Sunday 4 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 3499
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 اکتبر 2015 - 12:12
18 views بازدید

هیوندای I30، هاچ‌بکی دوست داشتنی اما فراموش شده

آشنايي ما با اين خودروی كوچك خانوادگي كره اي به سال 2007 و نمايشگاه خودروهاي تيونينگ شده در شهر اسن آلمان بازمي گردد. اتومبيلي كه البته با رنگ و بويي تبليغاتي خودروي برتر نمايشگاه در رده خود شناخته شده و نمونه اي از آن هم در محوطه بيرون نمايشگاه پارك شده بود. اين اتومبيل كه چندماه قبل تر در نمايشگاه ژنو معرفي شده بود، شهرت خود […]

آشنايي ما با اين خودروی كوچك خانوادگي كره اي به سال 2007 و نمايشگاه خودروهاي تيونينگ شده در شهر اسن آلمان بازمي گردد. اتومبيلي كه البته با رنگ و بويي تبليغاتي خودروي برتر نمايشگاه در رده خود شناخته شده و نمونه اي از آن هم در محوطه بيرون نمايشگاه پارك شده بود. اين اتومبيل كه چندماه قبل تر در نمايشگاه ژنو معرفي شده بود، شهرت خود در بازارهاي بين المللي بخصوص در بازارهاي اروپا، انگليس و استراليا در طي اين 8 سال را بيش از هرچيز ديگر مديون ايمني، آلايندگي و مصرف سوخت كم خود مي باشد. اين خودرو حالا چند صباحي است كه توسط نماينده آن وارد كشورمان شده و به دليل استايل خودرو و موتور 2 ليتري اش مورد استقبال قرار گرفته است:

i30 را كه دربازار آمريكا با نام الانتراي تورينگ نيز شناخته ميشود بايد نمونه هاچ بكي از االنترا در رده C-segment به حساب آورد كه با هم خانواده خود كيا cee’d از پلتفرمي مشترك بهره ميبرند. اين اتومبيل در كنار مدل سوناتا يكي از موفق ترين محصولات هيونداي در 10 سال اخير به حساب مي آيد كه فروشي بيش از 600 هزار دستگاه داشته و با اين حساب يكي از محصولاتي بوده كه سهم هیوندای را از فروش خودرو ارتقا داده است.
طراحي :

طراحي i30 ادامه راه كانسپت Arnejs از سوي هيونداي است كه در سال قبل از آن يعني در سال 2006 در نمايشگاه پاريس آن را به نمايش گذاشت. يك طراحي با استايل اروپايي كه در همان سال توانست نظر خيلي ها را به سوي خود جلب كند. در طراحي i30، قوس ها ومنحني هاي روان (Flowing curves) با تاكيد بر خطوط اصلي بدنه (character lines) ، صلابت خودرو و فاصله زياد بين دومحور از آيتم هايي هستند كه اتومبيل را در رده خود تبديل به يك خودروي شاخص كرده اند.

اين خودرو همانند توسان 2011 (كه نمونه دست دوم آن هفته گذشته بررسی شد) كاري از استوديوي طراحي هيونداي در اروپا به مديريت توماس برگل واقع در شهر Rüsselsheim آلمان بوده و از اين جهت شخصيتي كاملا متفاوت دارد. برپايه اعتقادات “برگل” در i30 شاخصه هاي دايناميك و اسپرتي كه از كانسپت Arnejs گرفته شده، بزرگ نمايي شده تا هيونداي گام اول در ورود به بازار خودروهاي رده C – كه در اروپا طرفداران زيادي هم دارد – را محكم برداشته باشد. اتومبيلي كه هرچند در آلمان متولد شده اما در استراليا و انگليس نيز طرفداراني براي خود دارد. مدل ديزلي اين خودرو در استراليا با قيمت 21هزار دلار ارزانترين هاچبك توليدي و در انگلستان نيز پرفروش ترين محصول هيونداي پس از سوناتا بوده است. i30 با ورودش در سال 2007 به دنياي خودرو بيانگر نگاه جديد هيونداي به نوعي از طراحي است كه نمونه هاي جديدتر آن را در سوناتا، ورنا و توسان شاهد هستيم. البته نبايد از اين نكته غافل شد كه اتاق i30 با تمام ويژگي هايي كه دارد با توجه به عادت شرقي ها در تعويض زود به زود اتاق، كمي قديمي شده است و به زودي بايد شاهد ورود نسل جديد اين اتومبيل به بازار باشيم.

اما فارغ از اين نكته كه خود ميتواند براي خريداران موضوعي مهم تلقي گردد، نسل فعلي در طرح خود داراي ويژگي هايي است كه شخصيت آن را شكل داده است. در قسمت جلوي i30، علي رغم ادعاي “برگل” كه بيشتر جنبه تبليغاتي داشته، با خودرويي روبرو هستيد كه چهره اي آرام و بي ادعا را در ذهنتان تداعي مي كند تا يك هاچ بك اسپرت با توانايي هاي بالا. خصوصيتي كه ميتواند به واسطه طراحي چراغ ها و جلو پنجره آن شكل گرفته باشد. با اين توصيف مطمئن باشيد يكي از بخش هايي كه در طراحي نسل جديد خودرو تغييرات بسياري را به خود خواهد ديد، جلوي خودرو مي باشد تا با چراغ هاي كشيده خود همچون سوناتا و توسان جديد چهره اي اسپرت تر را به خود بگيرد. اين اطمينان ازآنجا ناشي مي شود كه هيونداي نيز همچون كيا با كمك گرفتن از استوديوهاي طراحي در اروپا و استخدام مديران طراحي آلماني، درصدد يافتن هويتي مستقل در محصولات جديد خود است، تا در حد واندازه هاي يك خودروساز بزرگ ظاهر شود. تلاشي كه در مدل هاي 2016 اين كمپاني نيز به وضوح آشكار است.

در كناره هاي خودرو، فاصله خوب 2/650 متري بين دومحور كه در بين رقباي هاچ بك فقط از آسترا (2/685) كوچكتر ميباشد، اصلي ترين نكته اي است كه جلب توجه مي كند، علاوه براين خطوط كمربندي Beltline در پهلوها فاصله كمتري با شيشه دارد كه اين موضوع خود موجب شده است تا اين خودرو ازشانه هايي كوتاه برخوردار باشد. شيشه هاي جانبي اندازه اي مناسب داشته و آينه ها نيز به راهنما مجهز شده اند تا هم خودرو را لوكس تر جلوه دهند و هم افزايش ضريب ايمني را به دنبال داشته باشند. اما زيباترين قسمت خودرو مربوط به انتهاي آن مي باشد كه چراغ هاي بزرگ مثلثي شكل تا بالاي ستون ها ادامه يافته اند. اين چراغ ها ناخودآگاه شما را به ياد سري A مرسدس خواهند انداخت. ضمن اينكه دو خط تيزي كه به چراغ ها منتهي مي شوند و دستگيره دري كه در زير آرم هيونداي جاسازي شده است از ديگر اجزايي مي باشند كه كاراكتر خودرو در اين بخش را شكل داده اند.
داخل كابين :

با ورود به داخل خودرو، با فضايي مدرن ولي بي روح و بدون ذوق روبرو مي شويد كه توجيه كننده خصوصيات يك كره اي در رده اي متوسط است. جداي از مبحث ارگونومي و دسترسي راننده به ادوات كه در حدي مناسب است، طرح داشبورد بسيار ساده ميباشد. فرمان پوشيده از چرم و فلز خودرو كوچكتر از حد نرمال بوده و مانند تمام خودروهاي امروزي دربرگيرنده كليدهاي كنترل است. اين فرمان توسط موتور الكتريكي كنترل شده و قابليت تنظيم دستي را نيز دارا ست . با فاصله مناسب درنظر گرفته شده بين دومحور، فضاي داخلي در حدي خوب ارزيابي مي شود و به نظر ميرسد كه با توجه به راحتي صندلي ها، سرنشينان عقبي در مسافرت هاي طولاني دچار خستگي نشوند. فضاي داخل كابين براي جاي گرفتن 4 سرنشين بزرگسال مناسب است و اين سرنشينان چه در قسمت بالاتنه (شانه و سر) و چه در پاها از فضاي كافي برخوردارند. در اين ميان تنها كمي از قسمت پايين پاها با محدوديت فضا روبرو ميباشد. محفظه حمل بار 340 ليتر است كه نسبت به رقبا چندان جادار نيست. كم بودن فضاي حمل بار در عقب خودرو كه با خوابانيدن صندلي هاي پشت تا 1250 ليتر هم افزايش مي يابد، بيشتر مي تواند به دليل نوع تعليق عقب (مولتي لينك) باشد كه فضاي بيشتري را مي طلبد. به عبارتی، هیوندای در i30 فضای صندوق را فدای بهبود هندلینگ کرده است. تجهيزات رفاهي تقريبا كامل است. اين كه لفظ تقريبا را در اين مورد به كار مي بريم شايد بيشتر به دليل سطح توقعي باشد كه از خودروهاي كره اي و ژاپني انتظار ميرود. از آنجايي كه اين خودروسازان معمولا بيشترين سطح از تجهيزات را با قيمتي پايين تر نسبت به رقباي غربي خود به كار مي گيرند، لحاظ نشدن برخي امكانات در اين خودرو كمي برايمان عجيب بود!

درواقع انتظار ميرفت براي خودرويي كه داراي تجهيزاتي چون محفظه اي خنك كننده (COOL BOX) براي مواد خوراكي، صندلي چرمي، جاي عينك و سان روف شيشه اي ميباشد، صندلي ها نيز برقي بوده و حتي كيفيت متريال داشبورد بهتر از اين باشد. ضمن اينكه در مدل هاي وارداتي به كشور ما جاي خالي نويگيشن در صفحه نقره اي رنگ Control panel به خوبي ديده مي شود.

آينه الكتروكروميك داخل، تودوزي چرمي، كروزكنترل، شيشه هاي ضد اشعه فرابنفش، سردكن مواد غذايي، سيستم صوتي با آمپلي فاير و تعويض كننده 6 تايي CD، پورت هاي AUX،IPOD و USB كه در كنسول وسط قرار گرفته است، خروجي شارژر، تهويه اتوماتيك مجهز به سيستم كنترل كيفي هوا AQS و نمايشگر اطلاعات راننده SUPER VISION از جمله تجهيزاتي هستند كه i30 را در اين بخش در اندازه اي متعارف و مقبول جاي داده اند.
hundai i30-2

موتور :

متاسفانه آن چيزي كه در بين نمايندگان خودروسازان خارجي در كشورمان رواج دارد (كه البته دلايل خاص خود را دارد) عدم عرضه يك محصول با موتورهاي مختلف ميباشد. در اين ميان شايد تنها بتوان سري3 ب ام و را مورد مستثني دانست كه تا حدودي با موتورهاي مختلف وارد بازار شده است. به عنوان نمونه هيونداي براي همين مدل i30 خود سه موتور بنزيني 1/4، 1/6 و 2 ليتري و 3 موتور ديزلي (2 مدل 1/6 ليتري و يك مدل 2 ليتري) درنظر گرفته كه برخلاف انتظار كه تصور ميرفت موتور 1/6 ليتري آن عرضه شود، تنها مدل 2 ليتري آن به كشورمان وارد شده است. لازم به توضيح است كه از بين موتورهاي بنزيني، موتور 1/4 ليتري كه با جعبه دنده دستي عرضه مي شود 145 گرم دي اكسيد كربن، 1/6 ليتري 165 و 2 ليتري 170 گرم آلاينده در هر كيلومتر توليد مي كنند كه در رده خود حد مطلوبي از انتشار آلاينده مي باشند. درواقع كاهش آلايندگي و مصرف سوخت اصلي ترين هدفي است كه هيونداي در توليد محصولات خود به كار گرفته و آنرا دنبال ميكند. براساس اين سياست قرار است تا سال 2020 ميانگين مصرف سوخت محصولات توليدي اين شركت به حدود 8 ليتر برسد. اما فارغ از اين موضوع i30 وارداتي به كشورمان از موتور 2 ليتري موسوم به BETA بهره ميبرد كه DOHC بوده و به طور دقيق 1975سي سي حجم دارد.

اين موتور 16 سوپاپه كه به طريق CVVT مديريت ميشود، 143اسب بخار در 6000 دور در دقيقه قدرت داشته و حداكثر گشتاور 186 نيوتن متري اش نيز در دور 4600 به دست مي آيد. اتومبيل مطابق با استانداردهاي يورو 4 بوده و گازهاي خروجي آن هم برابر با 170 گرم در هر كيلومتر پيمايش است كه همانطور كه اشاره شد ميزاني مناسب در بين رقبا به شمار ميرود. ( ميزان آلايندگي براي نزديك ترين رقباي اين خودرو يعني اپل آسترا 186 g/km، فورد فوكوس g/km 189 مي باشد.) ميزان مصرف سوخت اعلام شده براي خودرو 7/2 ليتر در يكصد كيلومتر پيمايش بوده كه البته ميزان مصرف تركيبي(شهر/بزرگراه) به دست آمده براي مالك خودرو 7/6 ليتر بوده است.  براي i30 هم جعبه دنده دستي و هم گيربكس اتوماتيك قابل سفارش است كه از اين ميان مدل اتوماتيك آن به كشور وارد شده است. اين جعبه دنده 4 سرعته بوده و باوجود آن كه با موتور هماهنگ شده است، اما تصور ميشود در نسل آينده جاي خود را با يك گيربكس 5 يا 6 دنده عوض نمايد.

سواری :

ظاهر به روز i30 يكي از امتيازاتي است كه موجب مي شود تا تمايل به رانندگي با اين خودرو را داشته باشيد. هنگامي كه خودرو را روشن ميكنيد، كم صدابودن موتور و ايزوله خوب اتاق آن باعث مي شود تا كابين بي صدا بوده و اين يكي از محسنات آن به هنگام رانندگي باشد. تعليق خودرو در جلو مك فرسون و در عقب چند اتصاله است كه سواري نسبتا متعادلي را براي آن به همراه داشته است. با اين حساب سواري از آن در بزرگراه ها را در حدي مطلوب يافته و در شهر و به روي مسيرهاي داراي دست انداز آن را كمي خشك ديديم با اين وجود رفتار فرمان راك اند پينيون كه مجهز به كمك الكتريكي مي باشد نرم و سبك بوده و در نتیجه هندلینگ i30 در جاده های شهری بسیار مناسب و قابل توجه است. بنابرین می توان گفت که i30 به لحاظ هندلینگ از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است. گو این‌که در جاده های پرپیچ وخم کوهستانی قدری ضعیف عمل می‌کند. یکی از اصلی ترین دلایلی که در کیفیت بالای هندلینگ در این خودرو تاثیرگذار است، بهره مندی از تعلیق چند اتصاله (-Multi Link) است. گفتنی است این نوع تعلیق از جمله فن آوری های گران قیمت در ساخت یک خودروست که بر قیمت نهایی اتومبيل تاثیري مستقیم دارد. در كل بايد اذعان كرد هندلينگ و سواري i30 همان چيزي بود كه از آن انتظار ميرفت.

hundai i30-3

 

 

ايمني وامنيت i30 :

اكثر تجهيزات لازم براي ايمني در رانندگي را داراست. هر چهار چرخ آن مجهز به ديسك بوده و ترمزهاي ABS آن با نرمي و حساسيتي كه مديون وزن خودروست، اطمينان لازم را براي توقف خودرو به راننده خواهند داد. اين اتومبيل همچنين داراي سيستم كنترل پايداري ESP بوده و هنگام عبور از پيچ ها ثبات لازم را دارد. شيشه ها و سانروف نيز مجهز به سيستم ايمني محافظت از آسيب هستند و به هنگام تصادف 10 عدد كيسه ايمني (2 عدد جلو، دوعدد كناري و 6 عدد پرده اي) از سرنشينان محافظت ميكند. ضمن اينكه همچون ديگر محصولات جديد هيونداي داراي كليد غير فعال سازي ايربگ كناري براي قرار دادن صندلي بچه به روي صندلي جلو مي باشد. از ديگر تجهيزات ايمني ميتوان به چراغ هاي پروجكشن با نوردهي مناسب اشاره نمود كه با محدوديت نور محيط روشن مي شوند. سنسور باران براي برف پاك كن هاي جلو و سنسور پارك براي سپر عقب هم تكميل كننده موارد ايمني در i30 محسوب مي گردند. جهت تامين امنيت، اتومبيل مجهز به سيستم ضد سرقت و حذف امكان كپي سوييچ است تا امكان سرقت اين خودرو به كمترين حد خود برسد. ساختار شاسي خودرو و افزایش امنیت جلو برای کاهش ضربه و شوك وارد شده از تصادف به کابین i30، موجب شده است تا اين خودرو در تست هاي تصادف euroNCAP از نظر ميزان آسيب وارده به سرنشينان بزرگ سال 5 ستاره، كودكان 4 ستاره و برخورد با عابر پياده 2 ستاره را كسب كند. هرچند كه نتيجه اين آزمايش در مورد بزرگسالان در حد مطلوب بوده اما اخذ نتيجه اي نسبتا ضعيف در مورد برخورد با عابر پياده چندان به مذاق مسئولان هيونداي خوش نيامده است، تا جايي كه علي رغم كسب امتياز كلي خوب، نتايج اين تست را چندان معتبر ندانسته اند!

در بازار ایران :

نمونه دست دوم هیوندای i30 هم اکنون در بازار کشورمان و در مدل 2012 بستگی به سالم بودن خودرو قیمتی بین 75 تا 80 میلیون تومان دارد که مدل 2013 آن هم در بازار کشورمان به تعداد انگشت شماری وجود دارد و رقیب مستقیم این خودرو در کشورمان را میتوان مزدا3 جدید هاچ بک دانست .

hundai i30-4

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات