Monday 5 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 111967
تاریخ انتشار : شنبه 8 اکتبر 2016 - 10:47
1 views بازدید

چقدر آب بنوشیم؟ بدن چه زمانی دچار کم آبی می‌شود؟

وقتی بدن با کم آبی مواجه شود چه اتفاقی می افتد؟ چگونه متوجه کم آبی بدن‌مان بشویم؟ آیا در نوشیدن آب محدودیتی وجود دارد؟ نوشیدن روزانه 8 لیوان آب کافی است؟ به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ بدن ما با مصرف نوشیدنی ها و میوه ها و سبزیجات آبدار آب مورد نیاز خود را می تواند به دست بیاورد و تعادل سطح آب […]


وقتی بدن با کم آبی مواجه شود چه اتفاقی می افتد؟

water

چگونه متوجه کم آبی بدن‌مان بشویم؟ آیا در نوشیدن آب محدودیتی وجود دارد؟ نوشیدن روزانه 8 لیوان آب کافی است؟

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ بدن ما با مصرف نوشیدنی ها و میوه ها و سبزیجات آبدار آب مورد نیاز خود را می تواند به دست بیاورد و تعادل سطح آب بدن را حفظ کند. تحت برخی شرایط خاص ( هنگام بیماری، هنگام کار کردن، در معرض گرما بودن) ممکن است بدن آب زیادی از دست بدهد و با کمبود آب و خشکی مواجه شود. اما در واقع این دهیدراته شدن یا کم آبی بدن به چه معنا می باشد؟

ضرورت آب در بدن را نمی توان دست کم گرفت. در واقع بیشتر از دو سوم وزن بدن را آب تشکیل می دهد و مسئول بسیاری از کارکردهای بدن مثل گوارش، گردش خون و تنظیم دمای بدن می باشد و از همه مهمتر سلامت سلول های بدن به آب بدن بستگی دارد. خوشبختانه باید بگویم این واقعیت که بدن ما روزانه میانگین ۴ الی ۹ پیمانه آب از طریق نفس کشیدن، عرق کردن و ادرار از دست بدهد برای جوانان سالم هیچ ضرری نخواهد داشت. زیرا بدن می تواند یک الی دو درصد از کم آبی بدن را با تحریک حس تشنگی جبران کند. در این زمان مغز، کلیه و غدد و هورمون های مختلف با همکاری یکدیگر مشغول به مدیریت و اندازه گیری مقدار آب به دست آمده در مقایسه با مقدار آب از دست رفته می باشند.

این فرآیند با هیپوتالاموس شروع می شود. هیپوتالاموس عضو مسئول تنظیم دما و تعادل مایعات در بدن می باشد. هنگامی که هیپوتالاموس متوجه کمبود آب در بدن شود هورمون های ضد ادرار را رها می کند که باعث می شود کلیه آب کمتری از خون دفع کند. و نتیجه آن ادرار کمتر و رنگ ادرار تیره تر می شود. در همین زمان مغز ما اعلام تشنگی می کند و با نوشیدن مقداری آب باعث می شویم که آب بدنمان به حالت نرمال بازگردد.

و به طور مشابه وقتی دمای بدنمان در اثر ورزش، تب و یا در معرض هوای گرم بالا برود بدن سعی می کند با عرق کردن این دما را کاهش دهد. با خارج شدن عرق از پوست گرمای بدن نیز خارج می شود. اما در این روند تعریق بدن ما آب زیادی را از دست می دهد. درست است که با عرق کردن، نفس کشیدن و ادرار کردن بدنمان آب زیادی را از دست می دهد اما بدن ما با ایجاد حس تشنگی و تغییر دفع ادرار آن را جبران می کند و این ها تنها زمانی رخ می دهد که بدنمان به اندازه زیادی با کم آبی مواجه شده باشد.

خستگی و تشنگی: کم آبی یا دهیدراته شدن چه حسی دارد

وقتی بدن دهیدراته می شود علائمی که با آن ها مواجه می شویم خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، خستگی و بی حالی، سرمای بدن و عدم توانایی ادرار کردن می باشند. آب برای ارزیابی مقدار خون ضروری است و روی فشار خون و ضربان قلب تاثیر می گذارد. وقتی بدن دهیدراته می شود حجم خون بدنمان کم می شود و همینطور فشار خون پایین می آید و باعث می شود که تپش قلب بالا برود. در برخی افراد کم آبی موجب سردرد و میگرن می شود. مطالعات زیادی در ارتباط با رابطه بین سردرد و کم آبی بدن انجام شده است. یکی از نظریاتی که در این رابطه داده شده است این است که هنگام دهیدراته شدن بدن رگ های خونی تنگ می شوند و مقدار اکسیژن و خونی که به مغز فرستاده می شوند کاهش داده می شود و در نتیجه سردرد ایجاد می شود.بنابراین وقتی سلول های بدن ما در مقدار آبی که برای انجام عملکردهایشان نیاز دارند باکمبود مواجه شوند تمام سیستم بدن برای جبران آن شروع به فعالیت می کنند و این باعث ایجاد خستگی و بی حالی در ما می شود.

کم آبی در بدن از نظر شناختی و روانی نیز تاثیراتی می گذارد. حتی کم آبی خفیف هم می تواند تمرکز، حافظه و روحیه را تضعیف کند.

راه حل ها

مقدار آب موردنیاز بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به غذاها و نوشیدنی ها، آب و هوا و فعالیت های ما بستگی دارد. جوانان سالم برای هیدراته ماندن می توانند تنها به مکانیزم تشنگی بدن خود تکیه کنند. اگر در روز میوه و سبزیجات زیادی مصرف می کنید آب مورد نیاز بدن را جذب می کنید.

در بعضی شرایط باید به آبرسانی بدن توجه بیشتری داشته باشیم: هنگام ورزش، در گرما، تب و یا مشکلات معده چون تهوع و اسهال.

بدن ما در حفظ تعادل آب بسیار هوشیار است. وقتی بیش از حد عرق می کنیم نمک و الکترولیت های زیادی از دست می دهیم بنابراین باید برای جبران آن غذاهایی بخوریم که هم تشنگی مان را رفع کند و هم دربردارنده سدیم باشد. هنگام ورزش باید نوشیدنی هایی بخورید که هم کربوهیدرات و هم الکترولیت داشته باشد. این نوشیدنی ها به اندازه کافی به بدن آبرسانی می کنند و خستگی های پس از ورزش را از بین می برند.

اگر بیشتر از نیاز بدنمان آب بخوریم کلیه ها نمی توانند به کار خود ادامه دهند در نتیجه ادرار کم می شود و تعادل سطح آب بدن از بین می رود. بنابراین سدیم خون رقیق می شود و مسمومیت آب بوجود می آید که نتیجه مسمومیت آب هم سردرد، تب، حالت تهوع، گیجی و تشنج است. نمی توان گفت چه مقدار آب باعث ایجاد این نوع مسمومیت می شود اما برای جلوگیری از این مشکل باید بر اساس احساس تشنگی خود آب بنوشیم. همچنین می توانیم مقدار آب از دست رفته بدنمان را هنگام ورزش از روی مقدار عرق تشخیص داد.

مغز، اعضاء و هورمون های بدن به خودی خود و بدون اینکه ما درباره آن فکری بکنیم تلاش می کنند تا سطح آب بدن را متعادل سازند. اما بهتر است که ما بدنمان رابشناسیم و بدانیم که هنگام ورزش، بیماری و تغییرات آب و هوایی چگونه به بدنمان کمک کنیم که آب کمتری از دست بدهد و عملکرد بهتری داشته باشد.



منبع

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات