Tuesday 6 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 28667
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 فوریه 2016 - 3:54
3 views بازدید

هدف ما «90» ادبی است

گیگر: سعید بیابانکی که اجرای برنامه «نقد شعر» را به عهده دارد می‌گوید: هدف ما از این برنامه از ابتدا یک نوع «90» ادبی بود. گروه فرهنگی-برنامه «نقد شعر» از سری برنامه‌های «نقد چهار» است که به عنوان اولین برنامه تخصصی نقد شعر در تلویزیون شناخته می‌شود و با حضور شاعران و کارشناسان حوزه شعر به این میراث کهن ادبی می‌پردازد. به همین منظور خبرنگار […]

گیگر:

سعید بیابانکی که اجرای برنامه «نقد شعر» را به عهده دارد می‌گوید: هدف ما از این برنامه از ابتدا یک نوع «90» ادبی بود.

گروه فرهنگی-برنامه «نقد شعر» از سری برنامه‌های «نقد چهار» است که به عنوان اولین
برنامه تخصصی نقد شعر در تلویزیون شناخته می‌شود و با حضور شاعران و
کارشناسان حوزه شعر به این میراث کهن ادبی می‌پردازد.

به همین منظور خبرنگار بخش تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان
ایران(ایسنا) با مجری برنامه «نقد شعر» درباره تجربه کار در برنامه تخصصی
شعرمحور تلویزیون به گفت‌وگو نشسته است.

به گزارش بولتن نیوز،سعید بیابانکی، مجری برنامه «نقد شعر» که تاکنون بیش از نیمی از قسمت‌های
آن راهی آنتن شبکه چهار سیما شده است، با بیان اینکه شعر همیشه سهم کمی در
تلویزیون ما داشته است، اظهار کرد: ‌به مقوله شعر در تلویزیون خیلی اندک‌تر
از رادیو پرداخته ‌می‌شود. همان‌طور که می‌دانید تلویزیون تاکنون در مورد
موضوع شعر حضور تفننی به صورت شعربازی، شعرسازی و جنبه‌هایی از این دست
داشته و هیچ برنامه‌ای به خود شعر به عنوان یک ثروت ملی و هویت فرهنگی در
یک برنامه مستقل به صورت زنده با بحث‌های چالشی نپرداخته است.

هدف ما «90» ادبی است

او با اشاره به اتمام برنامه «نقد شعر» همزمان با پایان سال 94 است، گفت:‌
برای ادامه دادن برنامه «نقد شعر» تصمیم گرفتیم به شکل‌های زیباتر و
متفاوت‌تری از این برنامه بیاندیشیم. من خودم ایده‌هایی دارم ولی باید
منتظر ماند و دید که شبکه چه حمایتی می‌کند. به طور کلی هدف ما از برنامه
«نقد شعر» از ابتدا یک نوع «90» ادبی بود؛ همان‌طور که در برنامه «90» به
فوتبال و حواشی آن می‌پردازند، ما نیز قرار بود در این برنامه به شعر و
حواشی آن بپردازیم. البته تاکنون کمتر توانسته‌ایم به سمت حواشی برویم که
علت این موضوع را تا اندازه‌ای می‌توان به زمان و بودجه محدود برنامه نسبت
داد. تاکنون برنامه‌هایی چون «مشاعره» و «قندپهلو» از تلویزیون پخش شده‌اند
که محور اصلی‌شان شعر بوده است، اما برنامه «نقد شعر» برای اولین‌بار در
تلویزیون به شکل تخصصی‌تری با حضور شاعران و کارشناسان حوزه شعر و ادبیات
به این میراث کهن ادبی می‌پردازد.

اولین حضور تخصصی شعر در تلویزیون

او که معتقد است برنامه «نقد شعر» اولین حضور تخصصی تلویزیون در حوزه شعر
است، با بیان اینکه خوشبختانه این برنامه در چند قسمت اول مورد استقبال
مخاطبان واقع شد، سخنانش را اینگونه ادامه داد: «نقد شعر» به تدریج پیش رفت
و خوشبختانه الان مخاطبان زیادی دارد. برنامه‌ها را با مهدی اخوان ثالث
شروع کردیم، سپس به سهراب سپهری، حسین منزوی و قیصر امین‌پور رسیدیم که پس
از آن برنامه توانست مخاطبان بی‌شماری را به خود جذب کند.

هدف ما «90» ادبی است

بیابانکی با بیان اینکه شعر در هر خانواده‌ای طرفدار دارد و به نسبت‌های
مختلف به عنوان یک عضو در خانواده‌ها پذیرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش
کردیم در راستای باز کردن فضای برنامه «نقد شعر» نسبت به برنامه‌های مشابه،
به طیف‌ها و جریان‌های مختلفی در حوزه شعر و ادبیات بپردازیم. همان‌طور که
می‌دانید شعر گستره وسیعی دارد. از قالب و محتوا گرفته تا جریان‌های
گوناگونی که به آن مربوط می‌شود باعث می‌شود تا بتوانیم یک موضوع را در
چندین برنامه گوناگون مورد نقد،‌ بررسی و بحث قرار دهیم.

برخی حاضر نمی‌شوند به برنامه ما بیایند

بیابانکی همچنین درباره نقد‌هایی که به برنامه‌ »نقد شعر» مبنی بر حضور
نداشتن طیف‌های مختلف در این برنامه وارد شده است، توضیح داد: شاید در چند
قسمت اول این نقد‌ها را بپذیرم، اما در قسمت‌های بعدی دیدگاه‌های
متفاوت‌تری در برنامه مطرح شد. یکی از مشکلات مهم ما در این زمینه این است
که از برخی شاعران برای حضور در برنامه دعوت می‌شود ولی به دلایل گوناگونی
حضور نمی‌یابند؛ برخی حرفی برای گفتن ندارند، برخی از برنامه زنده هراس
دارند، برخی هم پذیرفته‌اند ولی منتظرند ببینند برنامه به چه جایگاهی
می‌رسد و سپس حضور بیابند و برخی هم با وجود اینکه می‌گویند برنامه خوبی
دارید، یه هر دلیلی حاضر نمی‌شوند به تلویزیون بیایند. به هر حال ما
تلاشمان را می‌کنیم تا از همه طیف‌ها، آن‌هایی را که با حضور در تلویزیون
مشکل ندارند و به عرف سازمان نزدیک‌تر هستند دعوت کنیم.

مجری برنامه «نقد شعر» در ادامه با اشاره به تاثیرات حضور حامی مالی در
برنامه، یاد‌آور شد: ‌حضور یک حامی مالی برای برنامه «نقد شعر» می‌تواند
منجر به داشتن زمان بهتر و افزایش بخش‌های جذاب‌تر برنامه شود. خوشبختانه
این برنامه در حال حاضر به آن ایده‌آلی که در ذهن داریم در حال نزدیک شدن
است و می‌توان گفت به آنچه در ذهن سازندگان برنامه «نقد شعر» بود، حدود 60
درصد رسیده‌ایم. البته بخش زیادی از هدفمان جذب مخاطب بود که برایمان از
همه مهمتر و واجب‌تر است. با جذب مخاطب توانستیم سرمایه خوبی برای برنامه
به دست آوریم.

نقش مجری در برنامه‌های تخصصی‌محور چیست؟

بیابانکی که اجرای برنامه تخصصی شعر را عهده‌دار است، درباره نقش مجری در
برنامه‌های تخصصی‌محور تلویزیون با بیان اینکه همواره سعی کرده با مطالعه
در برنامه‌ها حضور پیدا کند، خاطرنشان کرد: برخی از مجریان صرفا مجری هستند
و دانشی از کاری که انجام می‌دهند ندارند. خوشبختانه شبکه چهار در این
حوزه دست به انتخاب زده و قرعه برنامه «نقد شعر» نیز به نام من افتاده است.
تلاش من به عنوان یک مجری برنامه تخصصی شعر این است که بتوانم اشراف نسبی
به موضوعات مورد بحث در هر قسمت داشته باشم.

این شاعر با اشاره به میزان بالای مطالعه میهمانان برنامه «نقد شعر» افزود:
میهمانان ما قبل از حضور در برنامه از موضوع مورد بحث اطلاع پیدا می‌کنند و
درباره آن موضوع به مطالعه می‌پردازند. برنامه ما به همین راحتی نیست که
تنها چند نفر دور یک میز بنشینند و همین‌طوری درباره یک موضوع حرف بزنند.
برعکس تمام صحبت‌ها بر پایه مطالعه است.

شاعران بزرگ برای «نقد شعر» پیام می فرستند

مجری برنامه «نقد شعر» افزود: شاعران بزرگی برای برنامه ما پیام می‌فرستند
که برخی از آنها یا به خودم می‌گویند و یا به واسطه‌ای به گوش ما
می‌رسانند. خوشبختانه این پیام‌ها نشان‌دهنده این است که این شاعران برنامه
ما را دیده‌اند. البته پیامک‌های زیادی نیز از مردم به دست ما می‌رسد که
نظر می‌دهند، انتقاد می‌کنند، پیشنهاد می‌دهند، شعر می‌فرستند و خیلی
چیزهای دیگر که خوشبختانه بیشتر رویکردشان مثبت است. اگر بخواهیم به نظرات
مخاطبان نسبت بدهیم رویکردهای مثبت 97 درصد به سه درصد است. برنامه‌ای که
رویکردهای مثبت و منفی نسبت به آن وجود داشته باشد، قطعا برنامه موفقی است.

موضوعاتی که برای اولین‌بار در ایران روی آنتن می‌روند

بیابانکی درباره برخورد مدیران با این برنامه تخصصی شعر در تلویزیون توضیح
داد: برخورد مدیران تاکنون بسیار خوب بوده است. مدیر گروه، مدیر شبکه چهار و
تهیه‌کننده تا این لحظه ما را حمایت کرده‌اند. موضوعاتی به تدریج از
برنامه ما روی آنتن می‌رود که برای اولین‌بار است در جمهوری اسلامی ایران
اتفاق می‌افتد.

او در پاسخ به این سوال که کدام قسمت از برنامه‌های «نقد شعر» را به
ایده‌آل‌تان نزدیک‌تر می‌دانید اظهار کرد: به نظرم برنامه قیصر امین‌پور،
برنامه‌ای که در حوزه طنز کار کردیم، برنامه‌ شعر و رسانه، برنامه شعر و
دنیای نشر را می‌توان به عنوان نمونه از برنامه‌های «نقد شعر» ارائه کرد.
این چهار برنامه از تراز قابل قبولی برخوردار بودند که بسیار از سوی
مخاطبان دیده شدند.

مجری برنامه «نقد شعر» در پایان سخنانش از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و سایر
رسانه‌ها خواست درباره برنامه «نقد شعر» تلویزیون نقد بنویسند و از آنها
حمایت نظری و قلمی کنند تا شعر بهتر و بیشتر در کشورمان دیده شود.



لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات