خواهند کرد؟

h30 cross 1

اما چیزی که بایستی همگان بر روی آن دقت نظر داشته باشیم، نگاه واقع بینانه بر روی خودرویی است که به مانند یک هندوانه دربسته بوده و تا خودمان امتحان نکرده و شاهد گذر زمان در عملکردش نباشیم، نمی‌توان بر توانایی‌اش نظر دقیقی داد. پس اگر کلیپی دیدید که دائما از این خودرو خوبی می‌گفت و به به و چه چه می‌کرد یا کامنتی خواندید که از چینی بودنش ناله نموده و کیفیتش را با فرغون مقایسه می‌نمود، هیچ‌کدام را باور نکنید! اجازه دهید تا زمان به ما ثابت کند که این خودرو یک انتخاب ایده‌آل برای ایرانیان است و یا مانند بسیاری دیگر از محصولات به جرگه تاریخ خواهد پیوست. البته، باید به این نکته هم توجه داشت که در بازار غیر رقابتی و انحصاری کشورمان، حتی یک محصول بد هم شانس پیروزی دارد و به همین خاطر پرفروش شدن یک خودرو را نمی‌توان دلیلی بر موفقیت و یا کیفیت خوب آن دانست، زیرا اینجا ایران است و گاهی زمان می‌تواند برعکس حرکت کند!

گیگر:

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات