Wednesday 18 January 2017

بک لینک شاپ

کد خبر : 69333
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 ژوئن 2016 - 16:00
0 views بازدید

7 سال با سری گلکسی سامسونگ ، پرفروش ترین خانواده ی گوشی های هوشمند

شکی نیست که اصلی ترین دلیل موفقیت کمپانی سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند و تبدیل شدن به برند شماره ی یک این صنعت، سری محبوب و پر فروش گلکسی بوده است. سامسونگ پیش از معرفی خانواده ی گلکسی نیز مدل های نسبتا خوبی را روانه ی بازار کرده بود اما در آن زمان نوکیا و اپل با محصولات جذاب به حدی در این صنعت […]

7 سال با سری گلکسی سامسونگ ، پرفروش ترین خانواده ی گوشی های هوشمند

شکی نیست که اصلی ترین دلیل موفقیت کمپانی سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند و تبدیل شدن به برند شماره ی یک این صنعت، سری محبوب و پر فروش گلکسی بوده است. سامسونگ پیش از معرفی خانواده ی گلکسی نیز مدل های نسبتا خوبی را روانه ی بازار کرده بود اما در آن زمان نوکیا و اپل با محصولات جذاب به حدی در این صنعت پایدار شده بودند که اجازه ی خودنمایی را به سامسونگ نمیدادند. اوضاع به گونه ای بود که تقریبا هیچکس فکرش را نمیکرد روزی سامسونگ تبدیل به بزرگترین سازنده ی گوشی های هوشمند در جهان شود و نوکیا دیگر فعالیتی در دنیای گوشی های موبایل نداشته باشد و حتی از اپل با آیفون های جذابش هم پیشی بگیرد. اما سامسونگ این کار غیر ممکن را ممکن کرد و با معرفی خانواده ی گلکسی به همراه سیستم عامل کاربر پسند اندروید گوگل، انقلابی در دنیای گوشی های هوشمند ایجاد کرد. در این مقاله میخواهیم به طور مفصل نگاهی به تاریخچه ی هفت ساله ی برند Galaxy سامسونگ بیاندازیم.

 

جدیدترین پرچمداران فعلی سامسونگ، دو گوشی جذاب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge هستند، که این نسل هم مانند اکثر نسل های گذشته ی خود موفقیت چشمگیری را برای سامسونگ به دنبال داشتند. این دو گوشی از لحاظ طراحی شباهت بسیار زیادی به پرچمداران سال گذشته دارند و در قسمت طراحی سامسونگ تنهت تغییرات جزئی و به نوعی بهینه سازی هایی را در نسل فعلی صورت داد. ویژگی مقاومت در برابر آب و عدم وجود درگاه کارت حافظه از ویژگی هایی هستند که در نسل جدید اضافه شده اند و از بهبود های جزئی اما خوب این سری میتوان به هم سطح شدن لنز گوشی با بدنه ی آن اشاره کرد. اما صحبت از طراحی شد. سامسونگ راه بسیار زیادی را طی کرده است تا به طراحی فعلی رسیده است. با اینکه میتوان گفت DNA تمامی گوشی های هوشمند سامسونگ با در صد بالایی مشابه یکدیگر هستند، اما تغییراتی که طی این سالها در سری گلکسی سامسونگ رخ داده است ،با نگاهی اجمالی به اولین گوشی های اندرویدی سامسونگ تا کنون، به وضوح این تغییرات قابل مشاهده هستند.  

سال 2009: پیدایش خانواده ی Galaxy

اگر بخواهیم به حافظه ی خود برای بازگشت به اولین گوشی اندرویدی سامسونگ رجوع کنیم، به بهار سال 2009 بازخواهیم گشت. پائیز سال 2008 بود که گوگل پلتفرم متن باز اندروید را معرفی و سپس HTC گوشی HTC Dream را با این سیستم عامل روانه ی بازار کرد و در آن زمان سامسونگ مجبور بود تا چندین ماه برای معرفی اولین گوشی هوشمند اندرویدی خود یعنی I7500 Galaxy صبر پیشه کند. بدین ترتیب بود که خانواده ی Galaxy شکل گرفت. همان طور که ذکر شد، گوشی معرفی شده با نام Galaxy و بدون هیچ پسوندی از سوی سامسونگ معرفی شد. این گوشی بدنه ی تمام پلاستیکی داشت و از لحاظ طراحی بسیار شبیه به دیگر گوشی های لمسی آن دوره بود. دکمه های فیزیکی در زیر صفحه نمایش جای گرفته بودند و به واقع هیچ نقطه ی تمایزی در طراحی این گوشی با دیگر گوشی های لمسی آن زمان وجود نداشت.

چندین ماه بعد نیز اولین گوشی اندرویدی تبلیغاتی سامسونگ که با نام Behold II وارد وارد بازار آمریکا شد طراحی کاملا مشابهی نسبت به GTI-7500 داشت. Behold II رابط کاربری نسبتا جذابی را به همراه خود داشت و تجربه ی کاربری خوبی را با اندروید برای کاربر به ارمغان میآورد اما باز هم به هیچ وجه این گوشی در حد و اندازه ی اولین گوشی اندرویدی اچ تی سی ظاهر نشد. HTC Dream با طراحی جذاب خود و آن کیبورد فیزیکی QWERTY زیبا، مطمئنا یکی از خاطره انگیزترین گوشی های اندرویدی محسوب میشود و همین اصلی ترین دلیل تمایز نماینده ی اچ تی سی نسبت به گوشی اندرویدی سامسونگ بود. به طور کلی در اولین سال ظهور اندروید سامسونگ عملکرد خیره کننده ای نداشت که بتوان درباره ی آن بحث کرد. البته طبیعی بود که سامسونگ اولین سال را با تمام قوا آغاز نکند و در آن سال آنها همچنان به تولیدگوشی های لمسی خود با پلتفرم ویندوز موبایل ادامه دادند.      

سال 2010: ظهور Galaxy S

پس از معرفی شدن چند گوشی اندرویدی از سوی سازندگان مختلف در سال اول که اکثرا طراحی کسل کننده ای داشتند، سامسونگ تاریخ خود برای بازگشت به دنیای گوشی های هوشمند را روی سال 2010 تنظیم کرد که اتفاقا زمان بندی بسیار خوبی هم بود زیرا که در پائیز 2009 موتورولا با اولین مدل DROID حسابی در حال بالا بردن سهم خود بود  و در آن زمان سامسونگ هیچ گزینه ای برای رقابت با محصول زیبای موتورولا روی میز نداشت. تا اینکه بهار 2010 از راه رسید و سامسونگ اولین پرچمدار اندرویدی خود را با نام Samsung Galaxy S یا همان GT-I9000 معرفی کرد. به طور غیر قابل انکاری گلکسی اس کاملا متفاوت از گوشی هوشمندی بود که سامسونگ در سال 2009 معرفی کرد. این گوشی به طور محسوسی باریک تر از مدل اندرویدی پیشین سامسونگ بود اما همچنان جنس بدنه از پلاستیک بود. با اینکه گلکسی اس طراحی بسیار بهتری نسبت به گلکسی سال 2009 داشت اما باز هم کمبود های موجود، این گوشی را زیر سایه ی پرچمدار موتورولا نگاه داشت. بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که گلکسی اس طراحی مشابه آیفون دارد که بیشتر این اعتقاد به خاطر وجود صفحه نمایش بزرگ و دکمه ی سخت افزاری زیر صفحه نمایش گلکسی اس بود. GT-I9000 به طور محسوسی اوضاع را برای سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند بهتر کرد به خصوص اینکه مشخصات فنی این پرچمدار در زمان خود واقعا خیره کننده بود. اما صفحه نمایش تمام لمسی در آن زمان چندان به مزاج اوپراتور های آمریکایی مانند AT&T خوش نیامد و این اوپراتور بزرگ به دنبال این بود تا با یک نسخه ی انحصاری این گوشی را وارد بازار آمریکا کند و اینجا بودکه این اوپراتور کیبورد فیزیکی QWERTY را با پرچمدار سامسونگ همراه کرد اما این پایان ماجرا نبود و دیگر اوپراتور های آمریکایی نیز به دنبال همین مسئله بودند و در هر زمانی ایده ی یک طراحی جدید را به سامسونگ میدادند و خیلی زود این اوضاع در بازار آمریکا برای سامسونگ از کنترل خارج شد. اما کمی بعد آمریکایی ها با کنار گذاشتن کیبورد های فیزیکی کنار آمدند و این مسئله را که دوران کیبورد های فیزیکی به پایان رسیده است را قبول کردند و سامسونگ نیز تقریبا به صورت کامل کیبورد های QWERTY را کنار گذاشت. که البته همین باعث شباهت زیاد اکثر گوشی های اندرویدی آن زمان نسبت به یکدیگر شد.

در همین حال و هوا بود که سامسونگ مدل جدیدی را با نام Continum معرفی کرد. این گوشی به واسطه ی صفحه نمایش ثانویه ی خود بسیار شناخته شده و محبوب شد. طراحی کلی این گوشی مانند گلکسی اس بود که قبل از آن معرفی شده بود و باز هم سامسونگ تمایل چندانی به رها کردن ساختار پلاستیکی گوشی های خود نداشت. صفحه نمایش ثانویه ی  Continum را به گونه ای میتوان به صفحه نمایش گلکسی اج های فعلی سامسونگ ربط داد که در حال حاضر به گونه ای خلاقانه از این صفحه نمایش ها در حال استفاده شدن است.

اواخر همان سال بود که اتفاقی ویژه برای سامسونگ افتاد و کمپانی توانست نظر گوگل را برای ساخت دومین گوشی نکسوس جلب کند. Google Nexus S یک فرصت طلایی برای خودنمایی سامسونگ بود. در حالی که همگان انتظار داشتند سامسونگ نسل دوم نکسوس را شبیه به گلکسی اس طراحی کند این اتفاق نیفتاد.هر چند بدنه ی پلاستیکی براق گلکسی اس را نکسوس اس هم به ارث برد اما شباهتی به Nexus One در این گوشی دیده نمیشود. سامسونگ نکسوس خود را با طراحی جذابی ارائه کرد به گونه ای که یک شیشه ی منحنی سر تا سر صفحه نمایش نکسوس اس را پوشش داده بود.

 

سال 2011: یافتن هویت و حیثیت

 در دنباله ی کار سامسونگ در دنیای گوشی های هوشمند اندرویدی، اوایل سال 2011، Galaxy S II پرچمدار بعدی این کمپانی از راه رسید. این گوشی هوشمند یکی از باریک ترین بدنه ها را با ضخامت 8.49 میلی متر داشت. بدنه ی تمام پلاستیکی همچنان عضو جدایی ناپذیر DNA طراحی گوشی های سامسونگ بود. گلکسی اس 2 از طراحی مستطیل شکل تر و عریض تری نسبت به نسل پیشین خود برخوردار بود. در حالی سامسونگ همچنان از پلاستیک به عنوان جنس بدنه در گوشی های پرچمدار خود استفاده میکرد باید این نکته را هم گفت که تجربه ی سامسونگ در هر نسل به طور چشمگیری رو به افزایش بود و همچنین به دنبال این بود تا تجربه ی کاربری بهتری را برای کاربران به ارمغان بیآورد. سامسونگ با معرفی Galaxy Pro به همراه کیبورد فیزیکی نشان داد که کاربران علاقمند با این دسته از گوشی ها را فراموش نکرده است و حتی سامسونگ از تولید کیبوردهای فیزیکی نیز دست نکشید و سعی داشت تا با مکانیزم های مختف کیبورد فیزیکی بی نقصی را به کاربران عرضه کند. در همان سال سامسونگ یکی از خاص ترین گوشی های خود را اختصاصا برای اوپراتور ورایزون تولید کرد. Droid Charge کمی به گلکسی اس 2 شباهت داشت اما طراحی بدنه ی این گوشی به خصوص قسمت دکمه های فیزیکی این گوشی را تبدیل به یک مدل خاص در آن زمان کرده بود. سامسونگ به کسب تجربه از طراحی های مختلف همچنان ادامه میداد. تا اینکه کمپانی کره ای اواسط 2011 یک شوک ناگهانی با دنیای گوشی های هوشمند وارد کرد و از نسل اول فبلت Galaxy Note رونمایی کرد. این گوشی به حدی متفاوت بود که دسته ی جدیدی از گوشی های موبایل با نام فبلت را ایجاد کند. در واقع این محصول نه آنقدر بزرگ بود که در دسته ی تبلت ها قرار بگیرد و نه سایز استانداردی داشت که جزء گوشی ها حساب شود. اما به هر حال سایز گلکسی نوت در زمان خود بسیار نامتعارف بود. کاربران که با گوشی های 3.5 و 4 اینچی مشغول بودند ناگهان متوجه یک تلفن همراه با صفحه نمایش .35 اینچ و ابعادی نا آشنا شدند. اگر اولین تفکرات خود را از لحظه ی شنیدن معرفی چنین موبایلی به یاد آوریم مطمئنا خود را با چشم های گرد و دهان باز تصور خواهیم کرد!

اما جدا از اندازه ی بزرگ گلکسی نوت، طراحی این مدل نیز شبیه به گلکسی اس 2 بود.  گلکسی نوت فقط در قسمت اندازه تعجب بر انگیز نبود بلکه گلکسی نوت اولین موبایلی بود که به یک گیگابایت حافظه ی رم مجهز شده بود. اما خاص ترین و منحصر به فردترین ویژگی گلکسی نوت، یک قلم جالب به نام S Pen بود.  همین ویژگی ها برای مبدل شدن گلکسی نوت به یکی از موفق ترین فبلت های سامسونگ کافی بود. با وجود اینکه کاربران تجربه ی استفاده از موبایلی با چنین اندازه ای را نداشتند، اما استقبال آنها از اولین فبلت سامسونگ چشمگیر بود. گویا به نوعی مردم منتظر چنین موبایلی با چنین اندازه ای بودند و سامسونگ این مسئله را بهتر از همه درک کرده بود. بدین ترتیب 2011 سالی بود که سامسونگ هویت خود در بازار گوشی های همراه پیدا کرد.

سال 2012: دست یابی به یک سطح مطلوب

سال 2012 از همان ابتدایش برای سامسونگ خوب آغاز شد. آمار و ارقام به نفع کمپانی در حال افزایش بود و سامسونگ در حال تبدیل شدن به قدرتی عظیم تر در دنیای گوشی های هوشمند بود. وضعیت با Samsung Galaxy S III، جدیدترین پرچمدار سامسونگ متفاوت و بسیار بهتر از قبل شد. سامسونگ برای سومین نسل پرچمدار سری گلکسی اس خود از طراحی نسبتا متفاوت تری استفاده کرد و سامسونگ با این طراحی جدید و البته چندین ویژگی جدید و منحصر به فرد، جانی تازه به گوشی های پرچمدار خود بخشید. گوشه های گرد گلکسی اس 3 حالا رابطه ی بهتری با دستان کاربر برقرار میکرد. سامسونگ با اینکه در این گوشی از جنس بدنه ی نسبتا با کیفیت تری استفاده کرد اما همچنان جنس بدنه پلاستیکی بیش نبود و در مقابل پرچمداران موتورولا و اچ تی سی به هیچ وجه آن ظاهر یک محصول گران قیمت و لوکس را نداشت اما بدنه ی پلاستیکی اس 3 بیش از هر بدنه ی دیگری براق و شیشه ای مانند بود. همین بین بود که سامسونگ روند متدوالی را در پیش گرفت. پس از عرضه ی موفقیت آمیز گلکسی اس 3 در بهار 2012، آنها تصمیم گرفتند تا پائیز همان سال نسل جدید گلکسی نوت را معرفی کنند. گلکسی نوت 2 بسیار شبیه به نسل پیشین خود بود. اندازه ی صفحه نمایش با کمی افزایش این بار به 5.5 اینچ رسیده بود. اما سامسونگ هر نسل نوت را با دریایی از ویژگی های نرم افزاری معرفی میکرد. حالت کار با یک دست از ویژگی های جدید گلکسی نوت بود تا کار با این فبلت را توسط یک دست میسر کند و همچنین تمرکز کمپانی بر روی ویژگی های مختلف قلم S Pen کاملا مشهود بود به نوعی که این قلم به یکی از خاص ترین نوآوری های دنیای موبایل تبدیل شده بود. رابط کاربری تاچ ویز بیش از پیش خود را با قلم سازگار کرده بود و لذت کار با آن را بسیار بیشتر کرده بود. اما به هر حال طراحی کاملا مشابه نسل دوم گلکسی نوت نسبت به نسل قبل کمی نا امید کننده به نظر میرسید. با این حال روند تغییرات ناچیز و بهبود های جزئی در طراحی همچنان مشهود بود.

سال 2013: وابستگی سامسونگ به فرمول همیشگی

همان طور که دیدید سال 2012، طراحی قابل توجهی را برای گوشی های هوشمند سامسونگ به دنبال نداشت. بنابراین کاربران در انتظار این بودند تا در سال جدید سامسونگ یک قدم رو به جلو بردارد. اما به سختی هم نمیتوان گفت که این حرکت رو به جلو از سوی سامسونگ صورت گرفت. به هر حال 2013 از راه رسید و سامسونگ از پرچمدار جدید خود، Galaxy S4 رونمایی کرد. پرچمدار جدید سامسونگ با وجود تغییراتی جزئی در طراحی، هیچ حرفی برای گفتن در مقابل پرچمداران دیگر مانند HTC One M7 که رقیب همان سال گلکسی اس 4 به شمار میرفت، نداشت. بدنه ی پلاستیکی گلکسی اس 4 حتی از نسل پیشین نیز بی کیفیت تر به نظر میآمد. زمان معرفی این پرچمدار، شاسی این گوشی به گونه ای نمایش داده شد که گویا جنس آن از فلز است اما این بیش از یک حقه ای نه چندان جالب از سوی سامسونگ نبود. در واقع شاسی از همان پلاستیک بی کیفیت بدنه ساخته شده بود که با رنگ طوسی نمایی فلزی به خود گرفته بود که حتی در حد و اندازه ی های یک پلاستیک با کیفیت نیز نبود. سامسونگ پرچمدار خود را در دو نسخه با دو پردازنده ی مختلف روانه ی بازار کرد. I9500 که از پردازنده ی 8 هسته ای اگزینوس بهره مند بود و برای بازار آسیا و خاورمیانه عرضه شد و I9505 که به پردازنده ی 4 هسته ای اسنپدراگون مجهز بود و مختص بازار های آمریکا و اروپا بود. بر خلاف اگزینوس های فعلی سامسونگ، اگزینوس استفاده شده در گلکسی اس 4 هیچ نقطه ی برتری نسبت بع اسنپدراگون نداشت و کاربران را به دشت به خاطر تولید حرارت زیاد و مصرف باطری بالا آزرده خاطر کرد. اما اس 4 نیز مانند اس 3 حتی بیشتر به تعداد زیادی از سنسور های متنوع مجهز شده بود. ویژگی های Air View و اسمارت اسکرول از جمله قابلیت های جذابی بودند که بسیاری از کاربران را به وجد آورده بود و حتی در برخی مشکلات جنس بدنه و پردازنده را به فراموشی سپرده بود. به هر حال گلکسی اس 4 نیز با تمام کم و کاستی هایش فروش بسیار چشمگیری را برای سامسونگ رقم زد و حال سامسونگ رسما به یک سازنده ی حرفه ای گوشی های هوشمند تبدیل شده بود. سامسونگ مدل های فرعی مختلفی از پرچمدار خود را مانند گلکسی اس 4 مینی و گلکسی اس 4 اکتیو نیز وارد بازار کرد. نسخه ی مینی، کوچک تر و از لحاظ سخت افزاری ضعیف تر از نسخه ی اصلی بود و با سایز کوچک تری همراه شد و گلکسی اس 4 اکتیو نیز نسخه ی مقاوم پرچمدار سامسونگ بود و این گوشی از استاندارد IP67 برخودار بود. پس از آن سامسونگ به گوشی های بزرگتر از گلکسی نوت فکر کرد و ماحصل این ایده، محصولی بسیار بزرگ به نام گلکسی مگا بود. اگر سری نوت برای شما بسیار بزرگ به نظر میآمد، مطمئنا با دیدن گلکسی مگا با اندازه ی 6.3 اینچ معحب تر از قبل شده اید. طراحی این گوشی نیز کاملا از گلکسی اس 4 سرچشمه گرفته بود. دیگر محصول مرتبط با گلکسی اس 4، یک کمرافون به نام اس 4 زوم بود. سامسونگ در این مدل سعی داشت تا یک دوربین حرفه ای را در قالب یک گوشی همراه بگنجاند. با صرف نظر از قسم تپشت گوشی، اس 4 زوم نیز کاملا شبیه به اس 4 اصلی بود. حقیقت این است که سری زوم هیچ وقت نتوانست محبوبیت زیادی را به دست آورد و البته این اتفاق طبیعی و قابل پیشبینی بود.

در ادامه ی معرفی های دوره ای روتین سامسونگ، سومین نسل سری نوت، با عنوان Gakaxy Note در پائیز 2013 از راه رسید. این بار اندازه ی صفحه نمایش بزرگتر از قبل و به 5.7 اینچ با رزولوشن فول اچ دی به همراه پنل سوپر امولد رسیده بود. بالاخره شاهد یک حرکت نوآورانه از سوی سامسونگ در ظاهر سری نوت بودیم. هنوز خبری از فلزی در گوشی های هوشمند سامسونگ نبود اما به هر حال چرم مصنوعی به کار گرفته شده در پشت نوت 3 به مراتب بهتر از پلاستیک بی کیفیت بود. اما همچنان فریم دور گوشی از پلاستیکی بود که با رنگ فلز پوشیده بود و به هیچ وجه حس یک فلز را به کاربر انتقال نمیداد.  

سال 2014: شکستی کوچک توام با پیروزی عظیم

دیگر تغییر مهم در طراحی گوشی های هوشمند سامسونگ در گلکسی اس 5، پرچمدار سال 2014 کمپانی صورت گرفت. البته هر تغییراتی هم خوب محسوب نمیشود. بدون مبالغه گلکسی اس 5 را میتوان زشت ترین پرچمدار سری اس سامسونگ خطاب کرد. با اینکه سامسونگ چرم مصنوعی نوت 3 را به این گوشی راه داد و از این نظر پرچمدار جدید بسیار بهتر از نسل پیشین بود، با اینکه ویژگی های جدید مانند مقاوم بودن در برابر آب، اسکنر اثر انگشت، دوربین بسیار قدرتمند،صفحه نمایش با کیفیت ، همگی به پرچمدار جدید سامسونگ اضافه شده بودند، اما به واقع طراحی گلکسی اس 5 نا امید کننده بود. هیچ نقطه ی عطفی در طراحی این گوشی دیده نمیشد. به خصوص پشت این گوشی هوشمند از طراحی بسیار بد تری نسبت به جلوی آن برخودار شده بود. سامسونگ روی درب پشت اس 5 از طراحی حفره حفره مانند استفاده کرده بود و آنقدر ظاهر این قسمت بد بود تا کمپانی های دیگر به خصوص اچ تی سی نهایت استفاده را برای تمسخر سامسونگ کردند. هر چند پرچمدار سامسونگ مانند نسل های قبل به مشخصات فنی بسیار خوب و ویژگی های خوبی مجهز شده بود اما به طور کلی گلکسی اس 5 به عنوان یک شکست در کارنامه ی طراحی سامسونگ ثبت شد. از شکست آن دوره ی سامسونگ در بین سازندگان اندرویدی بیشترین بهره را دیگر کمپانی کره ای، ال جی برد و اپل نیز مانند همیشه منتظر غفلت سامسونگ بود تا یک پیروزی دیگر را برای رقم خود بزند. اما کار سامسونگ در سال 2014، همان طور که انتظار میرفت فقط با اس 5 به پایان نرسید. سامسونگ مانند نسل قبل، زیر شاخه هایی از پرچمدار خود را معرفی کرد. نسخه ی اکتیو اس 5، Galaxy K Zoom، و نسخه ی مینی اس 5 از نسخه های مختلف گلکسی اس 5 بودند.    

سر انجام در همان سال زمزمه هایی از معرفی یک گوشی رده بالا با بدنه ی فلزی از سوی سامسونگ به گوش رسید. پس از چندین سال انتظار کاربران برای یک گوشی قدرتمند با بدنه ی با کیفیت ، به نظر میرسید سامسونگ قصد دارد تا پاسخ انتظار کاربران را بدهد و بالاخره سامسونگ در سپتامبر 2014 از گوشی هوشمند گلکسی آلفا رونمایی کرد. اولین گوشی هوشمندی که سامسونگ از استفاده از بدنه ی تمام پلاستیکی در ساختار آن دست کشید و از یک فریم فلزی در گلکسی آلفا استفاده کرد. با اینکه کاربران انتظار یک گوشی تمام فلزی را از سامسونگ داشتند اما باز هم همین فریم فلزی نشانه ی خوبی تلقی میشد. هر چند تغییر در طراحی گلکسی آلفا تنها به فلزی بودن فریم این گوشی ختم نمیشد و این گوشی 4.7 اینچی، ضخامت بسیار خوبی و معادل 6.7 میلی متر داشت. اما دیگر خبری از ویژگی ضد آب بودن در این گوشی نبود. اما این چندان مهم نبود زیرا که سامسونگ در آلفا از زبان طراحی متفاوتی در گوشی خود استفاده کرده بود که البته این تغییر بسیار دلچسب و لذت بخش بود. گلکسی آلفا یک گوشی هوشمند قدرتمند با ابعاد بسیار خوب و آرگونومی ایده آل بود. 2014 سال پر تراکمی برای سامسونگ بود. در ادامه ی معرفی گلکسی آلفا، سامسونگ سریعا اقدام به معرفی چهارمین نسل از سری گوشی های نوت کرد. نماینده ی جدید سری نوت هم آنقدر تغییرات خوبی داشت که کاربران را راضی کند. فریم فلزی مشابه گلکسی آلفا در گلکسی نوت 4 نیز استفاده شده بود. چرم مصنوعی استفاده شده در پشت این گوشی نیز بسیار دلچسب تر از چرم نوت 3 بود. بهبود در طراحی نوت 4، صفحه نمایش پیشرفته ی QHD با پنل امولد، دوربین فوق العاده، قلم S PEN بهتر از قبل و دیگر ویژگی های نوت 4 باعث شدند تا این فبلت موفقیت دیگری را برای سامسونگ رقم بزند.

اما باز هم این پایان کار سامسونگ نبود و سامسونگ نسخه ی اج گلکسی نوت را نیز همان موقع معرفی کرد. سامسونگ از یک صفحه نمایش 5.6 اینچی در نوت اج استفاده کرد که در سمت راست آن یک خمیدگی بسیار جالب طراحی شده بود. این اولین گوشی هوشمند سامسونگ بود که کمپانی از این نوع صفحه نمایش در آن استفاده کرد و تحسین بسیاری را بر انگیخت. هر چند بالاخره این اولین تجربه ی سامسونگ در این زمینه بود و ایراداتی به این صفحه نمایش وارد بود. مهم ترین مسئله ی این صفحه نمایش، پخ تند آن بود که آرگونومی دستگاه را تا حدود زیادی دچار مشکل کرده بود و با توجه به سایز بزرگ این فبلت، کنترل آن در دست برای کاربر سخت شده بود. اما همین محصول، پایه ی جذاب ترین گوشی های سامسونگ را بنا کرد.

سال 2015: پیروزی در نبرد فنا و بقا

2015 سالی حیاتی برای سامسونگ به شمار میرفت. پس از موفق نبودن گلکسی اس 5 ، پرچمدار جدید باید یک محصول خاص میبود تا کاربران را مجاب به خرید آن کند. سامسونگ نیز از سال قبل اقداماتی برای ارائه ی یک محصول متفاوت انجام داده بود. استفاده از صفحه نمایش QHD با پنل امولد که دیگر خبری از اشباع بسیار زیاد رنگ ها در آن نبود و نمایش رنگ ها بسیار طبیعی تر شده بود ، به کار بردن فلز در ساختار بدنه ی گوشی و رفع بسیاری از مشکلات پردازنده ی اگزینوس از مثبت ترین اقدامات سامسونگ بودند و سامسونگ آماده برای معرفی ششمین نسل پرچمداران سری اس خود بود. بدین ترتیب کمپانی پرچمدار خود را در دو نسخه ی معمولی و اج معرفی کرد. پرچمدارانی که بسیار کامل و کم نقص به نظر میآمدند. دیگر خبری از چرم و پلاستیک در این گوشی ها نبود و آنها جای خود را به فلز و شیشه داده بودند. بالاخره سامسونگ نکته را یافت و پرچمداران جدید خود را به بدنه ی با کیفیت مجهز کرد. شیشه هم بی نقص نبود زیرا که جذب اثر انگشت بسیار بالایی داشت اما حسی که کاربر انتقال میداد قابل قیاس با پلاستیک و چرم نبود. این بار در نسخه ی اج نه تنها در یک طرف صفحه نمایش، بلکه در هر دو طرف از خمیدگی با پخ بسیار ملایم تر و لذت بخش تری استفاده شده بود تا بدین ترتنیب سامسونگ بزرگترین مشکل نوت اج را در سری بر طرف کرده باشد. فلز استفاده در فریم دو گوشی نیز متفاوت با فلز گلکسی نوت 4 بود زیرا که خش پذیری در فریم نوت 4 بسیار شایع بود و این بار سامسونگ از فلزی استفاده کرد که در صنایع فضایی از آن استفاده میشود. با اینکه اس 6 فاقد ویژگی ضد آب و استفاده از درگاه کارت حافظه بود اما پرچمداران جدید سامسونگ بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفتند و طبق انتظار فروش فوق العاده ای را برای کمپانی رقم زدند.    

  دوباره پائیز از راه رسید و نوبت به معرفی سری دوم پرچمداران سامسونگ در سال 2015 رسید. سامسونگ این بار به جای معرفی یک فبلت، دو فبلت گلکسی نوت 5 و گلکسی اس 6اج پلاس را معرفی کرد. طبیعی بود که  این دو فبلت طراحی متفاوتی نسبت به پرچمداران سری اس همان سال نداشته باشند. فبلت اس 6اج پلاس نسخه ی بزرگ شده ی اس 6 اج بود و گلکسی نوت 5 نیز با کمی تغییر، اما باز هم از همان طراحی برخوردار بود که البته بسیار زیبا به چشم میآمدند. بلوغ در طراحی پرچمداران سامسونگ کاملا مشهود بود. آرگونومی در گلکسی نوت 5 با پخ های مهندسی شده در پشت دستگاه موج میزد و حس در دست گرفتن بسیار عالی بود. سامسونگ بالاخره زبان طراحی مورد علاقه ی کاربران را یافت و دلیلی بر تغییر آن نمیبیند. ضمن اینکه جدا از طراحی، در قسمت سخت افزار هم سامسونگ قدرتمند تر از همیشه ظاهر شد و در این نسل به طور کامل استفاده از پردازنده های کوالکام را کنار گذاشت زیرا که در همان سال کوالکام با اسنپدراگون 810 یک فاجعه را رقم زد و بسیاری از سازندگان اندرویدی به پای مشکلات این پردازنده سوختند و طبیعتا بسیار از رقبای سامسونگ از دور رقابت کنار رفتند. همه چیز طبق میل سامسونگ پیش رفت تا 2015 سالی ایده آل برای کمپانی کره ای ثبت شود.

سال 2016: پاسخ به انتقادات کاربران

 به پرچمداران فعلی سامسونگ رسیدیم. تغییرات نسبت به نسل قبل جزئی تر از همیشه است اما حاصل تغییرات خوشایند است. سامسونگ به خوبی انتقادات و نظرات کاربران نسبت به نسل قبلی شنید و به بهترین شکل پاسخ آنها را داد. گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج همزمان با هم در کنگره ی موبایل معرفی شدند و حال زبان طراحی پرچمداران سامسونگ شکلی کاملا جدید و لوکس به خود گرفته است. از مهم ترین درخواست های کاربران از سامسونگ در مورد نسل جدید میتوان به ویژگی ضد آب و پشتیبانی از کارت حافظه اشاره کرد. سامسونگ این درخواست را در سری جدید به بهترین شکل برآورده کرد. پرچمداران فعلی از استاندارد IP68 بهره مند هستند که به کاربر اجازه میدهد گوشی را به مدت نیم ساعت تا عمق یک و نیم متری آب نگه دارد. همچنین درگاه کارت حافظه امکان ارتقای حافظه تا 200 گیگابایت را فراهم میکند. دیگر مسئله ی طراحی اس 6 که کاربران را رنج میداد و خواهان بر طرف این مشکل بودند، بیرون زدگی لنز دوربین بود. سامسونگ در نسل جدید از سنسور جدیدی استفاده کرد که این بیرون زدگی به کمترین حد خود رسید تا جایی که دیگر مسئله ساز نیست. مشکل در طراحی پرچمداران سامسونگ به کمترین حد خود رسیده است و حال نه تنها این پرچمداران از بدنه ی با کیفیت برخوردار هستند، بلکه کاملا حس یک کالای لوکس را القا میکنند. در کنار طراحی ایده آل، گلکسی اس 7 به ویژگی های نرم افزاری خوبی مجهز است و سخت افزار این گوشی هوشمند، خوبی های اس 7 را کامل میکند. سامسونگ در این نسل دوباره از هر دو پردازنده ی اختصاصی اگزینوس خود و اسنپدراگون 820 استفاده کرد. اما این بار سامسونگ خود در توسعه ی پردازنده ی اسنپدراگون نقش داشت و هر دو کمپانی با همکاری توانستند یکی قدرتمندترین و البته خنک ترین چیپست های امسال را روانه ی بازار کنند. با این حال باز هم سامسونگ از سیستم خنک کننده ی آبی ویژه ای در پرچمداران خود استفاده کرد تا احتمال داغی بیش از حد به کمترین حد خود برسد.

در این مقاله مروری داشتیم بر خانواده ی گلکسی سامسونگ که امروزه شناخته شده ترین سری از گوشی های هوشمند به شمار میروند. البته بیشتر تمرکز ما بر روی طراحی این گوشی ها بود و شاهد سیر تکاملی طراحی این سری بودیم. در دنیای این روزهای گوشی های هوشمند، اکثر سازندگان اصلی یک زبان طراحی مشخص را برای خود الگو قرار داده اند و نوع طراحی مورد علاقه ی طرفداران خود دریافته اند. بنابراین در هر نسل با تغییراتی سعی بر تکمیل کردن همان طراحی دارند و نیازی به ریسک کردن و ارائه ی یک طراحی کاملا متفاوت را نمیبینند.زیرا هیچ ضمانتی بر پسندیدن کاربران از طراحی جدید نیست و رقابت این روزها نیز به گونه ای است که ممکن است کوچکترین غافل گیری موجب سقوط یک کمپانی شود. بنابراین طبیعی است که کمپانی ها بسیار محتطانه عمل کنند و ترجیح میدهند با تغییرات جزئی، نظر کاربران را گوش دهند و در طولانی مدت به رفع عیوب محصولات بپردارند. کاری که از سوی سامسونگ شاهد بودیم و این کمپانی طی یک دوره ی حدودا 8 ساله، اکنون به یک طراحی مورد پسند اکثر کاربران دست یافته است. نظر خود در مورد این مقاله و گوشی های سری گلکسی سامسونگ با ما به اشتراک بگذارید.   

گیگر:

لینک مطلب

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 37
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات