Friday 9 December 2016

بک لینک شاپ

کد خبر : 6156
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اکتبر 2015 - 23:26
5 views بازدید

کاهش 85 درصدی مصرف غیرضروری برخی داروهای گرانقیمت

معاون فنی و برنامه ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان داروها و خدمات غیرضرور در کشور زیاداست گفت: با فرستادن گایدلاین ها و با اقداماتی که به صورت پایلوت انجام شد توانستیم مصرف برخی داروهای گرانقیمت را تا 85 درصد کاهش دهیم. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر علی ماهر در نشست تخصصی با موضوع نقش پیشگیری از اقدامات […]

معاون فنی و برنامه ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان داروها و خدمات غیرضرور در کشور زیاداست گفت: با فرستادن گایدلاین ها و با اقداماتی که به صورت پایلوت انجام شد توانستیم مصرف برخی داروهای گرانقیمت را تا 85 درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر علی ماهر در نشست تخصصی با موضوع نقش پیشگیری از اقدامات غیرضروری تشخیصی و درمانی، گفت: بحث دسترسی به خدمات سلامت گرچه اهمیت زیادی دارد اما نمیتوان انتهایی برای این خدمات چه از نظر تعداد و چه از نظر قیمت متصور بود. بنابراین با توجه به محدودیت منابع از نظر اقتصادی برای اولویت بندی خدمات باید از منابع به صورت بهینه استفاده کنیم.

وی هدف از کنترل هزینه ها و جلوگیری از خدمات غیرضرور را، تشریح کرد و گفت: با این کار هم از نظر خدمات پزشکی دچار درمان غیرضرور نمیشود و هم از نظر بار مالی دچار هزینه های غیرضرور نمیشویم. ضمن اینکه خدمات سلامت را با کیفیت لازم و به اندازه کافی ارایه میدهیم.

ماهر با بیان اینکه بحث پیشگیری سطح چهارم و کنترل خدمات در دنیا جدید است،درباره میزان خدمات غیرضرور در کشور افزود: در کشور ما کارهای علمی خوبی در این زمینه انجام شده و کارهای موردی خوبی انجام شده و نشان میدهد که دارو و درمان غیر ضرور در ایران به میزان زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: بخشی از این موضوع به فرهنگ مردم و پزشک و بخشی به نبود برخی الزامات پزشکی و کنترل بیمه ها بازمیگردد. گاهی درخواست های بیمار برای دادن دارو، ام. آر. آی و سونوگرافی های غیر ضرور پزشک را مجبور میکند که به این سمت رود.

ماهر با بیان اینکه پزشک نمیتواند از درخواست بیمار سرباز زند، گفت: نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها بار فرهنگی فشار درخواست بیمار بر دوش ارایه کنندگان خدمات است. البته بر عکس آن هم وجود دارد.

وی درباره اقداماتی که باید برای کاهش این خدمات انجام شود، افزود: در این زمینه نیاز به نظارت وجود دارد اما راه کار اصلی صرفا نظارت و برخورد با پزشک و بیمار نیست و باید به تدریج و با آموزش تغییر رفتار ایجاد کرد. پروژه های اینچنینی زمانبر است.

ماهر افزود: اگر ارایه کننده خدمت به عمد خدمات غیرضرور تجویز کند مردم میتوانند به شماره های 1690 و 1590 تماس بگیرند.

وی تاکید کرد که در برخی جاها کارهای موردی را به صورت پایلوت انجام دادیم و توانستیم مصرف برخی داروهای گرانقیمت را تا 85 درصد کاهش دهیم و آن هم صرفا با فرستادن گایدلاین های پزشکی.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 6
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات